Pensar o abdicar
Qu¨¨ o qui ocupa el lloc entre l'espai p¨²blic i el privat? Com portar-lo a la vida quotidiana? Alguns episodis de les novel¡¤les negres han resolt aquest pseudoenigma, ja que juguen amb l'analogia dels espais que estan m¨¦s enll¨¤ de la jurisdicci¨® ordin¨¤ria, on es poden cometre sense cap risc de pena els pitjors crims: un fosc subterrani sota el mur de Berl¨ªn, una vella sastreria que amaga en la rebotiga un laboratori on es fabriquen noves personalitats, un despatx de la CIA, un ¨¤tic abandonat on alg¨² vigila la vida dels altres...No nom¨¦s el cinema anomenat independent, tamb¨¦ el que forma part de la ind¨²stria oficial, ha fantasiejat amb la idea d'aquestes terres de ning¨², paradisos de la llibertat del terror estatal.
Rendici¨® Extraordin¨¤ria ¨¦s una expressi¨® utilitzada als Estats Units per a procediments extralegals mitjan?ant els quals els sospitosos de terrorisme s¨®n enviats a altres pa?sos per a ser empresonats i interrogats. Els cr¨ªtics han acusat la CIA de desfer-se de sospitosos amb l'objectiu d'evitar les lleis americanes que prohibeixen la tortura i han anomenat aquesta pr¨¤ctica tortura per proxy. Amb aquesta idea, el col¡¤lectiu Latitudes (Max Andrews i Mariana C¨¢nepa, www.lttds.org) ha reunit a la galeria Nogueras & Blanchard un conjunt de treballs en resposta a nocions de risc i la seva abstracci¨®, en un m¨®n dominat per la incertesa, l'amena?a i la inseguretat. L'especulaci¨® immobili¨¤ria, la clandestina rendici¨® de terroristes sospitosos, l'esc¨¤ndol financer d'Enron, l'Operaci¨® Malaia a Marbella o les escales d'avions dels serveis secrets a Palma de Mallorca produeixen en el ciutad¨¤ suspic¨¤cies cap als governants, i una total aversi¨® al desconegut.
Mariana Castillo Deball, Gardar Eide Einarsson, Rainer Granahl, Carsten H?ller, Christopher Knowles, Josephine Meckseper, Roman Ond¨¢k, Wilfredo Pieto i Natasha Haghighian proposen amb els seus treballs una varietat de debats ideol¨°gics, i indirectament descriuen els nous espais que els Estats, en col¡¤laboraci¨® amb el capitalisme, obren per a la nova classe dominant. Atenci¨® al treball de l'alemanya Natascha Haghighian, que mostra en un monitor com descarregant un determinat programa inform¨¤tic -per descomptat, americ¨¤- a l'ordinador, l'usuari firma (per defecte) una cl¨¤usula en la qual assegura no pert¨¤nyer a cap pa¨ªs sospit¨®s -Cuba, Corea del Nord- o altres pa?sos musulmans (Iran). La xarxa, mal que ens pesi, tamb¨¦ alberga les noves institucions penitenci¨¤ries globals. Ho va dir Margaret Thatcher en el seu millor moment: "No hi ha alternativa". I fins a Gorbatxov li va donar la ra¨®. Per¨° no pot ser la por, o la falta d'imaginaci¨®. El m¨®n dels mitjans de comunicaci¨® del qual ara disposem mai havia estat tan ple de fantasies i possibilitats de compartir altres mons imaginaris. Una exposici¨® per pensar, o abdicar.
Rendici¨® Extraordin¨¤ria. VV.AA. Galeria Nogueras & Blanchard. C/ Xucl¨¤, 7. Barcelona. Fins al 19 de maig
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.