Una germanor de falsificadors
Els Junyer i Vidal van crear unes 50 obres g¨°tiques que han acabat en prestigiosos museus i col¡¤leccions
El Metropolitan de Nova York, el?Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC), el?Museu de les Peregrinacions de Santiago, el Museu de Peralada de Girona, a m¨¦s d'un bon nombre de col¡¤leccionistes privats, tenen entre els seus fons i penjats a les seves parets obres d'art g¨°tic falses creades al taller barcelon¨ª dels germans Sebasti¨¤ i Carles Junyer i Vidal a mitjans dels anys trenta del segle passat. Ho van explicar els especialistes Jaume Barrachina, director del museu de Peralada, i Gemma Aviny¨®, que han identificat una cinquantena de peces, a la jornada Mercat de l'art, col¡¤leccionisme i museus celebrada fa poc a Sitges. Per donar prove?ment a la seva producci¨®, els germans Junyer van crear una xarxa de pintors que treballava per a ells. Entre ells, Josep Togores.
¡°Fa uns quants anys em van demanar que valor¨¦s una taula g¨°tica atribu?da a Llu¨ªs Borrass¨¤. Els seus amos volien vendre-la, per¨° els vaig dir que era falsa, un pastitx?modern. Passat un temps, els vaig preguntar qu¨¨ havia passat i em van dir que l'havien portat a una casa de subhastes de Madrid i que l'havia comprat el Ministeri de Cultura pensant que era aut¨¨ntica, i que despr¨¦s la van dipositar al MNAC, on la guarden als magatzems. Es tractava d'un junyer absolutament meravell¨®s, per¨° res m¨¦s¡±, explica Barrachina, que mant¨¦ que aquestes obres no superen la prova del cot¨® ja que la pintura es despr¨¨n amb molta m¨¦s facilitat que la que t¨¦ m¨¦s de 70 anys.
Barrachina assegura que una obra atribu?da al pintor de Verg¨®s, que va comprar la fam¨ªlia Mateu per al museu que ell dirigeix a Peralada, ¡°¨¦s una falsificaci¨® sobre un original¡±, per¨° insisteix a diferenciar entre pastitxos?i falsificacions. ¡°No ¨¦s el mateix falsificar un mir¨®?o un modigliani, on el suport ¨¦s nou, que fer-ho amb una obra del segle XIV on la fusta t¨¦ p¨¤tina, l¨ªnies de desgast i deshidrataci¨®. ?s m¨¦s complicat¡±.
Per aix¨°, mant¨¦, els germans Junyer ¡°compraven peces g¨°tiques en un estat de conservaci¨® p¨¨ssim i les repintaven a sobre¡±. Per a l'expert, ¡°la difer¨¨ncia entre falsificar i realitzar una restauraci¨® abusiva ¨¦s que el que restaura massa procura adaptar-se a l'estil, mentre que el falsificador prescindeix de l'estil i ho fa en un de millor, ja que si pots fer un borrass¨¤ no far¨¤s un perico dels palotes, perqu¨¨ el vendr¨¤s a m¨¦s bon preu¡±.
Per¨° qui van ser els germans Junyer i Vidal? Segons Aviny¨®, Sebasti¨¤ i Carles van ser dues persones molt conegudes al m¨®n cultural de la seva ¨¨poca, vinculades amb Els Quatre Gats de Barcelona. Sebasti¨¤ va ser un gran amic de Picasso que va viatjar amb ell a Par¨ªs el 1904 i el va pintar en diverses ocasions. Ell mateix era pintor i va realitzar obres de l'estil d'Anglada Camarasa, mentre que Carles va ser un cr¨ªtic d'art de gran reputaci¨®. ¡°Tots dos van aconseguir reunir una important col¡¤lecci¨® d'art medieval on van barrejar obres aut¨¨ntiques i falsificacions, un 30% del total¡±, calculen.
Un dels grans problemes que es troben en la seva investigaci¨® ¨¦s que les obres estan considerades com a aut¨¨ntiques pels seus propietaris. ¡°La col¡¤lecci¨® dels Junyer, amb falsos i aut¨¨ntics, va ser publicada el 1934 a l'obra de refer¨¨ncia A History of Spanish Painting de l'americ¨¤ Chandler Rathfon Post¡±, explica Barrachina, per la qual cosa ning¨² ha posat en dubte el valor de les peces. Entre les obres aut¨¨ntiques que van passar per les mans dels Junyer hi ha Els segadors, de Picasso, que pot veure's al Museo Thyssen i?Sant Andreu negant-se a adorar l'¨ªdol, del ja fam¨®s Borrass¨¤ dipositada recentment al Prado.
Segons revela Barrachina, la correspond¨¨ncia demostra com els antiquaris deixaven escollir als clients les obres de la seva col¡¤lecci¨®, per¨° a l'hora de lliurar-les canviaven els lots en funci¨® dels seus interessos, i col¡¤locaven peces falses. ¡°Si els compradors es queixaven, ells responien que ho feien per millorar la comanda¡±. ¡°Per saber el grau d'autenticitat de les obres cal veure-les i a la majoria no hi tenim acc¨¦s. Intentarem fer un cat¨¤leg de falsos i pastitxos?que la bibliografia ha donat com a originals¡±, expliquen els investigadors. Sabent el problema que poden generar als seus actuals amos, que veuran com es devaluen les seves obres de forma considerable, Barrachina assegura: ¡°Ens ajustarem a la realitat i farem una cl¨¤usula explicant qu¨¨ entenem per falsificaci¨® de forma controlada. Tot ser¨¤ al m¨¦s matisat possible¡±.
Entre les obres falses que els Junyer van vendre hi ha un frontal amb escenes de Sant Mart¨ª que conserva el Museu de les Peregrinacions de Santiago. ¡°?s una pe?a aut¨¨ntica per¨° que no conservava la policromia, segons va assegurar l'antiquari Bardolet, que la va veure en el seu lloc d'origen. Ara est¨¤ totalment repintada i brillant¡±. Una altra ¨¦s l'anomenada predel¡¤la Perdig¨® que havia pertangut al castell de Vullpellac, ¡°que ¨¦s falsa del tot¡±. Una de les peces m¨¦s destacades ¨¦s l'enorme retaule del Mestre de Cubells, que el Metropolitan va comprar el 1957. ¡°Va ser una de les sis peces falses que va adquirir el museu per recomanaci¨® del director James J. Rorimer als patrons, per ser una pe?a excel¡¤lentment conservada. El frau es va descobrir quan l'obra va arribar als Estats Units i es va veure que tota era una repintada. No s'ha exposat mai¡±.
Que l'activitat dels Junyer estava sota sospita ho va advertir el col¡¤leccionista Frederic Mar¨¦s en escriure: "el seu negoci es movia en el m¨¤xim silenci i no poc misteri. La preocupaci¨® pels coneixements t¨¨cnics de Sebasti¨¤ i el seu afany de restaurar les taules, va influir?molt?que algunes peces de la seva col¡¤lecci¨® s'hagin posat en dubte respecte a la seva autenticitat". Segons Aviny¨®, "el negoci dels germans sempre es va moure en la l¨ªnia del que estava b¨¦ o no". Per aix¨°, quan la seva col¡¤lecci¨® es va subhastar a la sala Par¨¦s de Barcelona no es va fer constar la proced¨¨ncia de les peces.
L'activitat fraudulenta realitzada pels Junyer va afectar altres artistes del moment. En una carta del 1918 donada a con¨¨ixer per Ignasi Dom¨¨nech, el pintor Jos¨¦ Togores, que no passava per un bon moment econ¨°mic, va confessar a Miquel Utrillo que havia apr¨¨s a restaurar i que treballava pels Junyer, per¨° li demanava que no ho expliqu¨¦s perqu¨¨ no s'enfadessin. "Deu ser per aix¨°, que el personatge central de l'obra de Francesc Serra del retaule de Sant Joan Baptista de Santa Maria de Tobed, que conserva el Museu Maricel de Sitges i que les radiografies mostren restaurat de forma falsa, t¨¦ la cara d'un dels personatges de Togores", rebla Dom¨¨nech.
Pastitxos, fraus i repintures
Frontal amb escenes de Sant Mart¨ª. Museu de las Peregrinacions de Santiago de Compostel¡¤la. Est¨¤ repintat totalment.
La predel¡¤la Perdig¨®,?que es conservava al Castell de Vullpellac. Completament falsa.
Retaule del mestre de Cubells. Va ser una de les sis obres que el Metropolitan de Nova York va comprar el 1957. Un cop a Am¨¨rica es va veure que aquesta obra estava totalment repintada i era un pastitx. Mai s'ha exposat.
Bisbe, de Llu¨ªs Borrass¨¤. El Ministeri de Cultura el va comprar en una subhasta i el va dipositar al MNAC. ?s als magatzems i no s'ha exposat.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.