_
_
_
_

La r¨¤dio al segle XXII

Professionals i experts dibuixen el futur del mitj¨¤ als 90 anys del seu naixement a R¨¤dio Barcelona

Passat, present i futur radiofònic: Miliu, company del ventríloc Toreski i estrella radiofònica dels anys vint i trenta, assegut amb un iPod als estudis ben informatitzats avui de Ràdio Barcelona.
Passat, present i futur radiof¨°nic: Miliu, company del ventr¨ªloc Toreski i estrella radiof¨°nica dels anys vint i trenta, assegut amb un iPod als estudis ben informatitzats avui de R¨¤dio Barcelona.fotomuntatge: minocri-s¨¢nchez

Radiobenefic¨¨ncia, Servei de socors, Teatre radiat, Poesia, Servei meteorol¨°gic, Masses corals... L¡¯estand de R¨¤dio Barcelona de 1936 resumia amb aquests eixos els ingredients principals de l¡¯emissora nascuda el 14 de novembre de 1924. La fotografia es pot veure des d¡¯avui a l¡¯exposici¨® Aqu¨ª comen?a tot: Els primers anys de R¨¤dio Barcelona (Sala Ciutat), un passeig per alguns dels sons i dels personatges que van marcar els primers passos de la radiodifusi¨® espanyola, des de l¡¯estimat Miliu del ventr¨ªloc Toresky fins als redactors de La Palabra, el primer diari parlat. La commemoraci¨® del 90¨¨ aniversari ha perm¨¨s recuperar bona part de la mem¨°ria sonora del pa¨ªs (el blog creat per a l¡¯ocasi¨® permet sentir ¨¤udios hist¨°rics, que van des del primer noticiari fins a Taxi Key, passant per l¡¯¡°Urruti, t¡¯estimo¡±), per¨° alhora obliga a fer balan? i a diagnosticar els reptes i els horitzons de la r¨¤dio com a mitj¨¤.

La creativitat del dial. Fer una programaci¨® innovadora el novembre del 1924 podria semblar un pleonasme en un invent que tot just comen?ava a bategar. Al marge de la m¨²sica, omnipresent, un dels primers espais d¡¯aquella graella van ser les Charlas femeninas, condu?des pel protolocutor Joaqu¨ªn Arrar¨¢s. La hist¨°ria posterior del mitj¨¤ ¨¦s generosa en noms il¡¤lustres: ¡°Soler Serrano, Puyal, Salvador Escamilla... en el seu moment se la van jugar i van apostar per formats nous¡±, recorda Josep Maria Girona, actual director de SER-Catalu?a i R¨¤dio Barcelona.

¡°Hem de seguir sent pioners, perqu¨¨ hi ha persones en el passat que ens obliguen a seguir pensant quina ha de ser la r¨¤dio del futur¡±. Un dels elements m¨¦s preocupants d¡¯aquest futur t¨¦ a veure precisament amb la creativitat. ¡°?s un moment incert¡±, explica l¡¯historiador i catedr¨¤tic Armand Balsebre, ¡°perqu¨¨ el prime time radiof¨°nic encara es fonamenta en el format de la r¨¤dio de les estrelles, i aquest format no afavoreix la creativitat sonora, tot es basa en el g¨¨nere del magaz¨ªn informatiu, ¨¦s a dir, en una successi¨® d¡¯entrevistes i tert¨²lies¡±.

El (fals) mite de la primera veu

D. G.

? s una de les cantarelles m¨¦s repetides de la hist¨°ria: "La estaci¨®n radiodifusora EAJ-1 de emisiones Radio Barcelona...". La va llegir Maria Sabat¨¦, en efecte. Per¨° que aix¨° la converteixi en la primera veu de la radiodifusi¨® espanyola forma part de la llegenda. Com va demostrar Armand Balsebre i posteriorment la periodista i investigadora S¨ªlvia Espinosa (autora de l'estudi Dones de r¨¤dio: les primeres locutores de Catalunya, Albert¨ª Editor), Sabat¨¦ ni era locutora ni aquelles paraules van sonar en l'emissi¨® inaugural. Va ser "una de les pioneres, per¨° no va ser mai locutora", explica Espinosa. Va entrar a R¨¤dio Barcelona procedent de l'Associaci¨® Nacional de R¨¤dio com a secret¨¤ria del primer director, Josep Maria de Guill¨¦n. La confusi¨® neix amb el cinquantenari de l'emissora, moment en qu¨¨ Sabat¨¦ va sol¡¤licitar una pensi¨® a trav¨¦s d'una carta retocada "per reivindicar la condici¨® de primera locutora", cosa que "no s'ajusta a la realitat".

?I quan va sonar, doncs, la c¨¨lebre frase? "?s una gravaci¨® posterior", revela Espinosa, "segurament de l'¨¨poca de l'aniversari" (1974) i fa notar que es tracta "d'una veu de senyora gran, no d'una noia de 22", entre altres motius perqu¨¨ "l'any 1924 no es gravava res, tot es feia en directe". De manera que la condici¨® de primera locutora de la hist¨°ria de la r¨¤dio correspon en realitat a Maria Cinta Balagu¨¦, que Espinosa defineix com la "precursora del programa magazine" i que va comen?ar com a funcion¨¤ria de l'Ajuntament (tamb¨¦ aqu¨ª va ser la primera dona de la hist¨°ria del c¨¤rrec). Amb 26 anys va entrar a R¨¤dio Barcelona per ocupar-se de la Secci¨® Liter¨¤ria Femenina amb el pseud¨°nim de Salus i va acabar creant "un programa de r¨¤dio ¨¤gil" fet "per dones i per a les dones".

De tot el trencaclosques inaugural falta assenyalar quina va ser l'aut¨¨ntica primera veu que va sonar per la r¨¤dio. L'honor correspon al locutor Rafael del Ca?o, l'home que la tarda del 14 de novembre del 1924 va cedir la paraula a l'alcalde per fer el discurs protocolari. La cr¨°nica que en feia la revista Radio Barcelona recollia el moment en aquests termes: "Por el anunciador se puso en conocimiento de los oyentes que iba a tener lugar el discurso del alcalde e inmediatamente el se?or bar¨®n de Viver pronunci¨® las siguientes palabras: 'Barceloneses: Me cabe el honor de inaugurar la primera estaci¨®n radiotelef¨®nica de esta ciudad y mis primeras palabras han de ser para transmitir un saludo a nuestro augusto Rey...". L'anunciador era Rafael del Ca?o, per¨° les seves paraules, les primeres que van sonar per r¨¤dio, no van quedar recollides. La realitat no acostuma a ser tan ¨¨pica.

Que no vivim una ¨¨poca prop¨ªcia a l¡¯experimentaci¨® ho confirma el flamant premi Ondas Josep Maria Mart¨ª, exdirector de R¨¤dio Barcelona, ara al capdavant de l¡¯Observatori de la R¨¤dio de la Universitat Aut¨°noma de Barcelona (UAB): ¡°La situaci¨® econ¨°mica fa que les empreses no arrisquin, la posici¨® de mitjans p¨²blics i privats ¨¦s molt conservadora, i aix¨° ha malm¨¨s la capacitat creativa del mitj¨¤¡±. Joaquim Maria Puyal, un dels referents en l¡¯alineaci¨® de gala de la r¨¤dio, t¨¦ clar que el mitj¨¤ no desapareixer¨¤: ¡°La r¨¤dio t¨¦ una gran agilitat per produir i, en principi, en t¨¦ prou amb un so. El problema ¨¦s que no sempre es tenen presents els par¨¤metres de l¡¯ofici quan fem r¨¤dio i no podem perdre el concepte art¨ªstic de la producci¨® del so¡±. El periodista de r¨¤dio, recorda Puyal, no hauria de descuidar ¡°la construcci¨® del relat sonor, all¨° que en escriptura seria la ret¨°rica i l¡¯estil¨ªstica, la capacitat de fer que el discurs sigui agradable de llegir o d¡¯escoltar¡±.

En part per pal¡¤liar l¡¯abs¨¨ncia de nous formats, R¨¤dio Barcelona ha posat en marxa Ide@R¨¤dio, un concurs pensat per a universitaris. ¡°?s un primer pas per detectar talent futur i buscar guspires de creativitat¡±, explica el director de continguts de l¡¯emissora, Jaume Serra. ¡°?s imprescindible generar un laboratori d¡¯idees permanent amb els estudiants¡±. Els projectes s¡¯hauran de defensar abans de Nadal i se n¡¯escolliran tres ¡°que es poden convertir en programes o en seccions de programa¡±. Serra tamb¨¦ recorda que la SER ¡°sempre ha fet planter de professionals i la hist¨°ria ¨¦s plena de programes que neixen a Barcelona i despr¨¦s se¡¯n van a l¡¯¨¤mbit estatal¡±, com prova l¡¯¨¨xit de Parlar per parlar, amb Gemma Nierga. En l¨ªnia, aprofitant l¡¯efem¨¨ride, aquesta temporada R¨¤dio Barcelona ha renovat sintonies i programes. De la graella actual, Girona destaca Esp¨¨cies protegides, amb ?scar Mor¨¦, on es busca ¡°una r¨¤diode 360 graus, una r¨¤dio desacomplexada, que expliqui all¨° que est¨¤ passant a la realitat, a Internet i, sobretot, que desdramatitzi l¡¯actualitat¡±.

De la galena a l¡¯¡®smartphone¡¯. ¡°C¨®mprense galenas de alta calidad, no discuta su precio, pero ens¨¢yelas en el receptor y escoja con paciencia la que d¨¦ mejores resultados¡±. L¡¯edici¨® fundacional de la revista Radio Barcelona celebrava la inauguraci¨® de l¡¯emissora amb consells per a la construcci¨® d¡¯un bon receptor dom¨¨stic. Avui, si ens hem baixat un podcast, podem fins i tot sentir un programa a 10.000 metres d¡¯altura i el tel¨¨fon en mode avi¨®. Xavier Ribes, comissionat del rector per a la Societat de la Informaci¨® (UAB), est¨¤ conven?ut que l¡¯acc¨¦s a trav¨¦s de dispositius m¨°bils pot ajudar a la r¨¤dio: ¡°L¡¯emissi¨® en directe ¨¦s m¨¦s rom¨¤ntica, per¨° els continguts s¨®n els mateixos. De fet, hem tornat a la immediatesa del transistor: amb el m¨°bil ara tothom en porta un a la butxaca¡±.

Els aven?os tecnol¨°gics no espanten ni els te¨°rics ni els professionals. Girona recorda que ¡°¨¦s un mitj¨¤ que ha tingut moltes opes hostils, per¨° ni el v¨ªdeo va matar l¡¯estrella de la r¨¤dio, ni tampoc ho va fer la televisi¨®, i de fet no hi ha cap altre mitj¨¤ que permeti seguir-lo escoltant mentre fem una altra activitat¡±. L¡¯aposta de futur, la credibilitat: ¡°La r¨¤dio sobreviur¨¤ si ¨¦s cre?ble, aquesta ¨¦s la clau per competir amb Internet¡±. En el cap¨ªtol tecnol¨°gic, per¨°, la difusi¨® de continguts no est¨¤ desprove?da d¡¯alguns problemes: ¡°Per molt que l¡¯emissi¨® sigui digital¡±, recorda Balsebre, ¡°la recepci¨® sovint no reprodueix la qualitat sonora amb qu¨¨ s¡¯ha fet: la fragmentaci¨® que fa l¡¯mp3, per exemple, ¨¦s com si des de la FM hagu¨¦ssim tornat a l¡¯ona mitjana¡±.

En el cas de l¡¯emissi¨® de continguts, el futur passa per una redefinici¨® de l¡¯ofici period¨ªstic. Des de les trinxeres, Serra amplia el camp de visi¨® dels nous redactors: ¡°Ara han de pensar en l¡¯oient de sempre, en directe, per¨° tamb¨¦ en els seguidors de la xarxa, en all¨° que es pot penjar a la web i en aquells que consumiran el producte radiof¨°nic en diferit a trav¨¦s del podcast: la mateixa informaci¨®, en el m¨®n digital, ara t¨¦ m¨¦s sortides i m¨¦s maneres de difondre-la¡±. Un altre dels reptes que planteja Serra ¨¦s ¡°com fem evolucionar els formats interactuant amb l¡¯audi¨¨ncia i la tecnologia: vam passar de les cartes dels discos sol¡¤licitats al contestador autom¨¤tic, despr¨¦s les xarxes, i ara els missatges de so via whatsapp. La sort ¨¦s que la r¨¤dio sempre s¡¯aprofita de les noves tecnologies per adaptar-se al nou medi, tots els aven?os els juga a favor¡±.

El president Companys, dirigint-se als ciutadans de Catalunya als anys trenta
El president Companys, dirigint-se als ciutadans de Catalunya als anys trenta

Un dels elements identitaris de la r¨¤dio del nou segle ¨¦s la conflu¨¨ncia de llenguatges, per¨° aquest ¨¦s un cap¨ªtol que desperta m¨¦s d¡¯una prevenci¨®. ¡°La r¨¤dio no hauria de caure en la temptaci¨® de transformar-se en un mitj¨¤ m¨¦s visual que sonor¡±, alerta Balsebre, perqu¨¨ ¡°si continua tenint la pot¨¨ncia que t¨¦, ¨¦s perqu¨¨ no ¨¦s visual, perqu¨¨ ens aporta una s¨¨rie d¡¯emocions i de gratificacions comunicatives¡±. I Girona recorda que es tracta de ¡°l¡¯¨²nic mitj¨¤ que genera imatges auditives, i aix¨° per a l¡¯oient ¨¦s molt m¨¦s atractiu que veure en directe la persona¡±. Queda clar que la c¨¤mera web (i derivats) s¡¯ha d¡¯aplicar sense desvirtuar l¡¯ess¨¨ncia del llenguatge radiof¨°nic: ¡°Si per veure una imatge¡±, diu Girona, ¡°la persona que hi ha davant del micr¨°fon fa televisi¨®, no funcionar¨¤; la r¨¤dio en colors no funcionar¨¤¡±. Una via h¨ªbrida ¨¦s el model Icat: ¡°Va ser una refer¨¨ncia mundial¡±, assenyala Ribes: ¡°Aconsegu¨ª una aproximaci¨® diferent al mitj¨¤, amb elements que la r¨¤dio convencional no tenia i, a m¨¦s, van saber envair les plataformes, els podies escoltar a trav¨¦s de la TDT, amb un descodificador interactiu, i fins i tot tenien un canal a la consola Wii¡±.

La r¨¤dio ¡®sui generis¡¯. El 28 de setembre de 1964 naixia, de la m¨¤ d¡¯Antonio Calder¨®n, Matinal Cadena SER, antecedent remot dels actuals magazins informatius. Mig segle m¨¦s tard, el format que van popularitzar I?aki Gabilondo i Luis del Olmo continua sent hegem¨°nic. El problema de l¡¯star system, el model m¨¦s arrelat en la hist¨°ria de la r¨¤dio, ¨¦s que acabi camuflant l¡¯oferta. ¡°Els lideratges no s¨®n dolents¡±, matisa Mart¨ª, ¡°per¨° s¡¯ha d¡¯evitar que aquestes marques tan potents tapin la resta de la producci¨®¡±.

Un dels g¨¨neres que hist¨°ricament han funcionat m¨¦s b¨¦ ¨¦s l¡¯humor, des dels anys cinquanta (amb formats com La hora de Mari Santpere) fins als primers noranta, tamb¨¦ a R¨¤dio Barcelona (amb Andreu Buenafuente i la tropa d¡¯El Terrat). Els programes humor¨ªstics es revelen, segons Ribes, com ¡°una bona finestra per a la gent jove, i a m¨¦s les seccions de bromes o d¡¯imitacions propicien l¡¯intercanvi a Twitter i Whatsapp¡±. Balsebre reconeix que els espais d¡¯humor ¡°van aportar a la r¨¤dio alguns elements innovadors, i sobretot van ajudar a treure pes informatiu als magazins d¡¯actualitat¡±. El problema ¨¦s que ¡°han passat 30 anys i encara no s¡¯ha fet res de nou¡±.

Puyal, en una retransmissi¨® de futbol per R¨¤dio Barcelona.
Puyal, en una retransmissi¨® de futbol per R¨¤dio Barcelona.

On cal anar a buscar, doncs, els g¨¨neres m¨¦s vius? Probablement en un dels que formen part de l¡¯ADN radiof¨°nic des dels inicis, els dram¨¤tics, que compten amb emissions de radioteatre des de finals dels anys vint, el Teatro del Aire d¡¯Antonio Calder¨®n als anys setanta, les set radionovel¡¤les a la setmana que la SER va arribar a emetre la temporada 1965-1966, o la consolidaci¨® del quadre d¡¯actors de R¨¤dio Barcelona, que, amb Armand Blanch al capdavant, fins i tot van construir un univers sonor per a nens amb els contes de Tambor. ¡°La creativitat ¨¦s barreja i ¨¦s mixtificaci¨®¡±, recorda Balsebre, ¡°i el g¨¨nere dram¨¤tic ¨¦s el que m¨¦s b¨¦ ha sabut integrar la creativitat sonora, ja sigui en format de radionovel¡¤la o amb audioclips que combinen l¡¯actualitat amb la ficci¨®¡±.

L¡¯altra f¨®rmula que ha aconseguit mantenir m¨¦s oients enganxats al dial s¨®n els esports. Despr¨¦s d¡¯un Bar?a-C¨°rdova en castell¨¤ el 1968, el seu debut oficial, el primer partit de Puyal en catal¨¤ (Bar?a-Las Palmas) a R¨¤dio Barcelona data de setembre de 1976, i ja ¨¦s hist¨°ria de la r¨¤dio i de la llengua (ell mateix ¨¦s membre de la Secci¨® Filol¨°gica de l¡¯Institut d¡¯Estudis Catalans). En l¡¯actualitat, la Transmissi¨® d¡¯en Puyal, a Catalunya R¨¤dio ¨¦s un exemple d¡¯integraci¨® de xarxes i plataformes amb un model de retransmissi¨® tradicional. ¡°La clau ¨¦s no instal¡¤larse en l¡¯¨¨xit: has de tenir una posici¨® din¨¤mica, has de trobar el teu espai i connectar amb els nous p¨²blics. Hem incorporat l¡¯¨¤udio a la televisi¨®; si neix Facebook, mirem de fer debat; si neix Twitter, mirem d¡¯establir comunitat... Fa 30 anys no sabia com evolucionaria tot plegat, per¨° la clau sempre ¨¦s adaptar-se a cada nova circumst¨¤ncia fent atractiu all¨° que considerem interessant¡±.

En el cas de R¨¤dio Barcelona, Girona destaca aquesta temporada Qu¨¨ t¡¯hi jugues, amb Sique Rodr¨ªguez, per la seva capacitat de ¡°desdramatitzar les tensions esportives i per un esperit de renovaci¨® comparable a La graderia¡±. El lema del programa ¨¦s tota una declaraci¨® de principis: ¡°El rigor ¨¦s compatible amb el riure¡±. Evoluci¨® de formats.

Un jove Salvador Escamilla des de Radioscope va donar a con¨¨ixer cantautors com Serrat i Motta.
Un jove Salvador Escamilla des de Radioscope va donar a con¨¨ixer cantautors com Serrat i Motta.

On s¨®n els oients del futur? La radiografia actual de l¡¯audi¨¨ncia ofereix un aspecte preocupant pel que fa al recanvi generacional. Mart¨ª sap que el gran problema ¨¦s la desconnexi¨®: ¡°Les edats mitjanes de la r¨¤dio superen els 50 anys, i aquest ¨¦s el gran repte, la connexi¨® amb els nous entorns¡±. I reconeix que l¡¯emissora ¡°que ha baixat la mitjana d¡¯edat de la r¨¤dio convencional a Catalunya ha estat RAC1¡±. Es calcula que R¨¤dio Barcelona tenia el 1925 uns 60.000 oients, i en l¡¯actualitat (segona onada de l¡¯EGM 2014) el conjunt de r¨¤dios generalistes arriba a Espanya als 25 milions d¡¯oients, per¨° aqu¨ª s¡¯acaben les grans xifres. ¡°Vivim temps d¡¯hiperfragmentaci¨®¡±, creu Mart¨ª. ¡°Ens hem d¡¯acostumar a la fi de les audi¨¨ncies massives perqu¨¨ la r¨¤dio dels r¨¤nquings s¡¯acaba, els grans mitjans es convertiran en f¨¤briques de producci¨® de continguts que donaran servei a diferents mitjans especialitzats¡±.

Com aconseguir que els joves d¡¯ara (els oients del futur) s¡¯habitu?n al mitj¨¤ ¨¦s un dels grans cavalls de batalla. Durant molts anys la m¨²sica va funcionar com a porta d¡¯entrada per a noves generacions, amb programes ic¨°nics com el Radioscope de Salvador Escamilla, des del 1964, o m¨¦s tard el Radio Young de Constantino Romero als anys setanta. Girona recorda que ¡°els joves entraven al m¨®n de la r¨¤dio a trav¨¦s de la radiof¨®rmula, per¨° ara la r¨¤dio musical t¨¦ molts competidors dins i fora del mitj¨¤, l¡¯acc¨¦s a la m¨²sica ¨¦s molt divers¡±. Les xarxes i les aplicacions poden revelar-se ¨²tils per captar nous p¨²blics, encara que canvi?n les formes de consum. Ribes, que va participar en l¡¯estudi La crisi del consum radiof¨°nic juvenil a Catalunya (2010), explica que ¡°en realitat els joves s¨ª que escolten la r¨¤dio, per¨° es tracta d¡¯un consum en espais molt curts. La seva atenci¨® ¨¦s m¨¦s dispersa; per tant, si els podem oferir continguts encapsulats de tres o cinc minuts, millor que tot un programa de 60¡±.

La r¨¤dio despr¨¦s de la crisi. P¨²bliques o privades, un dels grans reptes (de present i de futur) que han d¡¯afrontar les r¨¤dios va lligat al model d¡¯explotaci¨® i a la crisi dels anunciants. ¡°La r¨¤dio a Espanya sempre ha estat un mitj¨¤ molt atomitzat¡±, alerta Balsebre, ¡°hi ha m¨¦s de 4.000 emissores, entre legals i alegals, i aix¨° d¨®na una capacitat d¡¯absorci¨® limitada del mercat publicitari: els grans anunciants no poden sostenir el model¡±. Un altre problema t¨¦ a veure amb l¡¯star system: ¡°El format presentadors-estrelles ha d¡¯extingir-se si la r¨¤dio vol sobreviure com a banda sonora de refer¨¨ncia. Despr¨¦s de la crisi econ¨°mica, no es poden mantenir uns sous tan elevats, perqu¨¨ no es pot sobreviure a base de reduir plantilla i costos¡±. Si vol ser rendible, remata Balsebre, ¡°la r¨¤dio s¡¯ha de reivindicar com el que ha estat sempre, un mitj¨¤ econ¨°micament auster per¨° de gran pot¨¨ncia comunicativa¡±.

Un altre dels problemes ¨¦s el model de negoci de la r¨¤dio 2.0. Ribes adverteix que ¡°les emissores no saben com recuperar els diners que costa una aplicaci¨® a Internet m¨¦s enll¨¤ de vendre imatge i de posicionar-la com una emissora tecnol¨°gica i avan?ada¡±. A hores d¡¯ara es perfila com ¡°un dels grans reptes de la r¨¤dio, perqu¨¨ amb la mateixa gent s¡¯ha de cobrir la funci¨® hertziana i la digital, i la paradoxa ¨¦s que, com m¨¦s audi¨¨ncia tens online, m¨¦s flux de dades s¡¯ha de pagar¡±. L¡¯ingr¨¦s de la r¨¤dio en el m¨®n digital, amb webs i aplicacions i arxius sonors penjats al n¨²vol, ¨¦s imprescindible, per¨° ¨¦s lluny de ser barat. Per¨°, fins ara, mai hi ha hagut repte que la r¨¤dio no hagi superat. I van 90 anys...

Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo

?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?

Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.

?Por qu¨¦ est¨¢s viendo esto?

Flecha

Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.

En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.

Arxivat A

Recomendaciones EL PA?S
Recomendaciones EL PA?S
Recomendaciones EL PA?S
_
_
seductrice.net
universo-virtual.com
buytrendz.net
thisforall.net
benchpressgains.com
qthzb.com
mindhunter9.com
dwjqp1.com
secure-signup.net
ahaayy.com
tressesindia.com
puresybian.com
krpano-chs.com
cre8workshop.com
hdkino.org
peixun021.com
qz786.com
utahperformingartscenter.org
worldqrmconference.com
shangyuwh.com
eejssdfsdfdfjsd.com
playminecraftfreeonline.com
trekvietnamtour.com
your-business-articles.com
essaywritingservice10.com
hindusamaaj.com
joggingvideo.com
wandercoups.com
wormblaster.net
tongchengchuyange0004.com
internetknowing.com
breachurch.com
peachesnginburlesque.com
dataarchitectoo.com
clientfunnelformula.com
30pps.com
cherylroll.com
ks2252.com
prowp.net
webmanicura.com
sofietsshotel.com
facetorch.com
nylawyerreview.com
apapromotions.com
shareparelli.com
goeaglepointe.com
thegreenmanpubphuket.com
karotorossian.com
publicsensor.com
taiwandefence.com
epcsur.com
southstills.com
tvtv98.com
thewellington-hotel.com
bccaipiao.com
colectoresindustrialesgs.com
shenanddcg.com
capriartfilmfestival.com
replicabreitlingsale.com
thaiamarinnewtoncorner.com
gkmcww.com
mbnkbj.com
andrewbrennandesign.com
cod54.com
luobinzhang.com
faithfirst.net
zjyc28.com
tongchengjinyeyouyue0004.com
nhuan6.com
kftz5k.com
oldgardensflowers.com
lightupthefloor.com
bahamamamas-stjohns.com
ly2818.com
905onthebay.com
fonemenu.com
notanothermovie.com
ukrainehighclassescort.com
meincmagazine.com
av-5858.com
yallerdawg.com
donkeythemovie.com
corporatehospitalitygroup.com
boboyy88.com
miteinander-lernen.com
dannayconsulting.com
officialtomsshoesoutletstore.com
forsale-amoxil-amoxicillin.net
generictadalafil-canada.net
guitarlessonseastlondon.com
lesliesrestaurants.com
mattyno9.com
nri-homeloans.com
rtgvisas-qatar.com
salbutamolventolinonline.net
sportsinjuries.info
wedsna.com
rgkntk.com
bkkmarketplace.com
zxqcwx.com
breakupprogram.com
boxcardc.com
unblockyoutubeindonesia.com
fabulousbookmark.com
beat-the.com
guatemala-sailfishing-vacations-charters.com
magie-marketing.com
kingstonliteracy.com
guitaraffinity.com
eurelookinggoodapparel.com
howtolosecheekfat.net
marioncma.org
oliviadavismusic.com
shantelcampbellrealestate.com
shopleborn13.com
topindiafree.com
v-visitors.net
djjky.com
053hh.com
originbluei.com
baucishotel.com
33kkn.com
intrinsiqresearch.com
mariaescort-kiev.com
mymaguk.com
sponsored4u.com
crimsonclass.com
bataillenavale.com
searchtile.com
ze-stribrnych-struh.com
zenithalhype.com
modalpkv.com
bouisset-lafforgue.com
useupload.com
37r.net
autoankauf-muenster.com
bantinbongda.net
bilgius.com
brabustermagazine.com
indigrow.org
miicrosofts.net
mysmiletravel.com
selinasims.com
spellcubesapp.com
usa-faction.com
hypoallergenicdogsnames.com
dailyupdatez.com
foodphotographyreviews.com
cricutcom-setup.com
chprowebdesign.com
katyrealty-kanepa.com
tasramar.com
bilgipinari.org
four-am.com
indiarepublicday.com
inquick-enbooks.com
iracmpi.com
kakaschoenen.com
lsm99flash.com
nana1255.com
ngen-niagara.com
technwzs.com
virtualonlinecasino1345.com
wallpapertop.net
casino-natali.com
iprofit-internet.com
denochemexicana.com
eventhalfkg.com
medcon-taiwan.com
life-himawari.com
myriamshomes.com
nightmarevue.com
healthandfitnesslives.com
androidnews-jp.com
allstarsru.com
bestofthebuckeyestate.com
bestofthefirststate.com
bestwireless7.com
britsmile.com
declarationintermittent.com
findhereall.com
jingyou888.com
lsm99deal.com
lsm99galaxy.com
moozatech.com
nuagh.com
patliyo.com
philomenamagikz.net
rckouba.net
saturnunipessoallda.com
tallahasseefrolics.com
thematurehardcore.net
totalenvironment-inthatquietearth.com
velislavakaymakanova.com
vermontenergetic.com
kakakpintar.com
begorgeouslady.com
1800birks4u.com
2wheelstogo.com
6strip4you.com
bigdata-world.net
emailandco.net
gacapal.com
jharpost.com
krishnaastro.com
lsm99credit.com
mascalzonicampani.com
sitemapxml.org
thecityslums.net
topagh.com
flairnetwebdesign.com
rajasthancarservices.com
bangkaeair.com
beneventocoupon.com
noternet.org
oqtive.com
smilebrightrx.com
decollage-etiquette.com
1millionbestdownloads.com
7658.info
bidbass.com
devlopworldtech.com
digitalmarketingrajkot.com
fluginfo.net
naqlafshk.com
passion-decouverte.com
playsirius.com
spacceleratorintl.com
stikyballs.com
top10way.com
yokidsyogurt.com
zszyhl.com
16firthcrescent.com
abogadolaboralistamd.com
apk2wap.com
aromacremeria.com
banparacard.com
bosmanraws.com
businessproviderblog.com
caltonosa.com
calvaryrevivalchurch.org
chastenedsoulwithabrokenheart.com
cheminotsgardcevennes.com
cooksspot.com
cqxzpt.com
deesywig.com
deltacartoonmaps.com
despixelsetdeshommes.com
duocoracaobrasileiro.com
fareshopbd.com
goodpainspills.com
hemendekor.com
kobisitecdn.com
makaigoods.com
mgs1454.com
piccadillyresidences.com
radiolaondafresca.com
rubendorf.com
searchengineimprov.com
sellmyhrvahome.com
shugahouseessentials.com
sonihullquad.com
subtractkilos.com
valeriekelmansky.com
vipasdigitalmarketing.com
voolivrerj.com
zeelonggroup.com
1015southrockhill.com
10x10b.com
111-online-casinos.com
191cb.com
3665arpentunitd.com
aitesonics.com
bag-shokunin.com
brightotech.com
communication-digitale-services.com
covoakland.org
dariaprimapack.com
freefortniteaccountss.com
gatebizglobal.com
global1entertainmentnews.com
greatytene.com
hiroshiwakita.com
iktodaypk.com
jahatsakong.com
meadowbrookgolfgroup.com
newsbharati.net
platinumstudiosdesign.com
slotxogamesplay.com
strikestaruk.com
trucosdefortnite.com
ufabetrune.com
weddedtowhitmore.com
12940brycecanyonunitb.com
1311dietrichoaks.com
2monarchtraceunit303.com
601legendhill.com
850elaine.com
adieusolasomade.com
andora-ke.com
bestslotxogames.com
cannagomcallen.com
endlesslyhot.com
iestpjva.com
ouqprint.com
pwmaplefest.com
qtylmr.com
rb88betting.com
buscadogues.com
1007macfm.com
born-wild.com
growthinvests.com
promocode-casino.com
proyectogalgoargentina.com
wbthompson-art.com
whitemountainwheels.com
7thavehvl.com
developmethis.com
funkydogbowties.com
travelodgegrandjunction.com
gao-town.com
globalmarketsuite.com
blogshippo.com
hdbka.com
proboards67.com
outletonline-michaelkors.com
kalkis-research.com
thuthuatit.net
buckcash.com
hollistercanada.com
docterror.com
asadart.com
vmayke.org
erwincomputers.com
dirimart.org
okkii.com
loteriasdecehegin.com
mountanalog.com
healingtaobritain.com
ttxmonitor.com
nwordpress.com
11bolabonanza.com