¡°Vaig arribar a la ci¨¨ncia en llegir l¡¯aventura de la ¡®Kon-Tiki¡¯¡±
¡°L¡¯humor ¨¦s vital. Riure¡¯s d¡¯un mateix ¨¦s una vacuna contra el dogma¡±
A casa, davant d'una gran taula atape?da de papers, ordinadors i coses d'all¨° m¨¦s variat, Jorge Wagensberg llan?a una allau d'idees. Assegut a l'altra banda, deixo de prendre notes per un moment i em quedo mirant, fascinat, dos objectes al costat del meu quadern: un tros d'ambre amb un insecte atrapat a dins i la petxina en espiral d'una ammonita f¨°ssil. Tinc tot just un instant per apreciar la bellesa i el misteri dels dos elements que, em sembla, simbolitzen tant els interessos de Wagensberg, i gaireb¨¦ em perdo all¨° del cient¨ªfic que puja a l'avi¨® amb una bomba per conjurar la probabilitat que n'hi hagi una altra, o l'apassionant relat que fa de la sonada ocasi¨® en qu¨¨ Wittgenstein va amena?ar Popper amb un atiador per una fotesa de problema filos¨°fic.
Conversador genial, loqua?, divertit i estimulant ¡ªfins i tot quan parla de termodin¨¤mica¡ª, Wagensberg est¨¤ en plena forma. No en va viu una ¨¨poca especialment bona: es commemoren els 30 anys de la col¡¤lecci¨® de Tusquets Metatemas ("llibres per pensar la ci¨¨ncia"), que dirigeix des dels inicis, i es troba immers en la definici¨® del projecte de museu que l'Hermitage crear¨¤ a Barcelona.
En comen?ar l'entrevista li he dit que sempre que penso en ell em ve la seva imatge al fons del mar envoltat de barracudes. "S¨ª, va ser bussejant amb Llu¨ªs Monreal al Carib, quan prepar¨¤vem l'exposici¨® dels galions del mercuri per a Cosmocaixa. Em vaig capbussar i me'n vaig anar al fons. Era un problema f¨ªsic: no havia calculat b¨¦ els pesos del cintur¨® ni la difer¨¨ncia de densitat de l'aigua dol?a i la salada". Aix¨ª ¨¦s Wagensberg, fins i tot enmig de l'aventura, assetjat per depredadors escamosos, ell hi veu el costat cient¨ªfic de l'assumpte.
"No vaig arribar a la ci¨¨ncia per vocaci¨® primerenca", evoca. "M'atreien les matem¨¤tiques i la seva forma de raonar, despr¨¦s em vaig inclinar per la f¨ªsica, que ¨¦s com les matem¨¤tiques per¨° en colors. Jo era molt dispers. Sempre he estat m¨¦s inquiet pel que deixava de fer que pel que feia". Cursant F¨ªsica a la Universitat de Barcelona, a tercer de carrera va fer el seu primer experiment. "Un camp h¨ªbrid entre f¨ªsica i biologia, una cosa ins¨°lita en aquella ¨¨poca. Construir un instrument per mesurar la calor que intercanvia un bacteri amb el seu entorn". Evito la temptaci¨® d'esmentar el doctor Bacterio i li pregunto per la utilitat d'all¨°. Em mira amb compassi¨®: ¨¦s el que comporta haver donat 40 anys l'assignatura Teoria de Processos Irreversibles. "El que em preocupava era la definici¨® mateixa del que ¨¦s un ¨¦sser viu. Una de les preguntes que m¨¦s es repeteixen ¨¦s 'Qu¨¨ ¨¦s la vida?'. Hi ha molts llibres amb aquest t¨ªtol. El de Lynn Margulis, per exemple". Cosa que ens porta a Metatemas. "Tot just llicenciat tenia el costum de recomanar llibres cient¨ªfics a amics que no ho eren. En una festa d'aniversari em van presentar Beatriz de Moura i ella em va dir que acabava de rebre una proposta de llibre sobre l'entropia i si me'l podia llegir per donar-li la meva opini¨®. Vaig veure que ning¨² podia entendre-ho. I aix¨ª vam decidir comen?ar la col¡¤lecci¨®, amb el repte de transmetre idees intel¡¤ligibles, com una ampliaci¨® del cercle de lectors amics, convertit ara en una gran fam¨ªlia".
¡°Mai no s¡¯ha de
El primer llibre va ser precisament un Qu¨¨ ¨¦s la vida?, el d'Erwin Schr?dinger, un dels pares de la f¨ªsica qu¨¤ntica. "Aquest llibre seminal va marcar molt la col¡¤lecci¨®: llibres que donen idees m¨¦s enll¨¤ de la pr¨°pia disciplina de l'autor i del tema, llibres que generen conversa". Amb una bona dosi d'heterod¨°xia en el bon sentit. "No es pot fer ci¨¨ncia sense algun tipus d'especulaci¨®", diu el nostre inquiet personatge, que esmenta l'astrof¨ªsic Halton Arp i la seva cr¨ªtica al Big Bang. I aix¨ª, 130 t¨ªtols, que ens han endinsat a molts ne¨°fits (i no tant) en els misteris dels fractals, la teoria del caos o la de les cat¨¤strofes, la ci¨¨ncia dels sistemes complexos, els pluriuniversos, els dinosaures o el sexe de les sargantanes. Tamb¨¦ en l'evoluci¨® de l'home, ¨¦s clar ("qu¨¨ ¨¦s l'hominitat"). I en els secrets dels nostres companys de viatge, els altres primats. Precisament la setmana que ve ser¨¤ a Barcelona, amb motiu de l'aniversari de Metatemas, Frans de Waal, l'expert en bonobos i els seus petons de cargol. Un home, com Wagensberg, amb un gran sentit de l'humor. "L'humor ¨¦s vital. L'humor cient¨ªfic, que ¨¦s el que consisteix a riure's d'un mateix i no de l'altre. Riure's d'un mateix ¨¦s una vacuna contra el dogma. ?s molt perillosa la gent que no somriu".
Tornem a la perip¨¨cia vital de Wagensberg. "La meva activitat t¨¦ tres potes: la doc¨¨ncia universit¨¤ria, la col¡¤lecci¨® d'assajos i la museologia cient¨ªfica". De vegades aquestes coses es conjuguen, com quan s'organitzen xerrades amb la participaci¨® d'assagistes de Metatemas i les aportacions es converteixen en nous llibres.
Wagensberg advoca pels "xocs frontals d'idees", la contaminaci¨® m¨²tua dels sabers, la interdisciplinarietat i la superaci¨® de l'abisme tradicional entre ci¨¨ncies i lletres.
La filosofia de la ci¨¨ncia ¨¦s un dels temes m¨¦s estimats per Wagensberg. Cosa que ens porta a Popper, glups. Tots dos hem tingut l'oportunitat de xerrar amb ell, per¨° Wagensberg sens dubte li va treure m¨¦s profit. En realitat, al meu dia jo vaig tenir sort que el gran home no port¨¦s l'atiador de Wittgenstein. "Vam tenir una conversa aut¨¨ntica, d'aquelles en qu¨¨ escoltes abans de parlar. Em va sorprendre que Popper tenia una visi¨® cr¨ªtica de la f¨ªsica qu¨¤ntica similar a la d'Einstein. Si avui visquessin, tots dos la veurien d'una altra manera".
No li agrada l'expressi¨® divulgaci¨® cient¨ªfica, perqu¨¨ li desagrada que l'arrel vulgar aparegui en el terme. "Mai no s'ha de sacrificar el rigor cient¨ªfic", afirma aixecant un dit i alhora ajustant-se els tirants dels pantalons. "Per¨° cal ser originals i seductors". I llavors llan?a una de les seves frases m¨¦s famoses: "No s'ha de confondre el rigor cient¨ªfic amb el rigor mortis". Aix¨° ens condueix als seus c¨¨lebres aforismes. "Els aforismes nom¨¦s tenen un problema: la facilitat amb qu¨¨ se'n fa un de dolent".
?s una aventura la ci¨¨ncia? "Mira, de fet, jo hi vaig arribar per la lectura d'una aventura, la de la Kon-Tiki", revela, "que era tamb¨¦ una aventura cient¨ªfica, ja que en la seva base hi havia la idea de demostrar alguna cosa, la manera en qu¨¨ s'havia poblat Am¨¨rica. L'aventura f¨ªsica de viatjar, d'explorar, ha estat lligada sempre a l'empresa cient¨ªfica. Amb la museologia he viscut moltes aventures, ja que per transmetre l'emoci¨® has d'haver viscut. Sobrevolant les l¨ªnies de Nazca en una fr¨¤gil avioneta. A l'Amaz¨°nia, nedant amb els peixos piraruc¨², o tenint una trobada amb la biodiversitat: all¨¤ claves una puntada a un arbre i tot el que cau ¨¦s nou per a la ci¨¨ncia".
Li pregunto si tot aix¨° li proporciona felicitat. "L'objectiu ¨²ltim de la ci¨¨ncia ¨¦s comprendre la realitat, i aix¨° produeix goig intel¡¤lectual, el plaer de l'eureka. T¨¦ alguna cosa de sexual, alguna cosa d'org¨¤smic, comprendre quelcom que ¨¦s nou. Aix¨° crea, ¨¦s clar, addicci¨® a la ci¨¨ncia".
El nou museu
Jorge Wagensberg (Barcelona, 1948) est¨¤ immers en l'enc¨¤rrec del projecte museogr¨¤fic de la franqu¨ªcia del museu Hermitage de Sant Petersburg, que s'ha d'instal¡¤lar al port de Barcelona. "Estem pendents que es concreti la nova seu triada, l'edifici de Duanes. Per mi ¨¦s un gran repte. Aplicarem la museologia cient¨ªfica a la museologia art¨ªstica. Hi haur¨¤ met¨¤fores i fen¨°mens. Explicarem, amb obres d'art i altres objectes en un foc creuat d'idees molt metat¨¨mic, la hist¨°ria de la condici¨® humana, la ci¨¨ncia i l'art". Ho faran, avan?a, a trav¨¦s de set grans etapes, l'¨²ltima de les quals ¨¦s l'art pr¨°piament dit. La primera ¨¦s la utilitat (l'eina feta per l'Homo habilis); la segona, l'est¨¨tica (la bifa? sim¨¨trica de l'Homo erectus); la tercera, l'espiritualitat (l'art rupestre); la quarta, l'abstracci¨® (Egipte, Mesopot¨¤mia, Gr¨¨cia); la cinquena, la "revelaci¨®" (el Renaixement); la sisena, "l'art per l'art" del segles XIX i XX.
Wagensberg, que assenyala que podrien adquirir obres d'art contemporani per al nou museu, ja ha seleccionat diverses peces del centre rus, com ara una Venus d'ivori de mamut. Recalca que no ha rebut cap instrucci¨® i que se sent tan lliure com ho va ser per crear el discurs de Cosmocaixa. El nou museu, apunta, "tindr¨¤ una representaci¨® de la creativitat local".
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.