La Generalitat envia un monument franquista a la Biennal de Ven¨¨cia
La relaci¨® amor-odi entre l'home i les est¨¤tues, eix de l'exposici¨® del pavell¨® catal¨¤
En els ¨²ltims anys han estat objecte d'adoraci¨® en llocs sagrats, com esgl¨¦sies i catedrals, per¨° tamb¨¦ danys irreparables i s'han hagut de retirar dels espais p¨²blics. Per¨° el que no pensaven mai aquestes est¨¤tues ¨¦s que acabarien viatjant, vaporetto incl¨°s, pels canals de Ven¨¨cia de la m¨¤ de l'Institut Ramon Llull. Aquesta instituci¨® de la Generalitat de Catalunya les portar¨¤ per formar part del pavell¨® catal¨¤ dins de l'exposici¨® Catalonia in Venice. To lose your head (idols) (Perdre el cap) que comissaria Pedro Azara (Bois-Colombes, Fran?a, 1955), amb la intenci¨® d'il¡¤lustrar la relaci¨® amor-odi entre l'home i les est¨¤tues a Catalunya.
El tema, al¡¤ludeix, segons Azara, al fet que "al llarg de la hist¨°ria, quan ha caigut un sistema pol¨ªtic o religi¨®s, quan hi ha hagut conquestes i destruccions de l'enemic en els conflictes b¨¨l¡¤lics, ¨¦s habitual que els ex¨¨rcits o el poble destrueixin les est¨¤tues que simbolitzen o personifiquen el r¨¨gim derrocat". Azara, que assegura que ¡°els monuments no s¨®n per sempre, tenen una vida, neixen i moren¡±, ha recordat que "tots tenim en la mem¨°ria imatges d'est¨¤tues caient literalment del pedestal, destrossades a cops de martell o dinamitades durant revolucions, cops d'Estat i invasions", citant exemples de S¨ªria, l'Iraq o l'Afganistan i tamb¨¦ a Catalunya. Moltes, ha dit, "perden literalment el cap", com la de Sadam Hussein.
El pavell¨®, que obrir¨¤ les portes entre l'11 de maig i el 24 de novembre dins dels Esdeveniments col¡¤laterals de la 58a Exposici¨® Internacional de Ven¨¨cia, mostrar¨¤ en imatges i documents les vicissituds i la hist¨°ria de 15 obres que han patit la ira i la devoci¨® a Catalunya, entre les quals la tristament famosa escultura eq¨¹estre de Francisco Franco, creada el 1963 per Josep Viladomat, que va ser destrossada durant una exposici¨® el 2016, davant del Born de Barcelona. Aquesta est¨¤tua franquista no viatjar¨¤ f¨ªsicament, per¨° s¨ª que ho far¨¤ una altra escultura del r¨¨gim com ¨¦s El Monument als Caiguts, de Genaro Iglesias, que es va inaugurar a la localitat lleidatana de Balaguer el 1963 i que va estar dempeus fins que va ser retirada el 1982 amb el primer ajuntament democr¨¤tic.
A Ven¨¨cia, els assistents podran veure imatges i documents tamb¨¦ del Monument dels Caiguts realitzat per Adolf Florensa, Joaqu¨ªn Vilaseca i Josep Clar¨¤ el 1951, que va estar a la Diagonal de Barcelona fins al 2005, quatre anys despr¨¦s de l'¨²ltim atemptat (el cinqu¨¨), que va patir a mans de joves independentistes. Algunes altres de les obres que seran presents al pavell¨®, via imatges, seran la retirada recentment d'una pla?a de Barcelona, dedicada a Antonio L¨®pez, i La vict¨°ria de Mar¨¨s que va ser durant anys a la base de l'obelisc situat a la cru?lla entre Diagonal i el passeig de Gr¨¤cia.
Entre les obres adorades, en el contrapunt de l'exposici¨®, hi haur¨¤ el pas de Setmana del Sant Enterrament de Salvador Martorell del Gremi de Marejants de Tarragona. ¡°Despr¨¦s de sortir en process¨® pels carrers de la ciutat viatjar¨¤ a Ven¨¨cia¡±, va explicar Azara. Una altra de les obres venerades ¨¦s l'escultura dedicada a Camar¨®n de la Isla, realitzada per Nacho Falgueras, i que es pot veure al barri de la Mina de Sant Adri¨¤ de Bes¨°s des del 1997.
De manera paral¡¤lela a l'exposici¨®, l'actor Marcel Borr¨¤s protagonitzar¨¤ amb la quietista Marta Aguilar Ella s'apropia en present, una performance en la qual un grup d'una vintena de persones participa en una visita guiada pels carrers de l'illa de?San Pietro di Castello amb cinc parades en les quals l'espectador s'enfronta amb algunes de les imatges que formen el corpus escult¨°ric de l'exposici¨®. Durant el recorregut es convidar¨¤ els participants a recrear actes d'adoraci¨® i destrucci¨® de les peces en el cos de l'actriu amb materials com ous, pintures, piruletes, banderes, espelmes, aerosols de pintura o rams de flors, que haur¨¤ adquirit pr¨¨viament en una m¨¤quina expenedora d'objectes per odiar o adorar.
En el mateix acte de presentaci¨®, la nova consellera de Cultura, Mari¨¤ngela Vilallonga, ha expressat la seva intenci¨® que Catalunya deixi de formar part dels Eventi Collaterali i "pugui tenir algun dia un pavell¨® nacional a Ven¨¨cia".
La participaci¨® de l'Institut Ramon Llull t¨¦ un pressupost de 225.000 euros, als quals s'han de sumar 155.000 euros m¨¦s en concepte de serveis generals i manteniment i 100.000 per al lloguer de l'espai. Total: 480.000 euros.
Les 15 obres que ¡®viatjaran¡¯
Aquestes s¨®n les 15 obres que viatjaran a Ven¨¨cia. Les quatre primeres seran transportades i la resta es podran veure en imatges i documents:
1. Salvador Martorell (1895-1968) Pas de Setmana Santa del Sant Enterrament, 1942-1944
2. Genaro Iglesias - Monument als caiguts, 1963
3. Francisco L¨®pez (1932-2017) - Monument a Llu¨ªs Companys, 1998
4. Joan Brossa (1919-1998) - Record d'un malson, 1991
----------
5. Francesc Carulla (1927) El xut, 1986
6. Adolf Florensa (1889-1968) i Joaquim Vilaseca (1885-1963) (columnata), i Josep Clar¨¤ (1878-1958) - Monument als Caiguts, 1951
7. Josep Viladomat (1899-1989) - Monument eq¨¹estre a Franco, 1963
8. Federico Vi?als (arquitecte) i Jaume Bazin (escultor) - Monument als Caiguts, 1940
9. Xavier Martos - Monument a Jordi Pujol, 2011
10. Frederic Mar¨¨s (1893-1991) - R¨¨plica d'un original en bronze de Josep Oriol Mestres, arquitecte (1815-1895) i Venancio Vallmitjana, escultor (1826-1919) - Monument a Antonio L¨®pez, 1944
11. Vicente Navarro (1888-1979). L'¨¤ngel, o La Croada, o La Vict¨°ria, 1961
12. Frederic Mar¨¨s (1893-1991) - La Vict¨°ria (La Rep¨²blica), 1940
13. Susana Ruiz (1964) -?Monument a Manolo Escobar, 2014
14. Nacho Falgueras (1955-2015) - Monument a Camar¨®n de la Isla, 1997
15. Frederic Mar¨¨s (1893-1991) - Minerva, 1974
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.