La pot¨¨ncia d¡¯una nova identitat
Queralt Lahoz, una nova veu que aflamenca els sons urbans, es va afirmar a Montju?c
A grans mals, grans remeis. De vegades aplicar aquesta m¨¤xima suposa aprofitar el desgla? per inventar-se noves rutes comercials a l'?rtic, una conducta molt humana per pragm¨¤tica, tot i que altres cops suposa avantatges gaireb¨¦ insuperables, com assistir a un concert al castell de Montju?c, en un capvespre que es va fent nit mentre el port mant¨¦, all¨¤ a baix, la seva activitat i la ciutat s'enc¨¦n a l'altra banda. La muntanya, amb el seu paper musical refor?at per la pand¨¨mia, ¨¦s tamb¨¦ un degoteig dominical de fam¨ªlies que berenen a la gespa, parelles que durant la nit busquen racons per compensar la dist¨¤ncia social i corredors que posen a prova la seva forma f¨ªsica mentre al p¨²blic del cicle Sala Barcelona li prenen la temperatura abans d'ingressar al pati d'armes de la fortalesa, on es fa el cicle que fa pujar a l'escenari Queralt Lahoz, una artista de les noves urbanitats. M¨²sica a l'aire lliure amb nous sons en una muntanya familiar. A grans mals, grans remeis.
Queralt Lahoz ¨¦s una artista fruit de les noves identitats, amb tanta for?a com les antigues, tot i que amb altres maneres. De fam¨ªlia granadina, amb ¨¤via que com Queralt va recordar en presentar Mar¨ªa la molinera, ho va perdre tot al camp ¨Cel seu mol¨ª¨C, per la pressi¨® latifundista, atreta pel hip-hop i altres sons corresponents a la seva generaci¨®, dels que ara en tenen vint-i-llargs, aquesta filla de l'emigraci¨® de Santa Coloma de Gramanet basa la seva m¨²sica en la veritat d'unes arrels que enllacen el flamenc transm¨¨s per la seva iaia amb aquests sons urbans d'avui, a m¨¦s del son i els tocs de bolero que ja venen d'abans. Noves identitats en constant mutaci¨®, un m¨®n que no s'atura i una artista per defensar-ho amb pot¨¨ncia. Una nova/vella hist¨°ria d'aquesta sopa filla de mil culleres que ¨¦s la m¨²sica.
Alta, entallada en un vestit fosc, mata de cabells abundants i atzabeja de reina mora, pres¨¨ncia i veu. Tots els arguments de Queralt Lahoz exposats tot just comen?ar, amb Como pu?al¨¢, una de les can?ons de l'EP 1917, homenatge a l'any de naixement de la seva ¨¤via. Teclats, bateria ac¨²stica i disc-jockey per donar forma a unes tonades d'accent meridional, no recitades per¨° tot i aix¨ª cantades amb respecte a la m¨¨trica del hip-hop i a la seva manera de dir. No a la seva manera de gesticular o de moure el cos, m¨¦s propi d'una flamenca que pujava la faldilla en ple rampell, picava de peus o al?ava els bra?os abans de picar de mans mentre recorria l'escenari de punta a punta. Records als seus cl¨¤ssics Lole i Manuel, dels quals va cantar Nuevo d¨ªa, i can?ons com L¨ªnea 17, en les quals apareix l'Havana, l'emigraci¨®, De las cuevas a los olivos o l'origen obrer,?Me gusta. M¨²sica que va sonar emocionada perqu¨¨, a m¨¦s, Queralt feia mesos que no podia cantar en p¨²blic. Tot t¨¦ un marcat aire emocional en aquests dies d'incerteses.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.