Gossos persona
Acaba de sortir 'La invasi¨®n del pueblo del esp¨ªritu'. Ha tornat el Juan Pablo Villalobos m¨¦s guinyolesc, per¨° tamb¨¦ el m¨¦s filos¨°fic, tendr¨ªssim, divertit sense fer acudits i amb les temples una mica m¨¦s canoses
Ha passat una d¨¨cada des que Juan Pablo Villalobos (M¨¨xic, 1973) va publicar Fiesta en la madriguera, una primera novel¡¤la que es mirava el narcotr¨¤fic amb els ulls m¨¤gics d¡¯un infant. All¨ª ja treien el nas les idees for?a de l¡¯autor: la viol¨¨ncia heretada, la identitat dislocada, la incongru¨¨ncia de la realitat i una afecci¨® divertid¨ªssima a dinamitar els estudis culturals. Fa prop de 20 anys que Villalobos viu a Barcelona, l¡¯han tradu?t a 15 idiomes i acaba de treure la sisena novel¡¤la, La invasi¨®n del pueblo del esp¨ªritu. Anagrama ¨¦s la seva casa liter¨¤ria.
Els cr¨ªtics han abordat els llibres de Villalobos a partir del fet que M¨¨xic hi sol pul¡¤lular. I ¨¦s veritat que la seva novel¡¤l¨ªstica es pot llegir com l¡¯intent d¡¯espolsar-se la mexicanitat t¨°pica: brutalitat estructural, can?oneria postcolonial, surrealisme defensiu, metaindigenisme i colors estridents. Per¨° aquestes lectures empobreixen el projecte literari en q¨¹esti¨®, perqu¨¨ Villalobos ¨¦s prou intel¡¤ligent com per no encarnar-se en un altre t¨°pic, el del mexic¨¤ professional que aborda la immensitat a partir del folklore de l¡¯abarrote. No. Parlem d¡¯un novel¡¤lista auda?, particular i ambici¨®s, que seria ell mateix si hagu¨¦s nascut esquimal, novaiorqu¨¨s o gos.
Amb la segona novel¡¤la, Si vivi¨¦ramos en un lugar normal (2012), i des dels ulls d¡¯un adolescent, pren volada una constant villalobosiana: domesticat, l¡¯esperpent ¨¦s ideal per auscultar el petit gran guinyol de la vida en societat. I si all¨ª dissecava el M¨¨xic de finals dels vuitanta, amb Te vendo un perro (2015) Villalobos es posa en la pell d¡¯un jubilat descregut, i sembla que mexicanitzi un bloc de pisos hilarant, sembla que encabeixi la hist¨°ria de M¨¨xic en una quadr¨ªcula sat¨ªrica quan, en realitat, ens serveix una plantilla que es pot aplicar arreu on es cogui la humanitat: ranc¨²nies, passions, ideologies de pa sucat amb oli i molta tendresa castrada pel poder.
A la quarta novel¡¤la, No voy a pedirle a nadie que me crea (premi Herralde, 2016), potser la del Villalobos m¨¦s negre (pel g¨¨nere i l¡¯humor embastats), la babel humana pren un caire fatalista, de xoc indefugible entre murris, ofesos, impenitents i voluntariosos. I a la cinquena, Yo tuve un sue?o (2018), l¡¯autor abaixa el foc de la s¨¤tira i es posa al servei de la innoc¨¨ncia assassinada, carn d¡¯abusos, la dels nens que travessen la frontera entre M¨¨xic i els EUA.
Acaba de sortir La invasi¨®n del pueblo del esp¨ªritu. Ha tornat el Villalobos m¨¦s guinyolesc, per¨° tamb¨¦ el m¨¦s filos¨°fic, tendr¨ªssim, divertit sense fer acudits, amb les temples una mica m¨¦s canoses, i aix¨° vol dir m¨¦s madur tamb¨¦. ?s una novel¡¤la sobre la por i alhora la curiositat que desperten els altres. Tant li fa si s¨®n immigrats, turistes, desmemoriats, extraterrestres o bacteris. Els altres com un accelerador social de part¨ªcules, vet aqu¨ª la cosa m¨¦s bonica del m¨®n que, a les mans de Villalobos, fulgeix.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.