Cinema social i paritat entre les candidates als Premis Gaud¨ª
¡®La hija de un ladr¨®n¡¯, ¡®Els dies que vindran¡¯ i 'La innoc¨¨ncia', les m¨¦s nominades
La hija de un ladr¨®n, amb tretze nominacions, Els dies que vindran, amb deu, i La innoc¨¨ncia, amb set, parteixen com a pel¡¤l¨ªcules favorites per a la XII edici¨® dels Premis Gaud¨ª, que es coneixeran el proper 19 de gener. Els actors Anna Castillo y Oriol Pla van llegir aquest dijous a l'auditori de La Pedrera la relaci¨® de nominacions que opten a algun dels 21 premis que concedeix l¡¯Acad¨¨mia del Cinema Catal¨¤. En total, 33 t¨ªtols opten als premis.
La cinta protagonitzada per Greta i Eduard Fern¨¢ndez (filla i pare per partida doble: en la realitat i en la ficci¨®), La hija de un ladr¨®n, ¨¦s una pel¡¤l¨ªcula social. No ha tret massa el cap en les nominacions als Goya, per¨° a Catalunya apunta alt. La productora ?ngels Masclans, minuts despr¨¦s de la lectura, va destacar el lideratge de la directora, Bel¨¦n Funes: ¡°S'identifica clarament amb un corrent cinematogr¨¤fic europeu on el cinema social ¨¦s natural¡±, va comentar. ¡°?s dif¨ªcil parlar d'una manera deslligada de la societat en la qual viuen els seus personatges, i en aix¨° la Bel¨¦n ha estat molt honesta¡±.
La pel¡¤l¨ªcula s'ha rodat majorit¨¤riament a Ciutat Meridiana, a l'extraradi de Barcelona. ¡°No pret¨¦n ser un documental, per¨° s¨ª est¨¤ molt documentada, respira molt¨ªssim aquests carrers, la lluita di¨¤ria per tirar endavant¡±, comenta Masclans. ¡°La protagonista ¨¦s una supervivent en un entorn que li ¨¦s relativament hostil per¨°, com diu la Bel¨¦n, ¡®on no trobes una ajuda trobes una ve?na¡±. Aquest entorn ¨¦s el que arriba a la gent: ¡°L'espectador descobreix personatges que no els s¨®n tan propers per¨° s¨ª recognoscibles¡±.
Els dies que vindran ¨¦s una altra pel¡¤l¨ªcula social. Explica els nou mesos de gestaci¨® de Mar¨ªa Rodr¨ªguez Soto i la seva parella, David Verdaguer (tots dos nominats a millors protagonistes). El productor Sergi Moreno va explicar que es tracta d'una pel¡¤l¨ªcula at¨ªpica: ¡°No s'ha constru?t un gui¨®, s'ha finan?at, s'ha buscat un c¨¤sting i s'ha rodat. No, en cap cas. Aqu¨ª es va anar per feina: la Mar¨ªa i el David esperen un fill, cal rodar dem¨¤! ?s una pel¡¤l¨ªcula feta en present, durant un any i mig. El part m¨¦s llarg que es coneix!¡±
Moreno va destacar el gran treball dels dos protagonistes: ¡°Mar¨ªa Rodr¨ªguez Soto ha fet una de les millors interpretacions que es poden fer¡±, va comentar ahir. ¡°David Verdaguer, sortint del paper de c¨°mic, demostra una vegada i una altra que ¨¦s un dels actors m¨¦s solvents que tenim. Defensa coses molt dif¨ªcils amb una naturalitat i senzillesa brutals¡±. Per al director, Carlos Marques-Marquet, Moreno tamb¨¦ ha tingut paraules d'elogi: ¡°Podria fer pel¡¤l¨ªcules per a grans audi¨¨ncies, per¨° ell ha tra?at el seu cam¨ª, que passa per 10.000 km, Tierra firme i Els dies que vindran, que s¨®n pel¡¤l¨ªcules que parlen d'una manera molt espec¨ªfica d'una generaci¨® molt espec¨ªfica¡±. El productor va recordar diversos premis que acrediten Marques-Marquet: ¡°No s¨¦ quin director t¨¦ a tres actrius i actors nominats en tants premis i en tants g¨¨neres¡±, va comentar, en refer¨¨ncia, tamb¨¦, a Miguel ?ngel Silvestre, nominat i premiat pel seu paper a la s¨¨rie En el corredor de la muerte.
Sergi Moreno va voler destacar que, per primera vegada en la hist¨°ria del certamen, hi ha el mateix nombre d'homes i que dones entre els nominats, aix¨ª com una majoria femenina en les nominacions a la categoria de Millor Direcci¨®.
La sorpresa entre les m¨¦s nominades ha estat La innoc¨¨ncia, dirigida per Luc¨ªa Alemany, que explica la hist¨°ria d'una nena que vol convertir-se en artista de circ i abandonar el seu poble. La protagonista ¨¦s una adolescent, Carmen Arrufat, 16 anys acabats de fer. ¡°La veus i ¨¦s irresistible¡±, va comentar la productora Bel¨¦n S¨¢nchez. ¡°En v¨ªdeo casting, pel m¨°bil, ja es veia que tenia chispa, bona voluntat i autenticitat. A poc a poc va anar assumint que havia d'assajar, posar-se en forma, entrenar, plorar, besar-se amb un noi m¨¦s gran¡ el que fos, i ho va tenir clar¨ªssim. ?s molt madura: sap que vol ser actriu, per¨° acabar¨¤ el batxillerat i t¨¦ un pla B, que ¨¦s fer una carrera d'alguna cosa que doni diners¡±.
S¨¢nchez va comentar que han apostat fort per la directora, que ja havia treballat amb adolescents en el curt 14 anys i un dia. ¡°Quan ens va presentar aquest projecte, de seguida vam veure que l¡¯hav¨ªem de fer, perqu¨¨ tenia de tot: una hist¨°ria universal, un m¨®n molt aut¨¨ntic i rural i una directora amb ganes, energia i veritat¡±.
Nominacions als XII Premis Gaud¨ª
MILLOR PEL¡¤LI?CULA
7 RAONS PER FUGIR. Dirigida per Esteve Soler, Gerard Quinto i David Torras, escrita per Gerard Quinto i produ?da per Producciones del Interior A.I.E., No Hay Banda i Compacto, amb la participaci¨® de TV3.
ELS DIES QUE VINDRAN. Dirigida per Carlos Marques-Marcet, escrita per Carlos Marques-Marcet, Clara Roquet i Coral Cruz i produ?da per Lastor Media i Avalon Productora Cinematogr¨¢fica, amb la participaci¨® de TV3
EL VIATGE DE LA MARTA (STAFF ONLY). Dirigida per Neus Ball¨²s, escrita per Neus Ball¨²s i Pau Subir¨®s i produ?da per Ikiru Films, El Kin¨°graf, Turanga Films, La Terraza Films i Les Films Hatari, amb producci¨® associada de TV3.
LA INNOC?NCIA. Dirigida per Luc¨ªa Alemany, escrita per Luc¨ªa Alemany i Laia Soler i produ?da per Un Capricho Producciones, Turanga Films i Lagarto Films, amb la participaci¨® de TV3.
MILLOR PEL¡¤LI?CULA EN LLENGUA NO CATALANA
EL HOYO. Dirigida per Galder Gaztelu-Urrutia, escrita per Pedro Rivero i David Desola i produ?da per Basque Films i Mr. Miyagi Films.
LA HIJA DE UN LADR?N. Dirigida per Bel¨¦n Funes, escrita per Bel¨¦n Funes i Mar?al Cebri¨¢n GAC i produ?da per Oberon Cinematogr¨¤fica i Bteam Pictures, amb la participaci¨® de TV3.
LIBERT?. Dirigida i escrita per Albert Serra i produ?da per Andergraun Films, Id¨¦ale Audience i Rosa Filmes, amb la participaci¨® de TV3.
OJOS NEGROS. Dirigida i escrita per Marta Lallana, Ivet Castelo amb la col.laboraci¨® d'Iv¨¢n Alarc¨®n i Sandra Garc¨ªa, i produ?da per Nanouk Films.
MILLOR DIRECCIO?
Bel¨¦n Funes, per LA HIJA DE UN LADR?N
Carlos Marques-Marquet, per ELS DIES QUE VINDRAN
Luc¨ªa Alemany, per LA INNOC?NCIA
Neus Ball¨²s, per EL VIATGE DE LA MARTA (STAFF ONLY)
MILLOR GUIO?
Bel¨¦n Funes i Mar?al Cebri¨¢n GAC, per LA HIJA DE UN LADR?N
Carlos Marques-Marcet, Clara Roquet i Coral Cruz, per ELS DIES QUE VINDRAN
Luc¨ªa Alemany i Laia Soler, per LA INNOC?NCIA
David Desola i Pedro Rivero, per EL HOYO
MILLOR PROTAGONISTA FEMENINA
Aina Clotet, per LA FILLA D'ALG?
Carmen Arrufat, per LA INNOC?NCIA
Greta Fern¨¢ndez, per LA HIJA DE UN LADR?N
Mar¨ªa Rodr¨ªguez, per ELS DIES QUE VINDRAN
MILLOR PROTAGONISTA MASCULI?
David Verdaguer, per ELS DIES QUE VINDRAN
Eduard Fern¨¢ndez, per LA HIJA DE UN LADR?N
Karra Elejalde, per MIENTRAS DURE LA GUERRA
Sergi L¨®pez, per EL VIATGE DE LA MARTA (STAFF ONLY)
MILLOR DIRECCIO? DE PRODUCCIO?
Aritz Cirbi¨¢n i Albert Molins, per 7 RAONS PER FUGIR
Marta Ram¨ªrez, per LA HIJA DE UN LADR?N
Oriol Maym¨®, per QUI?N A HIERRO MATA
Sergi Moreno, Tono Folguera i Mayca Sanz, per ELS DIES QUE VINDRAN
MILLOR ACTRIU SECUNDA?RIA
Aina Clotet, per 7 RAONS PER FUGIR
Julieta Serrano, per DOLOR Y GLORIA
Laia Marull, per LA INNOC?NCIA
Nora Navas, per DOLOR Y GLORIA
MILLOR ACTOR SECUNDARI
?lex Brendem¨¹hl, per MADRE
?lex Monner, per LA HIJA DE UN LADR?N
Eduard Fern¨¢ndez, per MIENTRAS DURE LA GUERRA
Enric Auquer, per QUI?N A HIERRO MATA
MILLOR MUNTATGE
Ana Pfaff, Carlos Marques-Marcet i Oscar de Gispert, per ELS DIES QUE VINDRAN
Bernat Aragon¨¦s AMMAC, per LA HIJA DE UN LADR?N
Juliana Monta?¨¦s, per LA INNOC?NCIA
Teresa Font, per DOLOR Y GLORIA
MILLOR FOTOGRAFIA
?lex Garc¨ªa, per ELS DIES QUE VINDRAN
Gris Jordana, per LA VIDA SENSE LA SARA AMAT
Mauro Herce, per LO QUE ARDE
Neus Oll¨¦ AEC, per LA HIJA DE UN LADR?N
MILLOR DIRECCIO? ARTI?STICA
Ana Pons-Formosa, per ELS DIES QUE VINDRAN
Laia Colet, per PARADISE HILLS
Marta Bazaco, per LA HIJA DE UN LADR?N
Sylvia Steinbrecht, per ELISA Y MARCELA
MILLOR MU?SICA ORIGINAL
Maika Makovski, per QUI?N A HIERRO MATA
Pau Vallv¨¦, per LA VIDA SENSE LA SARA AMAT
Ra¨¹l Fern¨¢ndez "Refree", per OJOS NEGROS
Sof¨ªa Oriana, per ELISA Y MARCELA
MILLOR VESTUARI
Desir¨¦e Guirao, per LA HIJA DE UN LADR?N
Merc¨¨ Paloma, per ELISA Y MARCELA
Rosa Tharrats, per LIBERT?
Vinyet Escobar, per QUI?N A HIERRO MATA
MILLOR SO
Amanda Villavieja i Albert Manera, per EL VIATGE DE LA MARTA (STAFF ONLY)
Diego Casares, Borja Barrera, Jonathan Darch i Dani Zacarias, per ELS DIES QUE VINDRAN
Sergio B¨¹rmann i Marc Orts, per DOLOR Y GLORIA
Sergio Rueda, Enrique G. Bermejo i Carlos Jim¨¦nez, per LA HIJA DE UN LADR?N
MILLORS EFECTES VISUALS
Bernat Aragon¨¦s, per NACIDO REY
Esther Ballesteros i ?lex Villagrasa, per PARADISE HILLS
Mario Campoy, Irene R¨ªo i I?aki Madariaga, per EL HOYO
Montse Rib¨¦, ?scar Abades, Eduardo D¨ªaz i Inma Nadela, per DOLOR Y GLORIA
MILLOR MAQUILLATGE I PERRUQUERIA
Armande Monteiro i Antoine Mancini, per LIBERT?
Elisa Alonso, per LA HIJA DE UN LADR?N
Montse Sanfeliu i Paco Rodr¨ªguez Fr¨ªas, per ELISA Y MARCELA
Natalia Montoya, per LA INNOC?NCIA
MILLOR PEL¡¤LI?CULA DOCUMENTAL
CITY FOR SALE. Dirigida per Laura ?lvarez, escrita per Laura ?lvarez i Laia Manresa i produ?da per Bausan Films.
EL CUARTO REINO. EL REINO DE LOS PL?STICOS. Dirigida i escrita per Ad¨¢n Aliaga i ?lex Lora i produ?da per Jaibo Films, ?lex Lora i Isa Feliu.
IDRISSA. CR?NICA D'UNA MORT QUALSEVOL. Dirigida per Xapo Ortega i Xavier Artigas, escrita per Laia Manresa i produ?da per Polar Star Films i Metromuster.
PERET, YO SOY LA RUMBA. Dirigida i escrita per Paloma Zapata, i produ?da per La F¨¢brica Naranja i Televisi¨® de Catalunya.
MILLOR PEL¡¤LI?CULA EUROPEA
LA FAVORITA. Dirigida per Yorgos Lanthimos, escrita per Deborah Davis i Tony McNamara i produ?da per Element Pictures, Scarlet Films, Film4 Productions i Waypoint Entertainment.
LAZZARO FELIZ. Dirigida i escrita per Alice Rohrwacher i produ?da per Tempesta, Rai Cinema, Amka Films Productions, Ad Vitam Production, KNM, Pola Pandora, RSI Radiotelevisione svizzera, Arte France Cin¨¦ma i ZDF/ARTE.
LO QUE ARDE. Dirigida per Oliver Laxe, escrita per Oliver Laxe i Santiago Fillol i produ?da per Miramemira, 4A4 Productions, Kowalski Films i Tarantula.
RETRATO DE UNA MUJER EN LLAMAS. Dirigida i escrita per C¨¦line Sciamma i produ?da per Lilies Films, Arte France Cin¨¦ma i Hold-Up Films.
MILLOR CURTMETRATGE
DESPU?S TAMBI?N. Dirigit per Carla Sim¨®n, escrit per Carla Sim¨®n, Valentina Viso i Aina Clotet, i produ?t per Avalon.
LA HIGUERA. Dirigit per Mikel Mas, escrit per Mikel Mas i Cristian Rubio, i produ?t per Cornelius Films.
SUC DE S?NDRIA. Dirigit i escrit per Irene Moray, i produ?t per Distinto Films.
TAHRIB. Dirigit i escrit per Gerard Vidal, i produ?t per Escac Films.
MILLOR PEL¡¤LI?CULA PER A TELEVISIO?
CAN?? PER A TU. Dirigida per Oriol Ferrer, escrita per Marta Grau i produ?da per TV3 i Gal¨¢pagos Media.
L'ENIGMA VERDAGUER. Dirigida per Llu¨ªs Maria G¨¹ell, escrita per David Plana i produ?da per Diagonal Televisi¨®, Televisi¨® Espanyola i TV3.
LA CATEDRAL DEL MAR. Dirigida per Jordi Frades, escrita per Antonio Onetti, Sergio Barrej¨®n i Rodolf Sirera i produ?da per Diagonal Televisi¨®, Catedral del Mar Producciones i TV3.
LA DONA DEL SEGLE. dirigida per S¨ªlvia Quer, escrita per Margarita Melgar i produ?da per Distinto Films, TV3, Televisi¨® Espanyola, Voramar Films i ? Punt M¨¨dia.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.