Canetti, complet
Galaxia Gutenberg-C¨ªrculo de Lectores acaba d¡¯enviar al mercat l¡¯¨²ltim volum d¡¯una edici¨® de l¡¯obra d¡¯Elias Canetti
Com ja va passar amb l¡¯edici¨® de les Obres completes de Franz Kafka, l¡¯editorial Galaxia Gutenberg-C¨ªrculo de Lectores acaba d¡¯enviar al mercat l¡¯¨²ltim volum d¡¯una edici¨® de l¡¯obra d¡¯Elias Canetti sense pari¨®, no tan sols a l¡¯¨¤mbit rom¨¤nic, sin¨® tamb¨¦ a les terres d¡¯alemanya parla: La conciencia de las palabras. Teatro-Ensayos-Miscel¨¢nea, edici¨® dirigida per Juan Jos¨¦ del Solar, Barcelona, 2013. El llibre completa una edici¨® sensacional en cinc volums: Masa y poder, Historia de una vida, La escuela del buen o¨ªr, Apuntes, i aquest, el darrer. Com ja s¡¯ha dit, els alemanys tenen una magn¨ªfica edici¨® de l¡¯obra completa de Canetti (Munic, Hanser, 1992-2005), per¨° no tan ben presentada ni tan ben anotada com aquesta, amb tots cinc volums preparats per a la impremta per Ignacio Echevarr¨ªa, un dels m¨¦s grans editors del pa¨ªs, un ¨¦sser al qual no se li escapa ni la transformaci¨® d¡¯una coma en un punt i coma ¡ªextrem gramatical que, dominat per un alumne, segons Jos¨¦ Mar¨ªa Valverde, movia sempre a posar-li un ¡°notable¡±, o nota encara m¨¦s alta.
Ni els alemanys tenen una edici¨® tan bona com la que ofereix Galaxia Gutenberg
No penso que el teatre de Canetti sigui per llogar-hi cadires en el sentit lat de la paraula ¡ªuna vegada, a Viena, vaig veure una obra seva, Les noces, i m¡¯hi vaig adormir, cosa que tampoc acaba de voler dir res si tenim present: 1. que no hi sento, i 2. que tinc una tirada al son molt pr¨°xima a la d¡¯un ¨¦sser acabat de n¨¦ixer. Per contra, considero tot el segon apartat d¡¯aquest volum, La conciencia de las palabras, un dels punts m¨¦s elevats ¡ªanava a escriure ¨¤lgid, per¨° aquesta paraula vol dir una altra cosa¡ª de tota la producci¨® de Canetti, que no acabava de tenir fusta de novel¡¤lista ¡ªper molt que Auto de fe sigui considerada, a m¨¦s de diab¨°lica, una obra mestra¡ª, per¨° ho tenia tot d¡¯intel¡¤lectual: podria dir-se la mateixa cosa de Walter Benjamin, que nom¨¦s va relliscar el dia que va escriure uns sonets que no se sostenen des de cap punt de vista. Aquestes p¨¤gines, al costat de la Miscel¨¢nea i de les Conversaciones que tanquen el volum, permeten parlar de Canetti en els mateixos termes que parlar¨ªem dels m¨¦s grans homes de lletres i d¡¯idees del segle XX: un gran estol.
El segle XX passar¨¤ a la hist¨°ria, segurament, com el segle en qu¨¨ hi ha hagut una m¨¦s gran dist¨¤ncia ¡ªpotser despr¨¦s del XIV, que ¨¦s el segle de Petrarca, per¨° tamb¨¦ de grans guerres i epid¨¨mies al continent¡ª entre els avatars del que anomenem grosso modo ¡°pol¨ªtica¡± i la solidesa de la vida intel¡¤lectual: ¨¦s com si les grans mis¨¨ries, devastacions, conteses, calamitats i malalties esperonessin en els homes i dones intel¡¤ligents (vegeu Hannah Arendt, per¨° no la pel¡¤l¨ªcula, que falla estrepitosament en el c¨¤sting de la protagonista, que hi sembla una monja del Sagrat Cor) la sobreproducci¨®, en qualitat i en quantitat, de p¨¤gines fulgurants, resplendents, lluminoses: no cal que ara esmenti, de passada, la gran intel¡¤lig¨¨ncia i dignitat d¡¯un Bertrand Russell o d¡¯un Ludwig Wittgenstein, o la sola intel¡¤lig¨¨ncia (perqu¨¨ aquest va jugar indignament al col¡¤laboracionisme) de Paul Val¨¦ry.
Entre els cap¨ªtols de La conciencia de las palabras n¡¯hi ha un que sempre he pensat que hauria de ser lectura obligada per a tot home de lletres: La profesi¨®n de escritor, de 1976, en qu¨¨ Canetti acaba considerant els qui es dediquen a aquest ofici com els ¡°custodis de les metamorfosis¡±, ¨¦s a dir, els qui s¨®n capa?os d¡¯acceptar, fomentar i tot, les transformacions de l¡¯esperit que calgui, sempre que la hist¨°ria els mogui a canviar de perspectiva cr¨ªtica, a modificar les idees rebudes que tinguessin sobre qualsevol afer. Canetti, com Hannah Arendt, ¡°volia comprendre¡±. Va dedicar trenta anys a mirar d¡¯entendre qu¨¨ significava ¡°la massa¡± (partits de futbol, manifestacions patri¨°tiques, cadenes humanes, etc.), i en va sortir Masa y poder. Despr¨¦s, mentre es dedicava a escriure unes mem¨°ries parcials i gens objectives ¡ªen tenim els tres volums en llengua catalana a Edicions Proa¡ª, va escriure una llarga s¨¨rie d¡¯assaigs i confer¨¨ncies en qu¨¨ tot apunta cap a un sol fi: l¡¯¨²ltima cosa a la qual s¡¯ha de renunciar, despr¨¦s i tot de descreure dels d¨¦us i de D¨¦u, ¨¦s a l¡¯¨²s lliure i independent de l¡¯intel¡¤lecte.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.