Moltes artistes, poc visibles
La necessitat de crear i els dots art¨ªstics no hi entenen, de g¨¨nere, per¨° com en gaireb¨¦ tot, en una societat patriarcal el paper de la dona en l¡¯art ha quedat relegat
La necessitat de crear i els dots art¨ªstics no hi entenen, de g¨¨nere, per¨° com en gaireb¨¦ tot, en una societat patriarcal el paper de la dona en l¡¯art ha quedat relegat, tant abans com ara, perqu¨¨ la majoria de museus i centres culturals exhibeixen menys obres creades per dones. Entre 2015 i 2019, segons Dones en les Arts Visuals, en 20 museus d¡¯Espanya nom¨¦s el 31% de les mostres individuals les van protagonitzar dones.
AMAZONAS CON PINCEL
Victoria Combal¨ªa
Sd. Edicions
284 p¨¤gines. 31 euros
LAS INVISIBLES?
Peio H. Ria?o
Capit¨¢n Swing
192 p¨¤gines. 17 euros
I no ¨¦s que no n¡¯hi hagi. Com les 30 ¡ªde Mar¨ªa Blanchard a Unica Z¨¹rn, passant per Leonora Carrington, Camille Claudel, Frida Kahlo, Dora Maar, Lee Miller, Meret Oppenheim, ?ngeles Santos i Remedios Varo, entre altres¡ª que reuneix la cr¨ªtica d¡¯art i comiss¨¤ria Victoria Combal¨ªa en el seu llibre, una reedici¨® ampliada del publicat el 2006, vigent com fa 15 anys.
¡°Est¨¤ totalment vigent. Les coses han millorat, la meitat d¡¯elles han protagonitzat un bon nombre de retrospectives i se n¡¯han publicat monografies, i aix¨° ¨¦s un bon senyal, per¨° no s¡¯ha igualat la seva pres¨¨ncia en els museus ni en el mercat. Crec en la paritat perqu¨¨ elles valen el mateix¡±, explica.
L¡¯autora no nom¨¦s explica l¡¯obra, sin¨® tamb¨¦ les seves vides. ¡°Perqu¨¨ moltes van viure hist¨°ries dram¨¤tiques de superviv¨¨ncia i van lluitar de forma tit¨¤nica per fer una carrera¡±. Algunes van treballar sota l¡¯ombra de les seves parelles, homes artistes, ¡°com Dora Maar amb Picasso que podria haver fet m¨¦s carrera, o Kahlo, que sempre va ser madame Rivera". Altres van patir la pressi¨® de les seves fam¨ªlies perqu¨¨ abandonessin l¡¯art i, fins i tot, van caure en episodis de bogeria, com Claudel, Santos, Carrington i Z¨¹rm. Que les coses han canviat es veur¨¤ en el segon volum, amb 40 artistes m¨¦s, que es publicar¨¤ a finals d¡¯any, amb creadores nascudes als anys cinquanta l¡¯obra de les quals s¡¯ha ampliat molt perqu¨¨ gaireb¨¦ totes continuen actives.
Tres raons per recomanar-los
1. Poder comprovar que la pres¨¨ncia activa de la dona en l'art ¨¦s una constant des del principi del segle XX, tot i que continua relegada.
2. Con¨¨ixer a fons, amb amenitat, l'apassionant biografia de 30 creadores de primer nivell, moltes d'elles marcades per la trag¨¨dia.
3. Per la valenta den¨²ncia que es fa de la revisi¨® pendent dels discursos de g¨¨nere que es mantenen en museus espanyols com El Prado.
La poca visibilitat de les dones artistes l¡¯evidencia, amb l¡¯esperit cr¨ªtic que el caracteritza, el periodista i historiador de l¡¯art Peio H. Ria?o a Las invisibles, en qu¨¨ analitza la seva pres¨¨ncia, en nombre i import¨¤ncia, a El Prado. Un museu en qu¨¨ nom¨¦s s¡¯exposen una dotzena de pintures de sis dones artistes entre les m¨¦s de 1.700 exposades i que ha dedicat tres exposicions a dones en 200 anys de la seva hist¨°ria (Clara Peeters, el 2017 i Sofonisba Anguissola i Lavinia Fontana el 2019), a m¨¦s de la mostra Invitadas, celebrada el 2020. L¡¯autor defensa que el museu segueix legitimant el pensament de g¨¨nere, ra?a i classe i dona visibilitat a la dominaci¨® d¡¯un sexe sobre l¡¯altre, alhora que proposa que es construeixi un nou relat, on les coses es diguin pel seu nom. ¡°Si hi ha una violaci¨® ¨¦s una violaci¨®, no dones raptades o deshonrades¡±, com se segueix llegint en moltes de les cartel¡¤les d¡¯aquestes grans obres, sobretot mitol¨°giques.
ARTE, BOT?N?DE GUERRA
Arturo Colorado
C¨¢tedra
352 p¨¤g. 25 / @ 17,49 euros
El franquisme va perpetuar la idea que la Rep¨²blica va robar i va destruir el patrimoni i nom¨¦s el va utilitzar en el seu profit. Ara sabem que, si no hagu¨¦s estat per l¡¯acci¨® decidida de salvaguarda dels republicans durant la Guerra Civil, milers d¡¯obres s¡¯haurien perdut per sempre. Per¨°, quin va ser el dest¨ª de totes aquestes obres durant el primer franquisme? L¡¯autor, gran expert en el tema, analitza la gesti¨® franquista d¡¯unes 17.000 obres d¡¯art emmagatzemades per la Rep¨²blica, que en molts casos van ser retornades als seus propietaris. Una gran quantitat, per¨°, es van desviar cap a altres destinataris que reconeixien com a seves, cosa que representa un nou espoli i desaparici¨® de nombroses obres d¡¯art per part dels responsables del nou r¨¨gim. Una acci¨® que l¡¯autor compara amb la realitzada pels nazis en aquests mateixos anys.
ANTONI CAMPA??.?LA GUERRA INFINITA
Arnau Gonz¨¢lez i Toni Monn¨¦
MNAC
148 p¨¤gines
24 / @ 17,49 euros
Despr¨¦s d¡¯un oblit de d¨¨cades, Antoni Campa?¨¤ torna amb for?a. Si el 2020 Comanegra va publicar La caixa vermella, que donava a con¨¨ixer la troballa de milers de fotografies seves de la Guerra Civil, in¨¨dites i amagades a Sant Cugat, ara coincideixen tres exposicions dedicades a aquest fot¨°graf, comparat a Agust¨ª Centelles per la qualitat de les imatges que va fer del conflicte. La principal ¨¦s Antoni Campa?¨¤. La guerra infinita (MNAC, fins al 18 de juliol). El cat¨¤leg, senzill per¨° amb una selecci¨® de les millors fotografies, repassa la traject¨°ria d¡¯aquest ¡°monstre¡± de la fotografia: des dels seus inicis el 1920, les fotos de la Barcelona en guerra (1936-1939), fins als seus treballs publicitaris per a la SEAT, el seu modus vivendi ja a l¡¯Espanya franquista. A L¡¯endem¨¤ de la retirada (Comanegra, 25 eu.) llueixen les del Museu de l¡¯Exili de la Jonquera.
CASA NAV?S?I EL MODERNISME
Josep Maria Buqueras
Triangle-Postals
560 p¨¤gines
24 euros
Hi ha modernisme de primera m¨¦s enll¨¤ de Barcelona. N¡¯¨¦s un clar exemple la Casa Nav¨¤s, constru?da per Llu¨ªs Dom¨¨nech i Montaner a Reus (Baix Camp) entre els anys 1901 i 1908, que podria estar perfectament ubicada al Quadrat d¡¯Or de l¡¯Eixample.
Per¨° aquest edifici no ¨¦s l¡¯¨²nic. Al llibre, impulsat pel propietari principal de Casa Nav¨¤s, Xavier Mart¨ªnez, i escrit per l¡¯arquitecte Josep Maria Buqueras, s¡¯inventarien m¨¦s de 700 construccions realitzades entre 1880 i 1930, en m¨¦s d¡¯un centenar de localitats de Camp de Tarragona i de les Terres de l¡¯Ebre. Entre els autors destacats, arquitectes com Antoni Gaud¨ª, Josep Maria Jujol, C¨¨sar Martinell, Joan Rubi¨®, Francesc Berenguer i Pedro Caselles. Com ¨¦s norma de la casa, el llibre est¨¤ profusament il¡¤lustrat amb fotografies excel¡¤lents.
AM?RICA S?NCHEZ?A BARCELONA
Juli¨¤ Guillamon i Albert Planas
Galaxia Gutenberg -?Ajuntament de Barcelona
288 p¨¤gines
23 euros
Qu¨¨ tenen en com¨² Vin?on, el TNC, el Museu Picasso, Tricicle, Furest, L¡¯Auditori, la candidatura ol¨ªmpica de Barcelona¡¯92 i El V¨ªvora? Doncs que la imatge que els identifica tenen un mateix pare: el dissenyador Am¨¦rica S¨¢nchez. El creador argent¨ª protagonitza aquest llibre, on es recorre la seva traject¨°ria vital, des de la seva arribada a Barcelona el 1965, on participa i viu de primera m¨¤ el boom del disseny dels anys vuitanta i noranta; la seva creaci¨® paral¡¤lela al disseny gr¨¤fic; la fascinaci¨® per la gr¨¤fica popular i de carrer, a m¨¦s de la creaci¨® de centenars de dissenys de marques corporatives, senzilles per¨° potents, que formen part de l¡¯imaginari popular i el paisatge de la ciutat. El llibre ¨¦s una continuaci¨® de l¡¯exposici¨® al Palau Robert de Barcelona de finals de 2019, la m¨¦s ¨¤mplia organitzada mai sobre el seu treball.
EMOCIONARTE.?LA DOBLE VIDA?DE LOS CUADROS?
Carlos del Amor
Espasa
232 p¨¤gines
19,90 euros
El periodista Carlos de l¡¯Amor arrenca en el seu ¨²ltim llibre ¡ªPremi Espasa 2020¡ª de la premissa que les obres d¡¯art amaguen una hist¨°ria real que, normalment, no es llegeix a les cartel¡¤les. Per¨° tamb¨¦ una ficci¨® que cada espectador imagina quan les veu.
Amb un estil divulgatiu i molt personal ¡ªcom el que imprimeix a les cr¨°niques culturals que fa per a TVE¡ª, l¡¯autor repassa 35 grans obres de la pintura de tots els temps que l¡¯emocionen, creant un relat en qu¨¨ barreja dades reals de cadascuna d¡¯elles i de les hist¨°ries que li inspiren tant els personatges representats com els seus creadors; d¡¯?ngeles Santos a Van Gogh, passant per Vermeer, Rembrandt, Goya, Turner, Magritte i Hopper, entre molts altres. ¡°Las Meninas i el Guernica t¡¯estremiran sempre, per¨° si coneixes alguna de les seves claus ho faran encara m¨¦s¡±, assegura.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.