Arriba la ¡®Teoria King Kong¡¯ masculina
V¨ªctor Parkas ha elaborat un contestatari artefacte postfeminista que anima l'home a deixar la seva ¡°c¨°moda¡± posici¨® de simple aliat i llan?ar-se a una ¡°dolorosa¡± refundaci¨®
L'any 1977, els Sex Pistols van esbotzar la porta que calia esbotzar perqu¨¨ el punk sort¨ªs disparat en totes direccions. Fins llavors, el desig de llibertat havia estat contingut, a l'espera d'un senyal. Alguna cosa semblant est¨¤ passant amb la masculinitat en l'era del #MeToo i el #MeQueer, diu V¨ªctor Parkas (Sant Boi de Llobregat, 1990), fins ara cr¨ªtic musical, articulista de revista millenial, des de Game Boy (Caballo de Troya), artefacte que combina el to confessional amb una vibrant i descol¡¤locant ficci¨® i c¨¤psules assag¨ªstiques que s¨®n com un cop de puny. Parkas ¨¦s un l¨²cid pensador del feminisme en mascul¨ª, d'un masculinisme?que abandona la posici¨® ¡°c¨°moda¡± de l'etiqueta noves masculinitats per llan?ar-se a la destrucci¨® i reconstrucci¨® de la idea ¡°buida¡± d'home. ¡°Si l'home ¨¦s una performance, que alg¨² encengui els llums i activi l'alarma d'incendis¡±, escriu Parkas. I que aquest alg¨² sigui, per una vegada, un home.
¡°Com s'explica que, en 30 anys, cap home hagi produ?t ni el m¨¦s m¨ªnim text innovador sobre la masculinitat?¡±, es preguntava Virginie Despentes en la seva famosa i fundacional Teoria King Kong, m¨¦s que un manual de feminisme, un manual d'estat de la q¨¹esti¨® pel que fa a la desigualtat de g¨¨nere, publicat el 2006. La pregunta, diu Parkas, continua vigent avui, gaireb¨¦ una d¨¨cada i mitja m¨¦s tard. Karl Ove Knausgard, des de la ficci¨® confessional, es llan?a al relat dom¨¨stic de la incomoditat que genera no ajustar-se a la idea d'home ¡°que t¨¦ m¨¦s a veure amb el Marlon Brando de Salvaje que no pas amb el que es va absentar en la cerim¨°nia dels Oscar el 1973 per cedir el seu espai a la nativa americana Sacheen Littlefeather¡±, pel simple fet de no poder esbotzar una porta d'un cop de peu o no entendre per qu¨¨ el gorro de piscina de la seva mare no ¨¦s adequat per a ell, i se'i considera un explorador d'aquestes noves masculinitats.
Per¨° qu¨¨ s¨®n les noves masculinitats, insisteix Parkas, si no un intent d'anar-se'n per la tangent? ¡°Ser feminista ¨¦s un m¨ªnim, cal anar m¨¦s enll¨¤. Revisar privilegis. No podem dedicar-nos a observar i a sentir-nos perdonats per repartir tasques, tenir ¨²nicament relacions consensuades i posar fi la invisibilitzaci¨® del talent femen¨ª. L'home nou nom¨¦s ho pot ser si accepta adoptar gestos que no li donin r¨¨dits de cara a la galeria, si controla la seva voracitat per acumular marcadors feministes, si atura la propaganda d'ell mateix¡±, diu Parkas, i escriu: ¡°El que seria nou ¨¦s que els homes, tan ansiosos de refundar-se, desistissin per alleugerir la resta. Que lliuressin les armes i es dissolguessin¡±. Perqu¨¨, insisteix, ¡°a l'home, ser un aliat feminista no li aporta res de negatiu, al contrari. ¡°Les noves masculinitats, per ser realment noves, han d'estar disposades no nom¨¦s a aixecar la bota del coll ali¨¨, sin¨® a plantar-la sobre el seu propi coll o el d'alg¨² que estigui per sobre¡±, afegeix.
Volia trobar el meu propi discurs, un lloc des del qual comen?ar a treballar
Sumar forces, ¡°comen?ar a treballar¡± per omplir ¡°un espai buit¡± des del qual assajar ¡°provatures¡±. La idea mateixa d'un artefacte com Game Boy, que s'obre amb un ob¨²s de p¨¤gina i mitja que ataca la idea del bloqueig de l'escriptor ¨Cblanc, hetero, home¨C que nom¨¦s es pot concebre des del privilegi ¨Ci que va lligat a la irrellev¨¤ncia de la seva pr¨°pia condici¨® d'home, blanc, hetero¨C, i es tanca amb una reflexi¨® sobre els genitals dels nadons ¨Cdes d'una nova, tamb¨¦ per refundar, paternitat¨C, va n¨¦ixer de la necessitat d'entendre qu¨¨ havia fet amb ell l'educaci¨®, no nom¨¦s paterna sin¨® tamb¨¦ sentimental ¨C¡°tots aquests c¨°mics de Robert Crumb i Joe Matt, Mallrats, les novel¡¤les de Fr¨¦d¨¦ric Beigbeder¡±¨C, ¡°i per qu¨¨ tenia dret a estar enfadat¡±. ¡°Volia trobar el meu propi discurs, un lloc des d'on comen?ar a treballar¡±, una Teoria King Kong pr¨°pia, ¡°una teoria Game Boy¡±, o, potser, tenint en compte la necessitat de posar fi als ¡°privilegis¡±, game over.
Si fem cas de l'analogia punk, ja no hi ha cap porta que contingui la necess¨¤ria atomitzaci¨® activista de l'home. I ¨¦s cert que Parkas no est¨¤ sol. Hi ha, en opini¨® d'Iv¨¢n Repila, autor d'una novel¡¤la que va en la l¨ªnia del que parla Parkas, El aliado, ¡°una immensa majoria d'homes desitjant canviar¡±, i per fer-ho, ¡°primer hauran de mirar-se al mirall i prendre consci¨¨ncia de fins a quin punt han estat i segueixen sent masclistes, i comen?ar a corregir-se¡±, cosa que donar¨¤ lloc a un proc¨¦s ¡°de desconstrucci¨® de la identitat dolor¨®s, trist i vergony¨®s, en el sentit que et far¨¤ conscient de fins a quin punt has estat un mal company en una batalla que ens afecta a tots¡±. I despr¨¦s? ¡°Despr¨¦s hauran de mirar al voltant i revolucionar aquells que encara no s'hagin revolucionat, i no deixar-ne passar ni una al masclisme mainstream, esclar¡±. Fer front al que Parkas anomena ¡°la Contrareforma¡±, la resposta ¡°reaccion¨¤ria davant de qualsevol intent de q¨¹estionament dels seus privilegis" que el masclisme est¨¤ articulant. El que sigui que est¨¤ en marxa, no ha fet m¨¦s que comen?ar.
La connexi¨® Solanas
En el seu fam¨®s i fustigat?Manifest SCUM, Valerie Solanas, l'activista que va intentar (i gaireb¨¦ va aconseguir) matar Andy Warhol, esbossa la idea d'home nou que defensa Parkas en la teoria i, en la batalla que presenten les dones contra la vella idea d'home, els inclou en un petit ex¨¨rcit aliat anomenat Cos Auxiliar Mascul¨ª, integrat per, diu Solanas, "homes que es dediquen, met¨°dicament, a la seva pr¨°pia eliminaci¨®". I aix¨°, des de la teoria, podria consistir en homes teoritzant, com Parkas, contra la idea d'home amb les seves pr¨°pies idees perqu¨¨, com apunta ell mateix en un dels assajos de Game Boy, "molts dels llibres de no ficci¨® sobre masculinitats signats per homes, o b¨¦ construeixen un discurs a trav¨¦s de l'enunciaci¨® feminista, citant pensadores com Judith Butler, Rebecca Solnit i Caitlin Moran, o b¨¦ articulen el pensament des de la sempre preclara trinxera queer". La sensaci¨® ¨¦s que "l'home no pensa dedicar ni un minut del seu temps a teoritzar sobre alguna cosa que concerneix l'home", afegeix. I aix¨° s'haur¨¤ de comen?ar a acabar.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.