Conrad i el progr¨¦s
¡®Una avan?ada del progr¨¦s¡¯ ¨¦s dels grans llibres sobre conflictes fruit de la colonitzaci¨®
Entre els cl¨¤ssics, no n¡¯hi ha cap que doni tant de rendiment per fer classes d¡¯estudis culturals com Joseph Conrad. En d¨®na encara m¨¦s que Kipling, encara que aquest sigui tan gran, o m¨¦s, que Conrad. Per¨° abordar Conrad amb el pensament posat en la q¨¹esti¨® fonamental que escau als cultural studies ¡ªen aquest cas, la distinci¨® entre progr¨¦s (idea blanca) i civilitzaci¨® (realitat tant blanca com de qualsevol altra ra?a)¡ª ofereix no solament efectes plausibles a efectes de propaganda, sin¨® tamb¨¦ resultats d¡¯enorme dignitat si es t¨¦ present la destresa narrativa amb qu¨¨ Conrad, a tots els seus llibres de tema colonial, aborda la q¨¹esti¨®.
Aquest ¨¦s el cas d¡¯Una avan?ada del progr¨¦s, narraci¨® que els lectors catalans podran ara llegir de la m¨¤ d¡¯un traductor excel¡¤lent, Ferran R¨¤fols, que la presenta dins el recull de narracions de Joseph Conrad, Tales of Unrest, el primer llibre publicat per l¡¯autor: Contes del neguit, Barcelona, Alpha, 2012. Ten¨ªem por que l¡¯Editorial Alpha es limit¨¦s a reeditar (reproduir fotogr¨¤ficament) el fons de qu¨¨ disposava de d¨¨cades passades, per¨° veiem amb goig que comen?a a publicar in¨¨dits, o llibres d¡¯antiga i matussera traducci¨® en versi¨® nova, per a confort dels lectors dels nostres dies. No hi ha tanta literatura de Conrad tradu?da al catal¨¤, i aquesta publicaci¨®, del tot aconsellable, ens omple de tranquil¡¤litat i d¡¯alegria.
Conrad (1857-1924), nascut a Ucra?na i escriptor en llengua anglesa, ¨¦s un autor molt gran, en el qual fa sempre l¡¯efecte que tot hagi nascut de l¡¯experi¨¨ncia vasta de l¡¯oce¨¤ i els mars extensos. Es va passar 20 anys navegant per tot el m¨®n (l¡¯aqu¨¤tic, s¡¯ent¨¦n), i, fruit d¡¯aquests vagareigs ¡ªque Conrad va observar i analitzar com ho han fet escassos autors dedicats als mateixos assumptes¡ª va resultar una part molt important de la seva producci¨®: entre aquesta, la seva fonamental El cor de les tenebres, que encara ¨¦s m¨¦s colpidora que la pel¡¤l¨ªcula de Coppola que sap tothom.
A L¡¯avan?ada del progr¨¦s nar-ra l¡¯aventura de dos homes blancs mediocres, dos mequetrefes, per dir-ho amb paraula portuguesa, Kayerts i Carlier, acompa-nyats d¡¯un negre, Makola, i de deu natius m¨¦s destinats a unes feines que fan amb una rid¨ªcula malaptesa, destacats en un lloc indeterminat de l¡¯?frica profunda en el qual hi ha plantat un assentament ¡ªuna ¡°avan?ada¡±¡ª visitada nom¨¦s de tant en tant per un vapor de l¡¯anomenada, amb ironia, Gran Companyia Civilitzadora que proveeix el lloc del necessari. L¡¯avan?ada es dedica a comprar, a preu de saldo, ullals d¡¯elefant a les tribus ve?nes, fins que arriba un dia que aquestes tribus es cansen de col¡¤laborar en aquesta mena d¡¯explotaci¨®. No expliquem res m¨¦s per no espatllar la lectura dels catalans lletrats: fet i fet una petita part de la poblaci¨®, en risc de desaparici¨®, com els elefants mateixos.
Aquests dos pusil¡¤l¨¤nimes, l¡¯un mercenari, l¡¯altre extreballador a l¡¯Administraci¨® de Tel¨¨grafs del seu pa¨ªs blanc, passen per la narraci¨® amb una candidesa i una ignor¨¤ncia absolutes del que significa dedicar-se a la compravenda d¡¯ivori enmig d¡¯un paisatge i uns costums que ni coneixen, ni els importen un rave. El final ¨¦s tr¨¤gic, per¨° no ve a tomb parlar-ne. L¡¯important de la narraci¨® es resumeix en les paraules que el mateix Conrad va escriure en el seu espl¨¨ndid Notes on Life and Letters: ¡°?s com si el descobriment que han fet molts homes, en moments molt diversos de la hist¨°ria, que el mal abunda en el m¨®n, fos una font d¡¯alegria orgullosa i malsana entre uns quants dels escriptors moderns¡±. No s¨¦ en qui devia pensar l¡¯autor en escriure aquestes paraules, per¨° Conrad queda estalvi d¡¯aquesta simplificaci¨® perqu¨¨, com va escriure Josep Pla ¡ªque sembla que vagi llegir tot el que ¨¦s interessant de llegir, i mai bagatel¡¤les¡ª, Conrad ¨¦s una fusi¨® estra-nya de l¡¯art narratiu de Flaubert i l¡¯an¨¤lisi de les pregoneses espirituals i psicol¨°giques d¡¯un Dostoievski.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.