¡®M¡¯hi nego¡¯, de Per Petterson: El preu i el valor d¡¯una negaci¨®
L¡¯autor combina una vegada m¨¦s l¡¯abordatge directe de la vida pr¨¤ctica amb una sofisticada disposici¨® del temps que obre sorprenents perspectives de nost¨¤lgia
Conv¨¦ recordar (i advertir que continuarem recordant-ho en el futur) que Per Petterson est¨¤ escrivint novel¡¤les magn¨ªfiques, emmarcades en un projecte integrat (on cada novel¡¤la remet a les anteriors i anticipa les que vindran) que ¨¦s un dels m¨¦s auda?os i reeixits del m¨¦s aviat previsible i caut panorama de la novel¡¤la contempor¨¤nia.
A M¡¯hi nego, Petterson combina una vegada m¨¦s la prosa distreta amb la frase exacta; l¡¯abordatge directe de la vida pr¨¤ctica (en poques novel¡¤les es treballa m¨¦s des de Robinson Crusoe que en les seves) amb una sofisticada disposici¨® del temps que, quan el lector menys s¡¯ho espera, obre sorprenents perspectives de nost¨¤lgia; i la impressi¨® de franquesa amb el gust per l¡¯el¡¤lipsi enigm¨¤tica... el joc d¡¯equilibris on reconeixem el territori Petterson.
M¡¯hi nego es descabdella a partir d¡¯una escena que per a molts autors serviria de cl¨ªmax: la destrucci¨® d¡¯una fam¨ªlia on tots sofreixen pels abusos del pare. La novel¡¤la segueix les ones expansives d¡¯aquesta explosi¨® dom¨¨stica: les vides de tres personatges (els germans Tommy i Siri i el seu millor amic Jim) que a partir d¡¯aquest moment de viol¨¨ncia fundacio?nal no faran res m¨¦s que separar-se.
L¡¯autor pavimenta la novel¡¤la de negacions, assenyades i insensates, heroiques i covardes, que salven o que condemnen
Encara que M¡¯hi nego est¨¤ farcida d¡¯escenes de retrobament, es tracta de passos de suport transitori abans d¡¯apuntalar nous distanciaments, a penes salvats pel record i la imaginaci¨®. Un exemple: l¡¯escruixidora escena on es descobreix que una dona, perduda des de fa d¨¨cades, ha dut tots aquests anys a la cartera unes fotografies retallades de revistes ¡°de moda¡± de nens amb la mateixa edat que tenien els seus quatre fills quan es va veure obligada a separar-se d¡¯ells. Una epifania, austera, trista i emocionant (sense ¨¨mfasi i que es clava profundament en la imaginaci¨® del lector) que porta la signatura de Petterson.
La negativa (centre tem¨¤tic de la novel¡¤la) s¡¯aborda des de diferents perspectives: negar-se a continuar aguantant un pare violent, negar-se a ser amic d¡¯alg¨² a qui s¡¯enveja, negar-se a quedar-se a prop d¡¯una germana amb la qual es comen?a a vorejar una perillosa atracci¨® f¨ªsica, negar-se a un treball que aixafa, negar-se a morir, negar-se a fer-se c¨¤rrec de la fam¨ªlia, negar-se a una vida consumida en un poble, negar-se a superar una malaltia, negar-se a rebre ajuda, negar-se a continuar portant una vida que progressa cap a l¡¯infern. Petterson pavimenta el cam¨ª de la novel¡¤la de negacions, assenyades i insensates, heroiques i covardes, que salven o que condemnen. La negaci¨® contribueix tamb¨¦ que aquesta sigui una novel¡¤la sobre segones i terceres oportunitats (encara que a vegades es presentin com un escarni o almenys amb una aparen?a burleta) perqu¨¨ al capdavall la vida continuar¨¤ endavant (mutant i mutant) mentre respirem.
(Tot i que la meva ressenya no enfoca en aquesta direcci¨®, no est¨¤ de m¨¦s assenyalar al lector la delicada tasca que Petterson ha fet amb els seus personatges principals: tres car¨¤cters ben perfilats que es defineixen tant pel que fan com per all¨° que callen o deixen passar.)
Petterson ha escrit una novel¡¤la sobre la negaci¨®. Sobre els seus c¨¤stigs, la seva arbitrarietat, la seva deliberaci¨® i les seves recompenses. De manera que ¨¦s del tot coherent, per¨° tamb¨¦ arriscat, i un punt ge?nial, que la mateixa novel¡¤la es negui a oferir-li al lector l¡¯escena de retrobament que ha preparat amb tanta cura i minuciositat. Qu¨¨ queda de l¡¯Ulisses si li extirpem l¡¯episodi a l¡¯extrem de la nit on s¡¯abracen Dedalus i Bloom? Al meu entendre, la novel¡¤la de Joyce quedaria compromesa i disminu?da, seria una gran p¨¨rdua. Els retrobaments alliberen molta energia retinguda, i potser M¡¯hi nego seria encara millor si assist¨ªssim a la llarga conversa entre els diversos personatges, separats per les seves negacions. El retrobament gaireb¨¦ impossible del Tommy i la Siri, el de la Siri i la mare o l¡¯imminent entre el Tommy i el Jim (encara que ¨¦s ben probable que ens ofereixi aquesta escena en una novel¡¤la futura, al cap i a la fi n¡¯hi ha moltes que suplementen les anteriors). Per¨° el que perdem en emoci¨® ho guanyem en coher¨¨ncia: quina manera m¨¦s adient de referendar que el balan? d¡¯una ren¨²ncia sempre ser¨¤ incomplet (sabem el que guanyem per¨° mai el que perdem), que deixant fora de la novel¡¤la la seva resoluci¨®?
M¡¯hi nego?
Club Editor, 2022
288 p¨¤gines. 21,95 euros
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.