Lletres malabars
Amb els seus anagrames, Garcia Mallol fa apar¨¨ixer una realitat nova i sorprenent
Ferran Garcia Mallol (Balaguer, 1949) ¨¦s un artista polifac¨¨tic que ha estat el fact¨°tum de l¡¯(H)original ¡ªa tocar del Macba; actualment se¡¯n diu La Rubia¡ª: bar, restaurant i lloc de trobada de poetes, on s¡¯han fet incomptables debats i recitals. Ara, en el moment de plegar d¡¯aquesta feina de programador, que quedar¨¤ en mans de Maria Sevilla, Raquel Santanera i Laia Carbonell, s¡¯estrena amb un llibre no de poesia per¨° s¨ª de po¨¨tica ¡ªde funci¨® po¨¨tica del llenguatge¡ª: dos centenars d¡¯anagrames. L¡¯anagrama ¨¦s un joc de paraules consistent a agafar les lletres d¡¯una paraula o d¡¯una frase, recombinar-les, i obtenir una altra paraula o frase. En aquest cas, es tracta nom¨¦s de paraules, i no gaire llargues. La gr¨¤cia consisteix a fer que, de la juxtaposici¨® de les dues paraules, sorgeixi una associaci¨® d¡¯idees que mogui a la reflexi¨® o a la hilaritat. Alguns s¨®n anodins: ¡°concert / concret¡± o ¡°talent / latent¡± no ens diuen gaire res, i les permutacions de lletres s¨®n escasses. Altres provoquen la sorpresa de descobrir una proximitat insospitada, com ¡°par¨¨ntesi / inesperat¡±, ¡°sofisticar / astrof¨ªsic¡± o ¡°balanc¨ª / can¨ªbal¡±. N¡¯hi ha que tenen un efecte afegit d¡¯humor absurd: ¡°malcasar / calamars¡± o ¡°recomanant / cornamenta¡±. Els m¨¦s productius s¨®n els que inciten a imaginar una escena o semblen sentenciar una situaci¨®: ¡°ant¨°legs / engolats¡± apareix com un veredicte sobre l¡¯activitat altiva del triador de textos d¡¯altri; ¡°toledans / endolats¡± evoca f¨¤cilment un quadre molt c¨¨lebre d¡¯El Greco; ¡°gint¨°nic / inc¨°gnit¡± apunta a una viv¨¨ncia no pas infreq¨¹ent en bevedors discrets; ¡°let¨ªcia / et¨ªlica¡± pot suggerir pensaments maliciosos als lectors de la premsa del cor. Alternant amb els anagrames hi ha 45 il¡¤lustracions en color, la majoria provinents dels collages que feia l¡¯autor per anunciar els actes de l¡¯(H)original, acudits visuals confegits amb la vella t¨¨cnica de retallar i enganxar, no pas amb recursos digitals. Completa el llibre un pr¨°leg de Josep Pedrals ¡ªun altre activista d¡¯aquests espectacles po¨¨tics¡ª, que teoritza en vers sobre tot plegat: ¡°?s l¡¯art del reciclatge ecologista / que pren sentit pel que ¨¦s, pel que seria / i pel que evoca¡±.
MOST DE MOTS
Ferran Garcia Mallol
LaBreu Edicions
110 p¨¤g. 17 euros
De Most de mots ja s¡¯anuncia una segona edici¨® (la primera ¨¦s de 400 exemplars). La bona recepci¨® d¡¯un llibre tan peculiar, testimoni i document d¡¯un per¨ªode de gaireb¨¦ dues d¨¨cades, s¡¯explica per la dimensi¨® que adquireix d¡¯homenatge al mateix Garcia Mallol, al moviment que ha contribu?t a formar ¡ªmoviment no en el sentit d¡¯escola liter¨¤ria cohesionada sin¨® en el m¨¦s literal d¡¯actuaci¨® col¡¤lectiva amb vista a generar canvis radicals¡ª, i a un cert esperit vital i l¨²dic que l¡¯(H)original ha sabut concitar, sobretot entre els m¨¦s joves, per¨° no solament: n¡¯hi ha prou d¡¯esmentar els recentment traspassats M¨¤rius Sampere, Carles Hac Mor i Francesc Garriga Barata, que all¨¤ van oficiar tamb¨¦.
El llibre ¨¦s, sens dubte, una mostra de bon humor i de cr¨ªtica incisiva, per¨° sobretot demostra, mitjan?ant la combinat¨°ria, sigui de lletres, sigui d¡¯imatges retallades, provinents de la realitat m¨¦s immediata, un afany de fer apar¨¨ixer una nova realitat davant l¡¯esguard sorpr¨¨s de l¡¯espectador. Aix¨° ¨¦s, en paraules seves, ¡°el m¨¦s important: el que no es veu i que cada u hi afegir¨¤ segons les seves d¨¨ries¡±. Most de mots ¨¦s tamb¨¦ el reflex de l¡¯obra intangible de Garcia Mallol a l¡¯(H)original: la capacitat de combinar, fer conviure i complementar-se un gran nombre d¡¯autors en cerca d¡¯est¨ªmuls i complicitat.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.