Santiago Rusi?ol, a trav¨¦s del dogma i la llibertat, al TNC
Peeping Tom, Shakespeare, de la m¨¤ de Pere Planella, i Calder¨®n de la Barca en castell¨¤ dirigit per Xavier Albert¨ª, a la programaci¨® de la nova temporada
Santiago Rusi?ol sabia on posar el dit per pressionar les nafres que m¨¦s incomodaven la societat catalana del seu temps. La seva mordacitat, agudesa i, sobretot, el seu ¡°comprom¨ªs cr¨ªtic contra la invenci¨® de veritats col¡¤lectives i la seva instrumentalitzaci¨® pol¨ªtica¡± l'han convertit en l'epicentre patrimonial de la nova temporada del Teatre Nacional de Catalunya (TNC). A trav¨¦s de la seva figura i els conceptes de dogma i llibertat es vertebra la programaci¨® 2018/2019, que pret¨¦n ser una ¡°una reflexi¨® essencial sobre la llibertat art¨ªstica¡± i contra l'actual situaci¨® pol¨ªtica que ¡°utilitza la creativitat per servir l'adoctrinament¡±, va explicar Xavier Albert¨ª, director art¨ªstic del TNC.
L'espectacle que inaugura la temporada a la Sala Gran ser¨¤ precisament l'obra de Rusi?ol Els Jocs Florals de Canprosa, sota la direcci¨® de Jordi Prat i Coll. Aquesta par¨°dia dels Jocs Florals va provocar un gran esc¨¤ndol quan es va estrenar, a principis del segle XX, per la seva cr¨ªtica cap a aquest esdeveniment literari que s'havia convertit en un vehicle propagand¨ªstic del nou catalanisme.
La lectura ideol¨°gica est¨¤ servida. El proc¨¦s va sobrevolar la presentaci¨® i al final va sortir a col¡¤laci¨®: ¡°Tots els espectacles parlen d'alguna manera del moment pol¨ªtic que vivim¡±. Les vendes, en canvi, no s'han vist perjudicades pel context i el nombre d'espectadors creix (el d'espectacles tamb¨¦, de 24 a 27), a causa de la ¡°mirada ideol¨°gica sobre la realitat al servei del p¨²blic¡± que proposa el TNC amb la seva programaci¨®, segons Albert¨ª.
Destaca la pres¨¨ncia de la companyia de ¡°moda¡± Peeping Tom, gr¨¤cies a una coproducci¨® entre el TNC i el Grec. El seu espectacle Kind, la tercera part de la trilogia sobre la fam¨ªlia que va comen?ar amb Mare i Pare, se centra ara en els fills a trav¨¦s del llenguatge corporal. La dansa tamb¨¦ est¨¤ present amb NOM, de Cesc Gelabert, i Bach Project, de Mal P¨¨l, que continuen ¡°la seva din¨¤mica de reflexi¨® al voltant de la m¨²sica de Bach¡±. La proposta se centra en l'obra musical del pianista de jazz Donen Tepfer, que proposa combinar les Variacions Goldberg amb les seves improvisades variacions.
La fins ara coneguda com a Treballs d'amor perduts, una de les com¨¨dies m¨¦s primerenques de Shakespeare, passa a ser Afanys d'Amor perduts sota la direcci¨® de Pere Planella. Amb aquesta obra se celebra el 50 aniversari de tasca creativa d'aquest director, un dels fundadors del Teatre Lliure i de Zitz¨¤nia Teatre.
Altres cl¨¤ssics programats s¨®n l'obra d'Anton Tx¨¨khov, El jard¨ª dels cirerers, amb Carmen Machi i dirigida per Ernesto Caballero, i la de Bertolt Brecht que dirigir¨¤ Oriol Broggi La bona persona de Sezuan, ¡°un meravell¨®s conte filos¨°fic al voltant de la figura d'una prostituta¡±, en paraules d'Albert¨ª.
L'auto sacramental de Calder¨®n de la Barca El gran mercado del mundo ¨¦s l'espectacle que millor representa el concepte de dogma. El mateix Albert¨ª ¨¦s qui dirigeix l'obra en castell¨¤: ¡°Vaig decidir viatjar a trav¨¦s d'un g¨¨nere dram¨¤tic sobre el qual no tinc la m¨¦s m¨ªnima idea d'articular esc¨¨nicament i aix¨° em fa una certa gr¨¤cia¡±. La resposta de Calder¨®n a la contrareforma articula la pe?a, per¨° hi descobrirem un autor ¡°molt menys contrareformista del que la hist¨°ria diu¡±. Un altre dels plats forts el cuinar¨¤ Sergi Belbel, que estrenar¨¤ Kassandra, una potent obra pol¨ªtica interpretada per Elisabet Casanovas.
El finan?ament rebut de l'Administraci¨® per a la temporada ¨¦s el mateix que en la passada perqu¨¨ els pressupostos estan prorrogats, segons la directora executiva del TNC, M¨°nica Campos. No obstant aix¨°, els preus de les entrades, que ja estan a la venda a la web del teatre, s'han incrementat lleugerament despr¨¦s de diversos anys intactes.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.