Publicar, potser patir
A la seq¨¹¨¨ncia clau d'Els tres dies del C¨°ndor, el personatge de Robert Redford, despr¨¦s de descobrir un fosc complot de la CIA, es defensa del seu amena?ador interlocutor, en ple carrer, amb una mirada cap a l'edifici ve¨ª, el del The New York Times. La premsa ja t¨¦ la seva hist¨°ria sobre els tripijocs ocults de l'ag¨¨ncia, i aix¨° el mant¨¦ fora de perill. Llavors ve la r¨¨plica, subtil, colpidora, reveladora, la que fa dubtar sobre el veritable rol de la premsa com a quart poder: ¡°Per qu¨¨ sap que ho publicaran?¡±. Uns interessos, pol¨ªtics i econ¨°mics, que sempre envolten els mitjans com a eix de den¨²ncia dels excessos del poder i que tamb¨¦ apareixen en l'ess¨¨ncia de Matar al mensajero, notable intriga politicoperiod¨ªstica dirigida per Michael Cuesta, basada en fets reals, que gira la mirada cap a aquells extraordinaris thrillers conspiranoics dels anys seixanta i setanta, com El c¨°ndor, Tots els homes del president, Klute o El missatger de la por. I no nom¨¦s en el fons, tamb¨¦ en la forma.
MATAR AL MENSAJERO
Direcci¨®: Michael Cuesta.
Int¨¨rprets: Jeremy Renner, Rosemary DeWitt, Mary Elizabeth Winstead, Oliver Platt, Andy Garc¨ªa.
G¨¨nere: pol¨ªtic. Estats Units, 2014.
Durada: 112 minuts.
Com aquestes pel¡¤l¨ªcules, Matar al mensajero?ve amb el comprom¨ªs a la motxilla, amb la responsabilitat de donar a con¨¨ixer una hist¨°ria silenciada, a cop d'amena?a, interessos i difamaci¨®, potser tamb¨¦ de gallet. El 1996, un periodista del que all¨¤ seria un diari de prov¨ªncies, sense influ¨¨ncia, el San Jose Mercury News, va revelar les connexions de la CIA amb el tr¨¤fic de drogues els anys vuitanta, i com els barris negres de Los Angeles van ser inundats de crack mentre els diners del narcotr¨¤fic finan?aven la mateixa ag¨¨ncia en les seves contrarevolucions llatinoamericanes. Tema enorme, periodista gran, mitj¨¤ de comunicaci¨® petit. Combinaci¨® letal. Basada en el llibre del mateix cronista, la pel¡¤l¨ªcula recorre a algunes de les formes de les seves germanes grans: el suport de la televisi¨® i la imatge documental com a guia narrativa, la fosca fotografia de gra dur del mestre Gordon Willis. I ho explica molt b¨¦. Cuesta, el director, bregat en episodis de Homeland, aporta for?a sense focs artificials. Periodisme i diners. Credibilitat i por. Secrets. Den¨²ncies. Cal¨²mnies. Desprestigi. I, finalment, l'oblit. I aqu¨ª seguim.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.