¡®El hoyo¡¯, primera pel¡¤l¨ªcula espanyola que guanya en solitari el Festival de Sitges
L¡¯original ¡®opera prima¡¯ del basc Galder Gaetzu-Urrutia s¡¯imposa en una edici¨® ¡°molt pol¨ªtica¡±, segons el jurat
L¡¯asfixiant i ballardiana primera pel¡¤l¨ªcula de Galder Gaztelu-Urrutia, El hoyo, un llarg d¡¯horror de classe ¡ªl¡¯acci¨® transcorre en una pres¨® dins d¡¯una torre, on l¡¯aleatorietat et col¡¤loca dia rere dia davant d¡¯un tiberi de menjar o restes, segons l¡¯esgla¨® que tinguis en aquesta microsocietat a les fosques i el que decideixin menjar els que ocupen els pisos superiors¡ª, ha conquerit aquesta edici¨® ¡°molt pol¨ªtica¡±, en paraules del membre del jurat Alan Jones, del Festival Internacional de Cinema Fant¨¤stic de Catalunya. ?ngel Sala, director del certamen, ha aclarit que ¨¦s la primera vegada que una pel¡¤l¨ªcula espanyola triomfa en solitari a Sitges, ja que Justino, un asesino de la tercera edad, de Santiago Aguilar, ho va aconseguir ex aequo, el 1994.
El film competia, en secci¨® oficial, amb titans com els brasilers Kleber Mendon?a Filho i Juli¨¤ Dornelles. La seva dist¨°pica Bacurau ¡ªla hist¨°ria d¡¯un poble que s¡¯esborra del mapa quan desapareix la seva matriarca¡ª es va al?ar amb el premi especial del jurat al passat festival de Canes, i aqu¨ª els ha valgut el de millors directors, i el premi de la cr¨ªtica Jos¨¦ Luis Guarner.
En un any marcat per les mencions especials ¡ªfins a cinc, entre les quals destaquen les fetes als nens d¡¯Adoration, el film de Fabrice du Welz sobre una terror¨ªfica fugida d¡¯un psiqui¨¤tric, que tamb¨¦ ha merescut el premi especial del jurat i el premi a millor fotografia; i a Achoura, la primera pel¡¤l¨ªcula de terror que arriba del Marroc¡ª, tamb¨¦ va quedar registrada l¡¯abs¨¨ncia de la com¨¨dia en el palmar¨¨s malgrat la seva enorme pres¨¨ncia en la programaci¨®, fins i tot amb l¡¯aparici¨® de Demi Moore en l¡¯absurda Corporate Animals. El millor gui¨® per a Mirrah Foulkes per la feminista Judy & Punch i el premi del p¨²blic de la secci¨® Panorama a Extra Ordinary son els ¨²nics que s¡¯aproparien al que va passar en la darrera edici¨® amb la c¨°mica i aplaudida Au Poste! de Quentin Dupieux, guardonada pel seu gui¨®. El hoyo ¡ªque ja ha comprat Netflix¡ª s¡¯ha al?at tamb¨¦ amb els millors efectes especials i el gran premi del p¨²blic.
El fet d¡¯haver de conviure amb el canalla amic imaginari de la seva infantesa en la petita Daniel Isn¡¯t Real ha perm¨¨s a Miles Robbins ¡ªel molt il¡¤lustre fill de Susan Sarandon i Tim Robbins¡ª coronar-se com a millor actor d¡¯aquesta edici¨®. El gui¨® de la pel¡¤l¨ªcula ¨¦s obra de Brian DeLeeuw, que va ajudar Nacho Vigalondo a donar forma a Paradise Hills, l¡¯opera prima de la tamb¨¦ bilba?na Alice Waddington, que se n¡¯ha anat amb les mans buides A l¡¯apartat de millor actriu ¨¦s on el jurat ¡ªformat pel mateix Jones, Anurag Kashyap, Marina Ortiz, Mary Jo Markey i Nancy Bishop¡ª ha discutit m¨¦s. ¡°Eren totes tan bones que ens ha costat especialment¡±, indicava Markey, encantada que la guanyadora hagi estat Imogen Poots, per Vivarium, o el malson de traslladar-se a una casa unifamiliar convertida en un laberint.
Entre les favorites sortia la joia d¡¯animaci¨® J¡¯ai Perdu Mon Corps, de J¨¦r¨¦my Clapin, que nom¨¦s es va emportar el premi a millor m¨²sica (per a Dan Levy). Hi havia mencions especials per als objectes ¡ªla ca?adora de pell de c¨¦rvol parladora de Le Daim, de Dupieux; la nevera robot enamorada de la mateixa noia que el seu amo d¡¯Yves i el martell de Patrick- i la certesa que la selecci¨® d¡¯aquest any era d¡¯all¨° m¨¦s ¡°compromesa¡± pol¨ªticament parlant, segons Bishop. El hoyo, tamb¨¦ va ser premi de la cr¨ªtica a director revelaci¨®. Els membres del jurat asseguren que era ¡°la m¨¦s original¡± que havien vist en molt de temps. ¡°Examina la conducta de l¡¯¨¦sser hum¨¤ en un context impossible¡± en qu¨¨ regna ¡°la depravaci¨®¡± i, tot i aix¨ª, ¡°¨¦s capa? de trobar humanitat¡±. La sensaci¨®, per al jurat, ¨¦s que aquest any ¡°un bon nombre de produccions reflecteixen el moment social i pol¨ªtic que vivim¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.