Guerra, gran o local
A ¡®La guerra dels botons¡¯, Avi sap traslladar l¡¯enfrontament b¨¨l¡¤lic a l¡¯¨¤nima dels infants
Despr¨¦s de Camins de nit i de Camins d¡¯aigua, Camins d¡¯hivern tanca, de forma precisa i excel¡¤lent, la trilogia de La llum d¡¯Art¨²s. Raimon Portell (Barcelona, 1963) clou aix¨ª la seva obra m¨¦s ambiciosa, una de les sagues m¨¦s brillants de la literatura juvenil catalana dels darrers temps, no nom¨¦s pel qu¨¨ sin¨® per com ho planteja i ho explica, no nom¨¦s per a joves lectors sin¨® per a tots els p¨²blics.
La hist¨°ria se situa en un temps i un espai ficticis que recorden l¡¯Europa de principis del XX, en ¨¨poca d¡¯una primera gran guerra que afecta tot el continent. La protagonista ¨¦s Rut Anglada, de 12 anys, que empr¨¨n un viatge per lluitar contra un poder absolut que vol imposar-se per la for?a. No ¨¦s l¡¯¨²nica. En el darrer volum, coincideix amb altres protagonistes de la saga, que provenen de diversos territoris. Amb mestria i precisi¨®, l¡¯autor embasta tots els fils per donar resposta a les preguntes dels altres volums. El llenguatge ¨¦s ric; el ventall de personatges, ampli; la trama, complexa, i les imatges que crea s¨®n imperdibles, com la del camp de presoners, ¡°el forat m¨¦s fosc de l¡¯imperi¡±, on va a parar en Iazu, amb el seu viol¨ª, i on s¡¯acabar¨¤ desenlla?ant tot all¨° que abans s¡¯havia embolicat.
CAMINS D¡¯HIVERN
Raimon Portell
Traducci¨® de David Nel¡¤lo
Barcanova
374 p¨¤gines
14 euros
Tot i ser ficticis, paisatges, personatges i imatges ens s¨®n coneguts, i alguns propers, i potser per aix¨° el que es discuteix en aquesta destacada trilogia arriba i toca de ple emocions i atencions.
La guerra dels botons no ¨¦s el tercer volum de cap trilogia, per¨° s¨ª la tercera novel¡¤la juvenil de l¡¯escriptor Avi (pseud¨°nim d¡¯Edward Irving Wortis. Nova York, 1937) que es tradueix al catal¨¤. Les dues anteriors ¡ªLa veritable confessi¨® de Charlotte Doyle i Ciutat d¡¯orfes (Bamb¨², 2010 i 2012)¡ª van deixar Avi en el pedestal dels autors de refer¨¨ncia. La guerra dels botons, hom¨°nima d¡¯aquell gran cl¨¤ssic de Louis Pergaud, ¨¦s ben diferent quant a tem¨¤tica, per¨° molt igual quant a l¡¯enorme i profund treball de la psicologia dels personatges. Si Camins d¡¯hivern ens situava en un gran conflicte continental, aqu¨ª ens transporta al 1914, a l¡¯inici de la Gran Guerra, en un poble de Pol¨°nia. Si en aquella els personatges es movien per la gran amplitud del mapa europeu, ara el focus ¨¦s en aquest poblet i en la guerra vista i viscuda per una colla d¡¯infants d¡¯all¨¤.
LA GUERRA DELS BOTONS
Avi
Traducci¨® de David Nel¡¤lo
Bamb¨²
258 p¨¤gines
11,90 euros
Avi t¨¦ la capacitat de traslladar la guerra dins de l¡¯¨¤nima dels infants, amb dos personatges que seran adversaris. D¡¯una banda, en Jurek, nen insensible que vol dominar el grup i per aix¨° s¡¯inventa un joc: el de robar botons als soldats. Qui robi el m¨¦s valu¨®s esdevindr¨¤ el rei i la resta de la colla l¡¯haur¨¤ d¡¯obeir. I de l¡¯altra, en Patryck, el narrador, que si b¨¦ ¨¦s m¨¦s hum¨¤ i m¨¦s proper, no es vol deixar v¨¨ncer per no ser manat per l¡¯altre, tot caient en actituds contradict¨°ries que trasbalsen el lector. La personalitat de la resta d¡¯infants es veu eclipsada pel tarann¨¤ dominant dels altres dos.
A trav¨¦s d¡¯aquesta colla, amb un ritme lent i un treball d¡¯orfebre, Avi retrata la condici¨® humana des que hom ¨¦s infant, amb una guerra quotidiana farcida d¡¯enveges, jocs, complicitats, lluites... En l¡¯entorn on es troben, qualsevol acci¨®, per innocent que sembli, t¨¦ conseq¨¹¨¨ncies col¡¤laterals, a vegades, terribles. I tot plegat ¨¦s el reflex i la llavor de les grans guerres, com la que passa pel seu poble, amb soldats russos i despr¨¦s alemanys, i que fa saltar pels aires la seva quotidianitat. Les guerres, grans com la de Camins d¡¯hivern, i locals com la de La guerra dels botons, sempre s¡¯assemblen i sempre es demostren devastadores.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.