Les empreses emergents de videojocs punxen en gesti¨® empresarial
Catalunya copa gaireb¨¦ la meitat del volum de negoci estatal del sector, per¨° una de cada quatre empreses no factura
Any rere any Barcelona es va consolidant com a capital del videojoc. Catalunya ha passat d¡¯acumular un 42% de la facturaci¨® estatal del sector (217 milions d¡¯euros) el 2015, a registrar un 47% l¡¯any passat, segons dades de l¡¯Associaci¨® Espanyola d¡¯Empreses Productores de Videojocs DEV. El valor absolut de les ¨²ltimes xifres, fetes p¨²bliques aquesta setmana coincidint amb el congr¨¦s Gamelab, es coneixer¨¤ a l¡¯octubre. Malgrat un creixement anual indiscutible i un ambient de desenvolupament prol¨ªfic, la part de negoci continua sent l¡¯assumpte pendent de les empreses emergents que volen fer-se un lloc en la ind¨²stria cultural m¨¦s flamant. Al voltant d¡¯un 25% de companyies catalanes no factura, i la part m¨¦s important l¡¯aporten una minoria: un 2% de les empreses concentren el 60% de la facturaci¨®.
¡°Els vostres clients s¨®n a Vancouver, al Marroc, a Malta¡±, exemplifica Antonio Fern¨¢ndez, secretari general de DEV, davant un auditori, el de la Sala Barts, ple de gom a gom d¡¯estudiants de l¡¯escola de videojocs de la Universitat de Barcelona (UB), ENTI. Acaben de presentar els seus projectes de final de curs. Fern¨¢ndez els felicita pel seu ¡°gran potencial¡± i dona una xifra per defensar la seva frase: un 72% de la facturaci¨® en videojocs de Catalunya prov¨¦ de l¡¯estranger. Els joves han exposat detalls de programaci¨®, il¡¤lustraci¨® i texturitzaci¨®, entre d¡¯altres. No obstant aix¨°, cap no ha fet refer¨¨ncia a la internacionalitzaci¨® ni a les seves aspiracions de negoci, elements que Fern¨¢ndez defineix com a essencials per a l¡¯¨¨xit.
Un 28% dels estudis de videojocs espanyols s¨®n a Catalunya, segons les primeres dades de DEV centrades exclusivament en aquesta comunitat aut¨°noma. El pol d¡¯atracci¨® de la zona ¨¦s indiscutible. Ho demostra tamb¨¦ la gran quantitat d¡¯estudis reglats centrats a formar especialistes en videojocs que proliferen a les universitats. Per¨° ¡°l¡¯ecosistema ¨¦s fr¨¤gil¡±, reconeix Marisol L¨®pez, directora de l¡¯?rea de Cultura Digital del Institut Catal¨¤ de las Empresas Culturals (ICEC), ens de la Generalitat que promou un ventall d¡¯ajudes per als desenvolupadors independents. La seva recomanaci¨® davant els nois: ¡°La t¨¨cnica la teniu, per¨° el boca-orella no funciona. Heu de pensar en el m¨¤rqueting i la comunicaci¨® per aconseguir visibilitat¡±.
Les botigues virtuals de jocs electr¨°nics per a m¨°bils, consoles i ordinadors s¨®n globals. La compet¨¨ncia ¨¦s brutal. ¡°Vam tenir sort, perqu¨¨ jo vaig estudiar Empresarials¡±, assegura el conseller delegat i desenvolupador de l¡¯estudi indie Pixel Cream, David Garcia. ¡°Un 90% dels estudis no incorporen una persona de negoci, ho enfoquen tot a la producci¨®, per¨° no pensen a vendre¡±, afegeix. A m¨¦s, lamenta que els programes acad¨¨mics especialitzats continu?n ignorant, segons ell, la part de gesti¨® empresarial.
Garcia apunta que la gesti¨® del capital hum¨¤ i el fet de no treballar en m¨¦s d¡¯un projecte alhora han estat factors fonamentals en el seu ¨¨xit inicial. Way of Redemption, el prototip de videojoc de Pixel Cream, va ser guardonat com el millor del 2015 segons PlayStation Espanya. Sortir¨¤ a la venda a partir de setembre gr¨¤cies al treball de l¡¯estudi, a un grup petit d¡¯inversors i tamb¨¦ als estalvis familiars. L¡¯estudi de Garcia es va crear el 2012 i l¡¯any passat va facturar 25.000 euros. El 2017 ja freguen els 100.000. Malgrat aix¨°, continuen sense tenir beneficis per la venda de videojocs.
Antonio Fern¨¢ndez reconeix que les empreses emergents ho tenen dif¨ªcil per recuperar les seves inversions. Tanmateix assegura que, quan comencen a fer-ho, ho aconsegueixen de pressa. Moltes es queden pel cam¨ª. Segons ell, cal ¡°una estrat¨¨gia comuna per ser competitius¡± i apel¡¤la a una implicaci¨® m¨¦s gran de les administracions catalana i espanyola pel que fa a la fiscalitat, la formaci¨® i la visibilitat internacional.
La notorietat barcelonina en el m¨®n dels videojocs t¨¦ molt a veure amb el fet que diversos gegants del sector hagin nascut a la capital catalana o l¡¯hagin triada per instal¡¤lar-hi les seves oficines. Ubisoft, Social Point, King i Digital Legends s¨®n els grans responsables que els videojocs ocupin 1.678 professionals a Catalunya i uns 3.000 m¨¦s de manera indirecta, segons DEV. El mateix informe apunta que, si el ritme actual de creixement es mant¨¦, la facturaci¨® catalana en videojocs creixer¨¤ un 30% anual. D¡¯aquesta manera, el 2019 podria superar els 600 milions d¡¯euros.
El llibre blanc catal¨¤ de DEV s¡¯ha presentat la mateixa setmana que Barcelona ha acollit el congr¨¦s internacional Gamelab, que juntament amb Barcelona Games World, que celebrar¨¤ la seva segona edici¨® a l¡¯octubre, conformen un aparador global de les novetats m¨¦s destacades en l¡¯¨¤mbit mundial. Tots dos esdeveniments busquen, entre altres coses, ser inspiradors i exercir un efecte trampol¨ª en la ind¨²stria local.
Un 10% de la poblaci¨® mundial s¡¯ha instal¡¤lat un joc catal¨¤
Ubisoft, Social Point, King, Digital Legends, Omnidrone, Gamelab i Novarama conformen el lobby catal¨¤ Devicat. L'entitat va assegurar a Gamelab que en els ¨²ltims sis anys 650 milions de persones a tot el m¨®n s'han descarregat o han comprat videojocs produ?ts a Catalunya. A aquesta xifra, que suposa gaireb¨¦ un 10% de la poblaci¨® mundial, la van acompanyar 1.000 milions d'euros, el volum de negoci acumulat que s'ha generat a Catalunya des de la creaci¨® de l'entitat, el 2010. Aquestes xifres suposen, segons Devicat, el doble de l'activitat que la resta d'ind¨²stries culturals.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.