Nit per a la tenacitat de Ra¨²l Ar¨¦valo
Els Goya premien l'obstinaci¨® de l'actor per aixecar ¡®Tarde para la ira¡¯, la seva primera pel¡¤l¨ªcula, en una nit en la qual ¡®Un monstre em ve a veure¡¯, de Bayona, obt¨¦ nou gaurdons
Els dos grans triomfadors de la 31a edici¨® dels premis Goya, Ra¨²l Ar¨¦valo i J. A. Bayona, porten dins l'orgull de ser nois de barri. De barris populars, humils. D'aquests que van n¨¦ixer de la immigraci¨® que en el franquisme va abandonar en massa els pobles i va arribar a suburbis i ciutats dormitori. Un va cr¨¦ixer en el barcelon¨ª barri de Trinitat Vella; l'altre, a M¨®stoles. Un recorda l'impacte que va tenir en la seva infantesa Superman. L'altre no ¨¦s capa? de recordar la seva primera vegada en una sala, per¨° s¨ª de E. T. l'extraterrestre?i de ser el soci 131 del videoclub Iris, on es va inflar a llogar pel¡¤l¨ªcules de Bruce Lee.
Anit els seus passos es van creuar de nou. El primer, el barcelon¨ª, Juan Antonio Garc¨ªa Bayona, es va portar nou goyas amb el seu tercer llargmetratge, Un monstre em ve a veure, entre ells el de millor direcci¨®, en una cerim¨°nia celebrada a tres setmanes que comenci el rodatge del seu salt a Hollywood, Jurassic World 2.
L'altre, el triomfador de la gala, Ra¨²l Ar¨¦valo Zorzo, va col¡¤locar la seva pel¡¤l¨ªcula Tarde para la ira en el lloc m¨¦s alt, en obtenir el guard¨® al millor film. El palmar¨¨s el van completar els premis a millor gui¨® original, direcci¨® novell (segon guard¨® per a?Ar¨¦valo) i millor actor de repartiment (Manolo Solo).
Ar¨¦valo va somiar durant anys amb dirigir una pel¡¤l¨ªcula. Al mig es va creuar l'actuaci¨®, i s'hi va dedicar, amb goya incl¨°s per Gordos. El projecte de Tarde para la ira ¨¦s un somni acariciat durant nou anys. I aquest primer llargmetratge tanca en certa manera un per¨ªode de la seva vida, que va comen?ar als seus 11 anys, quan va realitzar el seu primer curt, Super Agente 000, en el mateix corral de la casa de la seva ¨¤via (al poble segovi¨¤ del que procedeix la seva fam¨ªlia, Mart¨ªn Mu?oz de las Posadas) on es va rodar una de les seq¨¹¨¨ncies inoblidables de Tarde para la ira.
Venjan?a en 16 mm
A l'arrencar la cerim¨°nia, el presentador Dani Rovira li va dedicar aquesta frase: ¡°Onze nominacions a la primera. Ra¨²l, posa la segona que el cinema t'ho est¨¤ demanant¡±. Fins que aix¨° succeeixi, Ar¨¦valo pot estar tranquil d'haver fet la pel¡¤l¨ªcula que volia: un thriller tallat en la venjan?a en s¨²per 16 mm, un format que no es pot revelar a Espanya. Per aix¨°, en acabar cada jornada, el material volava a Romania. Ho va fer aix¨ª perqu¨¨ creia en aquesta est¨¨tica, perqu¨¨ necessitava que hi hagu¨¦s gra i suor en la pantalla, sec¨¤ castell¨¤ i ve?nat madrileny, que els personatges sonessin a reals.
I la cosa li ha funcionat perqu¨¨ s'ha envoltat dels seus amics, actors poderosos com Antonio de la Torre, Luis Callejo, Manolo Solo, Ra¨²l Jim¨¦nez o Ruth D¨ªaz. I perqu¨¨ una productora, Beatriz Bodegas, de La Canica Films, va hipotecar la seva casa per treure endavant un projecte sense una televisi¨® privada darrere.
Tarde para la ira ¡ªuna pel¡¤l¨ªcula on en la seva coctelera, m¨¦s aviat c¨¤ntir, es barregen Gomorra, els Dardenne, Jacques Audiard, Perros de paja i Carlos Saura¡ª ¨¦s el quart film d'un debutant que guanya el Goya a la millor pel¡¤l¨ªcula. I ho ha fet amb un pressupost de dos milions d'euros. Res comparat amb els 25 de Bayona per rodar Un monstre em ve a veure, que es va emportar la major part de les seves distincions en categories d'aquestes que es coneixen com a t¨¨cniques.
Emma Su¨¢rez, un altre dels rostres d'una nit en la qual es van escoltar crides al Govern perqu¨¨ doni m¨¦s suport al cinema espanyol, reclamacions d'una major pres¨¨ncia femenina i reivindicacions d'¨ªndole laboral en el gremi dels actors, tamb¨¦ sap qu¨¨ ¨¦s bregar per la seva independ¨¨ncia. Su¨¢rez va fer doblet, una cosa que no havia aconseguit cap int¨¨rpret des de Ver¨®nica Forqu¨¦ al 1987. Va guanyar dos goyas: com a actriu protagonista per Julieta, de Pedro Almod¨®var, i com a actriu secund¨¤ria per La propera pell, de Isaki Lacuesta. Havien passat 20 anys des del seu primer guard¨®?per El perro del hortelano. ¡°Fem pel¡¤l¨ªcules!¡±, va cridar des de l'escenari.
Res va sorprendre ¡ªva haver-hi premis per les cinc grans pel¡¤l¨ªcules¡ª i tot va agradar en una gala que no va haver-hi manera de baixar de les tres hores de durada, en la qual Dani Rovira va passar la prova i on el barri va sortir fins i tot amb la cantant S¨ªlvia P¨¦rez Cruz, que va guanyar el Goya a la millor can?¨® amb Ai, ai, ai, un himne contra els desnonaments. Va cantar la seva tornada en un dels moments m¨¦s memorables de la nit. ¡°Es indecente, gente sin casa, casa sin gente".