Baptisme simf¨°nic a la Sagrada Fam¨ªlia
Emocionant debut de Kazushi Ono i l¡¯OBC al temple de Gaud¨ª
Unir la m¨¤gia arquitect¨°nica d'Antoni Gaud¨ª i la for?a espiritual de la m¨²sica religiosa t¨¦ efectes miraculosos. Ho van comprovar in situ els 3.000 espectadors que aquest diumenge, meravellats per la bellesa de la imponent bas¨ªlica, van assistir a la Sagrada Fam¨ªlia al concert gratu?t de l'Orquestra Simf¨°nica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) sota la direcci¨® del seu nou titular, el japon¨¨s Kazushi Ono. Va ser un baptisme simf¨°nic carregat d'emoci¨® en el qual van interpretar obres de Mozart, Toru Takemitsu i el ser¨¨ R¨¨quiem de Gabriel Faur¨¦. "He escollit les obres per la seva dimensi¨® celestial i puc dir, amb emoci¨®, que he tocat el cel en interpretar-les en aquest temple excepcional", va afirmar Ono en acabar el concert.
Emocionant ¨¦s la paraula que repetien molts espectadors. Un p¨²blic heterogeni, amb moltes fam¨ªlies i molts abonats a les temporades de l'OBC ¨Cl'Auditori va sortejar 1.800 localitats¨C i representants del m¨®n cultural i empresarial, per¨° amb una m¨¦s aviat magra representaci¨® institucional, encap?alada per Ferran Mascarell per part del Govern de la Generalitat i el regidor de l'Ajuntament de Barcelona, Jaume Asens.
Quan l'organista de la Sagrada Fam¨ªlia, Juan de la Rubia, va trencar el silenci tocant la Improvisation I, del compositor catal¨¤ Bernat Vivancos, la sonoritat de l'¨°rgan de la Sagrada Fam¨ªlia va inundar tots els racons de la nau. Despr¨¦s de la pe?a, que alterna climes contemplatius i poderosos contrastos, els metalls de l'OBC van prendre la paraula per transmetre la bellesa sonora de Signals from heaven, del japon¨¨s Toru Takemitsu.
Malgrat que l'ac¨²stica de la gran nau, que t¨¦ una reverberaci¨® d'uns 11 segons, ¨¦s nefasta per a una orquestra simf¨°nica, el sistema d'amplificaci¨® va funcionar raonablement b¨¦. I l'OBC, acostumada a l'ac¨²stica de la seva seu, l'Auditori, d'uns dos segons, va intentar pal¡¤liar la confusa projecci¨® del so comptant amb la precisa i ajustada direcci¨® d'Ono.
La magnific¨¨ncia de l'espai va compensar els problemes ac¨²stics. El p¨²blic semblava extasiat davant la gran abund¨¤ncia d'emocions que transmetia la m¨²sica en un escenari aix¨ª; centenars d'espectadors dirigien la mirada cap a les altures mentre escoltaven el fam¨®s Exultate, jubilate de Mozart, i, encara que la claredat de l¨ªnies es perdia en la imponent bas¨ªlica, la soprano Maria Hinojosa va resoldre amb admirable aplom i musicalitat la dificil¨ªssima part solista d'una partitura a mig cam¨ª entre la m¨²sica sacra i el virtuosisme oper¨ªstic.
No va haver-hi descansos per no trencar l'atmosfera d'un concert dissenyat entorn del bell, ser¨¨ i espiritual R¨¨quiem de Faur¨¦, amb el bar¨ªton Josep Ramon Oliv¨¦ i la soprano Maria Eug¨¨nia Boix com a expressius solistes i una massa coral integrada pel Cor Jove de l'Orfe¨® Catal¨¤ i el Cor Madrigal, que va aportar emotivitat a dojo i moments d'infinita dol?or, especialment en el sublim final.
"L'emoci¨® que se sent en cantar en un lloc tan meravell¨®s ¨¦s ¨²nica i, encara que l'amplificaci¨® hi resta naturalitat, ha donat molt relleu a les veus", afirmaven Mireia Barrera i Esteve Nabona, directors respectivament del Cor Madrigal i la formaci¨® jove de l'Orfe¨® Catal¨¤. "Ha estat un concert per escoltar i veure, per deixar-se embolicar amb la m¨¤gia de Gaud¨ª", comentava un matrimoni d'abonats de l'OBC amb moltes hores de vol.
El concert, pensat per estr¨¨nyer els lla?os de l'OBC amb els ciutadans, ha superat les millors expectatives. I com que la fama universal de Gaud¨ª ¨¦s un poder¨®s imant per a tots els p¨²blics, el concert a la Sagrada Fam¨ªlia ha atret la mirada de mitjans internacionals com la plataforma online de m¨²sica cl¨¤ssica Medici TV, que el va retransmetre a temps real. Des del punt de vista t¨¨cnic, cal destacar que la televisi¨® p¨²blica del Jap¨®, l'NHK, va aprofitar l'excepcionalitat de l'esdeveniment per provar una nova tecnologia d'enregistrament en 8K.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.