H?ndel al fresc
Santi Moix pinta un mural a Peralada mentre Josep Pons i l'orquestra del Liceu interpreten la M¨²sica per als Reials Focs d¡¯Artifici
La fantasia, espai com¨² que comparteixen la pintura i la m¨²sica, va unir aquest dissabte a la nit al Festival Castell de Peralada (Alt Empord¨¤) el talent i la sensibilitat de l'artista pl¨¤stic Santi Moix, el director d'orquestra Josep Pons i la Simf¨°nica del Gran Teatre del Liceu en un concert-performance dedicat als professionals sanitaris que segueixen al peu del can¨® en la seva lluita di¨¤ria contra el coronavirus. Mentre sonava amb majestuosa brillantor la M¨²sica per als Reials Focs d¡¯Artifici, de Georg Friedrich H?ndel, Moix ha reprodu?t sobre un mur de morter una pintura al fresc que s'exhibir¨¤ a l'Hospital Cl¨ªnic de Barcelona.
Pintura en lloc de p¨®lvora. Brotxades i colors barrejats amb una t¨¨cnica mil¡¤len¨¤ria per viure en directe l'experi¨¨ncia de la creaci¨® art¨ªstica visual i musical. En una gratificant escapada del seu estudi de Nova York, el pintor catal¨¤, amb l¡¯ajuda de V¨ªctor P¨¦rez-Porro, va assumir el repte de pintar al fresc un mural en temps r¨¨cord, nom¨¦s vint minuts, mentre Pons i l'orquestra del Liceu assumien com a repte tocar H?ndel amb instruments moderns. Amb bona voluntat i cura, la seva aproximaci¨® a la sonoritat dels instruments hist¨°rics del barroc va tenir bons moments.
Apoteosi de la pintura i tamb¨¦ apoteosi de la dansa, ja que la vetllada va arrencar amb l'energia r¨ªtmica de la Simfonia n¨²m. 7 en La Major, op. 92, de Ludwig van Beethoven com a homenatge al compositor alemany en commemoraci¨® del 250¨¨ aniversari del seu naixement. Pons i l'orquestra del Liceu, de la qual ¨¦s director musical, van oferir una lectura potent, ben constru?da i defensada amb vehem¨¨ncia, d'una partitura amb una irresistible for?a r¨ªtmica que Richard Wagner va batejar amb encert com a Apoteosi de la dansa.
L'anomenada Nit de la sanitat va tenir com a privilegiats espectadors in situ 70 professionals de l'Hospital Josep Trueta de Girona, el CAP Peralada i l'Hospital de Figueres. La nit va ser especialment calorosa, per¨° els qui realment van suar la cansalada van ser els m¨²sics de l'orquestra del Liceu. Per si no n¡¯hi hagu¨¦s prou amb portar frac i corbata de llacet a ple estiu, l'¨²s de les mascaretes (amb el logo del teatre) va incrementar el grau d'acalorament dels instrumentistes de corda i percussi¨® (la secci¨® de vents se la va haver de treure per raons ¨°bvies). Pons, que va utilitzar mascareta blanca, va substituir el frac per un vestit m¨¦s c¨°mode.
Tant el Liceu com el festival empordan¨¨s buscaven un lloc de trobada de les arts visuals amb emoci¨® musical. I l'origen del projecte est¨¤ en l'experi¨¨ncia personal de Moix, que va quedar impressionat pel hanabi, el festival de focs artificials que forma part de la tradici¨® cultural del Jap¨®. El terme hanabi, que es tradueix literalment com flors de foc pels car¨¤cters utilitzats en japon¨¨s, defineix la for?a po¨¨tica i visual que irradia la seva Pintura per als Reials Focs d¡¯Artifici.
Moix va gaudir jugant amb les possibilitats de di¨¤leg amb la mat¨¨ria pict¨°rica que brinda el fresc, una t¨¨cnica que ja va utilitzar a l'esgl¨¦sia rom¨¤nica de Saur¨ª, al Pallars Sobir¨¤. Mentre l'orquestra tocava H?ndel en un escenari situat a la muralla del Carme, a l'altre costat del pont, que uneix el castell de Peralada i el recinte del Carme, Moix i el seu ajudant es posaven mans a l¡¯obra amb energia i precisi¨®. El temps no dona gaire marge a aquestes barreges de pigments que Moix modelava i rematava amb l'esp¨¤tula, gronxant-se al ritme elegant que marquen la bourr¨¦e i els minuets de la famosa suite de H?ndel, enc¨¤rrec del rei Jordi II per celebrar la pau d'Aquisgr¨¤, que el 1748 va posar fi a la Guerra de Successi¨® d'?ustria.
Despr¨¦s d'assajar durant tres dies, en col¡¤laboraci¨® amb els germans Pujol de Manresa, estucadors de llarga saga familiar, i amb l'ajuda de V¨ªctor P¨¦rez-Porro, Moix ha creat en tan sols 20 minuts una obra que pret¨¦n ser una met¨¤fora de vida que, igual que els focs artificials, exploten, neixen i moren. Va acabar ple de suor i, mentre sonaven els aplaudiments, seguit per les c¨¤meres, va travessar el pont fins arribar a l'escenari, es va posar la mascareta i es va fondre en una abra?ada amb Pons que va posar fi a la vetllada.
El concert es va poder seguir en livestreaming a la web del Festival de Peralada i a la de RTVE, que va realitzar la transmissi¨® en directe a R¨¤dio 4 i en diferit a La2. Radio Cl¨¢sica l'emetr¨¤ pr¨°ximament. La flamant obra de Santi Moix es traslladar¨¤ a l'Hospital Cl¨ªnic de Barcelona, on s¡¯exhibir¨¤ abans d'instal¡¤lar-se definitivament a Peralada.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.