Fernando Le¨®n a la guerra dels Balcans
El director madrileny estrena ¡®Un d¨ªa perfecto¡¯, la seva primera obra de ficci¨® en angl¨¨s
En un certamen cada vegada m¨¦s reticent a mostrar cinema espanyol, Un d¨ªa perfecto, de Fernando Le¨®n de Aranoa (Madrid, 1968), molt ben acollida pel p¨²blic, s'ha convertit ¨Cjunt amb el curtmetratge Pueblo¨C en l'¨²nica pres¨¨ncia nacional en aquesta edici¨® de Canes. El film es va projectar ahir en una Quinzena de Realitzadors revaloritzada, amb una selecci¨® de treballs de grans autors internacionals, i en dissabte, el millor dia. D'espanyol se'n sent poc a Un d¨ªa perfecto ¨Cnom¨¦s en una conversa entre Benicio del Toro i Sergi L¨®pez¨C perqu¨¨ els seus protagonistes, que es comuniquen en angl¨¨s, s¨®n un grup de treballadors d'ajuda humanit¨¤ria que intenten treure un cad¨¤ver d'un pou abans que el cos corrompi l'aigua potable: una acci¨® senzilla que als Balcans del 1995 es converteix en una tasca herc¨²lia.
Durant anys, Le¨®n va intentar tirar endavant el projecte. Del Toro no va ser la primera opci¨®; vista la pel¡¤l¨ªcula no sembla que hi hagi ning¨² millor per al seu Mambr¨², el responsable de seguretat dels cooperants. Quan el porto-riqueny va firmar, van comen?ar a encaixar la resta de peces: Tim Robbins (l'eixelebrat de la banda), M¨¦lanie Thierry (la novella emprenedora) i Olga Kurylenko (exparella del personatge de Del Toro). ¡°Volia mostrar el caos, com la ra¨® ¨¦s el primer que es perd en un conflicte¡±, explica el director de Los lunes al sol. ¡°Vaig anar als Balcans per primera vegada el 1995, vaig gravar molt material que ens ha servit de guia. Despr¨¦s vaig filmar un documental a Uganda per a Metges sense Fronteres i em van parlar de la novel¡¤la de Paula Farias ¨Ccoordinadora d'emerg¨¨ncies d'aquesta ONG¨C Dejarse llover. All¨¤ vaig trobar el punt de partida¡±.
Les voltes absurdes que fan durant poc m¨¦s d'un dia, esfor?ant-se a completar la seva tasca, erosionen el grup. ¡°El Benicio t¨¦ una frase molt bona: l'hero?citat ¨¦s apeda?ar problemes amb pegats que de vegades no funcionen¡±. I per aix¨° les imatges insisteixen molt en la sensaci¨® de ¡°gimcana, d'estar immersos en un laberint¡±, de cotxes que s'han de desviar del cam¨ª davant d'un control perill¨®s. ¡°?s la voluntat davant la frustraci¨®, i no sempre guanya. Hi ha confusi¨®, incapacitat, fins i tot cert humor que espero que quedi clar: ¨¦s com si l'eix de coordenades estigu¨¦s virat respecte del sentit com¨². I cert esperit de punk rock¡±, recalcat en la banda sonora. Com en treballs anteriors, els protagonistes estan ¡°com conillets d'?ndies en un laberint¡±. ¡°Mentre fan la seva feina, parlen de les seves relacions sentimentals, d'un canvi de mobles a casa, de fets banals, perqu¨¨ aquest ¨¦s el seu dia a dia. Em venia de gust ensenyar-ho¡±.
Experi¨¨ncia a la zona
Els Balcans va ser l'elecci¨® de Le¨®n per diversos motius: ¡°Primer vaig pensar en l'?frica, per¨° la meva experi¨¨ncia ¨¦s m¨¦s rica en aquesta zona europea, i al final sempre hi ha alguna cosa personal en qualsevol film¡±. A m¨¦s, ¨¦s probable que l'espectador europeu se senti m¨¦s identificat amb una gent i un paisatge propers. ¡°Mostro la guerra larvada que es mant¨¦ despr¨¦s de signar la pau, les mines que recorden el que va passar o com veies pobles sencers sense desperfectes i de sobte una o dues cases sense teulada, implosionades des dels seus menjadors. Els ve?ns les feien volar perqu¨¨ els amos no hi tornessin. ?s la l¨°gica d'un conflicte en el qual les ¨¨tnies i la gent estaven barrejades. A l'hora de fer mal, som imbatibles: l'home maquina de forma animal¡±. El director t¨¦ paraules amables per a Del Toro. ¡°Es va involucrar en tot, va aportar en la construcci¨® de la seva personalitat, fins i tot en frases del gui¨®. Va ficar la seva energia, que ¨¦s molta, en el rodatge. ?s un actor excepcional¡±.
A Canes, a Le¨®n li ha esclatat el seu proper projecte: Escobar, un drama amb el qual fa anys que treballa i que ha rebut l'empenta definitiva de la productora de Luc Besson per rodar-lo a finals del 2015. ¡°No puc explicar gaire cosa, el gui¨® est¨¤ sense acabar per¨° ¨¦s m¨¦s un drama que un biopic sobre Pablo Escobar¡±, la llegenda del narcotr¨¤fic colombi¨¤ a qui donar¨¤ vida Javier Bardem. Pen¨¦lope Cruz encarnar¨¤ la periodista Virginia Vallejo, que va mantenir una relaci¨® sentimental amb ell i el llibre de la qual Amando a Pablo, odiando a Pablo ¨¦s la base de la hist¨°ria. M¨¦s teca per a l'¨¤nima punk rock de Le¨®n.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.