_
_
_
_

L¡¯Ulisses de la catalanor

Blai Bonet estereotipa la catalanor com una manera de viure oposada a la seva concepci¨® de la vida. Aquest xoc entre el jo i el col¡¤lectiu al qual es pertany ¨¦s el nucli de 'M¨ªster Evasi¨®'

Blai Bonet
Blai Bonet
Jordi Amat

¡°Un resumen de mi vida, de la Vida en m¨ª, hasta hoy, 1968, treinta y nueve a?os, podr¨ªa ser una continua decisi¨®n de no ceder nunca un mil¨ªmetro de terreno a nada que vaya contra la Vida en el hombre¡±. ?s una resposta de Blai Bonet a l¡¯entrevista que li va fer Baltasar Porcel. Destino, 8 de juny de 1968. La data, en aquest cas, s¨ª importa. No perqu¨¨ aleshores Bonet hagu¨¦s retornat al seu Santany¨ª natal. ?s el Maig del 68 all¨° que compta. Quan l¡¯any seg¨¹ent es va publicar M¨ªster Evasi¨®, el seu protagonista -Marc Esquert- va ser publicitat com un paradigma del jovent del 68. Fa sentit. L¡¯ona expansiva de la revolta parisenca podia sincronitzar amb la mena d¡¯heterod¨°xia de Bonet: aquell vitalisme m¨ªstic, er¨°tic i existencialista, tot ben barrejat, que el feien sentir-se com un ser estranyat. Estranyat tamb¨¦ a la cultura catalana.

Pregunta final de Porcel. Quins defectes tenen els catalans? Des de la dist¨¤ncia que implica l¡¯estranyament, resposta. ¡°Globalmente, somos un defecto: el defecto de no querer ser, no querer saber, todo esto en el sentido de conformarse, de resignarse a solo ganarse pasablemente la vida¡±. El defecte, doncs, seria la gris mediocritat com a horitz¨® vital. Bonet estereotipa la catalanor com una manera de viure oposada a la seva concepci¨® de la vida. Aquest xoc entre el jo i el col¡¤lectiu al qual es pertany ¨¦s el nucli de M¨ªster Evasi¨®, tensi¨® que es resoldr¨¤ amb l¡¯evasi¨® i l¡¯obsessi¨®: el protagonista escriu la seva mem¨°ria lluny de Catalunya i, a la vegada, tenint obsessivament a la consci¨¨ncia la vida viscuda all¨¤ per entendre per qu¨¨ ¨¦s un estranyat.

Editada el 1969, Tres i Quatre la va reeditar al cap de gaireb¨¦ vint anys. El 1995 va ser inclosa a una fase avan?ada de la m¨ªtica i tosca col¡¤lecci¨® ¡°Les millors obres de la literatura catalana¡±, el 2009 la publica el Consell Insular de Mallorca. Ara surt per cinquena vegada. Nicolau Dols ha acurat i escrit el postfaci d¡¯una nova edici¨®, la de Club Editor, l¡¯editorial on Xavier Pla va recuperar la can¨°nica El mar amb cap¨ªtols in¨¨dits i on Dols va rescatar Judes i la primavera. El retorn ve acompanyat d¡¯una novetat filol¨°gica rellevant: per fi s¡¯incorporen els fragments que la censura va tatxar i l¡¯editorial va eliminar per tal que pogu¨¦s ser publicada per primera vegada.

¡°?s l¡¯Him¨¤laia de Blai Bonet¡±, va dir Biel Mesquida el 2009. ¡°No hi ha dubte que M¨ªster Evasi¨® ¨¦s la columna vertebral de la seva narrativa¡±, va afirmar Jordi Coca. ¡°Blai Bonet ¨¦s l¡¯ombra que batega per sota de moltes d¡¯aquestes provatures¡±, afirma Joan Tod¨® a La verda ¨¦s porta parlant de la narrativa textualista dels setanta, ¡°ell hi havia arribat abans, amb Judes i la primavera i M¨ªster Evasi¨®¡±. ¡°En el conjunto de la narrativa catalana contempor¨¢nea, Blai Bonet ocupar¨¢ un lugar de excepci¨®n con esta novela¡±, va profetitzar Joaquim Marco a Destino quan va publicar-se. L¡¯ocupa? Mereix ocupar-lo? Parlem-ne. De les seves virtuts, problemes i defectes.

Al seu estudi Nicolau Dols explica que existeixen unes plaguetes on s¡¯acumulen materials parcialment coincidents amb el que seria M¨ªster Evasi¨®. Algunes duien uns t¨ªtols manuscrits: Ulisses o Ulisses III. Que Bonet tenia al cap la novel¡¤la ja centen¨¤ria pot deduir-se de la forma esqueixada de la narraci¨® o del nom d¡¯alguns personatges d¡¯¨°bvies resson¨¤ncies hom¨¨riques: Nausica, Marta Pen¨¨lope. M¨¦s significativa ¨¦s la primera de les cites que encap?alen el llibre: ¡°Irlanda: truja que devora la seva pr¨°pia ventrada. Joyce¡±. ?s en aquest sentit que Bonet concebia la novel¡¤la i Irlanda, en el seu cas, era Catalunya, entenent Catalunya tal com ell ho explicaria a Porcel o exposa Esquert despr¨¦s de l¡¯escena de trencament amb el seu pare que el porta a recon¨¨ixer-se la identitat ha adquirit: ¡°xarnego sense ser-ho¡±. El Dubl¨ªn de Bonet ser¨¤ Barcelona.

La novel¡¤la, tanmateix, gaireb¨¦ mai s¡¯ha interpretat aix¨ª. Qui m¨¦s clar ho va veure, si no vaig desencaminat, va ser Jordi Cornell¨¤-Detrell. El 2011 el professor Cornell¨¤-Detrell va publicar un article excel¡¤lent al Journal of Catalan Studies. Identificava qui s¡¯amagava rere la figura d¡¯Uriac -Josep Carner- i transcrivia fragments censurats. Els que estudiava mostraven la voluntat joyceana de la novel¡¤la: la deconstrucci¨® de la catalanor, com ara s¡¯encerta subratllant fins i tot a la contraportada. ?s una ll¨¤stima que Dols ni l¡¯esmenti.

Manuscrit err¨¤tic

Un dels articles m¨¦s suggeridors sobre la novel¡¤la el va escriure Joan Mir, company de pensi¨® de Bonet a Barcelona. ?s de 1988 i ara pot llegir-se al volum Sexe furtiu. Conclou amb una afirmaci¨® provocadora: ¡°Per b¨¦ o per mal amb M¨ªster Evasi¨®, la cultura nacional catalana perd un autor, per¨° el guanya, en catal¨¤, la literatura internacional¡±. ?s el fil que ha argumentat durant les p¨¤gines anteriors: el llibre va assumir el desafiament de ser l¡¯Ulisses de la catalanor. S¡¯ho podia proposar un heterodox com ho era Blai Bonet. I encara millor si les coordenades de redacci¨® eren disruptives com ho van ser una part dels seixanta: temps de la subversi¨® de la moral tradicional impulsada pels joves amb la seva conducta.

Per aix¨° la data d¡¯escriptura dona eines per interpretar la novel¡¤la. Al seu estudi Dols cita el testimoni de Joan Mir. Hi explica que alguns dels residents van inspirar personatges de la novel¡¤la -els amics empordanesos del protagonista, per exemple- i que l¡¯escriptor l¡¯hauria redactada durant el curs 1963-1964. Dubto que l¡¯hagu¨¦s acabada tan aviat. Cornell¨¤-Detrell hi va escoltar uns ressons de 1966. A la conversa de Bofill, Uriac i Esquert, a cada moment Uriac (Carner) pregunta al jove si es diu Marc. Passava tres quarts del mateix a l¡¯entrevista de Porcel a Carner publicada a 1966, el poeta tamb¨¦ pregunta a l¡¯entrevistador si es deia Baltasar. No s¨®n els ¨²nics ecos de 1966.

El protagonista, segon fill d¡¯un matrimoni que viu a la casa dels avis paterns, n passa la infantesa a Calella de Palafrugell. Un company d¡¯estudis definir¨¤ L¡¯Empord¨¤ com ¡°reserva moral de Catalunya i baluarte moral de Occidente¡±, al cap de dues ratlles far¨¤ compar¨¨ixer Josep Pla. 1966: El quadern gris d¡¯un Pla reconegut com l¡¯escriptor que irradiava m¨¦s catalanitat. Encara algun altre detall menor. A la novel¡¤la de Bonet s¡¯esmenta un parell de vegades El proc¨¦s i el 1966 va ser quan es va distribuir la traducci¨® de Gabriel Ferrater. Potser sigui al¡¤lucinosi meva, per¨° encara m¨¦s acostades al magma del 68 s¨®n la menci¨® a Tuset Street. All¨° m¨¦s probable ¨¦s que la redacci¨® de Mister Evasi¨® s¡¯estengu¨¦s durant el tram central dels seixanta, empeltant la imaginaci¨® de Bonet a un moment de fondes revisions de l¡¯imaginari del pa¨ªs.

A principis dels seixanta, quan Espanya comen?a a ser tamb¨¦ un pa¨ªs capitalista, la conscienciaci¨® sobre el fenomen del barraquisme va anar en augment, tant que la dictadura va comen?ar una intensa i maldestra pol¨ªtica urban¨ªstica per resoldre aquest problema (com documenta I?igo L¨®pez a Los olvidados). El canvi de pell que experimentar¨¤ l¡¯adolescent de Palafrugell l¡¯activa l¡¯impacte d¡¯aquella mis¨¨ria. La que el 1964 va plasmar a un reportatge que va sotraguejar la moral de la societat del nou catalanisme: Els altres catalans de Francesc Candel, que tamb¨¦ va passar el seu via crucis per censura. Dos anys despr¨¦s el lector podia sofrir el descens als inferns d¡¯El carrer de les Cam¨¨lies de Merc¨¨ Rodoreda, que tenia les barraques com a estaci¨® del cam¨ª de desolaci¨® de Cec¨ªlia C. Per¨° ¨¦s sobretot un altre llibre de 1966 el que va desbrossar el cam¨ª pel qual va transitar Bonet: Se?as de identidad de Juan Goytosolo. Hi tornar¨¦.

Abans del 30 de setembre de 1968, sigui com sigui, Bonet va presentar un original a la convocat¨°ria d¡¯un nou premi de narrativa: el Josep Pla. Les bases s¡¯havien publicat al mar?: 500.000 pessetes de premi, publicaci¨® i Destino, que convocava, tenia una opci¨® preferent per adjudicar-se els drets de les obres presentades. Es van presentar 34 originals. Teresa P¨¤mies, Guillem Frontera o Vicen? Riera Llorca entre d¡¯altres. El Pla, igual que el Nadal, s¡¯adjudicaria la nit del 6 de gener.

A l¡¯endemig, tanmateix, un altre mecanoscrit de Bonet va tenir un lector ben particular: el censor. A principis de novembre es va iniciar el proc¨¦s administratiu de M¨ªster Evasi¨® a la Direcci¨®n General de Informaci¨®n - la censura franquista-. El tramitava Llibres de Sinera, una empresa editora que va tenir una hist¨°ria curta. Havia nascut aquell 1968 sota l¡¯advocaci¨® d¡¯Espriu i entre els primers llibres que van publicar destaquen Temps obert de Pedrolo o Tots els contes de Calders. L¡¯havia impulsada el metge i poeta Felip Cid i un dels seus assessors era el professor i cr¨ªtic Joaquim Marco, que hi va publicar el recull Sobre literatura catalana i altres assaigs. El 6 de novembre l¡¯editorial va presentar el mecanoscrit a censura i el dia 13 el lector havia em¨¨s el seu informe. Podia autoritzar-se si es tatxaven fragments a vint-i-dues p¨¤gines. Despr¨¦s un altre lector va reduir una mica la sagnia.

La Nit de Reis de 1969 es va concedir el Pla. A mesura que avan?ava la deliberaci¨® ja es veia que guanyaria Onades sobre una roca deserta. Les ¨²ltimes novel¡¤les que van competir amb la de Terenci Moix eren de Joaquim Carb¨® i el finalista Estanislau Torres. A la cinquena votaci¨® La preparaci¨® de Bonet va quedar eliminada. Sortosament el secretari del jurat -Joaquim Marco altra vegada- no nom¨¦s va redactar l¡¯acta sin¨® tamb¨¦ va escriure un balan? d¡¯algunes de les obres presentades. De La preparaci¨® en va dir el seg¨¹ent: ¡°es una novela que alterna la descripci¨®n de una sociedad de consumo barcelonesa y ciudadana con las inquietudes religiosas y casi m¨ªsticas. Interesa especialmente por su t¨¦cnica muy acorde con la tem¨¢tica. La dolce vita de la calle Tuset reviste caracteres de peque?os dramas. Como en las novelas de Sanguinetti, el estilo y la estructura atomizada del libro ayuda a producir la impresi¨®n de salto, de vertiginoso avance, de poes¨ªa moderna. La preparaci¨® es la novela de un poeta atento a la sociedad que le rodea¡±. No s¡¯acaba d¡¯assemblar gaire a M¨ªster Evasi¨®, potser el jurat la va llegir per sobre i es va fixar sobretot en l¡¯escanyament del motlle narratiu tradicional.

Febrer de 1969. Sis exemplars de M¨ªster Evasi¨® a censura, es comprova que s¡¯hagin fet les tatxadures, s¨ª, expedient tancat. El text mutilat ha circulat fins ara. A la nova edici¨® es reintegren els fragments censurats, per¨°, ai las, els erudits llaunes no podrem identificar quines s¨®n les paraules que fins ara no s¡¯havien pogut llegir. Ll¨¤stima!

Al mar? del 69, a les envistes de Sant Jordi, es va comen?ar a distribuir. Al reclam, d¡¯entrada, es va dir que la novel¡¤la havia estat finalista del Josep Pla. No ben b¨¦. M¨¦s interessant era la versi¨® publicit¨¤ria de l¡¯argument: ¡°la condici¨® humana interior i exterior del noi de 1968 devorat pel trust de la Hist¨°ria¡±. S¨ª, per¨° no del tot. L¡¯obra no va tenir una recepci¨® destacable. Ni de la cr¨ªtica ni de p¨²blic. R¨¤pidament va quedar desemparada. Quan es va acabar l¡¯estiu del 69, Llibres de Sinera va deixar de publicar. Marco es va quedar amb el peu editorial i va posar en marxa Ocnos, una col¡¤lecci¨® de poesia.

Signes dels temps

De quina mena de llibre estem parlant? D¡¯una revisi¨® autobiogr¨¤fica que el narrador escriu despr¨¦s de viure l¡¯estranger. Aquesta revisi¨® sobre s¡¯acompassa a una reconsideraci¨® del col¡¤lectiu al qual pertany. D¡¯entrada recorda fam¨ªlia i religi¨® com a esferes matrius perqu¨¨ s¨®n amb les quals trencar¨¤ per fonamentar la seva nova personalitat. Va d¡¯all¨° privat a all¨° p¨²blic. La transformaci¨® ¨¦s inexplicable sense el contacte amb l¡¯alteritat m¨ªsera que oculta la seva pr¨°pia societat. A la vegada la ruptura amb el m¨®n d¡¯origen es produir¨¤ quan el protagonista descobreixi la vida nocturna al Barri Xino. El successiu despreniment l¡¯acaba portant fora del pa¨ªs. All¨¤ el contacte amb l¡¯exili ser¨¤ l¡¯en¨¨sim motiu de desencant amb la manera estereotipada de ser dels qui eren els seus compatriotes.

Aquest ¨¦s Marc Esquert, aquest ¨¦s ?lvaro Mendiola. No hi ha suplantaci¨® de personalitat ni tampoc he fet cap joc de mans. La descripci¨® de la traject¨°ria del protagonista de Se?as de identidad (1966) val exactament igual pel de M¨ªster Evasi¨® (1969). A Mendiola, de fet, no crec que l¡¯hagu¨¦s incomodat definir-se com ¡°un xarnego sense ser-ho¡±. Encara m¨¦s. Per convertir aquesta experi¨¨ncia de transformaci¨® personal en forma liter¨¤ria els dos escriptors van usar el mateix motlle narratiu. No valia el del realisme. Ja no. El canvi de pell dels personatges tindr¨¤ com a correlat un discurs experimental, fent ¨²s sovint del collage i incrustant textos hist¨°rics a la narraci¨®. Aquesta ¨¦s el sentit d¡¯una consanguinitat formal que Margalida Pons va apuntar ja fa molts anys. Signes dels temps. No s¨®n els ¨²nics.

M¨¦s discursos, m¨¦s experi¨¨ncies s¡¯entrecreuen. El febrer de 1965 Pier Paolo Pasolini va fer estada a Barcelona i va dictar una confer¨¨ncia sobre ¡°la contaminaci¨® estil¨ªstica¡±. Blai Bonet estava assegut a primera fila, com han recordat Brotons i Alzamora. L¡¯escriptor i la professora recorden tamb¨¦ que el mallorqu¨ª va fer seus els plantejaments de l¡¯itali¨¤. M¨¦s. El 1967 Pasolini va fer una breu escapada a Barcelona mentre rodava Edip Rei. Va fer un passeig guiat pel seu amic Jos¨¦ Agust¨ªn Goytisolo i els acompanyava Salvador Clotas -que havia viscut a la mateixa pensi¨® que Bonet-. Van rec¨®rrer els barris de les barraques, el Xino i el cementiri de Montjuic. Seran els espais del poema ¡°Trattative con Franco¡± -que ara pot llegir-se en catal¨¤ a l¡¯edici¨® de Poema en forma de rosa-, espais elaborats a la novel¡¤la de Goytisolo i tamb¨¦ a la de Bonet. Signes dels temps, de l¡¯efervesc¨¨ncia ¨¨tica i est¨¨tica que acabar¨¤ galvanitzant el Maig del 68.

L¡¯evoluci¨® narrada a M¨ªster Evasi¨® amb una llengua fastuosa no ¨¦s dif¨ªcil de resumir. Sintetitzada es veu clarament la impugnaci¨® podr¨ªem dir-ne contracultural que es va proposar Bonet. Va actuar com un beat de la catalanitat (Kerouac ¨¦s citat) destruint la truja que devora la seva ventrada, potser nom¨¦s com ho faria el Pau Riba del primer Dioptria.

Despr¨¦s d¡¯un parell de p¨¤gines que ens situen al final de redacci¨® de la novel¡¤la, Esquert, que s¡¯est¨¤ a Ginebra i t¨¦ vint anys, comen?a parlant de la seva infantesa en part convalescent. La fam¨ªlia. El nen creix a una casa descrita amb prou de detall. Molta imatgeria religiosa i una paret mestra: l¡¯¨¤via materna. Ella encarna la dimensi¨® dom¨¨stica d¡¯una moral resclosida, basta i conservadora, que assetja qualsevol forma de cultura o liberalitat, encarnades t¨ªmidament per la mare del protagonista. Ho veiem a trav¨¦s d¡¯un to tirant a costumista. D¡¯aquesta moral -la del ¡°Sant Pancra?, doneu-nos salut i feina¡±- en Marc en voldr¨¤ fugir, evadint-se. Per¨° aix¨° ho descobrir¨¤ despr¨¦s. D¡¯entrada s¡¯evadeix quan la fam¨ªlia l¡¯interna a un col¡¤legi de Barcelona perqu¨¨ segueixi estudiant. Aix¨ª acaba el primer cap¨ªtol i comen?a el primer viatge.

Despr¨¦s de la cr¨ªtica a la instituci¨® familiar, educaci¨® i esgl¨¦sia. Esquert narra la primera nit a l¡¯internat de La Salle al barri de la Bonanova. Ja hi surt un personatge grotesc i rellevant, un altre autoritari: l¡¯Hermano Clemente. Al final del cap¨ªtol Clemente el cita al seu despatx, decorat amb retrats de dos Papes, Franco, Mussolini i Hitler. D¡¯entrada li clava a la consci¨¨ncia la paranoica repressi¨® sexual, vinculant-la a la mort. Li explica el cas d¡¯un intern de setze anys que va sortir un dia per estar-se amb la fam¨ªlia. L¡¯havien anat a buscar les seves cosines. A l¡¯hora de la migdiada elles havien sedu?t aquell bon noi, que mossega el sat¨¤nic pecat de la carn. Al tornar a l¡¯escola no havia gosat confessar-se i -av¨ªs: ve un t¨°pic- l¡¯endem¨¤ se¡¯l van trobar mort. L¡¯endem¨¤ Esquert sortiria de l¡¯escola per anar a catequitzar nanos del Somorrostro.

El seg¨¹ent cap¨ªtol, el tercer, ¨¦s el del segon viatge. Les p¨¤gines del trajecte s¨®n magn¨ªfiques. El grup d¡¯interns pugen dalt d¡¯un autob¨²s i, a mesura que baixa -podria ser el carrer Muntaner-, ell descobreix Barcelones que coexisteixen Barcelona. De la ciutat rica i de la gent d¡¯ordre (aqu¨ª picada d¡¯ullet a Cristian Segura) a la ciutat dels suburbis on s¡¯hi oculta mis¨¨ria i perversi¨®. Primer les torres burgeses descrites amb una enumeraci¨® que n¡¯inclouen un que nom¨¦s podia aplicar-se a les d¡¯aquella ciutat: a les lleixes de la biblioteca hi tenien la Bernat Metge i la B¨ªblia de Montserrat, edicions de fil, enquadernades per Brugalla i sense tallar. Despr¨¦s vindran les cases de pisos als carrers encaixonats. No ho diu, per¨° ¨¦s l¡¯Eixample. I arriba al carrer Pelai, avantsala de l¡¯altra Barcelona, aquella on no es veuen torres ni porters. Identifica els magatzems El Siglo, ¨¦s a dir, l¡¯autob¨²s baixa per la Rambla.

Per primera vegada Esquer contempla el Xino. Veu un formigueig hum¨¤ d¡¯homes i dones que s¨®n com el conductor i el revisor de l¡¯autob¨²s, una descripci¨® de pells i rostres que podia ser de Pasolini. Veu uns nois engominats, vestits amb ca?adores de pell i texans. S¨®n soldats americans. Veu locals nocturns com el Tab¨², ¡°havia de ser el meu cau d¡¯onze del vespre a les quatre de la matinada¡±. I a la vorera del Panam¡¯s veu un nano de tretze anys, l¡¯Antonio, que segueix un home gran que l¡¯ha xiulat i deixen la Rambla per endinsar-se cap a l¡¯Arc del Teatre. ?s el territori d¡¯una homosexualitat amagada, la de Genet i al de Goytisolo, la que s¡¯entreveu a la novel¡¤la de Bonet. L¡¯autob¨²s continua fent cam¨ª. S¡¯aturen al Pla de Palau. El grup anir¨¤ caminant fins al Somorrostro. ¡°Camin¨¤vem ran de mar: feia olor de podrit¡±. Per primera vegada Esquer contempla les barraques.

Una narraci¨® disgregada

?s en aquest punt, fonamental en la hist¨°ria, quan al narrador se li descontrola l¡¯artefacte discursiu que ha posat en marxa. La l¨°gica del relat ens porta a deduir que l¡¯impacte de la mis¨¨ria, i despr¨¦s de la transgressi¨®, transformar¨¤ la identitat del personatge, per¨° l¡¯efecte del cop de realitat no se substancia al text. Aix¨ª el nucli de M¨ªster Evasi¨® -la fascinant mutaci¨® del protagonista, encarnaci¨® d¡¯un canvi moral d¡¯enorme transcend¨¨ncia- es disgrega i la pot¨¨ncia de la proposta ideol¨°gica que planteja Bonet -l¡¯Ulisses catal¨¤- en bona mesura es perd. Sembla com si el llibre no hagu¨¦s tingut editor, com si n¡¯havia tingut El mar: Joan Sales. Per¨° Sales ja va refusar la seg¨¹ent novel¡¤la: es titulava Les cabres i esdevindria Judes i la primavera.

Aquesta mancan?a narrativa, per contrast amb les escenes familiars o a l¡¯internat, s¡¯evidencia poques p¨¤gines despr¨¦s. L¡¯Antonio, el nano de tretze anys, explica hist¨°ries als joves catequistes entre el portaavions nord-americ¨¤ i la muntanya de Montjuic. El narrador usa un recurs molt freq¨¹ent a tot el llibre: en sec ens situa al pis de Ginebra on escriu les p¨¤gines que estem llegint. Dues l¨ªnies despr¨¦s retroba l¡¯Antonio, ara al New York del carrer d¡¯Escudellers. ?s el tercer viatge i repeteix el segon. De la Bonanova al Xino. Entre un i l¡¯altre ha d¡¯haver passat el temps, per¨° aquest temps biogr¨¤fic el narrador no recuperar¨¤. L¡¯el¡¤lipsi pot ser justificada com una estrat¨¨gia narrativa de l¡¯experimentaci¨® antirrealista, d¡¯acord, per¨° la decisi¨® ens escamoteja comprendre qu¨¨ ha sentit Esquert quan comen?a a mudar de pell.

El seg¨¹ent cap¨ªtol, el quart, manifesta altres problemes. Esquert ja no viu a La Sall¨¦ sin¨® a una pensi¨®, amb la dispesera i dues persones m¨¦s -un professor i un marroqu¨ª que l¡¯acompanyar¨¤ a Ginebra-. Hauria de preparar l¡¯ingr¨¦s per fer Enginyeria Industrial, per¨° no estudia. Passa les hores el Xino o llegint llibres antics sobre hist¨°ria de Barcelona que li deixa un professor amb qui conviu al pis. El cap¨ªtol ¨¦s un collage. S¡¯hi copien frases llegides al carrer, s¡¯intercalen converses que escolta o en les quals participa, sobretot destaquen els fragments de llibres en catal¨¤ antic -incl¨°s algun del Llibre d¡¯Amic e Amat-. Al comen?ament reprodueix un t¨ªtol que sembla d¡¯una obra medieval, s¨ªntesi perfecta del que Bonet voldria que fos M¨ªster Evasi¨®: Descripci¨® de Barcelona, feta per lo discret e vagamon Marc Esquert, xarnego ¡°Cataloniae et Amoris Causa¡±, dit ¡°Lo Fill del Fuster¡±. Per¨° despr¨¦s no vindr¨¤ ben b¨¦ aix¨°. Potser el narrador pretenia connectar passat i present d¡¯una Barcelona heterodoxa, la dels jueus del passat i els xarnegos del present, uns i altres invisibles pels ¡°habitants de la ciutat¡± que ¡°viuen d¡¯esquena al mar¡±. Tampoc qualla aquest discurs. El collage, pel que fa a la seva efici¨¨ncia liter¨¤ria, queda a mig fer.

I aix¨ª arribem al darrer cap¨ªtol, el cinqu¨¨, que ocupa m¨¦s d¡¯un ter? del conjunt. Si a l¡¯anterior explicava que havia viscut a una dispesa per preparar l¡¯examen d¡¯ingr¨¦s a Enginyeria, ara l¡¯acci¨® comen?a el dia que li notifiquen que ha susp¨¨s l¡¯examen per quarta vegada. Per¨° no sembla que visqui a aquella pensi¨® perqu¨¨, de fet, es retroben companys del segon cap¨ªtol, una certa incoher¨¨ncia narrativa. Amb ells hauria de sortir a la nit per celebrar una revetlla a casa d¡¯unes nois. Esquert, ja divuit anys, no es veu amb cor. Ja pot insistir el seu room mate, a qui ha xafardejat el calaix i de qui s¡¯ha cruspit dues pastilles estimulants. Ja li pot donar un cond¨®, que res. De fet Esquert el provoca tant que el seu company li acaba girant la cara amb un cop de puny. I aleshores sol s¨ª que se¡¯n va.

No anir¨¤ a la festa amb els seus de sempre sin¨® al m¨®n que ha decidit fer seu. Tres mil sis-centes peles a la butxaca, taxi i cap al Xino, arriba a un altre antre: el Cosmos. Va begut, inicia una conversa amb un adult de quaranta anys. ¡°Tinc divuit anys i encara mai no he pogut enraonar amb el pare. Avui ¨¦s el primer cop que enraono de deb¨° amb un altre¡±, li diu Esquert. La conversa continua fins que hi ha un espai en blanc a la seva mem¨°ria. I nom¨¦s pot reconstruir instants: despertar-se a la platja amb m¨¦s diners a la butxaca dels que tenia al sortir de la pensi¨®, el taxi en direcci¨® a l¡¯Escola Industrial -podria ser que visqu¨¦s a la resid¨¨ncia universit¨¤ria?- i es posa a plorar. Perqu¨¨ li fa ang¨²nia que hagi passat all¨° que no s¡¯atreveix a dir-se. Arriba a l¡¯habitaci¨®, hi ha el seu company, es despulla per allitar-se i plora altra vegada. No pot explicar d¡¯on ve i esclata amb una confessi¨® desesperada. ¡°Et juro que no soc un perdut, ni un pinxo, ni un ma...¡±. No va acabar de dir el que les dues primeres lletres implicaven: marica. S¡¯adorm. El seg¨¹ent passatge es transcriu un titular de premsa: ¡°Profesor hallado muerto en extra?as circunstancias¡±. S¨®n fils argumentals que queden penjats.

Comen?a el desenlla? de la hist¨°ria. Marc Esquert torna a casa, a Calella, amb la mateixa maleta amb la que havia arribat feia vuit anys, per recon¨¨ixer el seu frac¨¤s. Deixa d¡¯estudiar. No ser¨¤ com el seu germ¨¤ gran, una encarnaci¨® mod¨¨lica de la moral tradicional, de la catalanor, perqu¨¨ es casar¨¤ com toca i ho far¨¤ a Montserrat. Ell no. ¡°Reconec que no tinc fam¨ªlia. Tamb¨¦ reconec que no soc fam¨ªlia¡±. Nom¨¦s falta el gest que ho certifiqui: la ruptura amb el pare despr¨¦s d¡¯una discussi¨® durant la qual s¡¯ha enfrontat a l¡¯autoritat i s¡¯ha endut un parell de cleques. ?s la ruptura. Ell no ser¨¤ com ells. Ser¨¤ una altra cosa. Marxa per ser M¨ªster Evasi¨®.

A Ginebra hi va perqu¨¨ un amic -un professor dels que ha conegut a Barcelona- hi anat per operar-s¡¯hi. El visita a l¡¯hospital on es recupera i, en un gir argumental posat amb cal?ador, a l¡¯habitaci¨® hi ha una altre persona que dominar¨¤ l¡¯escena: Uriac, un poeta que des de 1945 viu a la ciutat Su?ssa i que ¨¦s una projecci¨® de Carner. Posats a desafiar ¡°la fossilitzaci¨® de la cultura¡±, Bonet no s¡¯hi va posar pas per poc. La definitiva impugnaci¨® de la catalanor la far¨¤ Carner/Uriac, quan fa una valoraci¨® com severa de la seva traject¨°ria com a poeta i com a persona. ?s en aquestes p¨¤gines on hi havia m¨¦s l¨ªnies censurades, com va dir Cornell¨¤-Detrell i com posa en valor Nicolau Dols.

Cap altre escriptor encarnava tan purament la catalanor com Carner amb la seva obra, per¨° la seva projecci¨® ficcional -Uriac- es revoltava contra el mite que ell encarnava i havia ajudat a construir. ¡°Quedar¨¦ folrat potser amb la bandera catalana al prestatge d¡¯una biblioteca del cementiri¡±, proclama quan es refereix a l¡¯edici¨® de la seva obra completa. No havia viscut perqu¨¨ ell i els seus versos havien estat l¡¯encarnaci¨® d¡¯aquella vida blana, paradigma de la mediocritat, del gris confort d¡¯una estampa natural. Res m¨¦s i ara ho veia m¨¦s clar que mai. ¡°Setanta any de badocar, de posar-me a escriure com posar-me el term¨°metre, fa vergonya¡±. Ell era la literatura de la mediocritat, la cultura que rebutjava la Vida. I contra aquesta cotilla, vell, es revoltava. La millor manera de demostrar-ho seria el retorn a Catalunya. ¡°He decidit de no morir verge i m¨¤rtir, inscrit a un calendari clandest¨ª¡±. Deixaria de ser el mite exiliat perqu¨¨ nom¨¦s aix¨ª podria viure la vida.

Per poder viure Marc Esquert s¡¯havia quedat a Ginebra. Per treballar a l¡¯estranger, com feien milers i milers d¡¯espanyols. Per poder anar al cinema, festejar i els caps de setmana escriure p¨¤gines i m¨¦s p¨¤gines al seu bloc per explicar amb ansietat que, a la fi, obsessionat pel seu passat, havia aconseguit resoldre la tensi¨®. Havia necessitat transformar-se en un altre: ¡°un xarnego sense ser-ho¡±. Per¨° aix¨° havia deixat enrere la catalanor: per no cedir ni un cent¨ªmetre m¨¦s a res que an¨¦s contra la vida. Per constatar l¡¯enorme esfor? en brut per ficcionalitzar aquest esperit del 68 val la pena llegir M¨ªster Evasi¨®, l¡¯esborrany d¡¯una gran epopeia.

Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo

?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?

Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.

?Por qu¨¦ est¨¢s viendo esto?

Flecha

Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.

En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.

Sobre la firma

Jordi Amat
Fil¨®logo y escritor. Ha estudiado la reconstrucci¨®n de la cultura democr¨¢tica catalana y espa?ola. Sus ¨²ltimos libros son la novela 'El hijo del ch¨®fer' y la biograf¨ªa 'Vencer el miedo. Vida de Gabriel Ferrater' (Tusquets). Escribe en la secci¨®n de 'Opini¨®n' y coordina 'Babelia', el suplemento cultural de EL PA?S.
Recomendaciones EL PA?S
Recomendaciones EL PA?S
Recomendaciones EL PA?S
_
_
seductrice.net
universo-virtual.com
buytrendz.net
thisforall.net
benchpressgains.com
qthzb.com
mindhunter9.com
dwjqp1.com
secure-signup.net
ahaayy.com
tressesindia.com
puresybian.com
krpano-chs.com
cre8workshop.com
hdkino.org
peixun021.com
qz786.com
utahperformingartscenter.org
worldqrmconference.com
shangyuwh.com
eejssdfsdfdfjsd.com
playminecraftfreeonline.com
trekvietnamtour.com
your-business-articles.com
essaywritingservice10.com
hindusamaaj.com
joggingvideo.com
wandercoups.com
wormblaster.net
tongchengchuyange0004.com
internetknowing.com
breachurch.com
peachesnginburlesque.com
dataarchitectoo.com
clientfunnelformula.com
30pps.com
cherylroll.com
ks2252.com
prowp.net
webmanicura.com
sofietsshotel.com
facetorch.com
nylawyerreview.com
apapromotions.com
shareparelli.com
goeaglepointe.com
thegreenmanpubphuket.com
karotorossian.com
publicsensor.com
taiwandefence.com
epcsur.com
southstills.com
tvtv98.com
thewellington-hotel.com
bccaipiao.com
colectoresindustrialesgs.com
shenanddcg.com
capriartfilmfestival.com
replicabreitlingsale.com
thaiamarinnewtoncorner.com
gkmcww.com
mbnkbj.com
andrewbrennandesign.com
cod54.com
luobinzhang.com
faithfirst.net
zjyc28.com
tongchengjinyeyouyue0004.com
nhuan6.com
kftz5k.com
oldgardensflowers.com
lightupthefloor.com
bahamamamas-stjohns.com
ly2818.com
905onthebay.com
fonemenu.com
notanothermovie.com
ukrainehighclassescort.com
meincmagazine.com
av-5858.com
yallerdawg.com
donkeythemovie.com
corporatehospitalitygroup.com
boboyy88.com
miteinander-lernen.com
dannayconsulting.com
officialtomsshoesoutletstore.com
forsale-amoxil-amoxicillin.net
generictadalafil-canada.net
guitarlessonseastlondon.com
lesliesrestaurants.com
mattyno9.com
nri-homeloans.com
rtgvisas-qatar.com
salbutamolventolinonline.net
sportsinjuries.info
wedsna.com
rgkntk.com
bkkmarketplace.com
zxqcwx.com
breakupprogram.com
boxcardc.com
unblockyoutubeindonesia.com
fabulousbookmark.com
beat-the.com
guatemala-sailfishing-vacations-charters.com
magie-marketing.com
kingstonliteracy.com
guitaraffinity.com
eurelookinggoodapparel.com
howtolosecheekfat.net
marioncma.org
oliviadavismusic.com
shantelcampbellrealestate.com
shopleborn13.com
topindiafree.com
v-visitors.net
djjky.com
053hh.com
originbluei.com
baucishotel.com
33kkn.com
intrinsiqresearch.com
mariaescort-kiev.com
mymaguk.com
sponsored4u.com
crimsonclass.com
bataillenavale.com
searchtile.com
ze-stribrnych-struh.com
zenithalhype.com
modalpkv.com
bouisset-lafforgue.com
useupload.com
37r.net
autoankauf-muenster.com
bantinbongda.net
bilgius.com
brabustermagazine.com
indigrow.org
miicrosofts.net
mysmiletravel.com
selinasims.com
spellcubesapp.com
usa-faction.com
hypoallergenicdogsnames.com
dailyupdatez.com
foodphotographyreviews.com
cricutcom-setup.com
chprowebdesign.com
katyrealty-kanepa.com
tasramar.com
bilgipinari.org
four-am.com
indiarepublicday.com
inquick-enbooks.com
iracmpi.com
kakaschoenen.com
lsm99flash.com
nana1255.com
ngen-niagara.com
technwzs.com
virtualonlinecasino1345.com
wallpapertop.net
casino-natali.com
iprofit-internet.com
denochemexicana.com
eventhalfkg.com
medcon-taiwan.com
life-himawari.com
myriamshomes.com
nightmarevue.com
healthandfitnesslives.com
androidnews-jp.com
allstarsru.com
bestofthebuckeyestate.com
bestofthefirststate.com
bestwireless7.com
britsmile.com
declarationintermittent.com
findhereall.com
jingyou888.com
lsm99deal.com
lsm99galaxy.com
moozatech.com
nuagh.com
patliyo.com
philomenamagikz.net
rckouba.net
saturnunipessoallda.com
tallahasseefrolics.com
thematurehardcore.net
totalenvironment-inthatquietearth.com
velislavakaymakanova.com
vermontenergetic.com
kakakpintar.com
begorgeouslady.com
1800birks4u.com
2wheelstogo.com
6strip4you.com
bigdata-world.net
emailandco.net
gacapal.com
jharpost.com
krishnaastro.com
lsm99credit.com
mascalzonicampani.com
sitemapxml.org
thecityslums.net
topagh.com
flairnetwebdesign.com
rajasthancarservices.com
bangkaeair.com
beneventocoupon.com
noternet.org
oqtive.com
smilebrightrx.com
decollage-etiquette.com
1millionbestdownloads.com
7658.info
bidbass.com
devlopworldtech.com
digitalmarketingrajkot.com
fluginfo.net
naqlafshk.com
passion-decouverte.com
playsirius.com
spacceleratorintl.com
stikyballs.com
top10way.com
yokidsyogurt.com
zszyhl.com
16firthcrescent.com
abogadolaboralistamd.com
apk2wap.com
aromacremeria.com
banparacard.com
bosmanraws.com
businessproviderblog.com
caltonosa.com
calvaryrevivalchurch.org
chastenedsoulwithabrokenheart.com
cheminotsgardcevennes.com
cooksspot.com
cqxzpt.com
deesywig.com
deltacartoonmaps.com
despixelsetdeshommes.com
duocoracaobrasileiro.com
fareshopbd.com
goodpainspills.com
hemendekor.com
kobisitecdn.com
makaigoods.com
mgs1454.com
piccadillyresidences.com
radiolaondafresca.com
rubendorf.com
searchengineimprov.com
sellmyhrvahome.com
shugahouseessentials.com
sonihullquad.com
subtractkilos.com
valeriekelmansky.com
vipasdigitalmarketing.com
voolivrerj.com
zeelonggroup.com
1015southrockhill.com
10x10b.com
111-online-casinos.com
191cb.com
3665arpentunitd.com
aitesonics.com
bag-shokunin.com
brightotech.com
communication-digitale-services.com
covoakland.org
dariaprimapack.com
freefortniteaccountss.com
gatebizglobal.com
global1entertainmentnews.com
greatytene.com
hiroshiwakita.com
iktodaypk.com
jahatsakong.com
meadowbrookgolfgroup.com
newsbharati.net
platinumstudiosdesign.com
slotxogamesplay.com
strikestaruk.com
trucosdefortnite.com
ufabetrune.com
weddedtowhitmore.com
12940brycecanyonunitb.com
1311dietrichoaks.com
2monarchtraceunit303.com
601legendhill.com
850elaine.com
adieusolasomade.com
andora-ke.com
bestslotxogames.com
cannagomcallen.com
endlesslyhot.com
iestpjva.com
ouqprint.com
pwmaplefest.com
qtylmr.com
rb88betting.com
buscadogues.com
1007macfm.com
born-wild.com
growthinvests.com
promocode-casino.com
proyectogalgoargentina.com
wbthompson-art.com
whitemountainwheels.com
7thavehvl.com
developmethis.com
funkydogbowties.com
travelodgegrandjunction.com
gao-town.com
globalmarketsuite.com
blogshippo.com
hdbka.com
proboards67.com
outletonline-michaelkors.com
kalkis-research.com
thuthuatit.net
buckcash.com
hollistercanada.com
docterror.com
asadart.com
vmayke.org
erwincomputers.com
dirimart.org
okkii.com
loteriasdecehegin.com
mountanalog.com
healingtaobritain.com
ttxmonitor.com
nwordpress.com
11bolabonanza.com