Un R¨¨quiem com a cant a la vida davant de la mort
Albert Guinovart estrena una composici¨® que combina la lit¨²rgia de la missa de difunts amb el seu esperit musical
Encarregar un R¨¨quiem a un compositor contemporani pot semblar una iniciativa fins a cert punt paradoxal perqu¨¨ es tracta d'una obra religiosa i perqu¨¨ ¨¦s tot un repte tenint en compte la rotunditat dels r¨¨quiems que han deixat per a la hist¨°ria grans compositors, com Mozart, Verdi, Brahms o Faur¨¦. Albert Guinovart, a qui el Palau de la M¨²sica i l'Auditori de Girona van fer aquest enc¨¤rrec, explica que a l'hora d'asseure's a compondre el seu R¨¨quiem, va evitar tenir aquesta consci¨¨ncia: ¡°Per descomptat que es tracta d'una composici¨® transcendental, precisament per aix¨° vaig evitar pensar-ho, per no bloquejar-me¡±. L'obra del compositor catal¨¤ s'estrenar¨¤ aquest dijous a Palma de Mallorca, dissabte a l'Auditori de Girona i diumenge al Palau de la M¨²sica amb l'Orquestra Simf¨°nica dels Illes Balears ¡ªamb qui el Palau va arribar a un conveni de col¡¤laboraci¨® de dos anys¡ª, sota la batuta de Pablo Mielgo, i el Cor Jove de l'Orfe¨® Catal¨¤. Com a solistes vocals estaran Marta Math¨¦u, el bar¨ªton Josep Ramon Oliv¨¦ i el nen soprano Ferran Qu¨ªlez, de l'Escolania de Montserrat.
Guinovart, que t¨¦ una llarga relaci¨® amb el Palau de la M¨²sica i ¨¦s estrany que una temporada no protagonitzi algun concert o s'hi interpreti alguna de les seves composicions, ¨¦s aquest any el compositor convidat de la instituci¨® musical, el que suposa que les seves obres s'integren a la programaci¨® d'11 concerts, alguns amb ell com a pianista acompanyant i uns altres com a solista. Sempre buscant la barreja de la m¨²sica contempor¨¤nia de Guinovart amb les d'autors cl¨¤ssics, com Schumann, o Chopin, entre d'altres. Aquest dimecres Guinovart interpretar¨¤ repertori propi per a piano, com Nocturn (a Pilar Bauona), el Nocturn al Clar de lluna o Arlecchino amb peces de Chopin, Rachm¨¤ninov i Poulenc.
En qualsevol cas, l'enc¨¤rrec del R¨¨quiem ¨¦s l'obra de m¨¦s envergadura amb la qual s'enfronta en la seva resid¨¨ncia al Palau. No ¨¦s nou per Guinovart, amb un registre musical molt ampli des de la m¨²sica simf¨°nica, de cambra, molt¨ªssim piano, ¨°peres i musicals, afrontar el tema religi¨®s ja que amb anterioritat va compondre la Missa Brevis i un Te Deum. Per¨° un R¨¨quiem, com ell mateix comentava en la presentaci¨®, ¨¦s molt especial. Es va confessar poc coneixedor del tema religi¨®s: ¡°La meva religi¨® ¨¦s la m¨²sica. Es podria dir que per a mi l'espiritualitat de la vida ¨¦s precisament la m¨²sica¡±.
Carulla: ¡®El veritable perjudicat ¨¦s el Palau¡¯
Tot all¨° que es relaciona amb el proc¨¦s judicial pel cas Palau no ¨¦s plat de bon gust per als responsables de la instituci¨® musical que, de fet, solen expressar les seves decisions per mitj¨¤ de comunicats. L'¨²ltim d'ells, despr¨¦s de la sent¨¨ncia que condemna F¨¨lix Millet i Jordi Montull a pres¨® i a pagar 18 milions d'euros a la Fundaci¨® i una mica m¨¦s de tres al Consorci, apuntava que el Consorci no recorrer¨¤ la resoluci¨® mentre que l'Orfe¨® i la Fundaci¨® demanaran aclariments.
Mariona Carulla, presidenta de la Fundaci¨® del Palau, ha precisat aquest dilluns: ¡°S'estan publicant moltes coses despr¨¦s de la sent¨¨ncia per¨° vull deixar clar que el veritable perjudicat per tot ¨¦s el Palau, econ¨°mica i institucionalment, i malgrat tot va seguir funcionant¡±.
Per afrontar la composici¨®, Guinovart va escoltar tots els R¨¨quiems que va poder: ¡°Vaig arribar a la conclusi¨® que la idea sobre la vida i la mort a trav¨¦s de la m¨²sica ¨¦s molt diferent fins i tot entre els grans compositors que n'han escrit, com poden ser Mozart o Verdi¡±. Aix¨ª doncs, el compositor catal¨¤ va optar per imprimir un estil molt personal: ¡°Tant, que sembla un cant a la vida, considerant que la mort ¨¦s una etapa d'ella¡±. Per con¨¨ixer en profunditat el tipus d'obra, Guinovart ha estat assessorat per Jordi Gu¨¤rdia, especialista en lit¨²rgia.
El R¨¨quiem, de 55 minuts de durada, ser¨¤ cantat en llat¨ª i segueix la lit¨²rgia de difunts actual per la qual cosa compta amb fragments com el Kyrie eleison, Dies irae o Sanctus, per¨° tamb¨¦ introdueix parts noves com el final Ego sum resurrecctio i el pen¨²ltim moviment In Paradisum que ¨¦s una reinterpretaci¨® d'un dels temes que Guinovart va compondre per al seu Gaud¨ª, el musical de Barcelona. ¡°Tinc prou ofici per compondre m¨²sica simf¨°nica i de cambra. L'enc¨¤rrec inicial, de fet, s'ajustava m¨¦s a una composici¨® d'ensemble per¨° donada la pot¨¨ncia del Palau amb els cors i l'orquestra de Balears optem per donar el salt i apostar per un R¨¨quiem. En el qua he compost he renunciat a l'artifici que sol acompanyar la meva m¨²sica encara que jo crec que se'm reconeixer¨¤", apuntava amb un punt d'ironia.
Tamb¨¦ ¨¦s un repte per les 60 veus del Cor Jove de l'Orfe¨®: ¡°Tenim la sort que els cantaires ja han treballat amb Guinovart des de fa anys i entre ells hi ha una plena entesa musical. Malgrat que es tracta d'un R¨¨quiem, el lirisme propi de Guinovart casa molt b¨¦ amb l'esperit del cor jove¡±, explicava Esteve Nabona, responsable d'aquesta formaci¨® coral.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.