Poesia i especulaci¨® filos¨°fica
La simbologia ¨¦s variada, amb citacions intercalades i amb un tractament de l¡¯an¨¨cdota que assoleix una dimensi¨® fant¨¤stica
Els llibres de poesia de Jordi Ib¨¢?ez Fan¨¦s (Barcelona, 1962) s¨®n tota una altra cosa, i no solament perqu¨¨ l¡¯extensi¨® ¨¦s m¨¦s gran de l¡¯habitual. A Nou homenatges i altres problemes (2000) passava comptes amb la tradici¨® po¨¨tica rebuda, i a La porta del darrere(2005) feia retrocedir les fronteres del que es considera digne de mer¨¨ixer un poema. En aquest, el tercer, se situa en un terreny on conviuen l¡¯evocaci¨® biogr¨¤fica i l¡¯especulaci¨® filos¨°fica. Hi parla una veu que explora records, exposa interrogants i es dispersa a la recerca d¡¯un coneixement m¨¦s gran de la pr¨°pia identitat.
El t¨ªtol fa refer¨¨ncia expl¨ªcita al seient buit que resta a la dreta del rei Artur, a la taula rodona, reservat al cavaller que hagu¨¦s trobat el sant grial; qui s¡¯hi asseia sense haver-ho aconseguit, obtenia la condemnaci¨® eterna. En diversos episodis, a semblan?a d¡¯un relat ¨¨pic, va presentant proves i dificultats que ha de superar l¡¯individu per arribar al lloc que li pertoca en la vida; els patiments que comporta al nen l¡¯aprenentatge de les regles del joc que estableixen els adults; el conflicte entre les aspiracions i la realitat, i, inevitablement, la pregunta mai no resolta sobre el sentit de l¡¯exist¨¨ncia. La conclusi¨®, si ¨¦s que n¡¯hi ha cap, est¨¤ enunciada en les primeres planes: ¡°L¡¯art de viure vol, exigeix, que gosis seure al si¨¨ge p¨¦rilleux¡±.
La simbologia, que ni de bon tros est¨¤ centrada en la mat¨¨ria de Bretanya, ¨¦s m¨²ltiple i variada, amb l¡¯aparici¨® d¡¯autors i personatges ficticis, amb citacions intercalades ¡ªalgunes de distorsionades, com ara: ¡°un coup de foudre n¡¯abolira jamais la mort¡±¡ª i amb un tractament de l¡¯an¨¨cdota que assoleix una dimensi¨® fant¨¤stica; per exemple, quan un xofer d¡¯autob¨²s es transforma en el barquer Caront ¡ªel que porta els morts a l¡¯altra vida, en la mitologia grega¡ª i alhora presenta una semblan?a amb Jacques Derrida, l¡¯aparici¨® del qual ja insinua alguna cosa sobre la dificultat de trobar un sentit clar a tot plegat, que potser no ¨¦s sin¨® ¡°una questa del grial sense grial¡±.
El relat, m¨¦s que avan?ar, fa voltes acumulant experi¨¨ncies, com si de l¡¯esfor? de compondre el discurs que les fa reviure, ple d¡¯interrogants, n¡¯hagu¨¦s de sortir alguna explicaci¨®. Malgrat el maneig continu de conceptes abstractes, el to ¨¦s col¡¤loquial, potser massa, sobretot en la veu que a vegades fa de contrapunt al narrador interpel¡¤lant-lo, fins i tot ridiculitzant-lo ¡ªuna representaci¨® ir¨°nica del lector de poesia, perplex davant una embullada hist¨°ria que el sobrepassa¡ª; per¨° l¡¯espontane?tat ¨¦s nom¨¦s aparent, el resultat d¡¯una composici¨® molt treballada. Excepte un dels cinc cap¨ªtols que ¨¦s en prosa, la resta ¨¦s m¨¦s aviat en vers ¡ªhi ha molts versos perfectes, alguns versos coixos i algunes l¨ªnies que ni ho pretenen¡ª; la puntuaci¨® en alguns moments es relaxa i la sintaxi ¨¦s sovint torturada, obligant a la relectura. El llibre comen?a amb un ¡°?Com ho dir¨¤s?¡±, i certament, aix¨° d¨®na el to general de la recerca: ¡°Per qu¨¨ cantem? (¡) Per dir precisament el que de cap manera no dir¨ªem mai¡±. La gran virtut del llibre ¨¦s reflectir el batibull desconcertant d¡¯experi¨¨ncies amb qu¨¨ la vida posa a prova l¡¯individu i abocar-lo al seu probable sense sentit, no sense que aparegui la idea que tot est¨¤ connectat, perqu¨¨ tamb¨¦ ¡°vas pensar en D¨¦u, en qu¨¨ vol dir D¨¦u o pensar D¨¦u o dir ad¨¦u¡±.
'UN LLOC PERILL?S'
Jordi Ib¨¢?ez Fan¨¦s
Tusquets
144 p¨¤g. 15 euros / @ 9.99 euros
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.