¡®Do?a Francisquita¡¯, segons Llu¨ªs Pasqual
La sarsuela d¡¯Amadeu Vives torna al Liceu amb un innovador muntatge que va generar pol¨¨mica a Madrid
No hi haur¨¤ ni rastre del costumisme madrileny ni dels di¨¤legs originals de la sarsuela Do?a Francisquita, una de les obres m¨¦s populars del compositor catal¨¤ Amadeu Vives, que torna al Liceu de Barcelona ¡ªentre els dies 10 i 17¡ª de la m¨¤ de la direcci¨® esc¨¨nica de Llu¨ªs Pasqual. Un muntatge que trasllada l¡¯acci¨® del llibret original de mitjans del segle XIX a tres moments diferents del segle passat: la Rep¨²blica, el franquisme i la contemporane?tat. Una coproducci¨® conjunta entre el Teatre de la Zarzuela de Madrid, l¡¯?pera de Lausanne i el Gran Teatre del Liceu que va provocar sonores esbroncades en estrenar-se, al maig, a la capital espanyola.
La hist¨°ria de fons ¨¦s id¨¨ntica: l¡¯enamorament de la jove Francisca de l¡¯estudiant Fernando i les vicissituds de tota hist¨°ria d¡¯amor. Per¨° el context tradicional dels muntatges anteriors no es veur¨¤. Pasqual ha inventat per a Do?a Francisquita altres textos i ha introdu?t un actor, el popular actor televisiu Gonzalo de Castro (Siete Vidas) que ¨¦s el punt en com¨² dels tres temps en qu¨¨ es desenvolupa l¡¯acci¨®. En el primer acte, situat a la Rep¨²blica, ¨¦s l¡¯encarregat de l¡¯enregistrament d¡¯un disc. En el segon, als anys seixanta, Gonzalo de Castro ¨¦s el responsable d¡¯un programa de la televisi¨® espanyola ¡ªllavors l¡¯¨²nica¡ª que rep la trucada d¡¯un ministre ¡ªManuel Fraga Iribarne¡ª que el complimenta sobre qu¨¨ ¨¦s el que vol o el que no vol veure en el programa. En el tercer, l¡¯acci¨® se situa en un c¨¤sting obert i Gonzalo de Castro presenta un personatge que irromp en les proves. Ni m¨¦s ni menys que Lucero Tena, l¡¯artista del flamenc que amb les castanyoles i amb m¨¦s de 80 anys actuar¨¤ al Liceu.
¡°El meu personatge es va crear per donar una continu?tat al fil argumental pensat per Pasqual. Per mi, ¨¦s el que es diu un regal¡±, reconeixia l¡¯actor en la presentaci¨® del muntatge de Do?a Francisquita, una sarsuela ben coneguda al teatre de la Rambla, on s¡¯ha representat moltes vegades, amb veus tan antol¨°giques com la d¡¯Alfredo Kraus. De fet, el Liceu dedica totes les representacions de la sarsuela al tenor canari mort fa 20 anys.
El tamb¨¦ canari Celso Albelo ser¨¤ Fernando, el jove estudiant estimat per Francisquita. Per al tenor, conegut pel p¨²blic del Liceu on no sol fallar en les ¨²ltimes temporades, ¨¦s el seu debut a la sarsuela de Vives. No ho ¨¦s en absolut per a Mar¨ªa Jos¨¦ Moreno, la soprano que dona vida a Francisquita ¡ªi amb qui Albelo va coincidir la temporada passada aI Puritani, de Bellini: ¡°Fa 20 anys que canto aquesta sarsuela per¨° reconec que aquest muntatge ¨¦s divertit i molt diferent¡±. Antonio Lozano i Elena Sancho s¨®n les veus protagonistes del segon repartiment.
¡°?s un homenatge de Pasqual a la sarsuela¡±, explicava Leo Castaldi, al capdavant de la direcci¨® escenogr¨¤fica per l¡¯abs¨¨ncia del director teatral catal¨¤ que es troba ultimant l¡¯obertura del Teatre del Soho a M¨¤laga. La sarsuela, en general, i Do?a Francisquita, en particular ¡ªla cantava la seva mare¡ª va ser un g¨¨nere musical molt present durant la joventut de Pasqual. El seu muntatge, per¨°, va provocar reaccions contraposades al Teatre de la Sarsuela de Madrid. ¡°Una funci¨® pot agradar o no, per¨° el que no es pot fer ¨¦s interrompre l¡¯espectacle¡±, comentava Gonzalo de Castro sobre els fets a l¡¯estrena a Madrid. ¡°Hi va haver esbroncades i molts aplaudiments¡±, va afegir Moreno per evidenciar que al p¨²blic l¡¯obra s¨ª que li va agradar.
Do?a Francisquita ¨¦s una de les sarsueles m¨¦s populars de Vives i, de bon tros, la m¨¦s accidentada en el seu proc¨¦s d¡¯escriptura. ¡°Quan el mestre l¡¯estava orquestrant va tenir un greu accident i en va encarregar el final a altres compositors, com ara Joaqu¨ªn Turina¡±, va explicar ?liver D¨ªaz, director musical de l¡¯obra al Liceu. No hi ha cap canvi en la part musical ni en les lletres dels temes de la sarsuela, i ¨¦s que al teatre de La Rambla potser se sentir¨¤ algun ¡°Viva Madrid¡±.
Pel¡¤l¨ªcula restaurada
Coincidint amb l¡¯estrena de la sarsuela al Liceu, Filmoteca Espanyola ha presentat la restauraci¨® de la pel¡¤l¨ªcula hom¨°nima produ?da per Ib¨¦rica Films el 1934, que va passar al cinema aquesta com¨¨dia musical d¡¯embolics que s¡¯havia estrenat el 1923, amb gran ¨¨xit de p¨²blic. La pel¡¤l¨ªcula est¨¤ ambientada a l¡¯Espanya de la Segona Rep¨²blica que acabava d¡¯aprovar la seva primera llei del divorci el 1932. Do?a Francisquita va ser la primera pel¡¤l¨ªcula d¡¯aquesta productora que tenia darrere la comunitat jueva que fugia del nazisme i que va buscar refugi en la ind¨²stria cinematogr¨¤fica espanyola.
Diumenge electoral
Les programacions dels teatres d¡¯¨°pera com el Liceu normalment tanquen amb gaireb¨¦ dos anys d¡¯antelaci¨®. Quan es va programar l¡¯estrena de Do?a Francisquita no es podia intuir que el dia de l¡¯estrena coincidiria amb les eleccions generals del 10 de novembre.
Al cap de dos dies, la funci¨® del 12 es retransmetr¨¤ en directe a 170 sales de cinema, principalment d¡¯Espanya, i unes 40 d¡¯altres pa?sos, com ara R¨²ssia (14 sales), la Xina (15 sales) o el Canad¨¤ (5 sales). Ser¨¤ la primera sarsuela que es retransmet en directe des del Liceu en coproducci¨® amb RTVE, amb qui es va signar un acord el 2017 de foment de difusi¨® musical.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.