Pirandello i fam¨ªlia
¡®L¡¯home de la flor als llavis i ...¡¯ ¨¦s un formidable trenat d¡¯hist¨°ries boniques i commovedores de i sobre el dramaturg itali¨¤, al Teatre Akad¨¨mia
El 1984, Vittorio Gassman va desbordar el Grec barcelon¨ª amb Non essere, un espectacle sensacional amb el qual molts van descobrir el teatre a trav¨¦s del maridatge entre el gran ¡°mattatore¡± i les hist¨°ries (entre humor¨ªstiques i malenconioses) del mestre Pirandello. Mario Gas va recordar la pe?a breu, no pas m¨¦s de vint minuts, que s¡¯al?ava al centre del Grec (L¡¯uomo dal fiore in bocca): estrenada el 1923, a m¨¦s de la versi¨® de Gassman el 1984, va tornar a La Perla 29 l¡¯any 2008, protagonitzada per Llu¨ªs Soler.
L¡¯espectacle de Gas ha sorgit de diversos records: entre ells, el di¨¤leg pirandelli¨¤ i la figura de Mastroianni vestit de cambrer a la popa del vaixell d¡¯Ojos negros, de Nikita Mikhalkov. Per¨° el m¨¦s singular ¨¦s que L¡¯home de la flor als llavis i ..., un formidable trenat d¡¯hist¨°ries boniques i commovedores de i sobre Pirandello, ha estat, en gran mesura, escrita i representada pel mateix grup. La companyia, que ser¨¤ fins al 10 de gener al Teatre Akad¨¨mia, est¨¤ formada per un elenc que feia temps que no treballava en equip: firmen textos i dramat¨²rgia Mario Gas, ?lex Casanovas, Montse Guallar i Xavier Ripoll. La traducci¨® ¨¦s de Pau Vidal.
?lex Casanovas encarna un possible personatge de ficci¨® anomenat Ruggero Servi. Ens explica la seva vida en el teatre, els amors de sala en sala des que va debutar al Teatre d¡¯Arte en la companyia de Pirandello i els seus treballs com a actor, cambrer i acomodador. Al principi coneixem Servi en solitari. Despr¨¦s arriba una dama a qui fa bastants anys que no veu: Marta Abba, actriu consagrada. Abba i Servi van fer molt teatre junts i segueixen units, c¨°mplices, gaireb¨¦ com germans. S¡¯expliquen la seva vida des que es van con¨¨ixer en l¡¯escena. Ella tamb¨¦ va passar vint anys als Estats Units, on es va casar i divorciar. L¡¯episodi ¨¦s una petita joia, per¨° encara ¨¦s millor la relaci¨® entre Marta Abba i... Luigi Pirandello, encarnat per Xavier Ripoll. Aquesta segona parella continua unida i la seva hist¨°ria avan?a a trav¨¦s de la correspond¨¨ncia: el dramaturg malalt i nost¨¤lgic, a Berl¨ªn; ella a Mil¨¤, recorrent tot It¨¤lia.
Marta li explica els seus intents de remuntar Come tu mi vuoi; ell li narra l¡¯obra d¡¯un sol acte que est¨¤ comen?ant, tot i que amb prou feines pot escriure. Els personatges de L¡¯home de la flor a la boca i... (Casanovas, Ripoll) s¨®n dos desconeguts que han perdut el tren i comencen a parlar en una estaci¨® nocturna i deserta. El m¨¦s gran d¡¯ells relata la seva condici¨® terminal amb una paraula (¡°epitelioma¡±) que li sembla bonica malgrat el que representa: una perillosa taca al paladar. Demana al seu company d¡¯estaci¨® que, al mat¨ª seg¨¹ent, compti els brins d¡¯herba del cam¨ª: ¡°Cada bri que compti ser¨¤ un dia m¨¦s per a mi. Per¨° busqui un matoll ben gros, eh?¡±. L¡¯¨²ltima escena mostra Pirandello narrant la seva infantesa, encara fascinat per la serventa Maria Stella, ¡°una fabuladora excel¡¤lent que em va ensenyar a comptar¡±. La funci¨® ¨¦s un calidoscopi de relats i un cant d¡¯amor al teatre.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.