Marina Rossell: ¡°Vivim el final de la ind¨²stria del disc¡±
"Amb el disc a Moustaki pago un deute amor¨®s amb un cantant que adoro", diu
Aquesta nit Marina Rossell torna al Palau de la M¨²sica barcelon¨ª. L¡¯¨²ltima vegada que trepitj¨¤ aquest escenari va compartir un parell de can?ons amb dos amics, Paco Ib¨¢?ez i Georges Moustaki. Ara torna per completar aquell moment hist¨°ric: presentar¨¤ el seu darrer disc dedicat a Moustaki (Marina Rossell canta Moustaki) i en una de les can?ons s¡¯hi afegir¨¤ Paco Ib¨¢?ez. Moustaki, delicat de salut, ho viur¨¤ des de la seva casa a la parisenca illa de Saint Louis per¨°, segur, el seu esperit ser¨¤ present entre les est¨¤tues que envolten l¡¯escenari.
La xerrada amb Marina Rossell (Gornal, 1954) t¨¦ lloc precisament al bar del Palau ple, a aquesta hora del mat¨ª, d¡¯escolars cridaners i turistes amb nens vestits de Messi eludint la prohibici¨® de fer fotografies. Rossell acaba de provar l¡¯orgue del Palau i es mostra entusiasmada: ¡°T¨¦ un so brutal¡±.
Moustaki i Rossell es van con¨¨ixer el 1978 per¨° la seva amistat no va cristal¡¤litzar fins a 1984 quan van coincidir en el Festival d¡¯Asilah al Marroc. A partir d¡¯aqu¨ª les trobades s¡¯han multiplicat, compartint escenari en moltes ocasions.
Pregunta. Qu¨¨ l¡¯ha dut a fer aquest disc?
Resposta. Complir una promesa. Li havia prom¨¨s per¨° ell se¡¯m va avan?ar cantant en franc¨¨s la meva can?¨® M¨¤rmara. Quan ho va fer jo estava capficada a recuperar i revisar els cl¨¤ssics catalans i no podia dispersar-me amb d¡¯altres projectes. Una vegada em tragu¨¦ el neguit de damunt vaig pagar aquest deute amor¨®s amb un cantant que adoro.
¡°Cultura, educaci¨® i
sanitat s¨®n l¡¯¨¤nima.
No ho veuen? Que es
posin camamilla als ulls¡±
P. Va ser dif¨ªcil adaptar can?ons de tan calat po¨¨tic?
R. Ha estat un treball llarg. El primer repte era que els textos havien de fluir de forma natural. Vaig buscar diferents mirades, Llu¨ªs Llach, Bocanegra o Josep Tero, i quan ja ten¨ªem les traduccions me n¡¯anava a casa de Paco Ib¨¢?ez, que parla molt b¨¦ el franc¨¨s i el catal¨¤ i ens coneix molt b¨¦ a Moustaki i a mi, i les hi cantava. Ell em deia: ¡®Aqu¨ª falta aix¨° o aqu¨ª sobra aix¨° altre¡¯ i era extraordinari tot el que deia. Despr¨¦s van venir els arranjaments, millor dit els no-arranjaments perqu¨¨ no volia imitar o competir amb els originals que han robat el cor de tanta gent. Amb Eduard Iniesta busc¨¤vem l¡¯atmosfera per a cada can?¨® sense pensar en arranjaments concrets. I quan ja ho ten¨ªem li enviava cada can?¨® per l¡¯iPhone a Moustaki que tamb¨¦ hi deia la seva, i no callava! Cada suggeriment ens feia replantejar cada can?¨®.
P. Molts traductors defugen treballar amb l¡¯autor...
R. Per mi va ser molt benefici¨®s. Jo no volia anar contra l¡¯autor; saber que li agradava el resultat va ser gratificant.
P. En les seves ¨²ltimes dues d¨¨cades de treball hi ha can?ons cl¨¤ssiques catalanes, havaneres, nadales, ara Moustaki... Fa l¡¯efecte que es mou essencialment per emocions.
R. ?s el que m¨¦s m¡¯importa. I tamb¨¦ no fer coses musicalment ¨°bvies, buscar sonoritats que defugin al m¨¤xim del que ja tinc interioritzat. Aix¨° m¡¯obsessiona.
P. Una altra caracter¨ªstica ¨¦s remar a contracorrent i acabar sortint-se amb la seva. En ¨¨poca de crisi un disc tan elaborat com el de Moustaki sembla una bogeria per¨° ja ha venut 22.000 exemplars.
R. I mai m¨¦s tornar¨¦ a vendre tant! Estem vivint el final de la ind¨²stria discogr¨¤fica. Es consumeix m¨¦s m¨²sica que mai per¨° cada vegada menys gent pot viure de la seva feina en aquest camp. Una paradoxa desoladora.
P. S¡¯hi pot fer alguna cosa?
R. En ¨¨poques de transici¨® ¨¦s quan millor hem de fer les coses. Afinar al m¨¤xim perqu¨¨ aquest panorama et roba l¡¯autoestima i nom¨¦s el treball ben fet pot retornar-te-la. Jo he estat tres anys i mig per fer aquest disc i no ho he fet per obligaci¨® sin¨® per pura necessitat biol¨°gica.
P. Qu¨¨ sent quan entra a Internet i veu que el disc es pot descarregar gratu?tament?
R. Desolaci¨®. I no tant per mi sin¨® per tot el gremi. Aix¨° ens dur¨¤ a una caiguda radical de la qualitat. Els artistes s¡¯implicaran menys i al final ja no ser¨¤ necessari anar a un estudi ni masteritzar, tot es far¨¤ a casa...
P. El ced¨¦ ha mort?
R. A mi em segueix agradant el ced¨¦. En continuo adquirint. Acabo de comprar l¡¯¨²ltim de Leonard Cohen perqu¨¨ necessito tocar l¡¯objecte, veure les fotografies, dibuixos, textos, saber qui toca, a qui li dedica... Ser¨¤ una pena que es perdi definitivament aquest format per passar a alguna cosa intangible. La m¨²sica ja ¨¦s intangible per¨° ho ser¨¤ molt m¨¦s si li traiem el suport.
P. No li agraden les noves tecnologies?
R. Les faig servir constantment per¨° utilitzar-les no significa que hagin de desapar¨¨ixer els discos, els llibres o els diaris. M¡¯agraden els diaris de paper, tinc una relaci¨® profunda amb l¡¯olor, la tinta, el passar les p¨¤gines, el moviment. Les pantalles s¨®n fixes.
P. Alguna soluci¨®?
R. L¡¯¨²nica cosa que pot salvar-nos ¨¦s la protecci¨® a la cultura. La cultura, la recerca, la sanitat i l¡¯ensenyament s¨®n l¡¯¨¤nima, l¡¯ess¨¨ncia. Si els governs no ho veuen s¡¯han de netejar els ulls amb camamilla perqu¨¨ s¨®n els pilars de la societat. Sense ells ens estem separant del que ¨¦s l¡¯¨¦sser hum¨¤, del que ens separa dels animals.
P. Vost¨¨ ha estat implicada en els nous canvis de la SGAE, com creu que ha de ser el paper de les societats de gesti¨®?
R. Compensar i protegir els creadors. Es veuen moltes pel¡¤l¨ªcules per¨° se¡¯n produeixen poques, se sent m¨²sica de tot tipus per¨° es fan cada vegada menys discos,... Aquestes societats ben gestionades i amb honestedat han de compensar aquestes defici¨¨ncies perqu¨¨ flueixi el riu de la creaci¨®.
P. Aix¨° passa per posar barreres a Internet?
R. No, per¨° hi ha d¡¯haver alguna mena de control.
¡®El Virolai¡¯, a Arm¨¨nia
Abans d'afrontar el disc de George Moustaki, Marina Rossell va estar furgant en bona part de la tradici¨® musical catalana (havaneres, nadales i can?ons cl¨¤ssiques) que van culminar amb el seu recital al Liceu barcelon¨ª per Cl¨¤ssics catalans. "Va ser un treball que em va portar gaireb¨¦ deu anys", recorda. "Tenia un deute emocional amb elles. Eren les can?ons de la meva inf¨¤ncia, del col¡¤legi, de les caramelles, del catecisme,... M'hi havia barallat. Eren can?ons que acumulaven una capa entre pols i caspa per¨° que, despullades del significat que els atribu?en alguns sectors, eren bell¨ªssimes".
Com passa molts cops, se n'adon¨¤ estant fora de casa. "Viatjar em va servir per prendre'n consci¨¨ncia. Una vegada a Arm¨¨nia ens van demanar que acab¨¦ssim cantant una can?¨® religiosa. Jo no sabia qu¨¨ fer per¨° finalment vaig recordar El Virolai. La vaig cantar i, en aquell context, va prendre per a mi una dimensi¨® diferent. Aix¨° no podia haver-ho fet als 30 ni als 40 anys, vaig haver de fer-ho als 50".
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.