Com D¨¦u al CaixaForum
El col¡¤lectiu japon¨¨s teamLab instal¡¤la dues de les seves obres immersives i minimalistes en les quals els visitants creen esp¨¨cies animals i vegetals d¡¯un m¨®n en transformaci¨® cont¨ªnua
Les instal¡¤lacions immersives, un fenomen imparable del qual ning¨² es vol mantenir al marge, estan creades a partir d'un bombardeig d'escenes, com m¨¦s millor, que passen a un ritme fren¨¨tic, acompanyades d'una m¨²sica eixordadora, que ara es diu envolupant. I en els pocs minuts que tot aix¨° passa, l'espectador nom¨¦s ha de romandre atent per poder adonar-se de tot. Per¨° res de tot aix¨° passa en les instal¡¤lacions immersives que proposa el col¡¤lectiu japon¨¨s teamLab, dominades per m¨²sica relaxant i imatges que es mouen a un ritme pausat i tranquil, sempre condicionat per com hi interactu?n les persones que s¨®n en aquell moment a la sala. Almenys en les dues que es poden veure des d'aquest dilluns fins al 9 de gener al CaixaForum de Barcelona, en les quals el visitant es converteix en una mena de D¨¦u creador d'esp¨¨cies animals i vegetals que conviuen en un colorit ecosistema ple de flors, papallones, granotes, llangardaixos, serps, cocodrils i balenes, o capa?os de provocar violentes tempestes que agiten arbres i ocells. Tot gr¨¤cies a la tecnologia que ¨¦s capa? de crear possibilitats infinites i que l'obra no sigui mai id¨¨ntica.
Les parets i el terra d'una de les sales de l'edifici modernista de l'antiga f¨¤brica Casaramona, creat per Josep Puig i Cadafalch el 1909, s'han omplert de flors i esp¨¨cies animals gr¨¤cies als 60 projectors d'imatges i 50 altaveus que hi ha a l'interior. La primera de les obres ¨¦s Born from the darkness a loving, and beautiful world. ?s la pe?a que rep els visitants, que, quan hi entren, es troben amb una sala fosca on es veuen com cauen en cascada, lentament, ideogrames xinesos i japonesos, els kanji, que en intentar tocar-los (per temes covid n'hi ha prou amb apropar-se a uns 20 cent¨ªmetres) es transformen en els elements de la natura que signifiquen: ones, vent, ocells, flors, arbres, etc¨¨tera. Si una persona interactua amb el kanji d'ocell i una altra, al seu costat, amb el d'arbre, l'au acabar¨¤ volant cap a les seves branques, que es mouran quan alg¨² activi el signe del vent¡ Per aix¨°, la sala fosca acaba plena de vida quan els visitants-creadors van activant els signes. Com m¨¦s visitants, m¨¦s vida.
M¨¦s colorista ¨¦s la segona de les peces, en la qual els visitants posen color a una de les 12 siluetes que troben a la seva disposici¨®. Una vegada escanejada, el dibuix pren vida i comen?a a caminar o volar pel terra i les parets de Graffiti nature: inmersed and reborn, en la qual la natura no para de canviar. Cada animal ha de competir per sobreviure a les creacions d'altres visitants. Si una granota es troba en un dels seus salts amb una papallona es cruspir¨¤ l'insecte i l'amfibi es duplicar¨¤ i cadasc¨² seguir¨¤ un cam¨ª diferent, fins que un llangardaix les elimini¡. L'¨²nic en aquesta cadena que nom¨¦s morir¨¤ quan un dels visitants el trepitgi ¨¦s el cocodril. D'aquest parad¨ªs animal, amb els seus pros i contres, nom¨¦s se salven dues enormes balenes que sembla que nedin pl¨¤cidament en un tranquil oce¨¤. L'ecosistema s'altera quan el visitant no crea un d'aquests animals i, per tant, l'anterior de la seva cadena creix sense res que l'aturi. Mentrestant, a cada pas dels visitants les flors es van multiplicant en una mena de cicle de la vida global ple de bellesa.
¡°L'art pot fer que la relaci¨® entre els ¨¦ssers humans i el m¨®n sigui m¨¦s positiva i que l'¨¦sser hum¨¤ entengui que tot est¨¤ relacionat i que les seves accions tenen efectes. ?s preci¨®s, per¨° tamb¨¦ cruel, perqu¨¨ un visitant pot dibuixar una papallona, que pot ser empassada per una granota, o una sargantana per un cocodril i veure com la creaci¨® desapareix poc despr¨¦s de comen?ar a viure¡±, ha explicat Takashi Kudo, membre de teamLab, en connexi¨® des del Jap¨®, el pa¨ªs on es va fundar aquest col¡¤lectiu el 2001. Format per uns 600 professionals de diferents nacionalitats: artistes, animadors, enginyers, matem¨¤tics i arquitectes tenen obres en museus com l'Art Gallery of New South Wales, a Sydney; l'Asian Art Museum, a San Francisco; l'Asia Society Museum, a Nova York, i la National Gallery of Victoria, a Melbourne, entre d'altres. Segons ha remarcat Kudo, ¡°com m¨¦s gent hi hagi, m¨¦s coses passen¡±, tot i que ha recordat que una vegada a Nova York va haver-hi tal aglomeraci¨® que ¡°van morir totes les flors, encara que despr¨¦s, en un moment preci¨®s, van tornar a florir¡±.
Per la seva banda, la directora general adjunta de la Fundaci¨® La Caixa, Elisa Dur¨¢n, despr¨¦s de destacar la dificultat del muntatge que ha suposat dos mesos de feina i crear una subestructura per no haver de perforar l'edifici modernista d'on pengen 60 projectors i 50 altaveus, ha assegurat que les obres de teamLab s¨®n ¡°art digital, per¨° una obra d'art total, una aspiraci¨® que ha tingut l'¨¦sser hum¨¤ de totes les ¨¨poques¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.