L¡¯art catal¨¤, a la conquesta de l¡¯Extrem Orient
23 museus i col¡¤leccions, amb el MNAC al capdavant, porten durant un any al Jap¨® 145 obres, del Modernisme a les avantguardes
La passi¨® que senten els japonesos pel Modernisme en general i per Antoni Gaud¨ª en particular ¨¦s coneguda per gaireb¨¦ tothom. Per aix¨° ¨¦s normal veure un ciutad¨¤ d'aquest pa¨ªs, amb la c¨¤mera fotogr¨¤fica a la m¨¤ i ben a prop d'un edifici d'aquest genial arquitecte. ¡°Visiten Barcelona molts turistes japonesos, per¨° en estades que no superen els dos dies i mig, aix¨ª que sempre visiten els mateixos llocs: la Sagrada Fam¨ªlia, la Casa Batll¨®, la Casa Mil¨¤ i el Park G¨¹ell. Als japonesos ens supera el desig de complir amb les visites programades dels llocs gaudinians a la curiositat de con¨¨ixer la hist¨°ria art¨ªstica de la ciutat. Al Jap¨® ja s'han vist exposicions dedicades a Gaud¨ª, Picasso, Mir¨® i Dal¨ª, per¨° no les obres d'altres artistes catalans i el seu context art¨ªstic a trav¨¦s de col¡¤leccions i museus catalans¡±, explica Akira Kinoshita, professor de la Facultat d'Humanitats i Cultura de la Showa University de T¨°quio i comissari de l'exposici¨® Barcelona, la ciutat dels miracles art¨ªstics,?que va obrir les portes el 10 d'abril a Nagasaki i que al llarg de tot un any es podr¨¤ veure en quatre altres ciutats japoneses: Himeji (al costat de Kobe), Sapporo, Shizuoka i T¨°quio, on acabar¨¤ el 5 d'abril del 2020. Fins a l'Extrem Orient han viatjat un total de 145 peces de 23 museus, centres culturals, entitats i col¡¤leccionistes per il¡¤lustrar l'art catal¨¤ des del Modernisme fins a les avantguardes i la Guerra Civil, una cosa que fa que la mostra sigui in¨¨dita i original.
S¨®n obres de tota mena: pintures i escultures, per¨° tamb¨¦ cartells, cer¨¤miques, mobles (fins i tot una porta de la Casa Batll¨® de Gaud¨ª), mapes (com el Pla Cerd¨¤ de l'Eixample del 1861), cer¨¤miques, joies (totes signades pels Masriera), llums, paviments hidr¨¤ulics i vidrieres. El centre que m¨¦s obres presta ¨¦s el MNAC (56), seguit del Col¡¤legi d'Arquitectes (12), la Biblioteca de Catalunya (10), el Museu Picasso (9), el Museu de Montserrat (8), el Museu del Disseny (6), el Reina Sofia de Madrid (5), el Museu de les Arts Esc¨¨niques (4), la Generalitat (3) i d'altres com el Museu de Sabadell i la Fundaci¨® Godia, que aporten dues peces cadascun. Entre les obres m¨¦s destacades que recorreran el pa¨ªs del sol naixent, les signades per Anglada Camarasa, Ricard Canals, Ramon Casas, Santiago Rusi?ol, Mart¨ª i Alsina, Joaquim Mir (La catedral dels pobres, del 1898), Josep Puig i Cadafalch, Alexandre de Riquer, Isidre Nonell, Antoni Gaud¨ª, Gaspar Homar, Josep Maria Jujol, Juli Gonz¨¢lez, Eusebi Arnau, Juan Planella, Llu¨ªs Masriera, Joaquim Torres Garcia, Joaquim Sunyer, Josep Clar¨¤, Manolo Hugu¨¦, Pablo Gargallo i Juli Gonz¨¢lez (el seu impressionant Cap de Montserrat cridant, del 1942), per¨° tamb¨¦ el trio d'asos que conformen Picasso, Mir¨® i Dal¨ª.
¡°No es tracta d'un fons d'armari. S¨®n peces, en alguns casos que estan exposades a les sales dels museus¡±, explica el director del MNAC, Pepe Serra, que va estar present en la inauguraci¨® de Nagasaki (a la qual va assistir l'ambaixador espanyol al Jap¨®, Jorge Toledo), la primera ciutat del periple nip¨®. ¡°Es tracta de donar un relat nou i modern de l'art catal¨¤, enviant fora de Catalunya autors com Clar¨¤, Nogu¨¦s i Sunyer, que no surten mai. El t¨ªtol de la mostra ¨¦s del comissari i fa refer¨¨ncia a una ciutat on es viu una creativitat permanent. Kinoshita volia fer un projecte m¨¦s ambici¨®s creant un relat m¨¦s llarg portant obres dels seixanta i setanta, per¨° no ha pogut ser¡±, continua.
¡°El precedent de la mostra es podria buscar en exposicions com Homage to Barcelona, que es va veure a Londres el 1985 i Barcelona & Modernity, a Cleveland i Nova York, el 2006. En la mostra vol¨ªem actualitzar les interpretacions de les obres exposades seguint les ¨²ltimes investigacions cient¨ªfiques i mostrar les peces que ens expliquen les relacions no gaire conegudes entre Catalunya i el Jap¨®¡±, explica des de l'altre costat del m¨®n Kinoshita, coneixedor de l'art i la cultura catalana despr¨¦s d'haver viscut m¨¦s de deu anys a Barcelona. L'expert japon¨¨s ha dividit la mostra en sis apartats: Exposici¨® Universal de 1888; Llum i ombres de Cosmopolis; Modernisme, l'admiraci¨® de Par¨ªs; Els 4 Gats; El Noucentisme: mirada al Mediterrani i Ascens de les avantguardes i de la Guerra Civil.
Kinoshita assegura que encara no disposen de dades de visitants, per¨° s¨ª que l'aflu¨¨ncia est¨¤ sent elevada, amb moltes persones que venen de fora de la ciutat per visitar la mostra. ¡°No es tracta d'una operaci¨® econ¨°mica, en la qual hi ha una transacci¨® de diners. Nom¨¦s s'ha demanat que paguin la restauraci¨® d'una vidriera modernista de la Casa Trinxet¡±, explica Serra, que reconeix que s¨ª ¨¦s ¡°una inversi¨® a llarg termini que segur que portar¨¤ m¨¦s visitants a tots aquests centres. ?s com dir-los a tots els que van a veure-la: ¡®La resta ¨¦s a Barcelona¡±. Per Serra, a m¨¦s, es tracta d'un assaig per a futures mostres ambicioses, com la possibilitat d'exhibir fora del museu algunes de les seves joies rom¨¤niques. ¡°No es tracta de passejar els absis, per¨° si alguns frontals d'altar i altres obres que puguin viatjar a Nova York, Par¨ªs o Berl¨ªn¡±.
La mostra t¨¦ el suport de la Generalitat, l'Institut Cervantes de T¨°quio i l'ambaixada d'Espanya al Jap¨® i el consolat del Jap¨® a Barcelona, a m¨¦s de l'Institut Ramon Llull. ¡°A mig recorregut, segurament quan vagi a instal¡¤lar-se a Sapporo (a mitjans de setembre) tornaran moltes obres que se substituiran per altres de noves, per un tema de conservaci¨®¡±, assenyala Serra.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.