Mor Joan Colom, el fot¨°graf que feia el carrer
El fotoperiodista va ser guardonat amb el Premi Nacional de Fotografia l'any 2002
La mort ahir de Joan Colom, gran retratista de la Barcelona marginal ¡ªla seva¡ª, significa que s¡¯apaga la mirada d¡¯un dels millors cronistes gr¨¤fics de la cara fosca de la ciutat. El fot¨°graf, mort als 96 anys, va fer el carrer com ning¨², o m¨¦s ben dit, com aquestes prostitutes a les quals va seguir detalladament en el seu ofici en els carrerons del barri Xino, avui Raval, on es va criar, oferint alhora un sensacional document social i art¨ªstic. Aix¨ª es va titular la gran exposici¨® retrospectiva que li va consagrar el 2013 el Museu Nacional d¡¯Art de Catalunya (MNAC) ¡ªdipositari de la seva obra i que ahir el va recordar com ¡°un dels fot¨°grafs m¨¦s importants de la segona meitat del segle XX¡±¡ª: Jo faig el carrer. Premi Nacional de Fotografia el 2002, i d¡¯Arts Visuals (2004), Creu de Sant Jordi, Medalla d¡¯Or al M¨¨rit Cultural de l¡¯Ajuntament de la seva ciutat, Colom (Barcelona, 1921) va impactar en la fotografia espanyola a inicis dels seixanta, provocant admiraci¨® i tamb¨¦ pol¨¨mica amb la seva exposici¨® ¡°El Carrer¡±, sobre el barri Xino. Aquest treball va provocar admiraci¨®, i tamb¨¦ pol¨¨mica.
¡°B¨¦, si no entrem en detalls¡±. Sempre responia aix¨ª la salutaci¨® Joan Colom. El seu estat de salut s¡¯havia ressentit en aquests ¨²ltims anys, per¨° el seu aspecte no denotava els m¨¦s de noranta que portava a l¡¯esquena. Un home senzill, baixet, fot¨°graf r¨¤pid i auda?. Va comen?ar a fotografiar despr¨¦s de casat, per obrir un espai de distracci¨® fora de les activitats familiars. Es va apuntar a l¡¯Agrupaci¨® Fotogr¨¤fica de Catalunya l¡¯any1957, quan ja estava oberta la crisi que empenyeria fora dels seus salons els inquiets d¡¯aquell moment. Va buscar un tema que el defin¨ªs fotogr¨¤ficament, ja que sentia que la import¨¤ncia de la fotografia radicava en el qu¨¨ i no en el com, que era la preocupaci¨® a les tert¨²lies de l¡¯agrupaci¨® a les quals ell, no obstant aix¨°, no va deixar d¡¯anar fins fa pocs anys. All¨¤ no el comprenien, per¨° a ell l¡¯importava poc. Podia esperar, perqu¨¨ sabia que no estava equivocat.
El seu motor era una cosa molt forta, que no necessitava l¡¯elogi. Es tractava de mostrar aquell misteri, aquella for?a de la qual ell havia nascut. La vida al Raval barcelon¨ª, on els seus pares tenien una floristeria i on es va criar. ¡°No s¨¦ qu¨¨ m¡¯hi porta, tamb¨¦ hi ha gent a la zona alta, per¨° jo mai en faria una foto¡±. L¡¯atreia la gent del Raval, amb els seus problemes de subsist¨¨ncia, amb la seva vida interior, a la qual amb prou feines podien donar cabuda, sobrepassats pels quefers, pels problemes de cada dia. Al Raval arribaven els n¨¤ufrags i els mariners, els emigrants esperan?ats i fins tot rics fracassats, els ¨¤ngels caiguts... Hi havia lloc per a tots. Joan Colom va observar des de petit aquesta capacitat d¡¯acolliment i va mantenir la mirada sense prejudicis i admirada fins al final dels seus dies. Carregada d¡¯humor. Sense por, sense pena, sense vergonya cap a aquells que vivien la seva vida i les seves passions sense fixar-se en aquell ull que els seguia a tot arreu. Joan Colom no feia fotos robades, com es podria pensar per la posici¨® oculta de la c¨¤mera sota la m¨¤niga. Ell mirava directament els ulls sense necessitat d¡¯un visor. Coneixia aquells carrers, els nens treballadors, els homes moixos, les velles amargues. I les dones a l¡¯espera que pass¨¦s alguna cosa als portals o als carrers foscos. El retrat que va fer del barri Xino va ser sistem¨¤tic i incansable. El seu arxiu fotogr¨¤fic ¨¦s un exemple de control sobre l¡¯autoria. Las fotos copiades en 10 x 15 anaven marcades amb punts de colors que indicaven aquelles que havien passat del ¡°purgatori¡± o fase de reflexi¨® al cel de la c¨°pia en 24 x 30. Unes quantes estarien destinades a ¡°La Gl¨°ria¡± del 40 x 50, ¨¦s a dir, candidates a l¡¯exposici¨® que preparava amb il¡¤lusi¨® durant els ¨²ltims anys de la seva activitat fotogr¨¤fica.
Les seves fotografies havien entusiasmat Oriol Maspons, que les va presentar a Esther Tusquets, directora de la col¡¤lecci¨® Palabra e Imagen de l¡¯editorial Lumen, servint d¡¯inspiraci¨® perqu¨¨ Camilo Jos¨¦ Cela escriv¨ªs una de les seves obres m¨¦s originals: Izas, rabizas y colipoterras (1963). Els ¨¦ssers reals, dels quals Colom coneixia els noms, van servir de model estereotipat per relatar una burlesca interlocut¨°ria sobre la prostituci¨®. Amb la finalitat de diluir el judici moralista, Colom s¡¯havia esfor?at per mostrar el barri al complet en la seva exposici¨® ¡°El Carrer¡± (1961). Les que s¡¯hi mostraven eren ¨¤vies, mares, ties, n¨²vies, germanes que tenien per ofici l¡¯espera.
Treball en color
El descobriment dels originals d¡¯aquesta exposici¨® van motivar la mostra ¡°Districte V¡± al MNAC el 1999 i la concessi¨® del Premi Nacional de Fotografia el 2002. Colom, que feia ja gaireb¨¦ 20 anys que fotografiava en color, va passar per ser un fot¨°graf que havia penjat les c¨¤meres despr¨¦s d¡¯un afer legal amb una model denunciant. El recordo avergonyit i espantant: ¡°Qu¨¨ diran d¡¯un premi nacional al qual no se li coneix res m¨¦s que les fotografies que va fer al principi de la seva carrera?¡±. La seva paci¨¨ncia, la seva insist¨¨ncia, van ser premiades amb una gran exposici¨® en la qual tamb¨¦ hi va haver el treball en color, que es va dur a terme el 2014 al MNAC, el museu en qu¨¨ va voler que es fes dip¨°sit de tot el seu arxiu i que avui ¨¦s el referent de l¡¯obra d¡¯aquest autor.
Joan Colom va ser un home tranquil, segur de si mateix a l¡¯hora de fotografiar: de saber el que buscava quan fotografiava. La repercussi¨® del seu treball es va produir per la for?a d¡¯una tem¨¤tica poc comuna en la manera que ell la va tractar: seq¨¹encialment, insistentment, met¨°dicament, apartant en tot moment el seu protagonisme en l¡¯escena, per deixar que fossin els altres, protagonistes un a un ¡ªel seu treball de carrer ¨¦s m¨¦s de retrat que de reportatge¡ª, els que imprimissin sentiments i emocions al temps i al lloc.
Ja no li quedaven m¨¦s reconeixements per rebre, per¨° ell s¡¯emocionava com un nen amb les paraules d¡¯admiraci¨® dels joves o amb el reconeixement d¡¯un amic. Aquella pulsi¨® cega pel seu barri i la seva gent va cristal¡¤litzar en una dedicaci¨® extrema per la fotografia, que el va portar, tal com va dir el dia que li van entregar la medalla de la Ciutat de Barcelona, a restar hores de dedicaci¨® a la fam¨ªlia, el que ell m¨¦s estimava. Per¨° elles, les filles i la dona, van entendre perfectament aquell sacrifici. Sense voler indagar massa en les motivacions, sempre van estar al seu costat, sense censura, sense por, permetent que pogu¨¦s arribar, sent un comptable de professi¨® aficionat a la fotografia, a convertir-se en un dels m¨¦s grans de la fotografia espanyola, a qui els experts han arribat a comparar, sense entrar en detalls, amb Brassa?.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.