"Ha llegado Espa?a"
L'entrada de les tropes feixistes a Barcelona, ara fa 70 anys, va ser tan sols la punta de llan?a de la imposici¨® dels valors del nou r¨¨gim
El 26 de gener de 1939, les tropes franquistes, italianes i marroquines entraven a Barcelona. Era el principi de la fi de la campanya de Catalunya, el pen¨²ltim moment culminant en l'ocupaci¨® del territori irredent, "rojo-separatista" per excel¡¤l¨¨ncia. A la fi, despr¨¦s de tants anys d'estar sotmesa al separatisme i a l'anarquisme, Catalunya podria respirar l'aire espanyol que li arribava de ponent. Com deia un cartell de l'¨¨poca: "Ha llegado Espa?a". I va arribar amb totes les conseq¨¹¨¨ncies i una molt llarga factura per cobrar. Certament, des de l'¨°ptica falangista, hom deia que "lo que llam¨¢bamos Espa?a nacional vino en peso a Barcelona a comprender" (Juan Ram¨®n Masoliver, 1944). Per¨° ¨¦s innegable que la capacitat de "comprensi¨®" d'aquella Espanya acabada d'arribar era for?a relativa. Sobretot tenint en compte el punt de partida expressat per un dels grans fracassats del desplegament del franquisme a Catalunya, Luys Santa Marina, cridat a les m¨¦s altes gl¨°ries intel¡¤lectuals falangistes en terra catalana, i oblidat en un raconet de la hist¨°ria: "Se empez¨® con juegos florales y sardanas, y se ha terminado inmolando juventudes en el Ebro. Y esto no puede volver" (1939).
"Mentre milers havien de marxar, a Catalunya es va deixar anar una onada repressiva mai vista"
"Anys de renovaci¨® pedag¨°gica van ser enterrats en l'escola nacionalcat¨°lica"
"La c¨²pula del ' Nuevo Estado' a les 'provincias' catalanes era majorit¨¤riament for¨¤nia"
- L'ocupaci¨®. Efectivament, perqu¨¨ res no torn¨¦s, el primer senyal de per on anirien les coses va ser el R¨¨gim Especial d'Ocupaci¨®, una situaci¨® d'excepcionalitat que nom¨¦s es va aplicar a Catalunya, i que deixava el territori sota el control absolut dels militars, amb les complicitats ¨°bvies de l'¨¤mplia coalici¨® reaccion¨¤ria (falangistes, mon¨¤rquics, integristes i carlins, vells cedistes, etc.) encarregada de posar en marxa el Nuevo Estado. De la lectura del ban d'ocupaci¨®, signat pel general ?lvarez Arenas, es desprenia que els aspectes essencials de la nova realitat (ordre p¨²blic i repressi¨®, administraci¨® de just¨ªcia, control del territori, reorganitzaci¨® econ¨°mica, etc.), quedava en mans dels militars, en una estructura fortament jerarquitzada i amb una clara voluntat totalit¨¤ria; tan totalit¨¤ria que fins i tot la q¨¹esti¨® de la llengua va ocupar un lloc central en el ban d'ocupaci¨®: "Estad seguros catalanes, de que vuestro lenguaje en el uso privado y familiar no ser¨¢ perseguido...".
Amb aix¨° es liquidava qualsevol mena d'especulaci¨® falangista sobre l'¨²s de la llengua catalana com un instrument per guanyar-se a certs sectors de la poblaci¨®. Havia "llegado Espa?a" i com ja havia afirmat un dels grans periodistes-intel¡¤lectuals de la situaci¨®, Manuel Aznar, "los catalanes deben pensar seriamente que les llega el momento de cumplir inexorablemente su deber de espa?oles".
El 10 de febrer de 1939, les tropes del general Solchaga arribaven a La Jonquera i tancaven la frontera. L'ocupaci¨® i la fi de la campanya de Catalunya eren ja una realitat. Ja podia comen?ar el desplegament del Nuevo Estado.
- Exili i repressi¨®. Un periodista barcelon¨ª, Juan Esteban Vilar¨®, va ser el primer en publicar un llibre sobre els exiliats, La ca¨ªda de los dioses rojos. Entre d'altres sent¨¨ncies, en va deixar una de rotunda: "Una guerra como la nuestra presupone fatalmente la expulsi¨®n de la parte dirigente de los vencidos". Per¨° no nom¨¦s els dirigents; vora de 460.000 persones van creuar la frontera els primers dies de febrer de 1939. Uns 220.000 eren militars; la resta, civils: homes, dones, nens, gent gran, professors universitaris i manobres, escriptors i pagesos, alcaldes i regidors, ministres i consellers. Va ser un exili mai vist que, per a Catalunya, va tenir uns costos brutals. Bona part de la seva classe intel¡¤lectual, pol¨ªtica i sindical, va haver de marxar. La Universitat de Barcelona, convertida en bot¨ª de guerra dels vencedors, va ser despullada de les primeres espases. La plana major dels escriptors, periodistes, professionals liberals m¨¦s significats, tamb¨¦ es van exiliar. I al seu costat, milers de civils que es van amuntegar en els camps de concentraci¨® francesos.
Mentre milers havien de marxar, a Catalunya es va deixar anar una onada repressiva mai vista: despr¨¦s de les primeres execucions sobre el terreny (la columna sanguin¨¤ria del general Sagard¨ªa pel Pallars, per exemple), va venir la repressi¨® reglada: consells de guerra i afusellaments; camps de concentraci¨® (com el d'Horta, a Barcelona); presons sobresaturades; mares preses que perdien els seus fills, lliurats a l'Auxilio Social de la v¨ªdua d'On¨¦simo Redondo; batallons de c¨¤stig; m¨¤ d'obra semiesclava, utilitzada per refer tot all¨° que les tropes franquistes havien destru?t, per¨° tamb¨¦ perqu¨¨ el doctor Mart¨ªn Almagro pogu¨¦s continuar les excavacions d'Emp¨²ries, gr¨¤cies a un acord amb la Capitania General per utilitzar presos. Les xifres nom¨¦s il¡¤luminen una part de l'escenari: 3.688 executats, vora de 200.000 presos a les darreries de 1940 (per a tot Espanya, incloent-hi Catalunya). A Lleida es van obrir un m¨ªnim de 4.000 expedients de responsabilitats pol¨ªtiques; a Barcelona, 10.000.
En l'¨¤mbit de les responsabilitats pol¨ªtiques, com en els consells de guerra, la dictadura va teixir una tupida xarxa de complicitats amb l'Esgl¨¦sia (els capellans redactaven un dels informes oficials), el nou poder municipal, etc. Era el regne de la den¨²ncia i la delaci¨®. Tan extens era el sistema, i tan flexible, que fins i tot Carlos God¨® Valls, comte de God¨®, es va trobar amb un expedient d'aquesta mena entre cap i coll. Se'n va sortir b¨¦, evidentment, per¨° durant un any va haver de moure totes les seves influ¨¨ncies per evitar mals majors.
- Les depuracions. L'aparell de l'Estat i l'administraci¨® p¨²blica a tots els nivells van ser depurats. ?s a dir, immediatament despr¨¦s d'assolir el control sobre el territori, tots els funcionaris p¨²blics, per¨° tamb¨¦ els professionals liberals, es van haver de sotmetre a processos de depuraci¨® per avaluar la seva conducta i la seva fiabilitat ideol¨°gica. Va ser una neteja brutal i d'una profunditat extraordin¨¤ria. El 16 d'agost de 1939, els mestres de Barcelona van ser reunits a l'anomenat Palacio de la M¨²sica per escoltar discursos com el de Jos¨¦ Bonet del R¨ªo, tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Barcelona: "Orientemos a los ni?os seg¨²n el programa de la Falange que preside nuestro seren¨ªsimo Caudillo". El professor Salom¨® Marqu¨¨s ha pogut parlar d'aquesta depuraci¨® escolar com un "trencament volgut i dur". Anys de renovaci¨® pedag¨°gica van ser enterrats en l'escola nacionalcat¨°lica.
A l'¨²nica universitat del pa¨ªs, la de Barcelona, va desapar¨¨ixer quasi la meitat de la plantilla de docents (uns 140 professors), entre exiliats, depurats i joves a qui no se'ls va renovar el contracte. Els vells catedr¨¤tics de dretes i contraris a l'experi¨¨ncia renovadora i catalanista de la Universitat Aut¨°noma republicana van tornar al comandament. Amb ells van arribar nous docents d'altres llocs d'Espanya o joves que havien acumulat m¨¨rits de guerra. El resultat va ser catastr¨°fic; la Universitat de Barcelona va entrar en una de les etapes m¨¦s fosques i decadents de la seva llarga hist¨°ria.
Arquitectes com Josep Llu¨ªs Sert van ser sancionats amb la prohibici¨® d'exercir a Espanya; el pedagog Artur Martorell, un dels grans responsables del sistema educatiu barcelon¨ª, va ser traslladat al servei de pompes f¨²nebres; Jordi Rubi¨® i Balaguer va ser expulsat de la direcci¨® de la Biblioteca de Catalunya, ara Biblioteca Central, que havia fundat anys enrere.
- Revisi¨® dels pecats i faltes. I amb la instal¡¤laci¨® i desenvolupament del Nuevo Estado, amb la "llegada de Espa?a", es va imposar la immediata revisi¨® del passat, del paper que els diferents sectors socials del pa¨ªs havien tingut durant els anys de domini "rojo-separatista". Amb les classes populars, els anarquistes, els comunistes o els republicans d'esquerra, no s'hi va perdre gaire el temps; eren culpables, i llestos. On calia un esfor? pedag¨°gic m¨¦s important era amb els sectors del catalanisme burg¨¨s que, es deia, havien obert les portes a la revoluci¨®. Per aquest motiu, Ferran Valls Taberner va poder parlar de "la falsa ruta del nacionalismo catal¨¢n", i el periodista-intel¡¤lectual Santiago Nadal afirmava que "la burgues¨ªa catalana, hasta sus pin¨¢culos m¨¢s cultos, hubo de hacerle, por su adhesi¨®n al catalanismo, el juego a la revoluci¨®n destructora". El catalanisme, en totes les seves formulacions, va ser passat per la pedra del nacionalisme espanyolista m¨¦s extremista, combinat amb la versi¨® hisp¨¤nica del feixisme.
- La Catalunya franquista. Evidentment, per instal¡¤lar el Nuevo Estado calia personal, i no nom¨¦s el funcionariat, civil o militar, que venia amb l'ex¨¨rcit vencedor. Com ja van explicar investigadors com Carles Viver Pi-Sunyer, Borja de Riquer o Mart¨ª Mar¨ªn, la c¨²pula del Nuevo Estado a les provincias catalanes era majorit¨¤riament for¨¤nia: capitans generals, governadors civils, delegats ministerials... Per¨° les Diputacions provincials i els ajuntaments van quedar en mans d'un personal pol¨ªtic ind¨ªgena prou conegut de tothom: qui m¨¦s qui menys, els nous alcaldes i regidors, presidents de Diputacions, etc., eren afiliats de Falange, per¨° els seus or¨ªgens i traject¨°ries podien ser diversos: des de regionalistes desencantats i desenganyats com Valls Taberner i Josep M. Tallada (o joves ambiciosos com Josep Maria de Porcioles), a mon¨¤rquics alfonsins (el comte de Montseny, per exemple; o Miquel Mateu, alcalde de Barcelona), extrema dreta espanyolista pura i dura, falangistes de primera hora (pocs: Carlos Tr¨ªas Bertran, Jos¨¦ Mar¨ªa Fontana Tarrats...), carlins, gent de la CEDA catalana... En bona part, eren veterans dirigents locals i provincials, que ja havien ocupat c¨¤rrecs p¨²blics durant la dictadura de Primo de Rivera (1923-1930) i el Bienni Negre republic¨¤ (1934-1935).
A aquesta nova/vella classe pol¨ªtica, cal afegir-hi la complexa operaci¨® de substituci¨® de la intel¡¤lectualitat catalanista i republicana desapareguda. A partir de plataformes com el setmanari Destino , un grup de periodistes i escriptors (Ignasi Agust¨ª, Santiago Nadal, Jaume Ruiz Manent, Manuel Brunet, Guillermo D¨ªaz-Plaja, etc.) es va posar a treballar per convertir-se en el nou referent intel¡¤lectual de la "Catalu?a recuperada para Espa?a". Una mica m¨¦s enll¨¤, els falangistes de Luys Santa Marina, Juan Ram¨®n Masoliver o l'histri¨°nic Luis de Galinsoga tamb¨¦ intentaven convertir-se en els fars de la "nova cultura".
A poc a poc, el franquisme es va anar estenent els seus bra?os per tot Catalunya. Les directrius escopides per Madrid eren aplicades pels franquistes catalans, a l'administraci¨® local, a la premsa, a l'aparell econ¨°mic i repressiu. Havia "llegado Espa?a" i ho havia fet per a quedar-se, tan definitivament com aix¨° fos possible.
Francesc Vilanova ¨¦s professor d'Hist¨°ria a la UAB i investigador de la Fundaci¨® Carles Pi i Sunyer
'Fantasmones rojos': acarnissament des de la 'Soli'
El 19 de juliol de 1939, Solidaridad Nacional publica l'article Perot lo Lladre dedicat a Pere Bosch Gimpera. ?s el primer d'una s¨¨rie de 36 que, sota l'ep¨ªgraf Fantasmones Rojos, el diari falangista treur¨¤ fins a mar? de 1940. El seu autor, Miguel Utrillo Vidal, va ser l'inspirador de la secci¨® que neixia amb la intenci¨® de sumar-se a la visi¨® franquista de l'actuaci¨® menada per la Generalitat i la Rep¨²blica i contribuir a justificar davant la societat catalana la revolta militar i l'anorreament de qualsevol vestigi de la legalitat republicana.
Concebuda com una biografia, en termes de guignol i/o de "necrol¨®gica en vida", pren el seu t¨ªtol del concepte que dirigents i institucions republicanes havien estat manipulats per forces estrangeres amb l'objectiu de destruir Espanya. El mateix Utrillo, a prop¨°sit del text dedicat a Joan Comorera, defineix qu¨¨ cal entendre per "fantasm¨®n": "Cada uno de ellos [en refer¨¨ncia a Comorera, Fronjos¨¤, Serra i Moret i Gerhar], en su g¨¦nero, podr¨ªan ofrecerse como prototipo del fantasm¨®n grotesco y fofo, de la marioneta que ignora qui¨¦n maneja los hilos de su precaria y mec¨¢nica existencia".
Tot i la diversitat de col¡¤laboradors, la secci¨® presenta una clara uniformitat en l'estil, caracter¨ªstic del ret¨°ric discurs falangista, en la desmesura de les cal¨²mnies i en la intenci¨® ¨²ltima: passar comptes, en nom de la "Justicia de Espa?a", a tots aquells que havien mostrat el seu comprom¨ªs amb la Rep¨²blica i amb la Generalitat. Perqu¨¨, malgrat l'exist¨¨ncia d'articles dedicats a personatges estatals (els presidents Alcal¨¢ Zamora i Aza?a, Pablo Iglesias, Indalecio Prieto, Gonzalo de Reparaz, Jim¨¦nez de As¨²a i el general Rojo), l'objectiu de Fantasmones Rojos ¨¦s tossudament combatre i desprestigiar el nacionalisme catal¨¤.
Com a caracter¨ªstiques destaca la redu?da atenci¨® a l'esfera pol¨ªtica en favor de la cultural. Nom¨¦s els presidents de la Generalitat, Maci¨¤ "el f¨®sil de catalanismo" i Companys "el fantasm¨®n n¨²mero 1", i Joan Casanoves, president del Parlament, "aficionado al vedetismo y a los complots", s¨®n objecte d'articles. Una focalitzaci¨® ¨°bvia en el context de la intenci¨® de destruir s¨ªmbols cohesionadors de la legalitat i, amb ella, dels referents de la societat catalana.
En segon lloc, destaca l'abs¨¨ncia d'articles sobre personatges revolucionaris i d'esquerres. I quan apareixen queden englobats sota l'etiqueta gen¨¨rica de "la horda". Contr¨¤riament, els atacs m¨¦s furibunds se'ls enduen els sectors del catalanisme moderat i, concretament, Acci¨® Catalana, que segons Utrillo va ser "m¨¢s funesta que la FAI". La ra¨®, evident: a Catalunya, l'oposici¨® a l'Alzamiento va ser col¡¤lectiva. Fins i tot els partits d'ordre, cat¨°lics inclosos, podien no sentir-se c¨°modes amb la situaci¨® revolucion¨¤ria per¨° no van creure mai que el Movimiento Nacional fos la soluci¨® desitjable. En tercer lloc, l'atribuci¨® sistem¨¤tica a tots els personatges i a les actucions que menen d'una conducta immoral que es resumeixen en la covardia i en la voluntat d'aprofitar-se econ¨°micament de les circumst¨¤ncies, en definitiva "de medrar". Es veu ja en el t¨ªtol del primer article i la tornem a trobar en d'altres referits, per citar-ne alguns, a Pompeu Fabra "un gran 'vividor' del catalanismo" o Eugeni Xammar "el 'despreocupado' estafador".
I ¨¦s en aquest aspecte on pot captar-se la categoria moral i l'odi i la ranc¨²nia que atresoraven; al capdavall, "Fantasmones Rojos" no ¨¦s sin¨® la versi¨® period¨ªstica que complementa les actuacions repressives dels vencedors contra la poblaci¨® (les purgues amb oli de ric¨ª, els rapats de cabell...) juntament amb les institucionals (consells de guerra, afusellaments, expedients de depuraci¨®...). Nom¨¦s la visceralitat inherent a la ideologia falangista pot explicar els comentaris de satisfacci¨® que susciten, per exemple, les condicions dels exiliats en els camps de concentraci¨® francesos, on "hacen vida de perros rabiosos". Els mateixos sentiments i actituds que els permeten calumniar i insultar artistes i intel¡¤lectuals de prestigi reconegut, l'actuaci¨® dels quals dins i fora de les fronteres desmentia la imatge de la realitat catalana que els revoltats intentaven fixar i exportar. Aix¨ª, Pau Casals esdev¨¦ "un perfecto asno" fora del m¨®n musical i, alhora "podr¨¢ ser el mejor violoncelista del Mundo, pero es tambi¨¦n uno de los mejores taca?os que jam¨¢s se han conocido. Y adem¨¢s, es mas¨®n y jud¨ªo. Es decir, un genio sencillamente repugnante". Pompeu Fabra, "siempre tan pulcro, tan callado, tan hip¨®crita y tan mas¨®n", esdev¨¦ el responsable de l'intent de genocidi ling¨¹¨ªstic perqu¨¨ amb el seu comprom¨ªs amb la Generalitat acaba per comprometre la llengua i malgrat ¨¦sser "el m¨¢ximo prestigio del pa¨ªs" no dubta a negar l'entrada "en casa de un amigo suyo a un sacerdote que iba a administrar los auxilios espirituales" i a requisar "una torre en San Feliu de Codinas". O Carles Riba, el personatge m¨¦s enervant per a Utrillo per la influ¨¨ncia que t¨¦ "como persona" en la societat catalana del moment, el qual es "dedica" sistem¨¤ticament a signar manifestos contra el feixisme i l'Alzamiento, mentre de sota m¨¤, mogut per "una ambici¨®n que no conoce l¨ªmites" obt¨¦, mitjan?ant "la adulaci¨®n" c¨¤rrecs i distincions que no mereix. A tots ells, i amb lleugeres variacions, Utrillo els fa responsables que, a Barcelona, "el sol de nuestra Patria (...) apareciera tinto en sangre".
Utrillo (Sitges, 1915-Madrid, 1990) va ser un personatge sinistre de postguerra: testimoni acusatori en depuracions com la de Joaquim Folch i Torres, va iniciar un camuflatge que parcialment trencava a El Eco de Sitges. El consistori, el 1984, va otorgar-li el premi Sitges, en la categoria de Ploma d'Or, pel conjunt de la seva "notable obra". Coses de la mem¨°ria hist¨°rica.
Eul¨¤lia P¨¦rez Vallverd¨² ¨¦s fil¨°loga i prepara un llibre sobre Fantasmones Rojos.
Ciano, Himmler i altres amics alemanys i italians
L'entrada de les tropes franquistes a Barcelona el 26 de gener de 1939 obr¨ª la porta a un nou panorama pol¨ªtic, social i ideol¨°gic; era l'inici d'un profund proc¨¦s contrarevolucionari. S'engeg¨¤ un per¨ªode marcat per l'ocupaci¨® del poder local per part de la nova classe pol¨ªtica vencedora de la guerra que havia d'imposar els valors que acompanyaven la vict¨°ria militar franquista. Un d'aquests valors era la visualitzaci¨® p¨²blica de les amistats de la Nueva Espa?a, l'Alemanya de Hitler i la It¨¤lia de Mussolini. Era l'hora de fer entrar en escena a alemanys i italians en el si de la Barcelona franquista. I qu¨¨ millor que les visites oficials d'alguns dels dirigents per a fer-ho evident. La primera visita per part dels feixistes italians va anar a c¨¤rrec del comte Galeazzo Ciano, ministre d'Afers Exteriors, que arrib¨¤ a Barcelona el 10 de juliol de 1939. No nom¨¦s ¨¦s la torna de l'escapada que un mes abans havia fet Serrano S¨²?er a It¨¤lia, sin¨® la culminaci¨® d'un proc¨¦s d'expiaci¨® de la Barcelona "rojo-separatista" que havia comen?at amb la desfilada de la Vict¨°ria el febrer de 1939 i havia seguit amb la visita del mateix Cu?ad¨ªsimo el juny. L'arribada del "insigne misionero de la amistad y de la hermandad de Italia" volia consolidar les relacions entre els dos r¨¨gims que havien segellat la seva amistat "con la sangre de los h¨¦roes comunes" tal i com sentenciava la premsa d'aquells dies. Espanya i It¨¤lia estrenyien vincles en ser les dues dictadures feixistes mediterr¨¤nies.
It¨¤lia no era l'¨²nica amiga. Calia comptar amb l'Alemanya nazi. Aix¨° es vei¨¦ el 23 d'octubre de 1940 quan va aterrar Heinrich Himmler -Reischf¨¹hrer d'Alemanya i cap de les SS. Aquesta fuga? visita (aer¨°drom d'El Prat, Poble Espanyol, monestir de Montserrat, Ajuntament i txeca de Vallmajor) va tenir un alt contingut simb¨°lic per evidenciar la submissi¨® i gratitud que l'Espanya franquista, representada per les autoritats barcelonines, rendia a qui "con tanto patriotismo sac¨® a su pa¨ªs de la humillaci¨®n, del ludribio y de la ruina a que le hab¨ªa condenado el sanedr¨ªn de Versalles".
Per¨° no nom¨¦s van ser visites al m¨¦s alt nivell. Seguint les pautes marcades per Ciano i Himmler, Barcelona reb¨¦ successives delegacions alemanyes i italianes que refermaren la profunda amistat franquista-nazi-feixista. Les Joventuts Hitlerianes i Italianes del Littorio van ser dos visitants assidus (maig de 1941, octubre de 1941, juny i agost de 1942 i novembre de 1943), aix¨ª com tamb¨¦ reputats dirigents nazis: Hans Thomsen (cap del Partit Nacional Socialista Alemany a Espanya), Frau Von Stohrer (ambaixador alemany a Espanya), Gustav Adolf Scheel (cap suprem dels estudiants alemanys), entre d'altres. En aquestes ocasions, la ciutat vestia les seves millors robes i llu?a la seva cara m¨¦s propera al r¨¨gim, i la premsa aix¨ª ho difonia. Declaracions com les del doctor Scheel al Col¡¤legi Alemany - "Vuelvo a mi patria sintiendo una amistad profunda hacia Espa?a y prometo ser siempre fiel a los espa?oles, tanto en los buenos como en los malos momentos"- ho valien tot.
Barcelona acollia aquestes visites fent un gran esfor? organitzatiu i log¨ªstic, per¨° era la penit¨¨ncia que calia pagar per esborrar la Barcelona "rojo-separatista", encara que el seu cost econ¨°mic fos tan desorbitant per l'¨¨poca com les m¨¦s de 14.000 pessetes que va suposar la visita de Himmler per l'Ajuntament de Barcelona.
Quina era la geografia urbana de les visites? Un dels centres neur¨¤lgics era la Jefatura Provincial de la FET y de las JONS, al Passeig de Gr¨¤cia, on hi havia l'Altar de los Ca¨ªdos, parada obligat¨°ria. Despr¨¦s venien les recepcions a l'Ajuntament, la Diputaci¨® Provincial i el Govern Civil, totes immerses dins un proc¨¦s d'ocupaci¨® i ¨²s de l'espai p¨²blic per netejar el passat republic¨¤ d'aquestes institucions i visualitzar la nova ¨¨poca.
En aquesta l¨°gica de recuperar els espais de socialitzaci¨® de la ciutat, el Teatre T¨ªvoli, el Coliseum, el Liceu o el Palau de la M¨²sica Catalana es van convertir en seus de celebracions. Veure l'escenari del Palau de la M¨²sica ocupat per esv¨¤stiques i retrats de Hitler implicava molt m¨¦s que la cerim¨°nia: era un senyal del grau d'acceptaci¨® de qu¨¨ gaudia el nazisme a la Barcelona franquista.
L'ocupaci¨® d'aquests espais es vinculava al nou calendari festiu que el r¨¨gim havia imposat a la ciutat seguint les pautes de les celebracions nazis i italianes. Al costat del 18 de juliol (D¨ªa del Alzamiento) o l'1 d'octubre (D¨ªa del Caudillo), la ciutat va acollir tamb¨¦ l'aniversari d'Adolf Hitler, el Dia dels Caiguts pel Moviment Nacional Socialista, l'aniversari de la fundaci¨® de l'Imperi Itali¨¤ o el vint¨¨ aniversari de la Marxa sobre Roma (octubre de 1942). La ra¨®: refor?ar els arguments que tamb¨¦ eren v¨¤lids per la causa espanyola.
Italians i alemanys eren els amics i referents de la Nueva Espa?a i de la Barcelona franquista, i aix¨° s'havia de fer visible a nivell institucional. Aix¨ª, no ha de sorprendre que el Col¡¤legi Alemany reobr¨ªs les seves portes l'octubre de 1939 amb un acte presidit per les principals autoritats franquistes, o que durant aquests anys la ciutat visqu¨¦s l'obertura de nous centres com el Centro Germano-Espa?ol, l'Associaci¨® Cultural "Amigos de Alemania" o l'Oficina d'Informaci¨® Tur¨ªstica Alemanya. Per¨° els grans focus de difusi¨® del nou ordre eren el Col¡¤legi Alemany -per ser "un jal¨®n m¨¢s en el no interrumpido enlace cultural que ha existido siempre entre Alemania y Espa?a"- i l'Institut de Cultura Italiana, que el novembre de 1941 inaugur¨¤ la majestuosa Cripta de los Ca¨ªdos per retre un "ferviente homenaje a los camaradas italianos que, en unidad de destino, ofrecieron sus vidas juveniles por la Espa?a Una, Grande y Libre".
I no es poden oblidar les exposicions. Una de les imatges m¨¦s impactants fou la de les esv¨¤stiques onejant a la fa?ana del Palau del Parlament -rebatejat el 1939 com a Palacio de Arte Moderno- quan s'hi celebr¨¤ l'Exposici¨® d'Arquitectura Moderna Alemanya (octubre de 1942). I tan brutal com aquesta ho va ser la del bust de Hitler presidint l'Exposici¨® del Llibre Alemany al Paranimf de la Universitat de Barcelona (febrer de 1941).
M¨¦s enll¨¤ de les dues visites estelars de Ciano i Himmler, Barcelona acoll¨ª m¨¦s d'un centenar d'actes (confer¨¨ncies acad¨¨miques, visites, competicions esportives, etc.) protagonitzats pels camarades europeus de la dictadura. Barcelona no era la capital pol¨ªtica de l'Espanya de Franco, per¨° els seus dirigents van seguir un prec¨ªs gui¨® per estar a l'al?ada del nou ordre europeu.
Mireia Capdevila ¨¦s historiadora i membre de la Fundaci¨® Carles Pi i Sunyer.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.
Archivado En
- Niceto Alcal¨¢ Zamora
- Llu¨ªs Companys
- Francesc Maci¨¢
- Pompeu Fabra
- Indalecio Prieto
- Pau Casals
- Manuel Aza?a
- Eugeni Xammar
- Pablo Iglesias Poss¨¦
- Carles Riba
- Joan Comorera
- Biograf¨ªas
- Guerra civil espa?ola
- Segunda Rep¨²blica Espa?ola
- Franquismo
- Barcelona
- Catalu?a
- Periodismo
- Fascismo
- Prensa
- Comunidades aut¨®nomas
- Literatura
- Ayuntamientos
- Ultraderecha
- Historia contempor¨¢nea