Cinema amb un recorregut que va molt m¨¦s enll¨¤ de les grans pantalles
Isaki Lacuesta i Elena Trap¨¦, dos dels directors amb pel¡¤l¨ªcules favorites als Gaud¨ª 2019, comparteixen que la taquilla ja no ¨¦s tan decisiva
I
Isaki Lacuesta i Elena Trap¨¦ s¨®n pr¨¤cticament coetanis, de mitjans de la d¨¨cada dels setanta, i s¨®n exponents d'una generaci¨® de cineastes catalans fruit dels primers estudis de cinema de Catalunya. Lacuesta, de la primera promoci¨® del m¨¤ster Audiovisual de la Pompeu Fabra i Trap¨¦, de l¡¯Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya (ESCAC). Amb una traject¨°ria professional m¨¦s dilatada de Lacuesta ¡ªnou llargmetratges¡ª i m¨¦s curta de Trap¨¦ ¡ªdos¡ª, tots dos s¨®n dos dels favorits en l¡¯onzena edici¨® dels Premis Gaud¨ª. Trap¨¦ amb Les dist¨¤ncies, amb set nominacions, millor pel¡¤l¨ªcula, direcci¨®, gui¨®, protagonista femenina, actriu secund¨¤ria i muntatge; i Lacuesta amb Entre dos aguas, nominada a millor pel¡¤l¨ªcula en llengua no catalana, direcci¨®, gui¨®, producci¨®, muntatge, fotografia, m¨²sica i so. La cinta de Lacuesta arriba als premis que organitza l¡¯Acad¨¨mia del Cinema Catal¨¤ amb la Concha d¡¯Or del Festival de Sant Sebasti¨¤ sota el bra? i mirant de prop el capgr¨°s dels Goya i Trap¨¦ amb les Bisnagues d'Or i Plata del festival de M¨¤laga per Les dist¨¤ncies.
"Els Gaud¨ª s¨®n especials perqu¨¨ a difer¨¨ncia d'altres premis, aquests els atorguen companys de la professi¨® i ¨¦s molt bonic veure que t'aprecien i valoren", reconeix Lacuesta que amb el seu anterior llargmetratge, La propera pell, va aconseguir tres gaud¨ªs el 2016, entre altres premis a la seva producci¨® cinematogr¨¤fica. Per Trap¨¦, en canvi, l'experi¨¨ncia ¨¦s completament nova: "Em fa il¡¤lusi¨® perqu¨¨ s'ha nominat gaireb¨¦ tot l'equip. Encara que reconec que per mi el m¨¦s important va ser l'estrena".
Els dos estan contents del recorregut que han tingut les seves pel¡¤l¨ªcules. "S¨ª que estic satisfet de com va a taquilla ¡ªes va estrenar a l'octubre i encara est¨¤ en alguna cartellera¡ª encara que soc dels que pensen que les pel¡¤l¨ªcules tenen un recorregut molt m¨¦s gran a l'exhibici¨® a les sales, aix¨° fa anys que ¨¦s aix¨ª. Cal acabar amb la mentalitat de certes valoracions de la taquilla", sost¨¦ Lacuesta. Trap¨¦ apunta que Les dist¨¤ncies ha estat gaireb¨¦ nou setmanes als cinemes: "Per mi el m¨¦s important ¨¦s que tinc la sensaci¨® que la pel¡¤l¨ªcula ha connectat amb el p¨²blic i es veur¨¤ en plataformes. No li dono especial import¨¤ncia a l'exhibici¨® a les sales perqu¨¨ de vegades te la jugues perqu¨¨ dep¨¨n de molts factors, fins i tot del temps".
Com a exponents de les primeres generacions de cineastes que van estudiar a Catalunya creuen que el sector catal¨¤ t¨¦ algunes virtuts i tamb¨¦ defectes. Entre les primeres, Lacuesta assenyala que ¨¦s m¨¦s artesanal i personal: "Una altra de les virtuts ¨¦s la diversitat que permet que surtin produccions tan diferents com la de Jursassic World ¡ªla cinquena pel¡¤l¨ªcula de la saga que porta la signatura de J.A. Baiona¡ª, Les dist¨¤ncies o Yo la busco amb sensibilitats i g¨¨neres molt diferents. Un defecte ¨¦s el desequilibri entre homes i dones en el sector que ara est¨¤ comen?ant a corregir-se. S¨ª que crec que ha calgut un punt de tensi¨® i potenciar certa discriminaci¨® positiva". Ell est¨¤ acostumat a treballar amb equips amb una important pres¨¨ncia femenina, comen?ant per Isa Campos, amb qui comparteix direcci¨® i gui¨® d'algunes de les seves pel¡¤l¨ªcules. Trap¨¦ ent¨¦n que dos factors han estat determinants per visibilitzar el cinema que fan les dones: "Primer, que les escoles hagin comen?at a produir perqu¨¨ ha ajudat a projectes dirigits per dones en aplicar criteri de g¨¨nere. I, en segon lloc, crec que la crisi ens ha facilitat les coses pel mateix masclisme de la ind¨²stria. ?s a dir, que calia fer cinema amb pressupostos m¨¦s baixos i s'ha confiat en la mirada de la dona".
El llast de treballar amb pressupostos de crisi
Entre dos aguas, la ficci¨® realista de dos germans de San Fernando (Cadis) als quals Lacuesta ja va escrutar a La leyenda del tiempo (2006) i als quals la vida els ha tractat bastant malament, i Les dist¨¤ncies, en la qual Trap¨¦ retrata la decepci¨® i la malenconia en una trobada de vells amics, s¨®n produccions de pressupostos modests, no m¨¦s enll¨¤ de 750.000 euros. "S¨®n pressupostos de crisi no nom¨¦s de Catalunya, sin¨® de la resta d'Espanya, on ha desaparegut la lliga mitjana", resumeix Lacuesta. Subratlla que aquesta manera de fer cinema amb recursos limitats llastra, en general, el pes de la ind¨²stria del cinema a Espanya i es nota en l'escenari internacional. El director catal¨¤ apunta que, a difer¨¨ncia del que passa als pa?sos del nostre entorn europeu, el pressupost p¨²blic per al cinema ¨¦s molt baix: "Ja no dic Fran?a, sin¨® comparat amb It¨¤lia que estem en una proporci¨® d'un a quatre. I no es tracta d'una reclamaci¨®, sin¨® d'una constataci¨®". Per Trap¨¦, probablement la falta de suport ¨¦s una de les causes que un alt¨ªssim nombre d'¨°peres primes es quedin exactament en aix¨°. Ella ha trigat vuit anys a tancar el seu segon llargmetratge des de Blog (2010) i ara est¨¤ embardissada en el gui¨® de la que ser¨¤ la seva tercera pel¡¤l¨ªcula. Lacuesta treballa en dos projectes, una s¨¨rie documental per Movistar i una altra pel¡¤l¨ªcula.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.