Una p¨¨rdua m¨¦s
A vegades ¨¦s interessant fer atenci¨® a la manera com ens interpreten des de fora
L¡¯edifici Hispano Olivetti del n¨²mero 18 de la ronda Universitat, a Barcelona, constru?t el 1964, ha estat destru?t. No em mou a escriure aquestes l¨ªnies la p¨¨rdua de l¡¯edifici, que ¨¦s prou greu, sin¨® la certesa que el que vindr¨¤ ser¨¤ una arquitectura pitjor, vulgar, ignorant, mediocre i comercial, com quasi tot el que ens ve de nou. I, ¨°bviament, en aquest cas agreujat pel fet que es construeix sobre les plantes de l¡¯edifici, violat sense contemplacions. Una ocasi¨® per reflexionar sobre all¨° que ¨¦s essencial en l¡¯arquitectura moderna i que, ¨°bviament, no ¨¦s estrictament la seva estructura constructiva, reutilitzada en aquest cas de manera oportunista, sin¨® tamb¨¦ la seva decoraci¨®.
No ens enganyem, no ¨¦s exactament culpa dels projectistes del nou edifici, ni ho ¨¦s totalment dels promotors; ¨¦s culpa de la ciutat. Hauria de fer pena que una ciutat democr¨¤tica com la que ¨¦s ara Barcelona, en comparaci¨® amb gran part del segle passat, i dotada d¡¯associacions i mecanismes que abans senzillament no existien, i amb la voluntat de projecci¨® internacional que t¨¦, pugui en canvi admetre coses com aquesta.
L¡¯edifici en q¨¹esti¨® ¨¦s (era) un edifici d¡¯oficines de plantes di¨¤fanes recolzades sobre una estructura de formig¨® armat amb pilars amb forma de creu, agrupats al centre de la planta tot definint un espai corredor sobre el qual recolzaven les escales i els ascensors. El m¨¦s singular era potser la fa?ana, per¨° no seria exacte dir fa?ana sense incloure-hi la planta baixa, que era doble, ni el remat de la coberta, un elegant aglomerat refinat en el seu disseny, molt en la l¨ªnia de reinterpretar l¡¯arquitectura moderna posada en pr¨¤ctica per l¡¯estudi milan¨¨s que el va projectar, fundat pels arquitectes Gian Luigi Banfi (mort a la guerra), Lodovico Barbiano di Belgiojoso, Enrico Peressutti i Ernesto Nathan Rogers.
El remat superior del conjunt de la maquin¨¤ria dels ascensors i de la ventilaci¨® ¡ªavui visible¡ª, ja despullat de la seva refinada carrosseria met¨¤l¡¤lica, podia ser pres com una interpretaci¨® dels dispositius de ventilaci¨® de la casa Mil¨¤ del passeig de Gr¨¤cia. De la mateixa manera que la fa?ana a la ronda Universitat podria molt b¨¦ ser una versi¨® estesa de la tribuna del pis principal de l¡¯edifici d¡¯habitatges del carrer Girona n¨²mero 86, amb el seu esglaonament de petites dimensions.
A vegades ¨¦s interessant parar atenci¨® en aquelles coses que s¨®n la manera com ens interpreten des de fora. Aquest remat, que tamb¨¦ forma part de la fa?ana, i la mateixa fa?ana esglaonada amb finestres de fusteria d¡¯alumini, era la manera com veien, com ens veien aquests intel¡¤ligents i refinats milanesos, l¡¯arquitectura barcelonina bastida per una burgesia amb una aspiraci¨® que avui ha perdut.
La planta baixa, amb els seus dos pilars de formig¨® buixardat exempts i de dues plantes d¡¯altura, la decoraci¨® de les l¨ªnies d¡¯imposta o del sostre amb panells revestits de pa d¡¯or i els paraments corbats revestits de cer¨¤mica ¡ªque han estat destru?ts de manera irreparable¡ª, donaven a aquella vorera un respir excepcional en l¡¯alineaci¨® estricta de les fa?anes muraries de l¡¯Eixample en endarrerir la fa?ana.
Per la part interior d¡¯illa, la fa?ana tenia unes grans lames que b¨¦ podrien ser una manera d¡¯interpretar els darreres del Palau G¨¹ell o de la Casa Calvet del carrer Casp. No resulta entranyable i elogi¨®s que alg¨² que construeix un edifici a Barcelona tracti d¡¯interpretar a la seva educada i discreta manera la nostra arquitectura sense, per exemple, la gestualitat eurovisiva de l¡¯edifici que imita la Casa Mil¨¤ des de l¡¯altra vorera del passeig de Gr¨¤cia?
Una nova p¨¨rdua arquitect¨°nica que ens fa q¨¹estionar sobre qui ens governa realment en mat¨¨ria d¡¯urbanisme. Qui vetlla per la cohesi¨® formal de la ciutat? ?s que l¡¯Ajuntament ja no t¨¦ una comissi¨® de qualitat? No n¡¯hi ha prou amb donar el premi Ciutat de Barcelona d¡¯Arquitectura ¡ªcom el d¡¯enguany¡ª a alguna cosa d¡¯inter¨¨s social. All¨° que senzillament ¨¦s bonic, ho vetlla alg¨²? Interessa?
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.