Tres dies d¡¯octubre amb Franco
L¡¯exposici¨® del Born incorpora les imatges de les accions que van destruir l'escultura eq¨¹estre del dictador i van obligar a retirar-la a un magatzem municipal
En els premis anuals que concedeixen associacions i gremis d'artistes i galeristes de Barcelona segur que no reconeixeran l'exposici¨® Franco, Vict¨°ria, Rep¨²blica inaugurada el 18 d'octubre al Born Centre de Cultura i Mem¨°ria, ja que una de les cr¨ªtiques m¨¦s generalitzades, ¨¦s la seva museografia confusa i m¨¦s que minimalista, m¨ªnima, a for?a de retalls de premsa enganxats directament en plafons d'acer i petits v¨ªdeos que il¡¤lustren en imatges (sobretot del No-Do) el franquisme i postfranquisme barcelon¨ª.
Una altra cosa seria si aquests premis reconeguessin el grau d'interacci¨® entre els visitants i les obres. Aqu¨ª obtindria el m¨¤xim guard¨®, ja que no es recorda una altra mostra en la qual des del primer moment hi hagi hagut tantes reaccions, la majoria de les quals contr¨¤ries, com les viscudes des que es van instal¡¤lar al costat de la porta d'acc¨¦s de el Born, La Vict¨°ria de Francesc Mar¨¨s i, sobretot, l'est¨¤tua eq¨¹estre de Franco realitzada per Josep Viladomat el 1963; unes escultures que van rebre fins i tot abans d'obrir-se l'exposici¨® l'impacte de tot tipus d'objectes, sobretot ous i caquis (sens dubte, els primers de la temporada), seguits del llan?ament de pintura de diversos colors, col¡¤locaci¨® d'un cap de porc al costat de la figura de Franco decapitat, una nina inflable, una porta col¡¤locada com una corona de llorers i banderes de tot tipus, sobretot estelades.
Al final, en un espiral creixent d'accions que tenien com a diana la figura de Franco, la nit del 20 d'octubre, un grup de persones van tirar a terra l'escultura que va ser retirada pels serveis de neteja de Barcelona partida en dos trossos. L'endem¨¤ el primer tinent d'alcalde Gerardo Pisarello va dir que les imatges d'aquesta agressi¨® patrimonial en tota regla s'incorporarien a la mostra, oberta fins al 8 de gener.
I aix¨ª ha estat. A principis d'aquesta setmana els responsables de l'exposici¨®, que t¨¦ un cost de 200.000 euros i han visitat 13.500 persones en els 51 dies que fa que est¨¤ oberta, van complir amb el prom¨¨s. Per¨° lluny de l'expectaci¨® que va despertar saber que dues escultures que s'havien retirat per franquistes tornaven a l'espai p¨²blic; mentre el Born rebia la visita de diversos centenars de persones per veure les ru?nes de la Barcelona de 1714, nom¨¦s mitja dotzena van entrar a veure la mostra i cap es va apropar a veure les imatges que resumeixen en cinc minuts els tres dies d'octubre durant els quals Franco va tornar al carrer. Per aix¨°, semblaven sobrar les dues ¨²niques cadires disposades per escoltar les intervencions del comissari Manel Risques i d'altres especialistes que analitzaven la mostra i la import¨¤ncia de parlar d¡¯¡°un conflicte latent¡±.
I ¨¦s que, segons fonts municipals, despr¨¦s d'apagar-se el soroll medi¨¤tic i, sobretot, des que va deixar l'exposici¨® de ser gratu?ta a finals d'octubre, nom¨¦s unes 70 persones entren di¨¤riament a veure-la. En una altra pantalla, situada a l'acc¨¦s de l'exposici¨®, que poden veure tots els que entrin a el Born, es reprodueixen mig centenar de fotografies de les agressions que va patir l'escultura ¡°actuacions de tota ¨ªndole¡±, com s'assegura en l'explicaci¨®, durant els tres dies. En totes, els rostres de les persones que van participar-hi, des dels t¨¨cnics que les van muntar, els periodistes, les persones que es van apropar a veure les escultures i les tres persones que les van fer caure, surten amb el rostre pixelat.
¡°Fa molta pudor!¡±
Que l'exposici¨® aixeca passions, m¨¦s enll¨¤ de les que van provocar al carrer les dues escultures franquistes, ho reflecteix el llibre de visites situat al final de la mostra: ¡°Quina merda d'exposici¨®!¡±, va escriure Erico dimarts passat; ¡°Visca Espanya! Visca Catalunya!, sempre juntes. No a la independ¨¨ncia¡±, va deixar escrit Mario el mateix dia; ¡°Fa molta pudor!¡±, va escriure Ernesto; ¡°He pagat 1,54 euros, quin pal¡ Vull un caf¨¨¡±, va escriure Andr¨¦s dimecres, el mateix dia que Jes¨²s va posar: ¡°La hist¨°ria ¨¦s la hist¨°ria i cal respectar-la, amb els seus s¨ªmbols i imatges. No ser¨ªem res si no tingu¨¦ssim un passat. Respecte per tot el que ens envolta ahir i avui¡±.
Ricard Vinyes, Comissionat de Mem¨°ria de Barcelona, va assegurar el 27 de setembre, a la presentaci¨® de l'exposici¨®: ¡°L'escultura de Franco estar¨¤ protegida com qualsevol altra obra d'art p¨²blic; ¨¦s un b¨¦ patrimonial de la ciutat¡±. I va afegir: ¡°quan acabi l'exposici¨® ingressar¨¤ als fons del Museu d¡¯Hist¨°ria on se li aplicaran tots els processos de conservaci¨® preventiva de qualsevol pe?a¡±. Despr¨¦s de la traum¨¤tica experi¨¨ncia, les dues escultures, segons fonts municipals, esperen un millor moment en els magatzems d'aquest museu de la Zona Franca.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.