¡°S¨®c un botiguer de la m¨²sica; no vull gestionar un gran ¨¨xit¡±
La discogr¨¤fica va n¨¦ixer fa 25 anys i s¡¯ha convertit en un referent del hardcore a Europa
Jordi Llansam¨¤ (Barcelona, 1967) va fundar una discogr¨¤fica nom¨¦s per editar Corn Flakes, un grup que li agradava. D¡¯aix¨° en fa 25 anys. Al llarg d¡¯aquest temps BCore, el seu segell, s¡¯ha convertit en un referent del hardcore a Espanya i Europa, per¨° tamb¨¦ s¡¯ha anat obrint a artistes m¨¦s pop per arrodonir un cat¨¤leg ampli i variat que, sense perdre personalitat, ha posicionat el segell davant d¡¯un p¨²blic molt divers. I aix¨° amb un model empresarial propi del senyor Esteve de Santiago Rusi?ol, un esperit de formigueta que fuig dels cants de sirena dels grans ¨¨xits per moure¡¯s en ¨¤mbits controlables on una relliscada no comporti m¨¦s que un petit problema sense implicacions per a la resta de la discogr¨¤fica. Fins avui, el sistema ha funcionat: el seu cat¨¤leg t¨¦ 280 refer¨¨ncies i edita entre vuit i dotze discos a l¡¯any.
Pregunta. Vint-i-cinc anys d¡¯empresa. Vost¨¨ ¨¦s tot un empresari...
Resposta. No, de cap manera, no tinc fusta d¡¯empresari, sin¨® de botiguer, s¨®c un botiguer del m¨®n de la m¨²sica. Com a empresari no serveixo, no s¨¦ manar, no s¨¦ delegar, no em considero un bon cap...
P. Per no ser-ho, l¡¯empresa ha funcionat prou b¨¦...
R. Potser. De tota manera, admiro la gent que porta grans empreses, a mi em resultaria impossible. Tinc clar el meu model de negoci i fins i tot no m¡¯agradaria fer un pelotazo a l¡¯estil Dover. Per una banda estaria b¨¦, per¨° la feinada i l¡¯allau de problemes que comporta fa que no ho desitgi. M¡¯estimo m¨¦s vendre 1.000 c¨°pies de cada disc i reeditar-ne 500 si funciona que no pas cr¨¦ixer desmesuradament, m¨¦s enll¨¤ de les meves estructures.
P. Per¨° l¡¯¨¨xit ¨¦s imprevisible. I si un dels seus grups triomfa a gran escala?
R. El vendria, de manera que el marr¨®n an¨¦s a un altre i jo en cobr¨¦s un percentatge. Una cessi¨® a tercers. No vull gestionar un gran ¨¨xit.
P. Aquesta actitud t¨¦ a veure amb els seus posicionaments hardcore, m¨¦s propis d¡¯escenes petites?
R. No, t¨¦ a veure amb les coses que no m¡¯agraden del negoci
P. Que s¨®n...
Un cat¨¤leg de prestigi
"Per ser un veritable segell de hardcore haur¨ªem d'haver sortit cinc anys abans, a meitat dels vuitanta, i llavors haur¨ªem editat Odi Social, Subterranean Kids... Vam sortir amb Corn Flakes, que ja eren universitaris, m¨¦s mel¨°dics i menys polititzats", opina Jordi Llansam¨¤. De tota manera, pel seu segell ¡ªun dels de m¨¦s llarga vida ja en aquests moments en la ind¨²stria catalana del disc¡ª han passat bandes amb alguna cosa m¨¦s que cara i ulls, com ara Standstill, Aina, No More Lies, Delorean o The Unfinished Sympathy. I el que ¨¦s m¨¦s xocant: mantenint una bona relaci¨® amb tots els m¨²sics; nom¨¦s aix¨° ja ¨¦s un fet del tot ins¨°lit.
Avui, noms com Joan Colomo, The New Raemon o An¨ªmic donen exemple que BCore no ¨¦s nom¨¦s un segell de hardcore: "Quan el hardcore es va massificar va perdre part de la seva ess¨¨ncia", creu Llansam¨¤, que afronta els canvis generacionals de bandes i p¨²blic com la part m¨¦s complexa del seu treball: "Ara ja tinc bandes s¨°lides com Nueva Vulcano, Betunizer o The New Raemon, per¨° quan una banda d'aquestes marxa o plega has de comen?ar des de l'inici amb gent cada vegada m¨¦s jove. ?s un nou repte cada cop", afirma amb un deix que pot semblar de cansat. Per¨° no: est¨¤ segur que quan aix¨° passi hi haur¨¤ un altre grup nou en el qual confiar.
R. El negoci pr¨°piament, la seva part comercial. No m¡¯agrada viatjar per negocis, vendre motos, els sopars de feina, la festa posterior... Aquesta mena de far¨¤ndula no m¡¯agrada. M¡¯agraden la creativitat, planificar un llan?ament, pensar les cobertes, el so, aconsellar els grups, treballar amb ells...
P. I com fa els diners?
R. Estant atent a moltes petites coses. Tinc una editorial que em fa propietari dels drets dels artistes que publico, sembla que l¡¯streaming va a m¨¦s, i de fet ja ¨¦s el 80% de la nostra facturaci¨® digital. Fem una mica de management, venem discos, els propis i els de cat¨¤legs que ens agraden, cobrem per comunicaci¨® p¨²blica dels grups del segell que actuen en festivals... No vivim d¡¯una aixeta, sin¨® de moltes que degoten.
P. Percentualment significa...
R. Que de drets fem un 40%, un 30-35% de venda de discos i un 20% de management.
P. I fa una pol¨ªtica comercial conservadora.
R. Mai em jugo m¨¦s d¡¯un dit i des dels inicis pago les inversions amb el que he tret de llan?aments anteriors. En tota la meva vida professional nom¨¦s he demanat un cr¨¨dit, no vull tenir deutes.
P. ?s un model de negoci molt humil, no?
R. Que ara imiten les multinacionals, que a m¨¦s del seu negoci tradicional han creat departaments per fer tiratges molt curts de reedicions, entre 500 i 1.000 exemplars. Abans no feien cas a aquesta part considerada minsa de negoci, i ara s¨ª.
P. El lema de les seves accions de celebraci¨® diu: ¡°25 anys adaptant-nos¡±. No ¨¦s una mena de claudicaci¨®?
R. Al contrari, vol dir que encara som uns inadaptats, vol dir 25 anys d¡¯adaptaci¨® en certa mesura fallida. S¨®c el que s¨®c des de sempre.
P. Per¨° segur que vost¨¨ ha canviat m¨¦s que el mateix hardcore.
R. S¨ª, abans al hardcore hi havia m¨¦s esperit de comunitat, feies l¡¯Interrail per veure concerts a Europa i dormies a casa de gent que no coneixies. Abans, quan veia alg¨² amb una samarreta d¡¯un grup de hardcore, el parava i xerrava amb ell; ara aix¨° no t¨¦ sentit, tot s¡¯ha massificat.
P. I vost¨¨ segueix fidel als seus gustos de fa 25 anys?
R. Continua agradant-me l¡¯actitud hardcore, l¡¯agressivitat, les frases contundents, anar al gra. M¡¯agraden encara els meus cl¨¤ssics, com Black Flag, Agnostic Front, Buzzcocks, Clash, Bad Brains... per¨° ja no escolto nom¨¦s hardcore com abans.
P. I qu¨¨ escolta de nou?
R. Las Grecas, Luis, Chorbos, Los Chichos... Aquelles produccions de Luis de Carlos amb gitanos i bandes de rock sonen de meravella. Es notava que estaven fetes amb l¡¯est¨®mac, que no s¨®n un producte adulterat. M¡¯agraden els grups espanyols dels seixanta i setanta, el garatge... Ja no s¨®c un talib¨¤ del hardcore.
P. ?s cert que de jove feia proselitisme intensiu del hardcore?
R. S¨ª, li posava al meu pare discos de Decibelios per intentar que li agradessin. Ara ja no ho faria.
P. I a casa seva?
R. La meva dona, a la qual vaig con¨¨ixer en ¨¤mbits musicals, ¨¦s m¨¦s d¡¯¨¤cid jazz i m¨²sica negra. Nom¨¦s li vaig prohibir que pos¨¦s els seus discos al costat dels meus, no fos cas que els contamin¨¦s.
P. I a la seva filla de cinc anys li posa hardcore?
R. No, ella est¨¤ creixent en un ambient on sona m¨²sica constantment, no cal pressionar, ja arribar¨¤. El que s¨ª que aconsello ¨¦s no posar als fills m¨²sica de nens; estan molt oberts i poden escoltar qualsevol cosa.
?
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.