Paraulotes universalistes
Ja sigueu acad¨¨mic, pag¨¨s o oficinista, pertanyeu a una tribu; i no nom¨¦s aix¨°: heu de saber que l¡¯¨²nic que importa en la discussi¨® moral i en el debat pol¨ªtic ¨¦s la tribu
Segons Jordi Graupera, ¡°la llibertat dels liberals estatistes, la igualtat dels socialistes i la fraternitat dels federalistes¡± s¨®n les paraulotes que fan servir els universalistes per amagar la submissi¨® de les minories culturals ¡ªcom la catalana¡ª a les majories culturals (La batalla universal, ElNacional.cat, 17 de setembre de 2016). La llibertat, la igualtat o la fraternitat s¨®n invocades per imposar estils culturals espec¨ªfics, i amb aix¨° espais morals particulars, per part d¡¯una comunitat cultural a una altra. Els sup¨°sits cosmopolites s¨®n tan provincians com els que apel¡¤len a la seva pr¨°pia hist¨°ria, cultura o llengua, per conformar la seva identitat pol¨ªtica o cultural. ¡°Us en far¨ªeu de creus (sic)¡±, diu Graupera, ¡°de com de similars s¨®n les vides d¡¯acad¨¨mics de grans ciutats de tot el m¨®n: llegeixen els mateixos textos, mengen els mateixos burritos, i tenen por de decebre les mateixes autoritats intel¡¤lectuals. S¨®n una tribu.¡±
Aix¨ª que ja ho sabeu, benvolgut lector, tant si sou un acad¨¨mic, un pag¨¨s o un oficinista, pertanys a una tribu; i no nom¨¦s aix¨°: heu de saber que l¡¯¨²nica cosa que en ¨²ltima inst¨¤ncia importa en la discussi¨® moral i en el debat pol¨ªtic ¨¦s la tribu i les opcions que delimiten aquesta tribu. El racionalisme ¨¦s una empresa desesperan?ada, buonanotte, il¡¤luminisme.
A continuaci¨® exposo algunes breus observacions a les idees de Graupera.
Primer. Per Graupera, la validesa dels principis morals sembla dependre de quines siguin les tradicions morals de la tribu. I si en una tribu est¨¤ perm¨¨s lapidar dones infidels, llavors dir que una cosa aix¨ª viola l¡¯autonomia de les dones ¨¦s voler imposar els valors de la nostra tribu. Acceptaria Graupera una cosa aix¨ª? Suposo que no, ja que, segons les seves pr¨°pies paraules, ell no est¨¤ comprom¨¨s amb la idea que ¡°totes les maneres de veure el m¨®n siguin iguals o tinguin el mateix valor¡±. Per¨° noti¡¯s que l¡¯expressi¨® entre cometes ¨¦s una afirmaci¨® universalista. Aix¨ª que sembla que s¨ª que hi ha un cert espai per a l¡¯universalisme. El que passa, potser, ¨¦s que en la boca d¡¯un antiindependentista universalisme ¨¦s una paraulota assimilacionista, per¨° en la d¡¯un independentista a la Graupera, no. Potser aquesta ¨¦s una de les m¨¤ximes vigents a la tribu a qu¨¨ pertany Graupera.
Segon. Si igualtat ¨¦s una paraulota universalista que amaga la voluntat d¡¯imposar opcions morals a les altres cultures se suposa que en el si d¡¯una mateixa tribu la igualtat funciona de la mateixa manera: amaga la imposici¨® d¡¯opcions d¡¯un membre de la tribu a un altre. Aix¨ª que m¨¦s val rendir-se a l¡¯evid¨¨ncia: oblideu el vell somni noble que les persones gaudeixen de drets iguals (en aix¨°, entre altres coses, consisteix la igualtat). I si Graupera, en canvi, afirm¨¦s que la igualtat no sempre amaga la imposici¨® d¡¯opcions? De nou estaria afirmant una tesi universalista. Pel que sembla Graupera pot abra?ar, de manera leg¨ªtima, alguna forma d¡¯universalisme, per¨° un socialista que invoca la igualtat ¨¦s un assimilacionista. Visca la tribu.
Tercer. Segons Graupera, ¡°l¡¯assimilaci¨® constitucionalista o el bescanvi d¡¯interessos del catalanisme de sempre s¨®n una forma de tancament: implica acceptar els amors dels altres, les seves obsessions i prefer¨¨ncies¡±. Ara els catalans estem obligats a estimar les persones i coses que els espanyols ens prescriuen i, a m¨¦s, tenim obsessions i prefer¨¨ncies espanyoles (confesso que la idea que hi hagi obsessions ¡°espanyoles¡± i ¡°catalanes¡± ¨¦s d¡¯un fetitxisme delici¨®s). Per¨° suposo que Graupera ¡ªque d¨®na suport a ERC (un partit d¡¯esquerres i republic¨¤, diuen els rumors) i per a qui, recordem-ho, llibertat, igualtat i fraternitat s¨®n paraulotes universalistes¡ª est¨¤ parlant en realitat dels catalans independentistes. Seguint el fil argumentatiu de Graupera, no es veu per qu¨¨ en una Catalunya independent els no-independentistes no estarien acceptant els amors, les obsessions o les prefer¨¨ncies dels independentistes. Per coher¨¨ncia, aquesta situaci¨® seria igual d¡¯injusta que l¡¯altra. O potser no, i les prefer¨¨ncies dels independentistes valen m¨¦s que les dels altres. Potser a aix¨° es referia Graupera quan deia que no totes les maneres de veure el m¨®n tenen el mateix valor.
Tot el que s¡¯ha dit aqu¨ª, podria arg¨¹ir Graupera, ¨¦s fruit de la meva pertinen?a a la meva tribu i de les meves obsessions, amors i prefer¨¨ncies espanyoles. Pobre de mi, jo que sempre vaig creure que subscrivia la queixa de Ferlosio a Vendr¨¢n m¨¢s a?os malos y nos har¨¢n m¨¢s ciegos: ¡°Odio Espanya!!! Us juro, amics, que no puc m¨¦s.¡±
Pau Luque ¨¦s investigador a l¡¯Institut d¡¯Investigacions Filos¨°fiques de la Universitat Nacional Aut¨°noma de M¨¨xic
Pau Luque ¨¦s investigador en l'Institut de Investigaciones Filos¨®ficas de la Universitat Nacional Aut¨®noma de M¨¨xic
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.