Nacho Umbert: ¡°Faig m¨²sica quan puc explicar hist¨°ries¡±
El cantant i compositor barcelon¨ª publica un disc en qu¨¨ la seva fam¨ªlia ¨¦s el fil que explica una ¨¨poca
Nacho Umbert (1972) ¨¦s un artista singular. D¡¯entrada, perqu¨¨ no se¡¯n sent, ¡°de fet, s¨®c com qui fa pastissos, per¨° en lloc de dol?os faig can?ons quan tinc hist¨°ries per explicar, i no em plantejo una carrera com qui vol viure de la m¨²sica¡±. Nacho Umbert ¨¦s dissenyador d¡¯interiors i despr¨¦s d¡¯anys de silenci va tornar a fer can?ons ara fa cinc anys, i tot just acaba de publicar el seu tercer disc, Familia, una petita cr¨°nica entre fantasiosa i real per la hist¨°ria de la seva pr¨°pia fam¨ªlia, de manera que el disc ha acabat sent un petit i modest recorregut per la hist¨°ria d¡¯aquest pa¨ªs, amb aturades en la mort de Carrero Blanco, reflexions sobre el turisme, la vida d¡¯un avantpassat que era patr¨® de vaixell que feia la ruta a l¡¯Havana, etc¨¨tera. ¡°No volia fer un disc d¡¯hist¨°ria, sin¨® d¡¯emocions¡±, apunta en Nacho, que va extreure part de la mem¨°ria de la fam¨ªlia d¡¯una tieta.
Tot va comen?ar amb Sudamericano, la hist¨°ria del frustrat fitxatge de Di St¨¦fano pel Bar?a: ¡°La meva ¨¤via era molt amiga de la dona de Kubala, i tenien un negoci de modistes al passeig de Gr¨¤cia, cantonada Diputaci¨®. Sabia que Di St¨¦fano va arribar a tenir pis a Barcelona abans d¡¯acabar al Madrid per pressions pol¨ªtiques i, un cop acabada la can?¨®, van suggerir-me que continu¨¦s per aquest cam¨ª¡±. Pel Nacho, all¨° que es diu en castell¨¤ sobre la fam¨ªlia, como los trastos viejos, pocos y lejos, no s¡¯aplica: ¡°Al contrari, tinc una excel¡¤lent relaci¨® amb la meva fam¨ªlia propera i, de fet, Que lo sepa Cary Grant ¨¦s un homenatge a la meva mare i a la seva passi¨® pel cinema¡±, apunta abans d¡¯admetre que ¡°aquesta hist¨°ria ¨¦s, ¨°bviament, una faula, ja que la meva mare, en tot cas podria haver arribat a con¨¨ixer Antonio Ozores. No volia una cr¨°nica fidedigna en tots els casos¡±. Menys inventada, tot i que po¨¨tica per la seva construcci¨®, ¨¦s Santa Inquisici¨®n, que parteix d¡¯una bomba italiana anomenada Flavia, que cau sobre la Barcelona bombardejada pels italians durant la Guerra Civil i enlla?a amb el vol pels aires de Carrero Blanco. D¨¨cades despr¨¦s ¡°aquests fets me¡¯ls ha explicat diverses vegades el meu pare i els vaig voler vincular en una mateixa composici¨®, perqu¨¨, de fet, es podrien considerar com l¡¯inici i el final del franquisme¡±.
A Familia conviuen, a m¨¦s, reflexions sobre el turisme contemporani, imaginat fict¨ªciament com una bogeria pels avantpassats de Nacho Umbert, ¡°de fet, ¨¦s una bogeria, aquesta obsessi¨® occidental per les postes de sol, que ja no es miren amb els ulls, sin¨® a trav¨¦s de les c¨¤meres de fotos¡±, suggereix Umbert, que tamb¨¦ explica la hist¨°ria d¡¯un besavi p¨¨l-roig i capit¨¤ de vaixell que feia la ruta Barcelona-l¡¯Havana i l¡¯hi deien Barbarroja, nom que d¨®na t¨ªtol a la can?¨® que li dedica: ¡°Vaig trigar m¨¦s d¡¯un parell d¡¯anys a fer la lletra d¡¯aquesta can?¨®, que vaig comen?ar a escriure en un viatge al Brasil. Vaig endur-me la guitarra i vaig passar-me tot el viatge repetint les idees que tenia sense avan?ar gens. S¨®c molt perfeccionista amb les lletres, vull ser prec¨ªs i sint¨¨tic, i a mi aix¨° em costa molt¡±, reconeix en Nacho, a qui li sembla impossible el que fan altres compositors: ¡°Jo no seria capa? d¡¯escriure una can?¨® al dia¡±. Aix¨° suggereix un perill: artista no pressionat per la necessitat de vendre discos i ni tan sols de gravar-los i alhora perfeccionista; una barreja explosiva per al seu equip? En Nacho riu: ¡°Home, no s¨®c tan terrible, simplement tinc la pressi¨® que les can?ons quedin b¨¦ i expliquin exactament all¨° que vull explicar, no s¨®c tan complicat per als m¨¤nagers o la resta dels meus m¨²sics".
Entre els seus col¡¤laboradors t¨¦ un pes inq¨¹estionable Ra¨¹l Fern¨¢ndez, el seu productor de cap?alera i responsable de l¡¯entorn instrumental i dels arranjaments: ¡°Hi tinc una confian?a absoluta i gaireb¨¦ tot el que proposa m¡¯agrada. Per exemple, el primer senzill no sona com el Nacho Umbert tradicional. Hi ha una caixa de ritmes i un baix tocat amb teclat que d¨®na l¡¯ambientaci¨® sostinguda de la composici¨®. No ¨¦s el meu so tradicional, per¨° em va encantar i, de fet, ha estat el primer senzill¡±. Umbert es distingeix per tenir una veu limitada que explota perfectament, amb un to c¨¤lid que sembla que parla a cau d¡¯orella, com si fos una mena de pop de tauleta de nit, ¨ªntim, com de faula. I de tant en tant alguna paraula gruixuda: ¡°?s el contrap¨¨s, les paraulotes tenen molta expressivitat i funcionen molt b¨¦ en les meves hist¨°ries. A m¨¦s, sempre he volgut escriure tal com parlo, i jo dic bastantes paraulotes¡±, reconeix.
Una altra caracter¨ªstica d¡¯aquest cantant de veu pausada i t¨¨nue que, precisa, ¡°no faig servir deliberadament de manera tan mon¨°tona com al primer disc¡±, s¨®n les seves tornades. ¡°No ¨¦s que no hi siguin o siguin rares, ¨¦s que acostumo a fer servir en les tornades els mateixos acords que a l¡¯estrofa, de manera que la tornada queda una mica dissimulada, com si a vegades no n¡¯hi hagu¨¦s. No ¨¦s un recurs gaire habitual en el pop¡±, reconeix abans de destacar que, a m¨¦s, ¡°en Ra¨¹l va deixar-me la veu sola i la guitarra a la tornada de La fruta prohibida, cosa que aporta encara m¨¦s minimalisme a la meva ja natural tend¨¨ncia al minimalisme dins de la meva visi¨® del pop¡±. Per rematar la seva condici¨® d¡¯artista sui generis, ¡°que no sortir¨¤ a la carretera com els que han nascut per aix¨° i es limitar¨¤ a fer uns quants concerts molts especials¡±, diu, ¨¦s que pot ser que aquest sigui el darrer disc de la seva carrera, ¡°no ¨¦s que ho tingui aix¨ª previst, ¨¦s que visc la meva carrera musical al dia, i nom¨¦s faig discos quan tinc alguna cosa que crec que val la pena explicar. Si em surten, hi haur¨¤ m¨¦s discos, simplement aix¨°¡±. Una mica de silenci en temps de soroll. Nacho Umbert.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.