El cinema en castell¨¤ segueix manant en la producci¨® catalana
La quota de pantalla de les pel¡¤l¨ªcules rodades en catal¨¤ ¨¦s del 0,7%
La producci¨® de cinema en catal¨¤ segueix estant molt per sota de les aspiracions del sector i, m¨¦s en concret, de l'Acad¨¨mia del Cinema Catal¨¤ (ACC), que ha plantejat en reunions recents amb el director de TV3, Vicent Sanchis, i amb la consellera de Presid¨¨ncia, Neus Munt¨¦, la urg¨¨ncia d'incrementar els recursos per a la producci¨® de pel¡¤l¨ªcules en catal¨¤. ¡°Si no fos pels 20 milions que s'han aconseguit amb la taxa sobre els operadors de telefonia, estar¨ªem literalment sota zero¡±, ha afirmat la presidenta de l'Acad¨¨mia, Isona Passola. Amb les dades de la producci¨® cinematogr¨¤fica catalana de l'any passat, de les 65 cintes estrenades ¨Camb participaci¨® de talent catal¨¤, no netament de la ind¨²stria de Catalunya¨C, 29 van ser en versi¨® original en castell¨¤, 20 en catal¨¤, 10 en angl¨¨s i 6 en altres idiomes. La presidenta de l'ACC no ha concretat quins barems o criteris es fan servir per determinar el pes de la participaci¨® catalana en un projecte cinematogr¨¤fic.
¡°Rodar un llargmetratge en catal¨¤ requereix molt d'esfor? i per aix¨° bona part de les cintes que es fan en catal¨¤ o s¨®n documentals, o petites pel¡¤l¨ªcules o curts¡±, ha desgranat en la presentaci¨® del balan? de l'any passat i de la nova junta de l'ACC, que dirigeix des de l'abril Sergi Dolad¨¦ i que s'ha renovat totalment. Molt d'esfor?, com deia Passola, per a poca visibilitat, perqu¨¨ la quota del cinema en catal¨¤ a les pantalles no arriba a l'1% i segueix estancada en el 0,7. Un h¨¤bit de consum en catal¨¤ que dista molt del que es fa en el teatre o en la lectura.
Passola i la nova junta de l'ACC consideren que un dels reptes m¨¦s importants, si no el primer, s¨®n mesures i decisions pol¨ªtiques que reverteixin la debilitat del cinema en catal¨¤. TV3 destinava 25 milions d'euros el 2010 a la producci¨® de ficci¨® externa, una quantitat que es va reduir als 5 milions l'any passat, segons les dades que ha aportat la presidenta de l'ACC. ¡°Els hem plantejat ¨Ca la Generalitat i a TV3¨C que com a m¨ªnim cal arribar als set milions. Em sembla molt b¨¦ que la televisi¨® catalana resolgui com ha d'afrontar la seva reestructuraci¨®, per¨° no per aix¨° han de deixar caure la producci¨® del cinema en catal¨¤¡±, ha afegit Passola, que considera que el comprom¨ªs de les televisions p¨²bliques ¨¦s vital.
A m¨¦s d'aquest increment dels ens p¨²blics catalans, la presidenta de l'ACC ha exigit la rebaixa de l'IVA del 21%, ¡°tal com s'ha fet amb la resta d'espectacles. Que no s'hagi fet el mateix amb el cinema demostra l'animadversi¨® del Govern contra el cinema¡±. Guanyar p¨²blic ¨¦s una altra de les assignatures pendents, aix¨ª com saber quin ¨¦s el consum del cinema catal¨¤ en les plataformes televisives: ¡°Tenint en compte els canvis en l'h¨¤bit de veure les pel¡¤l¨ªcules, aquesta dada ¨¦s molt important¡±, ha aclarit.
L'equilibri entre sexes en la direcci¨® de les pel¡¤l¨ªcules encara no s'ha resolt: de les 65 produccions estrenades el 2016, 54 van tenir homes com a creatius i 11, dones. La petici¨® de l'Associaci¨® de Dones Cineastes de Catalunya (CIM) ha plantejat la necessitat d'introduir quotes a favor del cinema fet per dones: ¡°Estem d'acord sempre que el criteri principal sigui el de la qualitat dels projectes¡±, ha comentat Passola. Una decisi¨® pol¨ªtica que dep¨¨n del Departament de Cultura de la Generalitat per mitj¨¤ de concessi¨® d'ajudes i subvencions que encara no ha estat adoptada, tot i que s¨ª que hi donava suport.
La producci¨® cinematogr¨¤fica d'encuny catal¨¤ ¨Cde forma parcial o completa¨C t¨¦ bona acceptaci¨®, i de les 65 de l'any passat, 47 van obtenir 144 reconeixements fora de Catalunya, com el curtmetratge Timecode , Palma d'Or a Canes, i La mort de Llu¨ªs XIV, d'Albert Serra, que va aconseguir el Premi Jean Vigo: ¡°Tenim un cinema experimental i arriscat que t¨¦ molt bona acollida als festivals, per¨° hem de diversificar-nos i aconseguir m¨¦s p¨²blic, tant a les sales com a les plataformes digitals¡±, ha dit Passola.
Aquest 2017 la producci¨® catalana ha arribat de moment a les 27 pel¡¤l¨ªcules entre ficci¨® i documental, dues m¨¦s que en el mateix per¨ªode del 2016. Les m¨¦s taquilleres aquest any han estat Contratiempo, d'Oriol Paulo, i El guardi¨¢n invisible, de Fernando Gonz¨¢lez Molina, totes dues rodades en castell¨¤. En catal¨¤ en el que va d'any la m¨¦s taquillera ha estat Incerta gl¨°ria, d'Agust¨ª Villaronga.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.