Pintures de Dal¨ª viatgen a It¨¤lia per trobar-se amb Rafael
En l'exposici¨® sobre el pintor renaixentista tamb¨¦ hi ha obres de Picasso i De Chirico
¡°Soc un mal pintor. Si comparo les meves teles amb les del Renaixement, amb les de Rafael, per exemple, m¡¯adono del desastre total de la meva obra. Per¨° aix¨° no impedeix que sigui, gr¨¤cies al meu estil, un dels millors artistes actuals¡±, va escriure Salvador Dal¨ª el 1958. Malgrat el seu ego, Dal¨ª no va deixar de recon¨¨ixer la influ¨¨ncia d'altres artistes com Wermeer, Vel¨¢zquez, Leonardo, el seu admirat Picasso i, sobretot, Rafael. A finals de 2018, la Fundaci¨® Gala-Salvador Dal¨ª va mostrar l'obra dels dos grans pintors quan va aconseguir situar en una mateixa sala La verge de la rosa, pintada per Rafael el 1517 (procedent del Prado) amb L¡¯ascensi¨® de Santa Cec¨ªlia que Dal¨ª va pintar el 1955; plats forts de l'exposici¨® Dal¨ª/Rafael, un somieig prolongat, on es visualitzava la fascinaci¨® que Dal¨ª va sentir sempre per l¡¯itali¨¤. Ara aquest repte continua, ja que cinc olis de l'empordan¨¨s de la Fundaci¨® han viatjat fins a It¨¤lia, en concret al Museu d'Art Modern i contemporani de Trento i Roverte, el MART, per participar en l'exposici¨® Picasso, De Chirico i Dal¨ª: di¨¤leg amb Rafael, que podr¨¤ veure's fins al 29 d'agost.
Les obres que han viatjat i que es poden veure des de dem¨¤ s¨®n cinc olis: Autoretrat amb el coll rafaelesc, de 1921; L'ascensi¨® de Santa Cec¨ªlia, de 1955; Al¡¤lucinaci¨® rafaelesca, de 1979 i l'obra estereosc¨°pica formada per Incendi al Borgo i Escola d'Atenes, tamb¨¦ de 1979; a m¨¦s de fotografies de Dal¨ª als seus estudis en les quals ¨¦s m¨¦s que evident la inspiraci¨® que li va proporcionar sempre Rafael. Aquesta influ¨¨ncia va comen?ar ja de jove, com demostren els seus autoretrats de joventut als anys 20, moment en qu¨¨ el jove pintor es va deixar cr¨¦ixer el cabell i les patilles per assemblar-se al seu ¨ªdol. Va seguir per l¡¯etapa misticonuclear als anys 50 i va arribar a les pintures dels anys 70.
¡°Ens consum¨ªem en admiraci¨® davant de les l¨¤mines de Rafael. All¨¤ es podia trobar de tot; tot constitu?a en Rafael nom¨¦s un fragment diminut del seu talent, per¨° conscient contingut de coses inesperades, ocultes i manifestes¡±, va escriure Dal¨ª el 1942 en la seva Vida secreta. I en un pas m¨¦s: ¡°Perqu¨¨ Gala ¨¦s per a mi el que la Fornarina era per a Rafael¡±, va explicar el 1945, despr¨¦s de pintar Galarina, inspirat en l'amant de l'itali¨¤. Estava tot dit. Hauria estat b¨¦ veure all¨¤ tamb¨¦ el seu Cosmic Madonna, de 1958, l'obra que acaba de sortir a la llum despr¨¦s de m¨¦s de mig segle ocult en un menjador privat, sense haver-se exposat mai, pintura que exposa, una vegada m¨¦s, el vincle entre Dal¨ª i Rafael.
Del museu de Sant Petersburg de Florida (un dels centres amb m¨¦s obres ¨Ci m¨¦s importants¨C de Dal¨ª, format per la col¡¤lecci¨® creada per Reynolds Morse i la seva dona Eleanor) han viatjat dues obres m¨¦s que se sumen a la mostra italiana: Paranon?a, de 1935, i La Madona dels ocells.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.