8 fotosEl tresor documental de Carmen BalcellsL¡¯agent liter¨¤ria va ser un dels referents de la literatura hispanoamericana al segle XX 21 sept 2015 - 17:35CESTWhatsappFacebookTwitterBlueskyLinkedinCopiar enlaceBalcells i Garc¨ªa M¨¢rquez no nom¨¦s s¨®n agent i representat. La seva amistat ¨¦s estreta. En aquest fax del maig del 1992, Carmen Balcells li anuncia "roses vermelles per rebre't dilluns" i "proves netes amb la incorporaci¨® de les cosetes que em vas donar per tel¨¨fon".TEXT: TEREIXA CONSTENLA | FOTO: ARXIU BALCELLS / AGA / MINISTERI DE CULTURAL'ag¨¨ncia va guardar exemplars de totes les edicions de les obres del Nobel colombi¨¤, un dels autors m¨¦s tradu?ts del m¨®n. Aquesta ¨¦s la coberta de la versi¨® coreana de 'Cr¨®nica de una muerte anunciada'. Hi ha 700 caixes amb l'anomenada "biblioteca secund¨¤ria" de Garc¨ªa M¨¢rquez al fons Balcells.TEXT: TEREIXA CONSTENLA | FOTO: ARXIU BALCELLS / AGA / MINISTERI DE CULTURALa que seria "biblioteca prim¨¤ria" de Garc¨ªa M¨¢rquez est¨¤ formada pels originals de les seves obres i successives versions. Balcells ha conservat algunes d'aquestes peces i n'ha cedit d'altres. S'especula que la primera versi¨® de 'Cien a?os de soledad' est¨¤ en mans d'un amic de l'escriptor que est¨¤ intentant vendre-la. Aquesta ¨¦s una versi¨® del 1985 d''El amor en los tiempos del c¨®lera', la hist¨°ria protagonitzada per Fermina Daza i Juvenal Urbino.TEXT: TEREIXA CONSTENLA | FOTO: ARXIU BALCELLS / AGA / MINISTERI DE CULTURA4.190 d¨°lars van costar els passatges d'avi¨® de l'autor de 'Cien a?os de soledad' i la seva dona des de M¨¨xic a Estocolm, amb escala a Madrid, per assistir a la cerim¨°nia de lliurament del Nobel el desembre del 1982.TEXT: TEREIXA CONSTENLA | FOTO: ARXIU BALCELLS / AGA / MINISTERI DE CULTURALes cartes entre l'autora de 'La casa de los esp¨ªritus' i la seva agent desprenen tendresa per tot arreu. En aquesta targeta nadalenca, Allende demana per al proper any "silenci i tranquil¡¤litat per escriure encara que per aix¨° hagi d'assassinar l'Scott, marrec de merda". El vitalisme de l'autora salta gaireb¨¦ de cada paraula.TEXT: TEREIXA CONSTENLA | FOTO: ARXIU BALCELLS / AGA / MINISTERI DE CULTURAAquesta il¡¤lustraci¨®, d'autoria desconeguda, acompanyava el manuscrit original de 'Pantale¨®n y las visitadoras', de Mario Vargas Llosa. El 1970 l'escriptor peru¨¤ havia nomenat agent Balcells, que va ser una de les art¨ªfexs del trasllat de l'autor a Barcelona perqu¨¨ es dediqu¨¦s en exclusiva a escriure despr¨¦s de l'¨¨xit de les seves primeres novel¡¤les.TEXT: TEREIXA CONSTENLA | FOTO: ARXIU BALCELLS / AGA / MINISTERI DE CULTURACarmen Balcells ¨¦s una negociadora dura. Lluitar pels seus autors ¨¦s lluitar tamb¨¦ pel seu percentatge (10%). Per¨° ella dignifica la vida dels escriptors, acostumats a signar contractes vitalicis i rebre gaireb¨¦ el que volguessin pagar-los. Aquest telegrama enviat a l'editorial Bruguera el 1982 mostra Balcells donant un cop de puny a la taula: "O ¨¦s que els fabricants de paper us en regalen la meitat per a promocions?".TEXT: TEREIXA CONSTENLA | FOTO: ARXIU BALCELLS / AGA / MINISTERI DE CULTURADorotea Murh, dona de Juan Carlos Onetti, escriu a Balcells durant la detenci¨® del seu marit despr¨¦s del cop militar de l'Uruguai. Onetti havia participat en un jurat literari que va premiar un conte considerat pornogr¨¤fic i subversiu per la dictadura. Balcells els anima a traslladar-se a Espanya i els ofereix suport econ¨°mic.TEXT: TEREIXA CONSTENLA | FOTO: ARXIU BALCELLS / AGA / MINISTERI DE CULTURA