¡®Entre dos aguas¡¯, ¡®El fot¨®grafo de Mauthausen¡¯ i ¡®Viaje al cuarto de una madre¡¯, les m¨¦s nominades als Gaud¨ª
Signatura femenina en la meitat dels llargmetratges, documentals i pel¡¤l¨ªcules per a la televisi¨®
Tres t¨ªtols s¨®n els que acaparen m¨¦s nominacions en la XI edici¨® dels Premis Gaud¨ª: Entre dos aguas, d¡¯Isaki Lacuesta; Viaje al cuarto de una madre, de Celia Rico; i El fot¨®grafo de Mauthausen, de Mar Targarona, cadascuna amb nou; Petra, de Jaime Rosales, amb vuit, i Les dist¨¤ncies, d¡¯Elena Trap¨¦, amb set. Han estat les pel¡¤l¨ªcules amb m¨¦s nominacions d¡¯una edici¨® a la qual s¡¯han presentat 65 projectes en competici¨® i finalment se n¡¯han seleccionat 36. Entre aquests finalistes sortiran els guanyadors dels guardons gaudinianas que es lliuraran el 27 de gener al Palau de Congressos de Barcelona. Un any en qu¨¨, per tercera vegada consecutiva, creix el nombre de dones que signen projectes: l¡¯any passat les candidates a totes les categories dels Gaud¨ª van ser el 25% ¨Cun de cada quatre projectes¨C i aquest any han crescut fins al 32%. Dels llargmetratges, documentals i pel¡¤l¨ªcules per a la televisi¨® que han estat seleccionats la meitat s¨®n projectes de dones.
De les quatre candidates a la millor pel¡¤l¨ªcula de la XI edici¨® dels premis que lliura l¡¯Acad¨¨mia del Cinema Catal¨¤, tres d¡¯elles s¨®n ¨°peres primes: Formentera Lady, dirigida per Pau Dur¨¤ ¨Cla hist¨°ria d¡¯un hippie rodamon que s¡¯ha de fer c¨¤rrec del seu net a Formentera¨C, Jean-Fran?ois i el sentit de la vida, de Sergi Portabella ¨Cla cr¨°nica d¡¯un adolescent en plena evoluci¨®¨C, i Yo la busco, la cinta amb la qual ha debutat Sara Guti¨¦rrez G¨¢lvez, en la qual narra, amb una Barcelona noct¨¤mbula de fons, el viatge de la joventut a la maduresa. La quarta pel¡¤l¨ªcula que competeix ¨¦s el segon projecte de la directora Elena Trap¨¦: Les dist¨¤ncies, un malenconi¨®s retrat generacional d¡¯amics que es retroben a Berl¨ªn.
En llengua no catalana competiran per al Gaud¨ª a la millor pel¡¤l¨ªcula quatre propostes amb relats socials, un thriller hist¨°ric i relacions humanes de fons. Entre dos aguas, amb el retrobament dels dos protagonistes de La leyenda del tiempo, una altra cinta anterior de Lacuesta, i retrat d¡¯un entorn deprimit d¡¯Andalusia; Viaje al cuarto de una madre, un intens relat entre una mare i una filla quan aquesta planteja que se¡¯n va de casa; El fot¨®grafo de Mauthausen, un homenatge a la figura de Francesc Boix que va aconseguir treure del camp de concentraci¨® un material fotogr¨¤fic que despr¨¦s va ser prova de c¨¤rrec en els judicis de Nuremberg i, finalment, Petra, un dur drama familiar amb el m¨®n de l¡¯art de fons.
La paritat s¡¯ha produ?t entre els vuit llargmetratges nominats en les categories a la millor pel¡¤l¨ªcula ¨Cen catal¨¤ i en llengua no catalana¨C i quatre d¡¯ells han estat dirigits per dones. Dues, Elena Trap¨¦ i Celia Rico, opten a la millor direcci¨®, juntament amb Isaki Lacuesta i Jaime Rosales. Tots quatre tornen a coincidir entre els candidats a millor gui¨®.
La mirada de dona t¨¦ pes en aquests Gaud¨ª en categories que tradicionalment eren terreny d¡¯homes, com les de muntatge, fotografia, direcci¨® art¨ªstica o efectes visuals.
En interpretaci¨®, com a millor actriu han estat seleccionades Alexandra Jim¨¦nez, un dels personatges centrals de Les dist¨¤ncies, que ja va guanyar un Gaud¨ª l¡¯any passat com a actriu secund¨¤ria a 100 metros; Barbara Lennie, per Petra; Carme El¨ªas, protagonista a Qui¨¦n te cantar¨¢, i Lola Due?as, pel paper de mare tancada en si mateixa que interpreta a Viaje al cuarto de una madre. Com a millor actor, les candidatures s¨®n per a Israel G¨®mez Romero, per Entre dos aguas, en qu¨¨ interpreta un home que intenta sobreviure en un entorn dur; Alex Brendem¨¹l, pel seu paper a Petra; Sergi L¨®pez, per La vida lliure, i Mario Casas, que dona vida al fot¨°graf Francesc Boix a El fot¨®grafo de Mauthausen.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.