¡°La Model era un caos total i absolut¡±
Antonio Puyuelo va dirigir la pres¨® del 1989 al 1995. Recorda aixecar-se a mitja nit per tota mena de coses: un pres a la teulada, saltant la tanca, mort, a les clavegueres, sortint per la porta amb una pistola...
Antonio Puyuelo no ha anat a veure com es tanca la Model. ¡°Quina estima puc tenir a quatre parets?¡±. Tot i que entre aquestes parets va passar 20 anys de la seva vida. Primer com a funcionari ras, quan va entrar el 1975, despr¨¦s com a cap de servei (1984-1988), subdirector (1988-1989), i finalment com a director (1989-1995). ?s una de les persones que m¨¦s temps ha aguantat al capdavant d¡¯aquell petit cosmos de suposats delinq¨¹ents id¨ªl¡¤licament en vies de rehabilitaci¨®, al cor l¡¯Eixample. Quan ho va deixar va assumir la coordinaci¨® d¡¯informaci¨® dels serveis penitenciaris: la persona que pren el pols a les presons, que intenta saber qu¨¨ passa a dins i solucionar-ho. Al novembre es va jubilar.
Insisteix, amb ra¨®, que moltes de les coses que va viure a la Model resulten incre?bles. Comen?ant pel recompte d¡¯interns. ¡°No sab¨ªem del cert quants eren. Et faltaven tres presos o te¡¯n sobraven quatre¡±. Els funcionaris es quedaven al centre del pan¨°ptic, que comunica les sis galeries, a la zona de control. Des d¡¯all¨¤, veien els presos ¡°passar d¡¯un costat a l¡¯altre, com si estiguessin a casa seva¡±. ¡°Les cel¡¤les es tancaven per dins. I ning¨² s¡¯atrevia a canviar-ho¡±. I estaven engalanades amb bombetes vermelles i grogues, com una discoteca. ¡°Era un caos total i absolut¡±, resumeix d¡¯aquells primers anys a la pres¨® en democr¨¤cia, on va arribar amb 23 anys, despr¨¦s de deixar l¡¯ofici de mec¨¤nic (¡°es guanyava poc i sempre anaves brut¡±).
Va viure els anys m¨¦s durs de la COPEL, un sindicat de presos que es va constituir amb la finalitat de defensar els seus drets. ¡°Alguns tenien aquesta visi¨® una mica altruista, per¨° dins de la COPEL es van amagar grups de mafiosos que nom¨¦s volien treure¡¯n profit¡±. Amb el sindicat es va generalitzar fer-se talls als bra?os com a manera de protesta. ¡°Hi havia talladors oficials. Es posaven quatre o cinc al centre, sortien la resta de presos de les galeries, i els tallaven¡±. Eren tants els ferits que no donaven l¡¯abast per portar-los al Cl¨ªnic. La soluci¨® passava per muntar hospitals de campanya al pati de les comunicacions. I aix¨° passava en un mot¨ª qualsevol. Els membres del grup teatral Els Joglars, que estaven empresonats en aquella ¨¨poca, ¡°ho passaven fatal¡±.
Recorda Puyuelo aixecar-se del llit a mitja nit per tota mena de coses: un pres en una teulada, un pres mort, un pres saltant la tanca, un pres per les clavegueres, un pres sortint de la pres¨® per la porta principal amb una pistola... I quan no era aix¨°, era que s¡¯esfondrava part del terra davant la Model, quan patrullava un gu¨¤rdia civil, fruit dels t¨²nels que es cavaven. Si no, s¡¯esfondraven els passadissos que portaven a les mateixes cel¡¤les del mal estat en qu¨¨ estaven. O b¨¦ es quedaven sense llum tota una nit, amb un Bar?a-Madrid, i havien de donar el sopar amb c¨¤mping gas, i resant perqu¨¨ els presos no s¡¯amotinessin aprofitant la foscor. O sense aigua, que tamb¨¦ els va passar.
¡°Jo era un bomber¡±, un solucionador de problemes. Un dels episodis m¨¦s cr¨ªtics va ser quan, ja com a director, es va enfilar per treure un pres d¡¯una teulada de la quarta galeria. ¡°Vaig pujar a la cresta amb un bomber. ¡®Vols un cigarro?¡¯, li vaig dir. Quan me¡¯l va acceptar, el vaig agafar jo a ell, i el tio em guanyava. Li vaig demanar a l¡¯altre que m¡¯ajud¨¦s, i em va dir, ¡®Jo nom¨¦s soc bomber¡¯¡±. Finalment van aconseguir baixar els tres sans i estalvis.
Puyuelo t¨¦ fama de ser dur i autoritari amb els presos. ¡°Anava de cara amb ells, no hi havia una altra manera¡±, rebat.Per¨° admet que ¡°hi havia funcionaris que es passaven¡±. Quan va ser director va haver de respondre pels excessos de diversos treballadors reprimint un mot¨ª. ¡°Reconec que els funcionaris van actuar malament¡±. El problema eren els comptes pendents. ¡°Es tendia que si un intern havia pegat a un funcionari, l¡¯havies de reduir. Per¨° ja no consistia nom¨¦s a reduir-lo, sin¨® que afegien un cop m¨¦s. Si tu afegeixes un cop m¨¦s, ets tan delinq¨¹ent com el pres¡±, explica que els deia. ¡°A poc a poc¡± es va anar corregint la situaci¨®, per¨° ¡°va costar¡±.
Afegeix que era una ¨¨poca dif¨ªcil, quan els funcionaris s¡¯havien de guanyar el respecte. En la seva etapa com a ¡°pagador¡± ¡ªla persona que donava als presos el peculi, un dest¨ª ¡°poc c¨°mode¡±¡ª, el van enviar un dia a la quarta galeria a pagar acompanyat d¡¯un altre funcionari, perqu¨¨ estava ¡°una mica revolucionada¡±. ¡°Nom¨¦s entrar comencen a caure matalassos cremant i de tot. El que venia amb mi va marxar. Jo vaig pensar, si marxo no tindr¨¦ ous a tornar a entrar perqu¨¨ em diran que ets un acollonit¡±. Aix¨ª que es va quedar a la porta de l¡¯oficina i va pagar a un atracador, avui hist¨°ric, Jos¨¦ Ant¨²nez Becerra, que encara segueix a pres¨®. Un dia fins i tot li van intentar sirlar (robar) el peculi quatre joves, i el van ferir en un dit. No va saber mai qui van ser perqu¨¨ anaven tapats.
Considera que la droga va ser un element clau de la degeneraci¨® a les presons. ¡°Abans la droga era el vi. El mal fer dels funcionaris feia que pagu¨¦ssim, jo tamb¨¦, els serveis que ens feien els presos amb un got de vi. D¡¯aix¨° vam passar a la cervesa¡±, recorda. Fins que van arribar les drogues dures, sobretot l¡¯hero?na. ¡°Entrava de vint mil maneres diferents. Era una escola tremenda. Aprenies cada dia¡±. Primer tiraven pilotes pel pati de la Model. Despr¨¦s van crear el carro amb fil de pescar, que tiraven per les finestres que donaven al carrer; els familiars hi lligaven alguna cosa i ho recuperaven. Despr¨¦s, quan es va posar malles, van idear un sistema de congelar les paperines dins gla?ons, que tiraven, quedaven enganxats i es desfeien.
Era una ¨¨poca de motins i intents de fuga constants. Encara recorda la m¨ªtica de 1978, quan van fugir 45 presos pel clavegueram. ¡°Emilio Simon Blanco [un atracador] va dir que ens entregaven pinxos una mica com un acte de bona fe. Els van tirar, i eren tants que tapaven la boca d¡¯entrada d¡¯una de les galeries¡±. Els funcionaris es van confiar. Dos dies despr¨¦s, van escapar tots. O el dia que fent una inspecci¨® pel clavegueram es va trobar un pres de cara. Eren les tres de la matinada. ¡°Ell va pensar que jo anava per ell, i jo vaig pensar que ell venia per mi. Tots dos vam fugir¡±. No van saber mai qui era aquell home. O l¡¯assassinat del mafi¨®s franc¨¨s Raymond Vacarizzi, d¡¯un tret al cap, quan estava a la seva cel¡¤la, des de l¡¯exterior. O la foto robada a l¡¯empresari Javier de la Rosa, sopant un entrep¨¤, que li va servir d¡¯excusa per poder-lo traslladar.
Puyuelo diu de si mateix que va ser ¡°el director i subdirector m¨¦s impresentable¡±. No va haver-hi mai un acte d¡¯anunci oficial, ni nota ni roda de premsa. Ell va acceptar els llocs com una feina m¨¦s, i va aguantar molt m¨¦s que la resta, a excepci¨® d¡¯un dels ¨²ltims directors. ¡°Era la pres¨® emblema, que ensenyava, potent. Una pres¨® conflictiva¡±, que no va comen?ar a millorar fins als noranta, amb el trasp¨¤s de les compet¨¨ncies a la Generalitat i l¡¯arribada d¡¯Ignasi Garcia Clavel com a director de Serveis Penitenciaris.
Van acumular fins a vuit presos en una cel¡¤la. Un dia un jutge va demanar veure la pres¨® abans de marxar de Catalunya. ¡°Va venir amb tota la parafern¨¤lia del jutjat. Una noia em va demanar si podia obrir una cel¡¤la. Vam obrir-la i un pobre que estava dormint, com assegut, recolzat a la porta, va caure, i van sortir tots corrents¡±. Un altre jutge el va arribar a amena?ar amb denunciar-lo si acceptava un sol pres m¨¦s.
Fins al 1986, els interns dormien i menjaven a la cel¡¤la. Tamb¨¦ els que estaven en a?llament, que tenien nom¨¦s un banc de pedra, un lavabo turc i una aixeta. ¡°Al pres que arribava li donaves un tros de gomaespuma, un plat negre d¡¯alumini i una cullera doblegada o trencada. I si ¨¦s que n¡¯hi havia. Va arribar un moment que la gent menjava en les llaunes de sardines, o amb els tetrabrics tallats per la meitat¡±. Tampoc ha oblidat els dissabtes de futbol, quan els deixaven fins a la nit per veure el partit. ¡°Despr¨¦s et trobaves un cad¨¤ver, o dos tios apunyalats. Va ser una ¨¨poca molt i molt dura. Molt dura. Per¨° molt¡±.
Puyuelo dubta de la capacitat rehabilitadora d¡¯una pres¨® aix¨ª. ¡°Surto de perm¨ªs, veig la meva vella, que est¨¤ fregant terres. El primer dia de perm¨ªs em foto una festa. El segon dia, no vaig a treure-li els diners de menjar a la meva mare per sortir de festa. Al tercer perm¨ªs, faig [robo] una gasolinera¡±, explica sobre la realitat dels presos. ¡°Qu¨¨ els podem oferir? Que els donem? Com es pot rehabilitar aquesta gent?¡±. Tot i que ¨¦s m¨¦s positiu amb els joves.
Un dia, quan els ¡°problemes superaven les solucions¡±, Puyuelo va deixar la direcci¨® de la Model, esgotat, i va passar a la coordinaci¨® d¡¯informaci¨® de serveis penitenciaris. Des d¡¯all¨¤ ha controlat tamb¨¦ funcionaris corruptes. Als 65, s¡¯ha jubilat. ¡°Es pot guardar algun bon record d¡¯aix¨°?¡±, diu dels anys durs de la Model. ¡°A mi la gratificaci¨® me la donen els presos, quan en veig algun, ens saludem... Per¨° els murs de la pres¨®... No. Aix¨° no¡±. Ara viu una vida nova del tot. I se sent alliberat: ¡°Deixar-ho ha estat un descans molt gran¡±.
literatura entre barrots
La pres¨® la Model ha creat moltes vocacions, tamb¨¦ la d'escriptor. El m¨¦s conegut va ser Juan Jos¨¦ Moreno Cuenca, el Vaquilla, que va radiografiar en m¨¦s de 400 p¨¤gines la seva vida a les presons espanyoles amb Hasta la libertad. "Quan vaig rebre l'exemplar era una editora junior, tenia 29 anys, i m'ho vaig mirar amb alguns prejudicis. Tenia cert recel", recorda Yolanda Cespedosa, d'Ediciones B. "Per¨° quan el vaig llegir, em vaig quedar impactada. ?s bon¨ªssim, una den¨²ncia del sistema penitenciari des del sistema penitenciari". Ni tan sols va requerir molta edici¨®. "Es va fer la mateixa que a qualsevol autor", explica. Tot i que el periodista Josep Maria Huertas Claveria, amic del Vaquilla, el va ajudar. Igual que va ajudar Juan Diego Redondo, Dieguito el Malo, amb La fuga de los 45(Maikalili). L'obra tamb¨¦ recull el frac¨¤s d'una societat en la reinserci¨® dels seus presos. Els dos llibres estan descatalogats i els seus autors, morts.
Expr¨¨s de la Model i escriptor viu ¨¦s Daniel Rojo, exatracador. Ell va descriure tamb¨¦ de manera cr¨ªtica els seus anys de delinq¨¹ent a Confesiones de un g¨¢ngster, que es va convertir en una trilogia. "?s un llibre ¨²nic. Va acabar novel¡¤lant la seva pr¨°pia vida amb molta veritat", diu l'editora d'Ediciones B Marta Rossich. Va ser una feina a tres bandes: "El Dani que parla, el periodista Lluc Oliveras, que va gravar i ordenar, i jo que dic, aix¨° aqu¨ª o aix¨° no ¨¦s rellevant". El van acabar en sis mesos i va funcionar.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.