?luard i Mir¨®, m¨¤ a m¨¤
Una exposici¨® recrea el proc¨¦s de creaci¨®, al llarg de dotze anys, d'un llibre amb versos i dibuixos de tots dos
El 1929 Gala abandona el seu marit, el poeta Paul ?luard, i la seva filla C¨¦cile, despr¨¦s de con¨¨ixer un jove pintor espanyol anomenat Salvador Dal¨ª en un viatge que va fer la parella a Cadaqu¨¦s. L'any seg¨¹ent, el marit despit¨®s va publicar ? toute ¨¦preuve, un petit opuscle, amb prou feines de deu cent¨ªmetres, en el qual recollia els poemes que recitaven les seves sensacions despr¨¦s de l'aband¨®. El va editar les ?ditions surrealistes d'Andr¨¦ Breton i es va vendre per un franc. Per¨° la hist¨°ria d'aquest petit poemari no s'acaba aqu¨ª. Tres d¨¨cades despr¨¦s, ?luard i l'editor su¨ªs G¨¦rald Cramer van decidir il¡¤lustrar aquesta obra i van sol¡¤licitar a Mir¨® que ho fes, ¡°Estimat Mir¨®, espero que aquest llibre esborri el temps i la dist¨¤ncia que ens separa¡±, li va escriure ?luard a la primera p¨¤gina d'un dels miniexemplars del llibre editat el 1930. La carta va donar comen?ament a una feina que acabaria deu anys despr¨¦s amb la publicaci¨®, el 1958, d'un dels llibres d'artista m¨¦s bonics que s'han editat mai. La Fundaci¨® Mir¨® de Barcelona exposa el proc¨¦s de creaci¨® de la m¨¤ de Christopher Green, que ha comissariat la mostra ?luard, Cramer, Mir¨® ¡ª '? toute ¨¦preuve', m¨¦s que un llibre, que es podr¨¤ veure a la seu de la fundaci¨® fins al proper 2 de juliol.
¡°Mir¨® no es va conformar a il¡¤lustrar els versos d'?luard, va crear un llibre nou; una escultura policromada¡±, va explicar Green davant de cinc de les sis maquetes que es van fer per il¡¤luminar l'exemplar (tres de les quals es conserven a la fundaci¨® barcelonina i les altres tres a Ginebra); una trentena de planxes de fusta de cirerer, tallades per Mir¨®, de les 200 que es van fer servir en l'estampaci¨® de les 80 xilografies del volum realitzades a la manera tradicional japonesa; una t¨¨cnica laboriosa i exigent que no havia utilitzat mai abans, segons va confessar el mateix pintor. ¡°Les imatges no estan supeditades al text, sin¨® que dialoguen entre elles en el mateix pla d'igualtat¡±, segons el comissari. ¡°El text final ¨¦s exactament el mateix que el 1930, nom¨¦s canvia l'estructura dels versos, per la qual cosa la forma de llegir el poema ¨¦s diferent¡±, va explicar el comissari.
En l'exposici¨® es pot descobrir el proc¨¦s creatiu, l'evoluci¨® i els canvis que es van produir al llarg dels anys, a partir de cadascuna de les maquetes. Com ?luard va distribuir les l¨ªnies dels seus poemes sobre la p¨¤gina amb l'objectiu de deixar-hi espais en blanc perqu¨¨ Mir¨® hi estamp¨¦s els seus dibuixos i com text i dibuix es van anar acomodant per donar resultat al llibre que s'exposa per primera vegada en un muntatge a la sala octogonal de l'edifici creat per Josep Llu¨ªs Sert per a la Fundaci¨® Mir¨®. Les planxes i el resultat estampat permeten veure com Mir¨® va utilitzar fins a set boixos per imprimir un dels gravats; unes matrius que s¨®n, en si mateixes, escultures en relleu fetes amb fustes tallades. Tamb¨¦ com el pintor va intervenir directament en el color sobre les p¨¤gines amb els versos ja reestructurats, corregint amb trossos de paper, retallats, enganxats damunt i tornats a pintar. ¡°El llibre per si sol produeix un gran impacte. Mostrar-lo amb les planxes de fusta fa emergir el seu veritable car¨¤cter escult¨°ric. Com deia Mir¨® en una de les cartes a Cramer: un llibre s'ha de fer amb l'exactitud i la precisi¨® d'un mecanisme de rellotgeria¡±, va assegurar el comissari.
?luard no va arribar a veure aquest treball acabat. Va morir el 1952, cinc anys abans que es complet¨¦s la impressi¨®. Al final, es van imprimir 130 exemplars sobre vitel¡¤la, 24 d'ells numerats de l'I al XXIV, reservats als col¡¤laboradors. Tots signats per l'artista. Un bell llibre i una bonica hist¨°ria d'intens treball compartit.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.