El viatge l¨¨sbic
'Carol', de Patricia Highsmith, s'ha convertit en una pel¡¤l¨ªcula dirigida per Todd Haynes
Era dif¨ªcil, als anys cinquanta als Estats Units, publicar una novel¡¤la com Carol; el motiu literari era gaireb¨¦ her¨¨tic. Per aix¨° Patricia Highsmith (Fort Worth, Texas, 1921 - Locarno, Su?ssa, 1995) va treure-la amb pseud¨°nim (Claire Morgan) i amb el t¨ªtol d¡¯El preu de la sal). L¡¯¨¨xit va ser esclatant. L¡¯autora no va voler reeditar-la amb el seu nom fins al 1990. El llibre va ser sempre una nosa per a Highsmith. Ara tot just se n¡¯ha fet una pel¡¤l¨ªcula, dirigida per Todd Haynes, amb Cate Blanchett i Rooney Mara en els dos grans papers.
L¡¯escriptora va extreure l¡¯escena inicial de la seva pr¨°pia vida. Therese, la protagonista, ¨¦s una jove mig ¨°rfena de dinou anys que, en la campanya de Nadal, treballa en uns grans magatzems de Manhattan. Un dia entra una pr¨°spera i sofisticada dona de prop de 40 anys per comprar una nina. Therese i Carol viuran una relaci¨® amorosa, en qu¨¨ un dels problemes (entre m¨²ltiples disson¨¤ncies subrept¨ªcies en aquest amor) ser¨¤ la cust¨°dia de la filla de Carol, a la qual ella renunciar¨¤ en favor de la jove Therese. Totes dues dones emprendran en cotxe un viatge gaireb¨¦ de noces, simulant que s¨®n mare i filla. Alg¨² les seguir¨¤ d¡¯amagat en aquest viatge.
No deixa de ser aquesta una novel¡¤la at¨ªpica en la traject¨°ria de Highsmith. Hi ha molt poques novel¡¤les seves en qu¨¨ no s¡¯esdevingui un crim, i una ¨¦s aquesta (la contemplativa El diari d¡¯Edith en seria una altra). La bi¨°grafa Joan Schenkar (¨¦s molt recomanable la seva biografia exhaustiva sobre Highsmith, editada a Circe, un veritable passeig pel costat ins¨°lit de la naturalesa humana) deia que, si b¨¦ en un nivell aparent ¨¦s una novel¡¤la convencional d¡¯amor, al fons s¡¯hi troba l¡¯amor com a lloc inh¨°spit caracter¨ªstic de les seves novel¡¤les. I tamb¨¦ la suplantaci¨® (l¡¯¨°rfena Therese busca una mare), la falsificaci¨® (els ardits de Therese per trobar-se amb Carol) i un vaiv¨¦, entre una dona i l¡¯altra, cap a la dominaci¨® i la submissi¨®.
Aquesta novel¡¤la apunta a la part m¨¦s on¨ªrica i enfebrada dels contes de fades dels germans Grimm, tot i que una primera atmosfera es crea a partir de la novel¡¤la polic¨ªaca psicol¨°gica: tra?ci¨®, persecuci¨®, viol¨¨ncia latent. La prosa fluida mai no t¨¦ cap gest estrident (un tret ben particular de Highsmith), i en els millors moments engega sinuoses incursions en el cap de les protagonistes o en la seva interrelaci¨®.
Si b¨¦ a Therese la treuen de la feina adotzenada dels magatzems i la porten com una princesa a un castell dels afores de la ciutat (on Carol li d¨®na una mena de beuratge fet amb llet que a Therese li sembla ¡°una poci¨® de sang i ossos¡±), Therese far¨¤ en poques setmanes un viatge cap a la vida adulta, i podr¨¤ viure a la benestant avinguda Madison i fer de decoradora d¡¯obres teatrals: el primer enc¨¤rrec ser¨¤, curiosament, una escenografia infantil, irreal.
No s¡¯ha tingut mai gaire en compte que aquesta novel¡¤la es va publicar tres anys abans que la tamb¨¦ pol¨¨mica Lolita, de Vladimir Nabokov, on tamb¨¦ hi ha un viatge en cotxe i un detectiu a la cerca, a m¨¦s de l¡¯edat desigual entre la parella de protagonistes. Els paral¡¤lelismes, en tot cas, arriben fins aqu¨ª.
Carol, com d¨¨iem, va ser un turment per a Highsmith durant for?a d¨¨cades. Era inadmissible que la recreaci¨® d¡¯una relaci¨® entre dones no acab¨¦s amb un c¨¤stig. Els valors de la literatura psicol¨°gica de l¡¯autora quedaven encara en segon terme. L¡¯amor com a impossibilitat, com a fatalitat, arriba en aquesta novel¡¤la pel rebuig social, per¨° tamb¨¦ es desenvolupa en el m¨®n ¨ªntim i exclusiu dels personatges. ?s aquest segon aspecte el que hi reconeixeran els lectors ¨¤vids de Highsmith, i el que posteriorment convertir¨¤ en peculiars les novel¡¤les de l¡¯autora.
CAROL
Patricia Highsmith
Traducci¨® de Montserrat Morera
L¡¯Aven?
331 p¨¤gines. 20 euros
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.