Eul¨¤lia Grau, el retorn d¡¯una artista inc¨°moda

La galeria Vallois de Par¨ªs exposa la seva obra dels anys setanta, amb un discurs de den¨²ncia social que segueix ben vigent. Al novembre es veur¨¤ a la galeria Mayoral

La galeria Vallois de Par¨ªs est¨¤ especialitzada en avantguardes dels seixanta.Tadzio (Tadzio)

El sol del migdia cau a plom sobre un carrer costerut del Carmel. ?s un festiu del mes de juny. Potser per aix¨° el barri est¨¤ mig buit. Arribo a l¡¯adre?a indicada. Premo un timbre silenci¨®s. Ning¨² acudeix, aix¨ª que torno a insistir. De sobte, la porta de ferro s¡¯obre i apareix una dona amb mascareta. No li veig la boca, per¨° els ulls li somriuen. Passa, passa. Creuem un magatzem ple de caixes de fusta enormes, on es guarden quadres abans de ser transportats. El cam¨ª de pas ¨¦s estret. Escales amunt, el panorama canvia. Una sala immensa i di¨¤fana s¡¯obre davant meu. Al bell mig, nom¨¦s hi ha una t...

Suscr¨ªbete para seguir leyendo

Lee sin l¨ªmites

El sol del migdia cau a plom sobre un carrer costerut del Carmel. ?s un festiu del mes de juny. Potser per aix¨° el barri est¨¤ mig buit. Arribo a l¡¯adre?a indicada. Premo un timbre silenci¨®s. Ning¨² acudeix, aix¨ª que torno a insistir. De sobte, la porta de ferro s¡¯obre i apareix una dona amb mascareta. No li veig la boca, per¨° els ulls li somriuen. Passa, passa. Creuem un magatzem ple de caixes de fusta enormes, on es guarden quadres abans de ser transportats. El cam¨ª de pas ¨¦s estret. Escales amunt, el panorama canvia. Una sala immensa i di¨¤fana s¡¯obre davant meu. Al bell mig, nom¨¦s hi ha una taula, una cadira i un ordinador. Al fons, un volador. Faig el gest d¡¯acostar-m¡¯hi, per¨° un ¡°No!¡± ¡ªdol? i ferm a la vegada¡ª m¡¯atura. ¡°No et coneixen, s¡¯espantarien. A m¨¦s, hi ha una cadernera que est¨¤ covant. No ens hi podem acostar. Ens quedarem aqu¨ª, seurem en aquest sof¨¤. Et va b¨¦?¡±. La pregunta que em fa l¡¯Eul¨¤lia Grau ¨¦s ret¨°rica. Les butaques de pell que havia encomanat fa mesos encara no li han arribat.

Artista de ruptura

En un article publicat el maig del 1975 a la revista Serra d¡¯Or, el cr¨ªtic d¡¯art Alexandre Cirici parla d¡¯Eul¨¤lia Grau com ¡°una noia obstinada i sincera, encantadorament t¨ªmida¡±. Cinquanta anys m¨¦s tard, la descripci¨® encara li escau fins al punt que no costa imaginar-se la nena que va criar-se en una fam¨ªlia del t¨¨xtil de Terrassa, que va estudiar a les monges i a qui li agradava dibuixar. Sobre el paper, la seva vida era de petita burgesia catalana, de visitar la portalada de Ripoll, d¡¯anar a esquiar a La Molina. ¡°La meva tieta no tenia fills i els pares em deixaven alguna temporada amb ella i el seu marit, que era historiador de l¡¯art. Recordo que un estiu vam passar uns dies a Ca n¡¯Argelaguet, on els masovers llogaven habitacions. Veure la vida senzilla de la gent treballadora em va impressionar molt¨ªssim¡±, assegura. Aquell descobriment li va anar calant la pell, fins al punt de mirar-se el m¨®n que l¡¯envoltava amb uns altres ulls, de veure-hi les tramoies que la seva quotidianitat privilegiada deixava en un segon pla.

L¡¯idealisme ¨¦s intr¨ªnsec a la joventut, com tamb¨¦ ho ¨¦s la recerca de vies d¡¯escapament. L¡¯Eul¨¤lia Grau de 21 anys va pensar que trobaria la seva en l¡¯art, molt m¨¦s enll¨¤ de les muntanyes i les cabretes que dibuixava a les monges. ¡°Durant un any vaig ser alumna lliure a la Facultat de Belles Arts. Per¨° era avorrit. Tots volien pintar com Vel¨¢zquez i ser professors! Aix¨ª que ho vaig deixar i em vaig apuntar a l¡¯escola de cinema que Pere Portabella havia muntat a Aixel¨¤, la botiga de fotografia¡±, recorda. No es va enamorar prou del set¨¨ art per dedicar-li la vida, per¨° s¨ª que va trobar aquella experi¨¨ncia ¡°molt m¨¦s interessant¡±, sobretot pels estudiants i professors que va con¨¨ixer, entre aquests darrers el mateix Cirici. Aquesta aventura tamb¨¦ va durar un any, fins que va apuntar-se a Eina per estudiar disseny industrial. En un viatge d¡¯esqu¨ª amb la seva germana petita als Alps austr¨ªacs va fer parada a Mil¨¤ per valorar les opcions que li oferia la ciutat, en aquell moment epicentre del disseny europeu. ¡°Preferia fer pr¨¤ctiques en un estudi que no anar a una escola¡±, puntualitza. I aix¨ª ¨¦s com al juny del 1970 va aterrar al de l¡¯arquitecte Ettore Sottsass Jr., que l¡¯any abans ja havia dissenyat la Valentine, la popular m¨¤quina d¡¯escriure port¨¤til d¡¯Olivetti, companyia per a la qual va treballar trenta anys com a director creatiu.

Presenta els fets en cru, despullats, bocins de realitat en contrast, i ¨¦s l¡¯espectador qui ha de descodificar-los.?Eul¨¤lia Grau Vegap Bcn 22

Desig i disseny

Un n¨²vol negre recorre el cel blau que fins ara llu?a dins de l¡¯estudi d¡¯Eul¨¤lia Grau. Hi ha noms i cognoms que incomoden. Hi ha preguntes que reben el silenci com a resposta. ¡°De tot aix¨° no en parlar¨¦¡±, xiuxiueja. I somriu. Obstinadament sincera. Sincerament obstinada. ¡°Per¨° ho pots fer tu, si vols¡±, concedeix. ?s el preu de la informaci¨® p¨²blica. Sottsass tampoc pot parlar: el fundador del moviment Memphis a l¡¯albada de la d¨¨cada dels vuitanta va morir la nit de Cap d¡¯Any del 2007, als 90 anys. Per¨° poc abans va deixar escrites les seves mem¨°ries a Scritto di notte (2010, Adelphi, en itali¨¤), un relat autobiogr¨¤fic que t¨¦ un ap¨¨ndix dedicat a les dones que van marcar-lo: la primera muller, la traductora Fernanda Pivano; una jove catalana estudiant d¡¯Eina de nom Cleide ¡ª¡°Cleide?¡±, li va preguntar ell quan es van con¨¨ixer per primer cop al seu estudi milan¨¨s; ¡°S¨ª, a Catalunya de Cleides n¡¯hi ha moltes, ¨¦s un nom d¡¯origen grec¡±, diu que li va respondre ella¡ª, i la segona muller i actual v¨ªdua, la periodista Barbara Radice.

¡°Vam fer dibuixos, fotos, col¡¤leccions, decoracions, vam viure en una mena d¡¯¨¨xtasi, un amor sense vilesa, sense defectes, sense incerteses, un ¨¤mbit intacte que navegava entre la felicitat, la nost¨¤lgia, les gelosies, els terrors, el sofriment, la dol?or, el son, els orgasmes, la proximitat, la dist¨¤ncia. I tot aix¨° durant molt de temps, per¨° massa poc, massa poques vegades. Era impossible.¡± Aix¨ª resumeix Sottsass la seva apassionada relaci¨® amb Cleide, que va oscil¡¤lar entre Mil¨¤ i Barcelona durant quasi sis anys de manera intermitent i que va ser la llavor de la relaci¨® professional entre l¡¯arquitecte i l¡¯editora BD Barcelona Design, per a qui el 1973 va dissenyar l¡¯ic¨°nic gerro Shiva. Un temps art¨ªsticament fruct¨ªfer i emocionalment intens ¡ªamb viatges n¨°mades pels Pirineus i altres indrets¡ª en qu¨¨ Cleide va trobar la seva pr¨°pia veu. ¡°Era una artista. Va fer collages aspres, ir¨°nics, agressius, que sempre posaven el dit a la llaga, i sempre parlaven del buit, de l¡¯engany que fa el buit, aquest buit particular que ¨¦s l¡¯abs¨¨ncia de resposta, el silenci sense eco. Despr¨¦s, va fer ampliacions d¡¯aquests collages, que va imprimir sobre teles fetes per ella, i que va potenciar amb colors¡±, relata Sottsass a les seves mem¨°ries.

¡°A les presons hi segueixen anant els pobres desgraciats, no els rics. No hi ha una just¨ªcia justa¡±

Eul¨¤lia ¡ªamb un apel¡¤latiu d¡¯origen grec molt com¨² a Catalunya que es va convertir en el seu nom art¨ªstic¡ª tenia una voluntat f¨¨rria per descodificar el caos que l¡¯envoltava, per desemmascarar les mentides d¡¯una societat bombardejada pels mitjans de masses i fer-ho amb les mateixes imatges que aquests mitjans de comunicaci¨® publicaven. Nom¨¦s calia escollir-les, confrontar-les en fotomuntatges i deixar que l¡¯espectador tragu¨¦s les seves pr¨°pies conclusions, sempre inc¨°modes. En un costat una n¨²via, pura i virginal; en l¡¯altre, un rentavaixelles ple. En un primer pla, uns peus que dormen pl¨¤cidament; de fons, una ciutat devastada per la guerra. A sobre, unes imatges de la cacera del b¨²fal. A sota, una persecuci¨® policial. En paraules de Cirici, a Eul¨¤lia no li calien ¡°ni pinzells, ni llapis, ni trucs de cuina art¨ªstica. Nom¨¦s preocupar-se per all¨° que cal dir¡±. I qu¨¨ calia dir a principis dels anys setanta? L¡¯Eul¨¤lia jove, activista, feminista i simpatitzant de la CNT volia denunciar les injust¨ªcies, un paraigua en el qual s¡¯aixoplugaven els estereotips de g¨¨nere, la corrupci¨®, l¡¯ab¨²s de poder, l¡¯explotaci¨® laboral... Cinquanta anys despr¨¦s, l¡¯Eul¨¤lia adulta, activista, feminista i encara escorada molt a l¡¯esquerra, es troba que el seu discurs, malauradament, encara ¨¦s vigent. ¡°A les presons hi continuen anant els pobres desgraciats, no els rics. No hi ha una just¨ªcia justa. De fet, diria que en tot aquest temps ha empitjorat. Mira l¡¯esc¨¤ndol Pegasus sense anar m¨¦s lluny!¡±, afirma.

Els estereotips de g¨¨nere han estat recurrents en el seu treball. ?Eul¨¤lia GrauVegap Bcn 22

I de sobte, el silenci

Al?ar la veu contra les injust¨ªcies ha sigut el mantra vital d¡¯Eul¨¤lia. I no ha estat un cam¨ª f¨¤cil. Recorda que a l¡¯inici ning¨² li feia ¡°ni puto cas, fins i tot alguns se¡¯n reien, deien que feia fotoc¨°pies¡±, per¨° mai es va doblegar. Al gener del 1974 va inaugurar la seva primera exposici¨® a la Sala Vin?on: es deia ¡°Etnografia¡± i ¨¦s la que Cirici va disseccionar en el seu article a Serra d¡¯Or. ¡°Els simbolistes substitu?en unes coses per altres i jugaven amb un codi sobreent¨¨s. Ella fa morceaux choisis, patchwork, puzle, rebus, llenguatge el¡¤l¨ªptic, t¨¤cit, pizzicato, sondatge, tast, mostra suficient, assaig de verificaci¨®. El seu art ¨¦s, doncs, la tria¡±, va escriure el cr¨ªtic. El mateix modus operandi va amarar ¡°Etnografia 2¡å, que es va exposar al novembre del mateix any a la sala Buades de Madrid. Com sempre, Eul¨¤lia presentava els fets en cru, despullats, bocins de realitat en contrast, i era l¡¯espectador qui havia de descodificar-los. La doble s¨¨rie de les Etnografies va anar seguida, durant quasi una d¨¨cada, de treballs molt potents de den¨²ncia social ¡ªLa cultura de la mort, Inventemos tambi¨¦n nosotros, Orden p¨²blico, Discriminaci¨® de la dona, Cancionero de los hombres verticales y los hombres horizontales, El cost de la vida...¡ª que van tenir recorregut per un circuit alternatiu de galeries d¡¯aqu¨ª i de fora. I, de sobte, va arribar el silenci.

¡°Jo sempre havia tingut ganes de marxar de Barcelona. Vaig passar algunes temporades a Londres, tamb¨¦ a Par¨ªs, per¨° Berl¨ªn m¡¯atreia molt per les revoltes estudiantils. A principis dels anys vuitanta vaig anar-hi per sis mesos i m¡¯hi vaig acabar quedant nou anys. Mentrestant, vaig viure deu mesos al Jap¨® aprenent la t¨¨cnica artesanal del paper washi. Em va interessar tant la cultura asi¨¤tica, que de tornada a Berl¨ªn em vaig posar a estudiar sinologia. Finalment, em vaig mudar a Pequ¨ªn, on em vaig estar sis anys. Estudiava xin¨¨s a la universitat, per¨° per sobreviure vaig arribar a fer de secret¨¤ria a l¡¯ambaixada de Xile i de Col¨°mbia. All¨¤ no podia treballar d¡¯artista, estava tot molt controlat¡±, confessa. Aquestes paraules, ca?ades al vol en una llarga conversa al seu estudi, cobren rellev¨¤ncia m¨¦s tard, quan Sottsass posa aquestes altres en boca de Cleide. ¡°La notorietat, la fama, els diners, tot aix¨° se me¡¯n fot. S¨¦ molt b¨¦ que mai tindr¨¦ un c¨¨ntim. Per¨° aix¨° no importa. El que importa ¨¦s la meva vida. Si no me¡¯n puc sortir d¡¯una manera, haur¨¦ de provar-ho d¡¯una altra manera¡±. Despr¨¦s d¡¯estar-se quinze anys fora, Eul¨¤lia va tornar a Barcelona a finals dels noranta per ¡°motius familiars¡±. No ho hauria fet mai per voluntat pr¨°pia. ¡°Tenia 50 anys, em costava parlar catal¨¤ amb flu?desa i, com que m¡¯havia de reubicar, vaig comen?ar a fer cursos gratu?ts de Flash i Photoshop. ?s l¡¯art que faig ara. Ja no utilitzo nom¨¦s les imatges dels mitjans de comunicaci¨®. Ara moltes les disparo jo i despr¨¦s les treballo amb l¡¯ordinador: les deformo, jugo amb transpar¨¨ncies... Per¨° el meu discurs no ha canviat¡±, sentencia.

Avantguardisme i feminisme

El primer raig de llum a trencar aquesta penombra es va dir, ir¨°nicament, ¡°Il¡¤luminacions¡±, una exposici¨® col¡¤lectiva que es va fer al CCCB de Barcelona al 2009. Tres obres de la s¨¨rie de les Etnografies van cridar l¡¯atenci¨® de Bartomeu Mar¨ª, director del MACBA. Aqu¨ª va comen?ar un proc¨¦s de rescabalament de l¡¯artista que va culminar el 2013 amb la retrospectiva ¡°Mai no he pintat ¨¤ngels daurats¡±, que s¡¯alimentava fonamentalment dels treballs de la seva primera etapa i que la comiss¨¤ria Teresa Grandas contextualitza i ressegueix magistralment al cat¨¤leg corresponent. ¡°Vaig insistir molt que hi incloguessin obra recent. Els vaig dir: ?Com si la voleu penjar als lavabos..., per¨° poseu-la!?¡±, recorda. Un dia despr¨¦s de la inauguraci¨®, la Casa Reial va trucar al museu demanant que traguessin una fotografia del rei Joan Carles I d¡¯un carro de diapositives on Eul¨¤lia denunciava la corrupci¨®. Ella va empassar-se el gripau. ¡°No volia complicar-los la vida a Mar¨ª i el seu equip. Aix¨ª que la vaig substituir per la cara del B¨¢rcenas. Per¨° en acabar l¡¯exposici¨®, hi vaig tornar a afegir la cara del rei. Mira¡¯l ara¡±, continua. Arran d¡¯aquesta retrospectiva, l¡¯any seg¨¹ent va rebre el Premi Ciutat de Barcelona 2014 i la seva obra primerenca va tornar a entrar en circulaci¨® discretament, sense pressa, sense pausa, per exemple en una exposici¨® col¡¤lectiva a la Tate Modern de Londres. Com va deixar escrit el mateix Mar¨ª, la figura d¡¯Eul¨¤lia era emblem¨¤tica, per¨° deslocalitzada. ¡°Emblem¨¤tica perqu¨¨ situa la seva veu com a pionera de la primera generaci¨® de lluitadores des de la seva condici¨® de dona. I deslocalitzada perqu¨¨ no ¨¦s fins fa poc que hem apr¨¨s a apreciar novament aquest tipus d¡¯art que va n¨¦ixer i s¡¯ha mantingut en les perif¨¨ries institucionals i acad¨¨miques¡±.

Torno a pr¨¦mer el timbre silenci¨®s del Carmel i es repeteix el mateix ritual de fa quasi tres mesos. Per¨° amb una difer¨¨ncia: les butaques de pell ja han arribat i les enormes caixes de fusta que ocupaven gran part del magatzem ja no hi s¨®n. Fins al 8 d¡¯octubre, una selecci¨® d¡¯obres de la s¨¨rie de les Etnografies es troba a Par¨ªs, exposada a la prestigiosa galeria Vallois, especialitzada en les avantguardes dels anys seixanta i setanta. ¡°Vam descobrir Eul¨¤lia Grau a trav¨¦s de la comiss¨¤ria Camille Morineau, que tamb¨¦ ¨¦s la fundadora d¡¯Aware, una associaci¨® que s¡¯ocupa de promocionar les dones artistes. El seu treball de seguida ens va interessar molt¨ªssim, aix¨ª que al gener la vam visitar al seu estudi de Barcelona i li vam proposar de fer aquesta exposici¨® a la tardor¡±, explica Marianne Le M¨¦tayer, directora de la galeria. El mateix inter¨¨s ha despertat als responsables de la galeria Mayoral de Barcelona, que li estan preparant una exposici¨® per a aquest novembre. ¡°Tant Eul¨¤lia Grau com Mari Chord¨¤ s¨®n exemples del menysteniment que han patit les dones artistes de la seva ¨¨poca. Per aix¨° ¨¦s important que el reconeixement els arribi ara que hi s¨®n. En termes de feminisme, l¡¯obra de Grau ¨¦s vision¨¤ria, perqu¨¨ les problem¨¤tiques que denunciava en el seu dia encara segueixen vigents¡±, assegura Jordi Mayoral, per a qui les injust¨ªcies poden corregir-se durant un temps, per¨° no s¡¯acaben mai.

L¡¯artista terrassenca al seu estudi del Carmel, a Barcelona.Albert Garcia
¡°Abans ning¨² em comprava aquesta obra, era un art que no s¡¯acceptava, no s¡¯entenia¡±

Mentre arriba aquesta nova exposici¨®, Eul¨¤lia gaudeix de la rebuda que va tenir a Par¨ªs fa unes setmanes. ¡°La inauguraci¨® va ser fant¨¤stica, el dia abans ja s¡¯havien venut quatre obres. All¨° ¨¦s un altre m¨®n. M¡¯hi hauria quedat m¨¦s dies, per¨° no podia deixar sols els ocells m¨¦s temps¡±, confessa. De sobre la taula, agafa el cat¨¤leg impr¨¨s d¡¯¡±Eul¨¤lia Grau. Etnograf¨ªas¡± i me¡¯l dona. ¡°Mira¡¯l, ¨¦s preci¨®s¡±, diu. El fullejo i assenteixo. Em crida l¡¯atenci¨® la primera foto, a doble p¨¤gina, on apareix una Eul¨¤lia en la vintena, amb els cabells ¨¤ la gar?on i un gat sobre l¡¯espatlla. ¡°Es deia Dum Dum, me l¡¯emportava a tot arreu, fins i tot a les inauguracions¡±, rememora. Per¨° no hi ha m¨¦s temps per als records. Aquests dies t¨¦ molta feina i es passa hores i hores a l¡¯estudi revisant els arxius. ¡°Tinc fotomuntatges dels anys setanta i vuitanta que no vaig arribar a emulsionar sobre tela i ara els de Vallois em demanen fotografies perqu¨¨ arran de l¡¯exposici¨® hi ha col¡¤leccionistes interessats. Abans ning¨² em comprava aquesta obra. El meu era un art que no s¡¯acceptava, que no s¡¯entenia. I, mira, ara s¡¯ha fet comercial¡±, deixa anar. I torna a somriure, encantadorament t¨ªmida, com si pel cam¨ª no haguessin passat quasi cinquanta anys, conven?uda de tot all¨° que ha fet. ¡°I encara avui ho estic¡±. Paraula d¡¯Eul¨¤lia.

De l¡¯abs¨¨ncia a la pres¨¨ncia

La darrera obra premiada al concurs de pintura de la Fundaci¨® Vila Casas ¨¦s una caixa de sorpreses que s¡¯emmiralla en un quadre de Mari¨¤ Fortuny. A ¡°El col¡¤leccionista absent III¡± (2022), el pintor Rafel G. Bianchi incorpora sobre llen? la seva particular genealogia de l¡¯art catal¨¤. I ho fa incloent-hi obres de Joan Mir¨®, Antoni T¨¤pies, Joan Brossa, ?ngels Rib¨¦, i aix¨ª fins a una trentena d¡¯artistes del segle XX de diferents generacions i interessos. Entre ells, Eul¨¤lia Grau. ¡°?s tot un referent i com a tal ha de ser reivindicada, perqu¨¨ no va tenir la visibilitat que mereixia. M¡¯agrada el seu sentit de l¡¯humor i com, partint d¡¯un referent fotogr¨¤fic, treballa la formalitzaci¨® gr¨¤fica. A m¨¦s a m¨¦s, sempre m¡¯han interessat els artistes amb un vessant pop i ella el t¨¦¡±, afirma Bianchi, que ha reprodu?t en el seu quadre la coberta ¡ªvirada a vermell¡ª del llibre ¡®Discriminaci¨® de la dona¡¯ (1977), que forma part del fons del MACBA i que cont¨¦ una s¨¨rie de serigrafies en blanc i negre de gran cruesa.

L¡¯obra d'Eul¨¤lia Grau forma part d''El col¡¤leccionista absent III', de Rafael G. Bianchi.Xavier Pladellorens


Arxivat A

seductrice.net
universo-virtual.com
buytrendz.net
thisforall.net
benchpressgains.com
qthzb.com
mindhunter9.com
dwjqp1.com
secure-signup.net
ahaayy.com
tressesindia.com
puresybian.com
krpano-chs.com
cre8workshop.com
hdkino.org
peixun021.com
qz786.com
utahperformingartscenter.org
worldqrmconference.com
shangyuwh.com
eejssdfsdfdfjsd.com
playminecraftfreeonline.com
trekvietnamtour.com
your-business-articles.com
essaywritingservice10.com
hindusamaaj.com
joggingvideo.com
wandercoups.com
wormblaster.net
tongchengchuyange0004.com
internetknowing.com
breachurch.com
peachesnginburlesque.com
dataarchitectoo.com
clientfunnelformula.com
30pps.com
cherylroll.com
ks2252.com
prowp.net
webmanicura.com
sofietsshotel.com
facetorch.com
nylawyerreview.com
apapromotions.com
shareparelli.com
goeaglepointe.com
thegreenmanpubphuket.com
karotorossian.com
publicsensor.com
taiwandefence.com
epcsur.com
southstills.com
tvtv98.com
thewellington-hotel.com
bccaipiao.com
colectoresindustrialesgs.com
shenanddcg.com
capriartfilmfestival.com
replicabreitlingsale.com
thaiamarinnewtoncorner.com
gkmcww.com
mbnkbj.com
andrewbrennandesign.com
cod54.com
luobinzhang.com
faithfirst.net
zjyc28.com
tongchengjinyeyouyue0004.com
nhuan6.com
kftz5k.com
oldgardensflowers.com
lightupthefloor.com
bahamamamas-stjohns.com
ly2818.com
905onthebay.com
fonemenu.com
notanothermovie.com
ukrainehighclassescort.com
meincmagazine.com
av-5858.com
yallerdawg.com
donkeythemovie.com
corporatehospitalitygroup.com
boboyy88.com
miteinander-lernen.com
dannayconsulting.com
officialtomsshoesoutletstore.com
forsale-amoxil-amoxicillin.net
generictadalafil-canada.net
guitarlessonseastlondon.com
lesliesrestaurants.com
mattyno9.com
nri-homeloans.com
rtgvisas-qatar.com
salbutamolventolinonline.net
sportsinjuries.info
wedsna.com
rgkntk.com
bkkmarketplace.com
zxqcwx.com
breakupprogram.com
boxcardc.com
unblockyoutubeindonesia.com
fabulousbookmark.com
beat-the.com
guatemala-sailfishing-vacations-charters.com
magie-marketing.com
kingstonliteracy.com
guitaraffinity.com
eurelookinggoodapparel.com
howtolosecheekfat.net
marioncma.org
oliviadavismusic.com
shantelcampbellrealestate.com
shopleborn13.com
topindiafree.com
v-visitors.net
djjky.com
053hh.com
originbluei.com
baucishotel.com
33kkn.com
intrinsiqresearch.com
mariaescort-kiev.com
mymaguk.com
sponsored4u.com
crimsonclass.com
bataillenavale.com
searchtile.com
ze-stribrnych-struh.com
zenithalhype.com
modalpkv.com
bouisset-lafforgue.com
useupload.com
37r.net
autoankauf-muenster.com
bantinbongda.net
bilgius.com
brabustermagazine.com
indigrow.org
miicrosofts.net
mysmiletravel.com
selinasims.com
spellcubesapp.com
usa-faction.com
hypoallergenicdogsnames.com
dailyupdatez.com
foodphotographyreviews.com
cricutcom-setup.com
chprowebdesign.com
katyrealty-kanepa.com
tasramar.com
bilgipinari.org
four-am.com
indiarepublicday.com
inquick-enbooks.com
iracmpi.com
kakaschoenen.com
lsm99flash.com
nana1255.com
ngen-niagara.com
technwzs.com
virtualonlinecasino1345.com
wallpapertop.net
casino-natali.com
iprofit-internet.com
denochemexicana.com
eventhalfkg.com
medcon-taiwan.com
life-himawari.com
myriamshomes.com
nightmarevue.com
healthandfitnesslives.com
androidnews-jp.com
allstarsru.com
bestofthebuckeyestate.com
bestofthefirststate.com
bestwireless7.com
britsmile.com
declarationintermittent.com
findhereall.com
jingyou888.com
lsm99deal.com
lsm99galaxy.com
moozatech.com
nuagh.com
patliyo.com
philomenamagikz.net
rckouba.net
saturnunipessoallda.com
tallahasseefrolics.com
thematurehardcore.net
totalenvironment-inthatquietearth.com
velislavakaymakanova.com
vermontenergetic.com
kakakpintar.com
begorgeouslady.com
1800birks4u.com
2wheelstogo.com
6strip4you.com
bigdata-world.net
emailandco.net
gacapal.com
jharpost.com
krishnaastro.com
lsm99credit.com
mascalzonicampani.com
sitemapxml.org
thecityslums.net
topagh.com
flairnetwebdesign.com
rajasthancarservices.com
bangkaeair.com
beneventocoupon.com
noternet.org
oqtive.com
smilebrightrx.com
decollage-etiquette.com
1millionbestdownloads.com
7658.info
bidbass.com
devlopworldtech.com
digitalmarketingrajkot.com
fluginfo.net
naqlafshk.com
passion-decouverte.com
playsirius.com
spacceleratorintl.com
stikyballs.com
top10way.com
yokidsyogurt.com
zszyhl.com
16firthcrescent.com
abogadolaboralistamd.com
apk2wap.com
aromacremeria.com
banparacard.com
bosmanraws.com
businessproviderblog.com
caltonosa.com
calvaryrevivalchurch.org
chastenedsoulwithabrokenheart.com
cheminotsgardcevennes.com
cooksspot.com
cqxzpt.com
deesywig.com
deltacartoonmaps.com
despixelsetdeshommes.com
duocoracaobrasileiro.com
fareshopbd.com
goodpainspills.com
hemendekor.com
kobisitecdn.com
makaigoods.com
mgs1454.com
piccadillyresidences.com
radiolaondafresca.com
rubendorf.com
searchengineimprov.com
sellmyhrvahome.com
shugahouseessentials.com
sonihullquad.com
subtractkilos.com
valeriekelmansky.com
vipasdigitalmarketing.com
voolivrerj.com
zeelonggroup.com
1015southrockhill.com
10x10b.com
111-online-casinos.com
191cb.com
3665arpentunitd.com
aitesonics.com
bag-shokunin.com
brightotech.com
communication-digitale-services.com
covoakland.org
dariaprimapack.com
freefortniteaccountss.com
gatebizglobal.com
global1entertainmentnews.com
greatytene.com
hiroshiwakita.com
iktodaypk.com
jahatsakong.com
meadowbrookgolfgroup.com
newsbharati.net
platinumstudiosdesign.com
slotxogamesplay.com
strikestaruk.com
trucosdefortnite.com
ufabetrune.com
weddedtowhitmore.com
12940brycecanyonunitb.com
1311dietrichoaks.com
2monarchtraceunit303.com
601legendhill.com
850elaine.com
adieusolasomade.com
andora-ke.com
bestslotxogames.com
cannagomcallen.com
endlesslyhot.com
iestpjva.com
ouqprint.com
pwmaplefest.com
qtylmr.com
rb88betting.com
buscadogues.com
1007macfm.com
born-wild.com
growthinvests.com
promocode-casino.com
proyectogalgoargentina.com
wbthompson-art.com
whitemountainwheels.com
7thavehvl.com
developmethis.com
funkydogbowties.com
travelodgegrandjunction.com
gao-town.com
globalmarketsuite.com
blogshippo.com
hdbka.com
proboards67.com
outletonline-michaelkors.com
kalkis-research.com
thuthuatit.net
buckcash.com
hollistercanada.com
docterror.com
asadart.com
vmayke.org
erwincomputers.com
dirimart.org
okkii.com
loteriasdecehegin.com
mountanalog.com
healingtaobritain.com
ttxmonitor.com
nwordpress.com
11bolabonanza.com