Nus i jardins
La contund¨¨ncia dels volums vegetals de Weston i Mapplethorpe t¨¦ un antecedent hist¨°ric en el m¨®n isl¨¤mic
Mentre que dimarts passat la casa de subhastes Soler y Llach va posar a la venda la col¡¤lecci¨® novaiorquesa Camilo d¡¯Afflito, formada per m¨¦s de 140 fotografies de Man Ray ¡ªla majoria, c¨°pies originals d¡¯¨¨poca¡ª, les galeries Manuel Barbi¨¦ i Senda presenten aquests dies l¡¯obra d¡¯uns altres dos hist¨°rics essencials de la fotografia: Edward Weston i Robert Mapplethorpe. L¡¯exposici¨® de Man Ray ha estat fuga? (es pot consultar a Soleryllach.com). ?s ll¨¤stima que hagi estat desgranada, perqu¨¨ ¨¦s un recorregut molt complet de la producci¨® d¡¯un dels grans mites art¨ªstics del XX. ¡°C¡¯est la vie!¡±, com la c¨¨lebre Rose de Marcel Duchamp, company inseparable de Ray en les entremaliadures dadaistes.
MAN RAY. COL¡¤LECCI? CAMILOD'AFFLITTO
Soleryllach.com
EDWARD WESTONManuel Barbi¨¦ Galeria d'Art
Consell de Cent, 321. Barcelona
Fins al 15 de desembre
ROBERT MAPPLETHORPE
Galeria Senda
Consell de Cent, 337. Barcelona
Fins al 17 de novembre
UN JARD? SINGULAR
Museu de Cer¨¤mica / DHUP
Av. Pedralbes, 686. Barcelona
Fins al 3 de mar? del 2013
Edward Weston (Highland Park, Illinois, 1886 - Carmel, Calif¨°rnia, 1958) ¨¦s un dels pioners de la fotografia art¨ªstica moderna, juntament amb Alfred Stieglitz. Weston va evolucionar aviat del pictorialisme inicial, de caire dinov¨¨ i simbolista, a la nitidesa de la forma pura i la composici¨® geom¨¨trica, i en va ser un mestre indiscutible. En aquesta apreciaci¨® pel volum sense subterfugis, la nuesa adquiria una rellev¨¤ncia especial, la forma com a er¨°tica, ja sigui la d¡¯un artefacte, la d¡¯una verdura, la d¡¯una closca buida, la de les dunes o, directament, la d¡¯un cos, per norma general, femen¨ª. Sembla que a Weston no li agradava que la gent fes ¨¨mfasi en aquest car¨¤cter sensual de com retratava els temes, per¨° contemplant-ne el resultat aix¨° esdev¨¦ bastant ineludible. La galeria Manuel Barbi¨¦ exposa una tria de Weston, amb c¨°pies revelades als anys setanta i vuitanta pels seus fills, que van continuar la professi¨® del pare. La mostra era un dels darrers projectes del malaguanyat Manuel Barbi¨¦ Nogaret quan, de forma tr¨¤gica, va morir al final del desembre passat, i est¨¤ muntada a tall d¡¯homenatge p¨°stum.
Els radicals nus, amb caps i peus tallats, i les flors, fruites i verdures, isolades i turgents, de Weston tenen una continuaci¨® directa en l¡¯obra de Robert Mapplethorpe (Queens, 1946 - Boston, 1989), que fa un ¨¨mfasi especial en el cos mascul¨ª. Sense l¡¯un potser no hauria existit l¡¯altre. I ¨¦s interessant que coincideixin les dues mostres, i a tan pocs metres de dist¨¤ncia, perqu¨¨ permet observar de primera m¨¤ aquesta analogia ¨ªntima. De Mapplethorpe se¡¯n va veure una retrospectiva excel¡¤lent a la Fundaci¨® Mir¨® el 1994. Despr¨¦s ha estat la galeria Senda qui s¡¯ha encarregat de mostrar-ne l¡¯obra: Flowers el 2001 i Black nude men el 2004. Ara presenta una vintena de fotos variades, de tiratge original en gelatina de plata, que repassen icones menys conegudes.
La contund¨¨ncia dels volums vegetals de Weston i Mapplethorpe t¨¦ un antecedent hist¨°ric en el m¨®n isl¨¤mic, quan la cal¡¤ligrafia religiosa i la geometria m¨¦s estricta deixaven pas a la representaci¨® naturalista de jardins paradis¨ªacs, amb flors i fruites exuberants, no exemptes de contingut simb¨°lic i sagrat, per¨° menys r¨ªgides i m¨¦s sensuals. L¡¯esclat bot¨¤nic d¡¯Orient va irrompre amb for?a a Europa i va impregnar bona part de la iconografia del t¨¨xtil i la cer¨¤mica decorada. Jardins singulars ¨¦s un breu rep¨¤s a la plet¨°rica producci¨® en faian?a esmaltada dels segles XVI i XVII de la regi¨® turca d¡¯Iznik. Procedent de la Fundaci¨® Calouste Gulbenkian, amb algunes peces de col¡¤leccions catalanes, l¡¯exposici¨® clour¨¤ el transhumant Museu de Cer¨¤mica, situat de fa temps al Palau de Pedralbes, abans que sigui absorbit pel flamant i pol¨¨mic DHUP de la pla?a de les Gl¨°ries, l¡¯edifici-mausoleu d¡¯Oriol Bohigas, tamb¨¦ conegut com La grapadora per la seva semblan?a prodigiosa amb l¡¯habitual estri d¡¯escriptori. Pedralbes ¨¦s un jard¨ª preci¨®s, potser massa allunyat; ja veurem si el DHUP, tamb¨¦ a la quinta forca, pot arribar a ser, almenys, un bon hivernacle.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.