¡®Yesterday¡¯ ja t¨¦ 50 anys
La can?¨® de Paul McCartney per als Beatles ¨¦s la m¨¦s versionada de la hist¨°ria
Tot va comen?ar un mat¨ª el maig del 1965. A Paul McCartney se li havia enganxat una melodia durant un somni i no aconseguia treure-se-la del cap. El que semblava un joc mental va arribar a convertir-se en una de les melodies m¨¦s recognoscibles de la hist¨°ria del pop en mans de The Beatles. Segons les seves pr¨°pies paraules, era com una vella melodia de jazz, com les que solia cantar el seu pare i que el feia tornar al passat.
La lletra, en canvi, va ser una altra hist¨°ria. La llegenda explica que el seu autor cantussejava com a primer vers ¡°scrambled eggs, oh baby, how I love your legs¡± (¡°Ous remenats; oh, amor, com m'agraden les teves cames¡±). Ho va repetir durant dies per¨°, al final, en un viatge a Portugal amb la seva xicota de llavors, Jane Asher, li va posar els versos adequats.
Lletra de ¡®Yesterday¡¯
Ahir,
tots els meus problemes semblaven tan lluny.
Ara sembla com si
fossin aqu¨ª per quedar-se.
Oh, jo crec en l'ahir.
De sobte,
no s¨®c ni la meitat de l'home que solia ser.
Hi ha una ombra suspesa sobre mi.
Oh, l'ahir va venir de sobte.
Per qu¨¨ ella se n'havia d'anar, no ho s¨¦.
No m'ho va dir.
Jo vaig dir alguna cosa dolenta,
ara enyoro l'ahir.
Ahir,
l'amor era un joc tan f¨¤cil de jugar.
Ara necessito un lloc per amagar-me.
Oh, jo crec en l'ahir.
La can?¨®, finalment, es va gravar el 14 de juny del 1965. Despr¨¦s d'una presa amb John Lennon a l'orgue Hammond, el productor George Martin va suggerir a McCartney que fes servir un quartet de corda. McCartney s'hi va resistir al principi i va dir: ¡°No vull ser un Mantovani ¨Cen refer¨¨ncia al compositor de m¨²sica lleugera itali¨¤, que solia tocar en aquella ¨¨poca en auditoris de Londres¨C¡°. Per¨° sense aquells arranjaments la can?¨® no hauria estat la mateixa.
Yesterday es va publicar a l'¨¤lbum Help!. T¨¦ l'honor de ser la can?¨® amb m¨¦s versions de la hist¨°ria, segons el Llibre Guinness dels r¨¨cords. Entre les seves m¨¦s de 1.500 versions, s¨®n famoses les cantades per Frank Sinatra, Aretha Franklin, Elvis Presley i Willie Nelson. Aquest mon¨°leg interior de McCartney guarda una malenconia m¨¤gica. ?s gaireb¨¦ impossible no quedar sedu?t per ella.?
A continuaci¨®, us oferim un llistat de cinc de les versions m¨¦s celebrades de tots els temps.
Una can?¨® eterna
1. Elvis Presley
El rei del rock mai es va entendre amb els Beatles, als quals va veure com a fruit d'una generaci¨®, la de la contracultura, amb la qual no va sintonitzar. De fet, la trobada entre els Fab Four i Presley no va ser fruct¨ªfera, res a veure amb la que van tenir amb Bob Dylan. No obstant aix¨°, Presley va voler versionar algunes de les balades dels Beatles, id¨°nies per a la seva gola gal¨¤ctica.
El pare dels bandolers del country porta Yesterday al seu terreny i en fa una de les versions m¨¦s emotives de tots els temps. Amb la seva veu profunda i plet¨°rica, Nelson posa texans a la balada de McCartney, substituint les cordes per una guitarra senzilla per¨° efectiva, com si hagu¨¦s estat escrita per ser cantada en una cantina de Texas.
3. Frank Sinatra
La veu sempre va renegar del rock i va afirmar que corrompia els joves. Per¨° no va poder resistir-se a cantar una can?¨® que estava per sobre de tot un moviment musical. Amb la seva gran vestidura pop, Yesterday era una balada intergeneracional i Sinatra va saber conservar la seva poderosa c¨¤rrega malenconiosa en la seva proposta de jazz vocal. Les cordes continuen jugant un paper essencial per¨°, en aquesta ocasi¨®, es despleguen en un sentit jazz¨ªstic m¨¦s suggeridor i lent.?
4. Aretha Franklin
La veu femenina m¨¦s espectacular del soul i, possiblement, de tota la hist¨°ria de la m¨²sica popular no podia deixar de posar el seu esperit en aquesta can?¨® eterna. Amb el seu timbre penetrant de tall div¨ª, Aretha Franklin vesteix Yesterday amb les seves gales vocals. Entre el jazz i el soul, la seva versi¨® ¨¦s potser la m¨¦s nost¨¤lgica de totes les que s'han gravat.
5. Ray Charles
Un dels pilars de la m¨²sica afroamericana li va donar el seu essencial toc al piano, a part de la seva particular manera de cantar, molt m¨¦s lenta.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.