Mort d¡¯un activista
'Sis nits d¡¯agost' narra el misteri de la mort de l¡¯activista Llu¨ªs Maria Xirinacs i oscil¡¤la entre la possibilitat de recrear-la en uns termes plausiblement inventius o b¨¦ a trav¨¦s de l¡¯¨°ptica assag¨ªstica
Sis nits d'agost
Jordi Lara
Edicions de 1984
204 p¨¤gines
18 euros
A Sis nits d¡¯agost, Jordi Lara (Vic, 1968) narra el misteri de la mort de l¡¯activista Llu¨ªs Maria Xirinacs, per¨° l¡¯obra q¨¹estiona la condici¨® del g¨¨nere al qual pertany ¡ªl¡¯autor la descriu com una ¡°novel¡¤la sense ficci¨®¡±¡ª, i oscil¡¤la entre la possibilitat de recrear l¡¯assumpte central en uns termes plausiblement inventius o b¨¦ a trav¨¦s de l¡¯¨°ptica assag¨ªstica. A Sis nits d¡¯agost hi ha una al¡¤lusi¨® cont¨ªnua a la configuraci¨® del que es va llegint: l¡¯escriptor est¨¤ escrivint un llibre, i el lector ho sap des del principi, sap que el que est¨¤ llegint no ¨¦s la hist¨°ria en si, pura i destil¡¤lada, sin¨® que el que llegeix ¨¦s el llibre que en conta la hist¨°ria a partir de l¡¯alternan?a de tres l¨ªnies. En un primer lloc, hi ha la reconstrucci¨®, d¡¯una alta intensitat estil¨ªstica, de l¡¯anada de Xirinacs a la muntanya del Ripoll¨¨s que havia triat per deixar-se morir; en un segon pla, hi ha el proc¨¦s d¡¯investigaci¨® dels avatars de la hist¨°ria, les entrevistes al seu cercle d¡¯amistats, l¡¯acc¨¦s als papers personals del su?cida, les impressions dels vilatans que van trobar el cad¨¤ver, dels mossos d¡¯esquadra i del forense que van dictaminar que era una mort sense viol¨¨ncia; per ¨²ltim, hi ha les refer¨¨ncies al proc¨¦s d¡¯escriptura de l¡¯obra, els dubtes que Jordi Lara ha d¡¯anar superant, els esfor?os per conv¨¨ncer-se que ¨¦s davant d¡¯uns fets que val la pena de narrar. L¡¯escriptor mostra en tot moment el que hi ha al darrere del que el lector va llegint, que tamb¨¦ agraeix que no hi ha hagi experimentalismes exagerats, que fins i tot la proposta esdevingui un relat amb un cam¨ª for?a tradicional, molt propera a una hist¨°ria amb plantejament, nus i desenlla?.
El llibre no ¨¦s la biografia de Xirinacs, i no ¨¦s tampoc cap llibre ideol¨°gic o patri¨°tic: ¨¦s un llibre que ve a demostrar que la literatura pot ser un mecanisme ¨²til per indagar i plantejar preguntes de resposta tan dif¨ªcil com, per exemple, quines poden ser les raons per les quals alg¨² decideix deixar-se morir per inanici¨®.
Tres raons per recomanar-lo
1. Bon exemple en catal¨¤ de 'novel¡¤la sense ficci¨®' a partir dels darrers dies de Llu¨ªs Maria Xirinachs, que se su?cid¨¤ en una muntanya del Ripoll¨¨s.
2. Tres llibres en un: reconstrucci¨®, d'alta intensitat estil¨ªstica, dels fets; el proc¨¦s d'investigaci¨® de l'autor i els seus dubtes d'escriptura... i de vida.
3. Una demostraci¨® m¨¦s del pols ferm amb qu¨¨ escriu l'autor de la celebrada 'Una m¨¤quina d'espavilar ocells de nit' i de 'M¨ªstica conilla'.
Mentre investiga les veritats i les mentides que van envoltar la mort de Xirinacs, Lara s¡¯enfronta als misteris de la descoberta del cad¨¤ver, per¨° l¡¯enigma que es vol resoldre no ¨¦s de tipus criminal, sin¨® un d¡¯hum¨¤ que es projecta en dues direccions: d¡¯una banda, el d¡¯una persona absent, que ja no es pot veure ni con¨¨ixer, per¨° que existeix en el record euf¨°ric o en el dolor dels amics, i, de l¡¯altra, el de l¡¯investigador, el de Lara, que topa de seguida amb la realitat d¡¯una llei no escrita quan alg¨² se submergeix en la biografia dels altres, que ning¨² surt indemne de l¡¯examen d¡¯una vida. Al cap i a la fi, indagar la mort de Xirinacs ¨¦s l¡¯excusa que usa el celebrat autor d¡¯Una m¨¤quina d¡¯espavilar ocells de nit (2008) i M¨ªstica conilla (2016) per anar a la recerca d¡¯ell mateix, i la necessitat de saber la veritat sobre les circumst¨¤ncies de la mort de Xirinacs s¡¯acaba convertint en una cosa diferent del projecte original: les preguntes sobre aquella mort porten l¡¯autor a la necessitat de con¨¨ixer-se, a explicar-se la seva pr¨°pia vida i la seva identitat i mirar d¡¯entendre-les mentre ho est¨¤ fent. La hist¨°ria, ja sigui la pr¨°pia o l¡¯aliena, no pot sobreviure sense el relat.
Persecuci¨®
Toni Sala
L'Altra Editorial
338 p¨¤gines
18 euros
Toni Sala (Sant Feliu de Gu¨ªxols, 1969) explora a Persecuci¨® el repertori d¡¯end¨¨mies m¨¦s representativa de l¡¯Occident actual: el declivi del mascle blanc i heterosexual, l¡¯afany especulatiu, la perversitat i la corrupci¨® del m¨®n postcapitalista, els atemptats del fonamentalisme isl¨¤mic, la trivialitzaci¨® de la viol¨¨ncia: s¡¯hi dibuixa una detallada cartografia del mal, i Sala aclapara amb assassinats, accidents de tr¨¤nsit i aviaci¨®, su?cidis, atacs terroristes, la cat¨¤strofe clim¨¤tica. Tamb¨¦ hi ha violacions, delinq¨¹¨¨ncia, i xantatges, i molta agressivitat: l¡¯atmosfera de la novel¡¤la es fa irrespirable perqu¨¨ l¡¯autor de Rodalies o Petita cr¨°nica d¡¯un professor de secund¨¤ria, amb una despietada mirada apocal¨ªptica, descriu la soledat, el buit i l¡¯estranyesa de la cerim¨°nia de la destrucci¨® del m¨®n.
El cam¨ª dels esbarzers
Alba Dalmau
Angle Editorial
204 p¨¤gines
16,50 euros
El llibre narra el ritme adormit d¡¯una aldea, per¨° la mirada d¡¯Alba Dalmau (Cardedeu, 1987), com si enseny¨¦s a mirar el que nom¨¦s veu ella, sempre sorpr¨¨n, com se sorprenen el nen miop que redescobreix el m¨®n quan el pot veure a trav¨¦s d¡¯unes ulleres, o la sogra i la nora que deixen enrere la indifer¨¨ncia que es manifesten gr¨¤cies al descobriment que totes dues s¨®n lectores constants. L¡¯autora del ja motivador Est¨¤ndards narra la intimitat d¡¯unes vides rutin¨¤ries sotmeses al costum, i, com si tafaneg¨¦s d¡¯inc¨°gnit les seves habitacions, es fixa en les retic¨¨ncies, la mal¨ªcia, els desitjos i l¡¯enveja que gestionen els moviments involuntaris de la gent insatisfeta, trag¨¨dies secretes que assoleixen la transcend¨¨ncia d¡¯una ¨¨pica privada sense perdre mai de petja la quotidianitat ni caure en l¡¯altison¨¤ncia.
L¡¯art de portar gavardina / El arte de llevar...
Sergi P¨¤mies
Quaderns Crema / Anagrama
146 / 152 p¨¤gines
15,90 euros
Despr¨¦s de contes metaf¨°rics i imaginatius que buscaven dibuixar la desra¨® quotidiana, Sergi P¨¤mies (Par¨ªs, 1960) va entrar en un territori pertorbador, guiat pel desassossec, l¡¯element emotiu, la rauxa melanc¨°lica i la consci¨¨ncia de la soledat. Amb talent i efic¨¤cia, ha anat reelaborant aquests temes i, per constatar-ho, nom¨¦s cal llegir els tretze contes inclosos a L¡¯art de portar gavardina (flamant premis de la Cr¨ªtica Catalana i Serra d¡¯Or) i permetre que la mescla explosiva de tendresa i gelor de la seva prosa, la despreocupaci¨® per les regles convencionals del conte com a g¨¨nere literari, el plaer de narrar perqu¨¨ s¨ª, condueixin el lector cap a un viatge prodigi¨®s per les m¨²ltiples cares de la tristesa. Una incursi¨® devastadora als abismes de la maduresa.
Tots els contes III
V¨ªctor Catal¨¤
Club Editor
508 p¨¤gines
24,95 euros
Ho deia Blanca Llum Vidal: ¡°No passa res si se¡¯ns desballesta el confort¡± que procurava la lectura antiga de V¨ªctor Catal¨¤. Ara, amb el darrer volum de Tots els contes (Caires vius, Ombr¨ªvoles i Drames rurals), V¨ªctor Catal¨¤ (1869-1966) ja deixa de ser l¡¯escriptora cat¨°lica i propiet¨¤ria rural que seguia al peu de la lletra les consignes modernistes, de la mateixa manera que la viol¨¨ncia ancestral que travessa la seva narrativa ja no ¨¦s una viol¨¨ncia explicable a trav¨¦s del car¨¤cter primitiu dels seus personatges: narrar la viol¨¨ncia contra les dones, pobres i malalts, contra vells i nens, contra els bojos, era per a ella una resposta subversiva a la pol¨ªtica institucional, una arg¨²cia per fer visibles les relacions de domini. ¡°Deslliga la literatura del relat nacional per fer-la universal¡±, diu Najat el Hachmi al postfaci.
El parad¨ªs a les fosques
Vicent Us¨®
Bromera
267 p¨¤gines
19,95 euros
El parad¨ªs a les fosques (premi Enric Valor) narra, amb una ambici¨® que no exclou l¡¯artesania, com Maties Passera va quedant desprove?t dels atributs que l¡¯han dut al cim de l¡¯¨¨xit. I, mentrestant, el lector sap que hi ha poques novel¡¤les que examinin amb tanta meticulositat els laberints del poder econ¨°mic en una capital de comarca, les extravag¨¤ncies dels nous rics, la fascinaci¨® pel luxe i tot el que es pagui a preu d¡¯or; o que no s¨®n gaire freq¨¹ents les novel¡¤les que disseccionen amb tanta passi¨® narrativa la vulgaritat del creixement econ¨°mic, les conductes d¡¯una societat neur¨°tica, la seva rid¨ªcula sordidesa. Us¨® (Vila-real, 1963) excel¡¤leix creant intrigues, descrivint les cab¨°ries i la volubilitat moral del protagonista i la seva manera de relacionar-se amb les circumst¨¤ncies que el van encerclant fins a ofegar-lo.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.